Nieuwsbrief nummer 93, oktober 2021
|
|
|
Inhoud
Alle tot nu toe gepubliceerde nieuwsbrieven zijn terug te vinden op onze website via: sambo-ict.nl/nieuwsbrieven. Klik hier om de nieuwsbrief online te lezen.
|
|
Bijeenkomsten
21/ 22 okt | Masterclass NBA Toetsingskader | 28/ 29 okt | Masterclass NBA Toetsingskader | 2 nov | Netwerk Leermiddelenbeleid en Schoolkosten | 4/ 5 nov | Masterclass NBA Toetsingskader | 4 nov | Gebruikersoverleg Topdesk | 4 nov | Netwerk Informatiemanagement | 4 nov | Gebruikersoverleg Magister VAVO | 9 nov | Gebruikersbijeenkomst B3net | 11 nov | Gebruikersoverleg Xedule | 18/ 19 nov | Masterclass NBA Toetsingskader | 23 nov | Webinar Afschaffing OOK | 23 nov | Webinar STAP | 24 nov | Gebruikersoverleg AFAS | 25 nov | Netwerk Onderwijslogistiek | 25 nov | Gebruikersoverleg PortalPlus | 26 nov | MBO Ambassadeurs | 26 nov | Kennisdelingsbijeenkomst Qlik | 29 nov | saMBO-ICT Gebruikersdag | 2/ 3 dec | Masterclass NBA Toetsingskader |
Een actueel overzicht van onze bijeenkomsten is te vinden op: sambo-ict.nl/agenda.
|
|
Inleiding
De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn alweer voorbij en de herfstvakantie staat voor de deur. Het onderwerp digitalisering leeft als nooit tevoren en dat zie je terug bij onze bijeenkomsten maar ook bij de politieke en maatschappelijke aandacht die er voor het onderwerp is. Incidenten bepalen vaak de politieke agenda maar vanuit saMBO-ICT en MBO Raad zijn we er juist voor om een genuanceerd beeld te schetsen. Op deze manier zorgen we ervoor dat het onderwerp de juiste aandacht blijft krijgen en we vooral gebruik gaan maken van de kansen en mogelijkheden. Onze bijeenkomsten worden uitermate goed bezocht en de waardering die de bezoekers aan de bijeenkomsten geven, zijn blijvend hoog. In deze nieuwbrief weer veel informatie over bijeenkomsten die zijn geweest maar vooral ook die nog gaan komen. Tijdens onze laatste conferentie waar we meer dan 600 unieke bezoekers hebben gezien, heeft onze voorzitter Bert Beun de nieuwe naam van saMBO-ICT bekend gemaakt. Vanaf 1 januari zetten we ons werk voort onder de naam MBO Digitaal. Met deze naam geven we duidelijk aan dat we binnen het mbo een belangrijke rol blijven spelen op het gebied van digitalisering. We blijven dit natuurlijk met de mensen van de scholen doen, met onze partners maar ook met onze leveranciers. Het is een mooi vervolg op saMBO-ICT en we kijken er als team naar uit om samen met iedereen het succes verder uit te bouwen. Wil je een actieve(re) bijdrage leveren neem dan contact met ons op. Het programma doorpakken op digitalisering laat duidelijk zien dat we nog veel moeten doen maar ook dat er al heel gebeurd is. Neem regelmatig een kijkje op onze site en lees onze nieuwberichten want zeker in dit programma worden veel praktische zaken opgeleverd die direct voor een school inzetbaar zijn. Vergeet ook allemaal niet de ICT Monitor in te vullen!
|
|
saMBO-ICT nieuwe naam
Met de nieuwe naam MBO Digitaal gaat saMBO-ICT verder op weg naar digitalisering van het onderwijs saMBO-ICT is in 2010 opgericht om de samenwerking tussen mbo-scholen te ondersteunen bij het oplossen van automatiserings-vraagstukken. Er is een enthousiast en toegewijd netwerk ontstaan waar mbo-scholen informatie delen en ondersteuning kunnen vinden op alle mogelijke vraagstukken rond digitalisering. Met de Strategische Agenda Digitalisering in het MBO gaat saMBO-ICT nu een nieuwe fase in. Vanaf 1 januari 2022 zal de naam saMBO-ICT overgaan in MBO Digitaal. “‘Goed om een volgende stap te zetten nu iedereen digitalisering van en in het onderwijs nadrukkelijk op de agenda heeft staan. Daarbij past ook een nieuwe heldere naam’” aldus voorzitter Bert Beun De naam is als winnaar uit de bus gekomen naar aanleiding van een prijsvraag in juli. Een inzender van destijds nog het SOMA College kwam had deze suggestie aangedragen. Marc, je fles wijn staat klaar in Woerden!
