i&i   over ons  online versie

 

 

nieuwsbrief 173

AGENDA

10 nov 2022 Conferentie i&i nadere info volgt inschrijven Utrecht
10 nov 2022

Leerlingen enthousiasmeren voor rekenen, techniek of natuurkunde VhTo

informatie

online

14 nov 2022 Bètapartners vakbijeeenkomst Bètapartners informatie online
15 nov 2022

Leerlingen enthousiasmeren voor rekenen, techniek of natuurkunde VhTo

informatie

online

21 nov 2022 Lezing Neil Selwyn i&i/Kennisnet informatie online
9-23 nov 2022 Beverwedstrijd  U talent inschrijven  
23 jan 2023 Bètapartners vakbijeeenkomst Bètapartners informatie online
23 jan 2023 Docentennetwerk U-Talent  U talent informatie
 Utrecht
6 feb 2023 ICT-praktijkdag in Leuven ICT-dag België informatie België
13-17 feb 2023 Tweede online ICT-week ICT-dag België informatie online
 9 mrt 2023 Docentennetwerk U-Talent   informatie Utrecht
27 mrt 2023 Bètapartners vakbijeeenkomst Bètapartners informatie online
29-31 mrt 2023 BETT Londen Hyve Group informatie Londen
19 jun 2023 Bètapartners vakbijeeenkomst Bètapartners informatie online

Wilt u een item toevoegen aan de agenda? Mail dat door naar webredactie@ieni.org.

i&i conferentie  2022
Digitale Geletterdheid en nu verder....v
oorbeelden uit het programma

Coderen in de klas,
Good Practices

Birol Senkal & Chris van den Berg

Ben jij benieuwd hoe docenten op de middelbare school lesgeven in coderen? Welke methoden gebruiken zij? Welke programmeertalen zijn populair? En niet geheel onbelangrijk: wat vinden leerlingen ervan? Deze workshop staat in het teken van ervaringen van onze docenten en leerlingen. Docenten van twee verschillende scholen delen hun good practices over het vak coderen en leerlingen vertellen wat zij het leukste vinden aan de codeerles. Kortom: een informatieve en interactieve workshop met afsluitend een activiteit georganiseerd door leerlingen.

Algoritmes in context
Jacqueline Nijenhuis-Voogt

Algoritmes zijn regelmatig in het nieuws, denk aan het gebruik van algoritmes om te voorspellen welke belastingaangiftes mogelijk verdacht zijn. En ook onze leerlingen hebben er regelmatig mee te maken, bijvoorbeeld als ze gepersonaliseerde Netflix-aanbevelingen krijgen. Hoewel algoritmes in allerlei contexten voorkomen, blijkt het toch lastig om het onderwijs over algoritmes aansprekend te maken: het analyseren van algoritmes blijft toch vaak abstract.

Afgelopen jaren was mijn promotie-onderzoek gericht op de vraag hoe het gebruik van contexten kan bijdragen aan het algoritmiek-onderwijs. Daarbij was aandacht voor het docent-perspectief: welke kennis en ideeën hebben docenten over het algoritmiek-onderwijs en over het gebruik van contexten daarbij? En ook is gekeken naar het leren van leerlingen: Hoe herkennen leerlingen algoritmen in nieuwe contexten? En wat leren leerlingen als ze zelf de contexten gaan bedenken?

In deze workshop gaan we kijken wat dit onderzoek heeft opgeleverd voor het onderwijs. Daarbij is ook aandacht voor twee lesactiviteiten die in dit onderzoek zijn gebruikt en die als extra activiteit bij bijvoorbeeld de keuzemodule over Algoritmiek (domein G) ingezet kunnen worden.

 

Informatica op het Emmauscollege, inspirerend informatica-onderwijs op het Emmauscollege

Sander van Geest en Arie Pieter Cammeraat, Emmauscollege Rotterdam

Deze sessie gaat over drie praktische opdrachten voor de verplichte domeinen van het informatica programma op havo en vwo. Deze opdrachten zijn de afgelopen jaren ontwikkeld en ingezet op het Emmauscollege Rotterdam.

We zijn begonnen vanuit de volgende behoeften:

Relevantie van de theorie laten ervaren door toepassing in herkenbare opdrachten.
Motiverende opdrachten met veel keuzevrijheden en uitdaging op ieders niveau.
Aansluiten bij hedendaagse programmeertalen en tools.
Een doorlopende leerlijn.

Deze conferentie is extra aantrekkelijk voor docenten die een collega meenemen. Als die nog geen lid is van i&i dan mag zij/hij voor een zeer aantrekkelijk tarief mee (€ 35,--).
Ook voor studenten hebben we een aantrekkelijk tarief, verjonging heeft namelijk de hoogste prioriteit binnen i&i. Zij kunnen deelnemen voor slechts € 60,-- voor een hele dag.
ieni programmaEen dag waar je kennis maakt met de laatste ontwikkelingen in ons vakgebied.
Het programma (nog niet compleet) vindt u via de knop hieronder.
datum: 10 november 2022
ontvangst: vanaf 9:00 uur
begin programma: 9:45 uur afsluiting: 17:30 uur
lokatie: Victor J. Koningsbergergebouw, Universiteit Utrecht

meer informatie en aanmelden

MEDIAWIJZE DOCENTEN
In 2023 wordt Digitale Geletterdheid een vast onderdeel van het onderwijscurriculum. Vanaf dat moment zijn scholen verplicht om lessen over mediawijsheid te geven. Daarom is het belangrijk dat ook leraren mediawijs en digitaal vaardiger te worden. Ben jij een mediawijze leraar?

Hoe weet je of je een mediawijze leraar bent?
Het Mediawijsheid Competentiemodel is een goede leidraad. Het model laat zien dat mediawijsheid bestaat uit acht competenties:
 1. Apparaten en software bedienen
2. Toepassingen exploreren
3. Informatie vinden
4. Creëren met media
5. Verbinden via media
6. Discussiëren over media
7. Media doorgronden
8. Reflecteren op mediagebruik


Het model geeft ook weer op welke tien gebieden je doelen kan bereiken met mediagebruik.

Dit is uw nieuwe tekstblok met eerste paragraaf.

bekijk het model

 

Video's en artikelen voor de onderwijspraktijk
De inspirerende video's en artikelen op leraar24.nl ondersteunen de dagelijkse praktijk van de leraar met praktisch toepasbare artikelen. Ook worden resultaten uit wetenschappelijk onderzoek toegankelijk gemaakt en vertaald naar de onderwijspraktijk.

Voor wie?
Leraar24 is van en voor leraren in het po, vo, so en mbo en lerarenopleiders.

Leraar24:
biedt de leraar een website met praktische en deskundige artikelen
lestips en praktijkvideo’s van vakgenoten
de onderzoeksartikelen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek

Van wie?

Leraar24 is een samenwerking tussen Kennisnet, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Vanuit hun eigen expertise leveren zij een inhoudelijke bijdrage aan de website. Voor het NRO is dat onderwijsonderzoek, voor Kennisnet onderwijs en ict en voor OCW beleid en actualiteit.

naar Leraar24

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Bezoek ook onze website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat. De nieuwe aanpak van de nieuwe website is succesvol, wij hebben nu 60x zovele bezoekers dan anderhalve maand geleden.

Naar website i&i

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden