i&i conferentie 2022
Digitale Geletterdheid en nu verder....voorbeelden uit het programma
Coderen in de klas, Good Practices
Birol Senkal & Chris van den Berg
Ben jij benieuwd hoe docenten op de middelbare school lesgeven in coderen? Welke methoden gebruiken zij? Welke programmeertalen zijn populair? En niet geheel onbelangrijk: wat vinden leerlingen ervan? Deze workshop staat in het teken van ervaringen van onze docenten en leerlingen. Docenten van twee verschillende scholen delen hun good practices over het vak coderen en leerlingen vertellen wat zij het leukste vinden aan de codeerles. Kortom: een informatieve en interactieve workshop met afsluitend een activiteit georganiseerd door leerlingen.
Algoritmes in context
Jacqueline Nijenhuis-Voogt
Algoritmes zijn regelmatig in het nieuws, denk aan het gebruik van algoritmes om te voorspellen welke belastingaangiftes mogelijk verdacht zijn. En ook onze leerlingen hebben er regelmatig mee te maken, bijvoorbeeld als ze gepersonaliseerde Netflix-aanbevelingen krijgen. Hoewel algoritmes in allerlei contexten voorkomen, blijkt het toch lastig om het onderwijs over algoritmes aansprekend te maken: het analyseren van algoritmes blijft toch vaak abstract.
Afgelopen jaren was mijn promotie-onderzoek gericht op de vraag hoe het gebruik van contexten kan bijdragen aan het algoritmiek-onderwijs. Daarbij was aandacht voor het docent-perspectief: welke kennis en ideeën hebben docenten over het algoritmiek-onderwijs en over het gebruik van contexten daarbij? En ook is gekeken naar het leren van leerlingen: Hoe herkennen leerlingen algoritmen in nieuwe contexten? En wat leren leerlingen als ze zelf de contexten gaan bedenken?
In deze workshop gaan we kijken wat dit onderzoek heeft opgeleverd voor het onderwijs. Daarbij is ook aandacht voor twee lesactiviteiten die in dit onderzoek zijn gebruikt en die als extra activiteit bij bijvoorbeeld de keuzemodule over Algoritmiek (domein G) ingezet kunnen worden.
Informatica op het Emmauscollege, inspirerend informatica-onderwijs op het Emmauscollege
Sander van Geest en Arie Pieter Cammeraat, Emmauscollege Rotterdam
Deze sessie gaat over drie praktische opdrachten voor de verplichte domeinen van het informatica programma op havo en vwo. Deze opdrachten zijn de afgelopen jaren ontwikkeld en ingezet op het Emmauscollege Rotterdam.
We zijn begonnen vanuit de volgende behoeften:
Relevantie van de theorie laten ervaren door toepassing in herkenbare opdrachten.
Motiverende opdrachten met veel keuzevrijheden en uitdaging op ieders niveau.
Aansluiten bij hedendaagse programmeertalen en tools.
Een doorlopende leerlijn.
Deze conferentie is extra aantrekkelijk voor docenten die een collega meenemen. Als die nog geen lid is van i&i dan mag zij/hij voor een zeer aantrekkelijk tarief mee (€ 35,--).
Ook voor studenten hebben we een aantrekkelijk tarief, verjonging heeft namelijk de hoogste prioriteit binnen i&i. Zij kunnen deelnemen voor slechts € 60,-- voor een hele dag.
Een dag waar je kennis maakt met de laatste ontwikkelingen in ons vakgebied.
Het programma (nog niet compleet) vindt u via de knop hieronder.
datum: 10 november 2022
ontvangst: vanaf 9:00 uur
begin programma: 9:45 uur afsluiting: 17:30 uur
lokatie: Victor J. Koningsbergergebouw, Universiteit Utrecht