|
|
saMBO-ICT Conferentie - terugblik
Op 30 september en 1 oktober waren we te gast bij ROC van Amsterdam-Flevoland voor de 44e saMBO-ICT conferentie. Ondanks dat we ook deze keer niet fysiek bij elkaar konden komen, hebben we, gezien de reacties, een prima conferentie gehad. Meer dan 600 personen hebben in meer of mindere mate deelgenomen; sommigen woonden de gehele conferentie bij, anderen kozen ervoor aan een bepaalde workshop deel te nemen. Kortom: de voordelen van online zijn bij dit soort evenementen evident, en daarom kiezen we er in de 45e editie (op 27 en 28 januari 2022 bij gastcollege RijnIJssel in Arnhem) ook zeker voor om online aanwezigheid mogelijk te maken! Wil je nog terugkijken? In de teamsite zijn en worden de presentaties gedeeld. Heb je geen toegang, vraag dat hier alsnog aan!
|
|
saMBO-ICT gebruikersdag
Op het moment van verschijnen van deze nieuwsbrief is de gebruikersdag van 11 oktober net geweest. De presentaties staan allemaal op de site onder het bericht Presentaties Gebruikersdag 11 oktober 2021. Kijk daar even als je geïnteresseerd bent in het nieuws van saMBO-ICT, Actualiteiten DUO, Fusies, Afschaffen Onderwijsovereenkomst, CAMBO en/of het onderzoek naar een mogelijk vervolg op CAMBO. Het overleg van de programmacommissie over het programma voor de volgende keer heeft nog niet plaatsgevonden, dus daar is nog weinig over te melden. Volgende gebruikersdagen zijn op 29 november 2021, 7 februari, 11 april en 20 juni 2022.
|
|
Ambassadeursnetwerk: LIVE! in Groningen
Het ambassadeursnetwerk komt op 26 november voor het eerst sinds lange tijd weer bij elkaar en dat wordt een ouderwetse fysieke bijeenkomst. We zijn te gast bij Noorderpoort in Groningen. Het programma zal in het teken staan van hybride/simultaan en blended onderwijs en op welke manier de mbo’s daar invulling aan (blijven) geven. Ambassadeurs voor wie Groningen net iets te ver is kunnen de hele dag online meedoen -soms ook als proefkonijn- in onze zoektocht naar goede online werkvormen voor hybride/simultaan onderwijs. Wil je meer weten over het Ambassadeursnetwerk, mail naar Rob Vos of Martijn Bijleveld
|
|
Kennisdelingsbijeenkomst Onderwijs 365
Op 10 december 2021 is het weer zo ver. Dan organiseren Surf en saMBO-ICT, in samenwerking met Microsoft en MBO instellingen een nieuwe editie van de kennisdelingsbijeenkomst onderwijs 365 (KDO 365) voor het mbo en hbo. In de voorgaande bijeenkomst van 28 mei stonden er onderwerpen op de agenda als het maken van asynchroon onderwijs, voorbereidingen treffen voor het nieuwe schooljaar in Teams, Stream, digitaal lesgeven en meer! Dit keer is het idee om de Kennisdelingsbijeenkomst te richten op wat er met het Microsoft Power Platform mogelijk is. Een onderverdeling in technische, Onderwijskundige en Functionele workshops moeten de agenda weer interessant maken voor een brede doelgroep.Een eerste opzet van het programma en de indeling van de workshops wordt besproken. De online bijeenkomst bestaat wederom uit rondes met inhoudelijke presentaties en workshops en biedt praktische voorbeelden en ervaringsverhalen van collega’s uit het mbo en hbo. Binnenkort volgt er meer informatie over het exacte programma en de aanvangstijden. We starten om 10.00 uur en verwachten rond 14.30 uur af te sluiten. We zien je graag op 10 december a.s.! Schrijf je hier vast in en uiteraard mag je dit bericht delen met je collega's. Wij kijken uit naar weer een nieuwe KDO 365 Kennisdelingsbijeenkomst waar we samen weer een mooi succes van willen maken.
|
|
Doorpakken op digitalisering
Tijdens de afgelopen saMBO-ICT conferentie hebben de deelnemers weer een flinke update kunnen horen en zien van de thema’s binnen Doorpakken op digitalisering. Maar niet getreurd als je er niet bij was: online valt er heel veel terug te vinden! In deze nieuwsbrief vind je natuurlijk het een en ander terug. Op www.sambo-ict.nl/doorpakken vind je van alle thema’s de laatste stand van zaken. En op de publicatiepagina vind je van veel thema’s nieuwe publicaties. Tijdens de lunch werd er in een luchtige sessie ‘Broodje met Manon en Cor’ een mooie samenvatting gegeven van de stand van zaken. Deze kun je online terugkijken. Verder is tijdens de conferentie ook weer een bestuurdersbijeenkomst gehouden. Tijdens deze bijeenkomst is het jaarplan voor 2022 uitgebreid besproken. Alle betrokken bestuurders zijn enthousiast om volgend jaar, op basis van dit plan, door te gaan met Doorpakken. Dat zal in november ook tijdens de ALV van de MBO Raad aan de orde komen. Het komende jaar zal veel aandacht uitgaan naar het gebruik van de opgeleverde kennis en resultaten in de scholen. Doorpakken komt naar je toe dit voorjaar, dus! Wil jij graag aan de slag met een of meerdere thema’s binnen jouw school? Neem contact op met Manon Geven. Leven Lang Ontwikkelen Team LLO zal in het komende jaar nauw samenwerken met Team Eigen Dossier en Onderwijslogistiek. Daar kijken we naar uit. Op de conferentie hebben we laten zien hoe de grondbeginselen van LLO-onderwijs in elkaar grijpen. Nog beter samenwerken met alle betrokken partijen helpt om het hele informatielandschap goed neer te zetten. Digitaal burgerschap Digitaal Burgerschap zit niet stil! De publicatie digitaal burgerschap krijgt alle aandacht tijdens de studiedag van kennispunt Burgerschap. Daarnaast heeft de werkgroep digitaal burgerschap een checklist gemaakt om te checken of uw school wel voldoende aandacht geeft aan digitaal burgerschap. Maak deze checklist eens op verschillende gremia binnen de school en ontdek waar nog kansen zitten om digitaal burgerschap te versterken. De werkgroep helpt u daar graag bij! De werkgroep Digitaal Burgerschap zal in het voorjaar samen met de werkplaats burgerschap: democratisering van kritisch denken, een Roadshow houden langs verschillende hoeken van het land. We kijken tijdens de roadshow naar kritisch (digitaal) burgerschap en voeren daar discussie (inhoud en over kennis) . We verwachten u te inspireren om (kritisch) digitaal burgerschap een plek te geven in uw opleiding. Binnenkort kunt u zich aanmelden via Werkplaats burgerschap - Democratisering van kritisch denken Deze week is het de week van de veiligheid. Een week die in het teken staat van digitale criminaliteit, digitale veiligheid en cyber security. Onderwerpen die dagelijks in het nieuws voorbijkomen. Welke rol speelt het onderwijs in het versterken van de digitale veiligheid van de samenleving? En is investeren in kennis en vaardigheden voldoende? Renze Tjoelker, practor digitale weerbaarheid bij ROC Friese Poort vertelt er meer over in het bericht op de saMBO-ICT website. Kijk tot slot ook eens op onze publicatiewebsite. Data ondersteund onderwijs Quick Scan Studiedata gepresenteerd op eerste Datadinsdag Afgelopen datadinsdag hebben de zone ‘Veilig en betrouwbaar studiedata benutten’ uit het hoger onderwijs en saMBO-ICT samen de Quick Scan Studiedata gelanceerd. Met de quickscan wodt je geholpen bij het vaststellen van de datavolwassenheid van je instelling. Dat is echter niet alles: ook geeft het je een advies voor het opstarten van een eigen studiedata-programma. De gebruikte tool maakt het mogelijk om na het invullen een netwerk op te bouwen met instellingen die je verder kunnen helpen bij het opbouwen van de datavolwassenheid. Een onmisbaar instrument dus om kennis op te doen en te delen. Heb je de bijeenkomst gemist en wil je de scan gaan gebruiken? Kijk dan hier voor meer