Curriculum.nu van startCurriculum.nu werkt aan herziening van het landelijk curriculum in het primair- en secundair onderwijs. Hiertoe worden voor diverse vakgebieden, waaronder rekenen en wiskunde, ontwikkelteams samengesteld. De ontwikkelteams bestaande uit zes docenten uit het po, zes docenten uit het vo en een schoolleider uit po en vo. Naast deze groep worden ook 80 ontwikkelscholen uitgezocht die voor toetsing en inbreng vanuit de praktijk zorgen.
De ontwikkelteams hebben de opdracht bouwstenen te ontwerpen waarin per vakgebied staat wat leerlingen moeten kennen en kunnen in verschillende fasen van hun onderwijsloopbaan. Daarbij zijn de doorgaande leerlijn tussen po en vo en samenhang tussen de verschillende vakgebieden speerpunten in het proces.
Voor leraren is een grote rol weggelegd. In de aanloop naar curriculum.nu heeft de NVvW zich, zowel apart als samen met andere vakverenigingen, ingespannen om eveneens een rol te krijgen in dit proces. Het zou toch zonde zijn om de ervaring en expertise binnen de vereniging op het gebied van curriculumverandering gebied niet te gebruiken.
Met ingang van september is dit proces van start gegaan. Er worden momenteel per vakgebied selectiecommissies samengesteld, die kandidaten voor ontwikkelteams gaan selecteren en ontwikkelscholen gaan aanwijzen. De NVvW is samen met de NVORWO (Nederlandse Vereniginge voor de ontwikkeling van het Reken-wiskunde Onderwijs (gericht op po en pabo's) ) in de selectiecommissie vertegenwoordigd.
Tot half oktober kunt u als wiskundedocent solliciteren naar een plaats in het ontwikkelteam voor wiskunde/rekenen. Mocht u hiervoor belangstelling hebben en u op de hoogte willen stellen van de eisen en tijdsinvestering die dit vraagt, bezoek dan de
website van curriculum.nu.
VisieAan de vakinhoudelijke verenigingen is ook gevraagd een visiedocument te maken. Dit document dient als input voor het ontwikkelteam rekenen en wiskunde.
Vanaf de zomervakantie zijn een aantal docenten, werkzaam in de verschillende richtingen van het vo, samen met vertegenwoordigers van lerarenopleidingen en vertegenwoordigers uit het hbo en wo en collega’s met expertise op dit gebied, op verzoek van het bestuur hiermee bezig. Begin november komt dit visiedocument beschikbaar via de website van de NVvW en tot half november kunt u reageren op de inhoud, bijvoorbeeld via het forum of tijdens de jaarvergadering van 4 november bij de NVvW stand.
Ook de werkgroepen van de NVvW (vmbo, havo-vwo, mbo-hbo, Wiskunde voor Morgen) worden gevraagd te reageren. Het bestuur zorgt voor afstemming van de visie met NVORWO .
De tweede helft van november wordt gebruikt om de opmerkingen te verwerken, waarna het document op 1 december wordt ingediend bij de ontwikkelgroep van curriculum.nu.
Uit bovenstaande overzicht spreekt een enorme voortvarendheid en snelheid om het onderwijsveld in beweging te brengen om na te denken over het curriculum. We onderschrijven het belang van het permanent nadenken over het curriculum om in te kunnen spelen op maatschappelijke en technologische veranderingen. Ook zien we het belang om tot een goede afstemming te komen voor het programma voor leerlingen in groep 7-8 van het po en klas 1 en 2 van het vo. En het verbeteren van de samenhang tussen verschillende vakken kan het onderwijs voor leerlingen betekenisvoller maken.
Over de wijze waarop het nadenken over het curriculum is georganiseerd hebben we van het begin af aan onze zorg geuit bij de coördinatiegroep van curriculum.nu en bij het ministerie. Bijvoorbeeld; kan van een groep van 12 collega’s verwacht worden bouwstenen te maken voor een curriculum voor het brede spectrum vanaf groep 1 van de basisschool tot en met 6 vwo? Wat zijn bouwstenen? Krijgt in dat brede spectrum het curriculum van het vmbo wel de aandacht die het zo hard nodig heeft? Hebben docenten wel voldoende tijd en energie om naast hun dagelijkse werk in de klas ook curriculumontwikkelaar te zijn? Gaat de zorgvuldigheid verloren in het strakke tijdschema?
Het moge duidelijk zijn dat we ons tot dusver kritisch, maar ook constructief opstellen in dit proces. We zijn zo gewend aan hoe curriculumvernieuwing tot dusver binnen ons vakgebied tot stand kwam, maar dat wil niet zeggen dat deze opzet niet tot goede inzichten en producten kan leiden. Vanuit die optiek hopen we dat we uw belangstelling voor dit onderwerp ook weten te prikkelen.