info. Volgende datadinsdag: hoe voer je ethische gesprekken rond het gebruik van data? De volgende datadinsdag (9 november) staat in het teken van ethiek. Als je met data in het onderwijs wilt gaan werken zal je immers ethische afwegingen moeten maken. Wat is goed, welke technologie ga je wel of niet inzetten, welke waarden heb je in jouw instelling? Het is belangrijk deze discussies structureel in jouw instelling te voeren, op allerlei niveaus. In de workshop leer je hoe je ethische gesprekken voert in jouw instelling. Aanmelden kan hier. Docentondersteuning Wat vinden de studenten eigenlijk zelf van online onderwijs? Het team Docentondersteuning heeft dit in beeld gebracht met een video. Mbo-studenten laten in deze video weten hoe zij de afgelopen maanden het online onderwijs hebben ervaren en welke kansen zij zien voor een digitale toekomst. Technologie is onlosmakelijk met ons leven verbonden. De huidige generatie studenten wordt daar ook dagelijks mee geconfronteerd, docenten dienen de studenten voor te bereiden op die digitale toekomst. Het themateam Docentondersteuning helpt docenten, managers en bestuurders in het mbo om samen te komen tot effectieve professionalisering op het gebied van ict-bekwaamheid. Bekijk onze website voor de video en om te zien hoe het themateam daarbij helpt.
|
|
CAMBO
CAMBO (Centraal Aanmelden MBO) heeft ondertussen al meer dan 16.000 aanmeldingen verwerkt en alle SIS leveranciers zijn in staat op CAMBO aan te sluiten. De eerste CAMBO & VVA gebruikersmiddag is gepland en vindt plaats op 14 oktober van 14:00 tot 16:30 uur. De agenda is gevuld, gedeeld en de uitnodigingen zijn verstuurd. De leden van de expertgroep buigen zich over de wijzigingsaanvragen en Topicus zorgt voor de aangevraagde aanpassingen. Een samenwerking die prima verloopt en dat mag ook wel eens gezegd worden. Wil je de nieuwsbrief van de Coöperatie MBO Voorzieningen ook ontvangen of heb je een vraag stuur deze dan naar info@mbovoorzieningen.nl. Daarnaast kun je ook gebruik maken van de chat mogelijkheid op de website www.mbovoorzieningen.nl. We wensen iedereen die bezig is met de implementatie veel succes en vergeet vooral niet de FAQ’s en handleidingen op de website en Teams-omgeving.
|
|
Verkenning collectieve voorzieningen in het mbo
Zoals in de vorige nieuwsbrief aangekondigd onderzoekt saMBO-ICT, in samenwerking met Hutspot, welke (organisatie)processen centraal ondersteund kunnen worden in de vorm van één of meerdere collectieve voorzieningen, om zo inzicht te krijgen in de voor- en nadelen die deze opleveren voor onderwijsinstellingen en de hele sector. Via vijf scenario’s zijn de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met bestuurders, netwerken, gebruikersgroepen en een bestuurlijk klankbord en worden de opgehaalde inzichten verwerkt tot een advies over het draagvlak voor een beweging naar verdere collectieve voorzieningen in het mbo. De vijf scenario’s zijn: - geen verdere collectieve voorzieningen;
- afhandelen aanmeldingen;
- centraal inschrijven en uitschrijven;
- centraal KRS (Kern Registratie Studenten);
- centraal KRS & Eigen Student Dossier.
Tijdens deze gesprekken worden vele onderwerpen besproken zoals de aanleiding voor het onderzoek en welke organisatieprocessen zijn onderscheidend en zou je die kunnen en willen centraliseren? Hoe verhoudt een centralisatie zich qua tijd en prioriteit i.r.t. het portfolio van een instelling en is de realisatie van verdere collectieve voorzieningen een private of publieke taak. Wat betekent dit voor de markt en de mbo sector en vindt de overgang naar een nieuwe collectieve voorziening dan als een big bang of geleidelijk plaats? Al deze onderwerpen worden meegenomen in het adviesrapport. In de volgende nieuwsbrief meer over het onderzoek collectieve voorzieningen. Meer informatie over het onderzoek en de toekomstscenario's is beschikbaar via Rob Vos.
|
|
Implementatie ECK iD - nu kan het!
De invoering van het ECK iD in het mbo is de afgelopen jaren moeizaam gebleken en daarom nog niet bij alle mbo-scholen gelukt. Daar zijn verschillende oorzaken voor, maar vast staat dat de situatie in het mbo complexer is vergeleken bij het po en vo. Die complexiteit is onderschat en voor veel scholen bleken er (nog) geen technische oplossingen voor hun specifieke situatie beschikbaar te zijn. De noodzaak voor invoering van het ECK iD is echter onverminderd groot en wordt binnen het mbo en door de MBO Raad onderschreven. Veilige en betrouwbare gegevensuitwisseling in de leermiddelenketen is belangrijk om de privacy van studenten te beschermen. Ook in het mbo moeten we hiervoor de benodigde stappen zetten. Inmiddels is er ook veel veranderd. Er zijn leerervaringen opgedaan met de implementatie, leveranciers hebben oplossingen gerealiseerd en voor de meeste technische problemen is inmiddels een oplossing beschikbaar. Kortom er zijn op dit moment geen technische belemmeringen meer om het ECK iD in te voeren, ongeacht welk studentinformatiesysteem of welke inrichting van het Identity and Access Management (IAM) je als school ook hebt. saMBO-ICT, de gebruikersgroep ECK en de MBO Raad zullen zich daarom samen met Programma Start Schooljaar inspannen om dit schooljaar alle mbo instellingen de overstap te laten maken naar het ECK iD. Dat doen we op twee manieren: - Centraal informatiepunt in de teamsite van de ECK gebruikersgroep.
- Hulp van een ondersteuningsteam dat scholen concreet en praktisch gaat helpen bij het maken van de juiste inrichtingskeuzes. -->Aanmelden voor een ondersteuningssessie kan hier.
Kortom, we gaan er alles aan doen om dit schooljaar alle mbo-instellingen succesvol naar ECK iD te laten overstappen. Nog geen lid van de ECK gebruikersgroep? Meld je hier aan.
|
|
MORA
Afgelopen vrijdag is versie 2.0 opgeleverd van de MORA. Er zijn enkele kleine correcties doorgevoerd, maar het grootste inhoudelijke verschil zit in de uitwerking van het onderdeel bedrijfsvoering. Visueel is de manier waarop de verbinding tussen de procesketens en de informatieobjecten en applicatieservices worden getoond flink verbeterd. De oplevering, als onderdeel van Doorpakken op Digitalisering, is met de betrokken bestuurders op de bestuurdersdag gevierd met broodjes kroketten van een niet nader te noemen merk. Hoe nu verder? Het is mooi dat er mooie platen zijn die je kunt gebruiken, maar wanneer doe je dat en hoe? Om hierin de samenwerking op te zoeken hebben we een aantal actuele onderwerpen gepakt en uitgewerkt in stappenplannen. Deze vormen de leidraad bij de samenwerking, die start met een gezamenlijke, fysieke zolang dat kan, sessie over dat onderwerp in Utrecht. Voor meer informatie, kijk op de website van saMBO-ICT.
|
|
Werkgroep IAM
Het onderwerp Identity and Access Management is nog altijd actueel. Vanuit verschillende scholen is saMBO-ICT gevraagd om samenwerking op dit onderwerp te organiseren. Welke ontwikkelingen en risico's spelen er? Hoe is IAM bij anderen ingericht? Welk beleid rond IAM hanteren wij en anderen? Hoe kunnen we samenwerken om IAM voor de sector op een goede manier vorm te geven? We hebben besloten om hier niet direct een aparte gebruikersgroep of een netwerk van te maken. Het is een onderwerp dat valt binnen Informatie Management. Daarom is vanuit het Netwerk Informatiemanagement besloten dat onder dit netwerk een werkgroep wordt georganiseerd van scholen die samen willen optrekken en die hun bevindingen aan het netwerk IM terugkoppelen. Wil je je aanmelden voor deze werkgroep, stuur ons een e-mail.
|
|
Gebruikersgroep AFAS
Op 24 november is onze volgende Afas-gebruikersbijeenkomst. Zoals het er nu naar uitziet kunnen we dit weer fysiek doen met in acht neming van de dan geldende maatregelen. Dit keer zijn we uitgenodigd in Leusden bij het nieuwe Experience Centre van Afas. De concept agenda staat hier in de Teams-omgeving van de gebruikersgroep. Laat het ons weten als je er nog niet bij kunt. Op dit formulier kun je aangeven of je aanwezig bent. Je kunt ook agendapunten aangeven die je wilt bespreken, plenair of in de werkgroepen. Voor degenen die er echt niet bij kunnen zijn, is er de mogelijkheid om via Teams de presentatie mee te luisteren en vragen te stellen. Gebruik je Afas, maar is niemand uit je instelling lid van de gebruikersgroep? Meld je dan hier aan.
|
|
Gebruikersgroep Xedule
Op 11 november is de volgende Xedule-gebruikersgroep bijeenkomst. We komen fysiek bij elkaar in Harderwijk bij het SOMA College. Uiteraard alleen als dat echt mogelijk is. Voor degenen die er echt niet bij kunnen zijn, is er de mogelijkheid om via Teams mee te luisteren en vragen te stellen. Je kunt via deze link aangeven of je (fysiek/online) aanwezig kunt zijn en nog punten aangeven die je wil voorstellen voor op de agenda. Gebruik je Xedule, maar is niemand uit je instelling lid van de gebruikersgroep? Meld je dan hier aan.
|
|
Bruggen Bouwen
In het kader van het programma Bruggen Bouwen zijn in september de peergangen weer gestart. De module Trainer/Coach is begonnen, voor de andere modules die binnenkort gaan starten is nog ruimte om in te schrijven. Op 3 november is er een online bijeenkomst met alle brughoofden van de deelnemende instellingen, daar zal weer veel kennis en ervaring worden uitgewisseld. Op 2 november start een nieuwe Masterclass waarin teams vanuit diverse instellingen gaan werken een eigen plan van aanpak. In het komende schooljaar zullen we ook de nog niet deelnemende instellingen gaan benaderen met de vraag op welke wijze het programma ook hen kan ondersteunen. Het blijkt namelijk dat 90% van alle instellingen op één of andere manier i-coaches in het onderwijs inzet. Samenwerken helpt, sterk door het netwerk! Belangstelling? Voor meer informatie kijk op de website van het programma of mail naar Martijn Bijleveld of Marius van Zandwijk.
|
|
Netwerk IBP
Het netwerk IBP had vorige week weer een goedbezochte online netwerkbijeenkomst. Er waren veel actuele ontwikkelingen te bespreken en er werden ook een aantal thema’s in kleinere groepen uitgediept. Een daarvan ging over de vraag hoe wij als mbo-instellingen gezamenlijk kunnen optreden bij een cybercrisis. Daar kwamen belangrijke aanbevelingen uit naar voren die de komende tijd ook in breder verband besproken zullen worden. Verder zijn alle mbo’s druk bezig met het invullen van de Benchmark IBP-E. Daarbij wordt dit jaar als extra ook de benchmark IB ook volgens het nieuwe NBA-toetsingskader ingevuld. Om IBP-ers en medewerkers audit & control op weg te helpen met dit nieuwe toetsingskader worden er masterclasses georganiseerd, en wel op: 28 en 29 oktober4 en 5 november18 en 19 november2 en 3 decemberDe deadline voor de Benchmark IBP-E is 12 november 2021. De presentatie van de resultaten vindt plaats tijdens de volgende netwerkbijeenkomst IBP, op 9 december aanstaande.
|
|
Netwerk Onderwijslogistiek
Het netwerk onderwijslogistiek is ook weer opgestart met een mooie bijeenkomst rond flexibilisering in het mbo en een rapportage vanuit het Programma Doorpakken op Digitalisering, thema Onderwijslogistiek. In dit kader zijn op de netwerkbijeenkomst enkele fraaie producten gelanceerd, te weten een Impactanalyse rond flexibele onderwijs scenario's in het mbo, alsmede een splinternieuwe website met alle informatie rond onderwijslogistiek en de ontwikkeling in de afgelopen twee jaar. Daar kunnen instellingen veel info, inspiratie en ervaring ophalen om onderwijslogistiek binnen de eigen instelling verder te ontwikkelen. Voor meer informatie kijk op onze publicatiewebsite. Wil je meer weten over het netwerk onderwijslogistiek of het thema onderwijslogistiek binnen Doorpakken op Digitalisering? Neem contact op met Rob Vos of Leo Bakker.
|
|
Netwerk Informatiemanagement
Op de druk bezochte informatiemanagement bijeenkomst van 23 september ontstonden goede discussies naar aanleiding van de verschillende onderwerpen. De discussie rondom het onderwerp collectieve voorzieningen in het MBO wil het netwerk nog verder verdiepen. Vandaar dat dit onderwerp nog even terugkeert op de agenda van de komende online bijeenkomst. Binnen mbo-land is informatiemanagement verschillend ingericht en hierover worden veel vragen gesteld. Hoog tijd om dit met elkaar te onderzoeken. Krijgt informatiemanagement binnen jouw instelling de positie die het zou moeten hebben? Informatie management kent een groeiende verantwoordelijkheid en hoe ga jij daarmee om en hoe stem jij de IV op de instellingsstrategie af? Examinering is een hot topic. Het netwerk examinering en digitalisering kent een aantal drukbezochte werkgroepen waaronder de werkgroep NED IM & Architectuur. Een inventarisatieronde door de werkgroep leverde veel aandachtspunten op. Het netwerk Informatie management wil hierover graag met de informatiemanagers in gesprek. Hoe verloopt examinering vanuit IM-oogpunt en welke aandachtspunten zijn er? MORA 2.0, jazeker de MORA wordt doorontwikkeld en versie 2.0 is een feit. Gepresenteerd op de saMBO-ICT conferentie en nu in het netwerk IM een toelichting door Frans van Neerbos. Waar draagt de MORA aan bij en hoe kun je de MORA inzetten? Wat kan de MORA 2.0 voor jou betekenen? Bovenstaande onderwerpen staan op agenda van de komende bijeenkomst van 4 november 2021. Als het even meezit gewoon in Domstad en anders online. Je wordt hier tijdig over geïnformeerd.
|
|
Netwerk Examinering en Digitalisering (NED)
Het netwerk Examinering en Digitalisering heeft bijna 100 leden die vanuit verschillende rollen aan thema’s op het gebied van de digitale examinering werken. Er zijn vier werkgroepen geformeerd, op het gebied van inkoop van digitale examens, veiligheidswaarborgen, IM-aspecten en wet- en regelgeving. Alle werkgroepen zijn de afgelopen weken voor het eerst bij elkaar geweest en hebben daarbij hun knelpunten en oplossingen in kaart gebracht. Op 2 november is er een online plenaire bijeenkomst van het netwerk, waarbij de werkgroepen aan elkaar hun bevindingen en plannen presenteren. Voor meer info over het netwerk Examinering en Digitalisering kun je mailen naar info@kennispuntmbo.nl
|
|
ICT Monitor
De uitvraag voor de ICT-monitor staat weer open! De ICT-monitor wordt gebruik om inzicht te krijgen hoe de sector ervoor staat op ict-gebied. In de strategische agenda 2018-2022 speelt ict, voor het mbo, een belangrijke rol. De sector vindt het belangrijk om een goede vertaalslag te maken van onderwijsdoelstellingen naar effectieve en betaalbare ict-voorzieningen. Om de mbo-instellingen daarbij te helpen, wordt vanuit Kennisnet en saMBO-ICT om de twee jaar de vorderingen gemonitord. Dit levert inzichten als, hoe gaan andere instellingen om met digitalisering en hoe presteren de instellingen ten opzichte van de hele sector? In de monitor komen de volgende onderwerpen aan bod: - organisatie van de ict
- volwassenheid van ict
- kosten van ict
- onderwijsinnovaties met ict
- informatiebeveiliging en privacy
We hopen dat iedereen weer meedoet en de monitor zo spoedig mogelijk doch voor 15 oktober invult. Voor meer informatie over de ICT-monitor mbo 2021 kun je contact opnemen met Rob Vos of Leo Bakker.
|
|
SURFeduhub
SURFeduhub als koppelpunt voor onderwijsdataSURF geeft samen met de onderwijsinstellingen een impuls aan ICT-vernieuwing in het onderwijs en ontwikkelt technologie die de flexibilisering van het onderwijs ondersteunt. Flexibilisering van het onderwijs maakt het studenten makkelijker om onderwijs te volgen, zowel binnen als buiten de eigen opleiding en instelling. Om dit mogelijk te maken, moeten studenten zich zo breed mogelijk kunnen oriënteren op het onderwijsaanbod van de eigen instelling en dat van andere onderwijsinstellingen. Daarom is het noodzakelijk dat het onderwijsaanbod van instellingen op een uniforme wijze (open) beschikbaar komt. Daarbij is het voor studenten ook van belang dat als zij bij meerdere instellingen studeren zij alle noodzakelijke informatie op één plek kunnen vinden, zoals roosterinformatie, voortgangsinformatie, studiepunten etc. Een randvoorwaarde is dat instellingen die informatie op een eenduidige en gestandaarde manier ter beschikking stellen. Dit vergt uiteraard een set stelselafspraken. Kern bij het uitwisselen van de onderwijsdata is het gebruik van de Open Onderwijs API (OOAPI). Om voor instellingen als data aanbieder te kunnen functioneren wordt de OOAPI als standaard gebruikt. De OOAPI is een open standaard voor het delen van onderwijsdata [ 1]. Via deze API kun je als onderwijsinstelling handige onderwijsinformatie beschikbaar stellen: van cijfers tot studiepunten, van roosters tot vrije werkplekken en zo ook een overzicht van hun onderwijseenheden en -aanbod. De OOAPI geeft inzicht in de beschikbaarheid en kwaliteit van de eigen onderwijsdata. Dit helpt bij het analyseren en op orde brengen van de instellingsgegevens. Om deze data instellingsoverstijgend beschikbaar te maken is een centraal koppelpunt nodig waar deze data op een uniforme en veilige manier vanuit de instelling kan worden aangeboden aan diverse data-afnemers. Een dergelijk centraal koppelpunt kan SURFeduhub zijn die door SURF als dienst zal worden aangeboden. De voorgestelde dienst SURFeduhub ondersteunt dit stelsel op technologisch vlak. De dienst SURFeduhub zal zoals het er nu uitziet op 1 januari 2022 worden gelanceerd, en zal dan beschikbaar worden voor alle bij SURF aangesloten sectoren. Meer weten? Mail met Remco Rutten.
|
|
SURFsoc
Eerste mbo-instellingen sluiten aan op SURFsoc ROC van Twente en Summa College zijn begonnen met het aansluiten op SURFsoc, het SURF Security Operations Centre dat in januari is gelanceerd. Het Nederlands onderwijs en onderzoek heeft SURFsoc opgericht in samenwerking met SURF. SURFsoc heeft als doel een cyberveiliger toekomst te creëren voor de hele sector. Dit jaar zijn al meerdere onderwijs- en onderzoeksinstellingen aangesloten, waaronder hbo-instellingen, universiteiten en een Universitair Medisch Centrum. Belang van sectorbrede cybersecurity In 2020 is gestart met het inrichten van een sectorbreed Security Operations Centre (SOC) bij SURF. De directe aanleiding was de ransomware-aanval op Universiteit Maastricht eind 2019. Enkele opvallende cybersecurity-incidenten dit jaar onderstrepen de groeiende behoefte aansamenwerking en kennisdeling op het gebied van cybersecurity bij de instellingen. SURFsoc startte in januari en al dit jaar sluiten de eerste mbo-instellingen aan. Er vinden ondertussen gesprekken plaats met diverse andere mbo-instellingen, wat het belang dat de sector hecht aan cyberveiligheid laat zien. Kijk voor meer informatie op https://surf.nl/surfsoc
|
|
Vragen van en aan collega's
De vraagbaak vindt u in de Teams-omgeving. Iedereen die daar toegang toe heeft kan deze vragen daar zien, zelf een nieuwe vraag stellen of reageren op vragen van anderen! Laatst gestelde vragen:Discussies op LinkedInBehalve in de Vraagbaak worden er ook in de LinkedIn groep van saMBO-ICT discussies gestart en vragen gesteld. Deze groep telt inmiddels al 1000+ leden. Tenslotte een dringend verzoek aan leveranciers om onze LinkedIn groep niet te gebruiken als reclameplatform. Reageren op vragen is natuurlijk prima...
|
|
Colofon
Deze nieuwsbrief verschijnt iedere zes weken en wordt door meer dan 1300 mensen gelezen. Heeft u zich nog niet geabonneerd? Dat kan via deze pagina.
De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 2 december 2021.
|
|
Over saMBO-ICT
saMBO-ICT is een zelfstandige organisatie van en voor alle mbo-instellingen en heeft sterke banden met Kennisnet, de MBO Raad, MBO Voorzieningen en met SURF. De belangrijkste pijlers binnen saMBO-ICT zijn belangenbehartiging, kennisdeling, aanjagen van innovatie en gezamenlijke projecten.
|
|
|
|