DVDK organiseert vakdidactiekdagen zodat docentvluchtelingen wiskunde zich verder kunnen bekwamen in vakdidactiek wiskunde. Op 10 augustus gaf Peter Kop, vakdidacticus wiskunde aan de Universiteit Leiden, college over de opzet van een goede wiskundeles volgens het principe van de ‘centrale vraag’. De zeven aanwezige docenten maakten een les, die zij daarna uitvoerden. Alle aanwezigen gaven feedback: tops en tips. Op verzoek van de aanwezigen was dit niet de laatste vakdidactiekdag. Op 29 oktober deden 13 docentvluchtelingen uit Turkije en Pakistan mee en op 26 november nog eens 6: met en van elkaar leren en onder deskundige leiding de vakdidactiek verbeteren en ontdekken dat je als docent óók in Nederland veel kunt en van grote waarde bent.
Ook op zaterdagen 17 december is elke docentvluchteling wiskunde weer van 10.00 tot 16. uur welkom. We zijn blij dat het St.-Bonifatiuscollege in Utrecht voor deze DVDK-activiteit gratis ruimte beschikbaar stelt.
Meedoen?
Heb je ongeveer taalniveau B1 en wil je meedoen en oefenen in lesgeven?
Meld je aan door te mailen naar docentvluchteling@gmail.com en vermeld je voornaam, achternaam, 06-nummer en woonplaats.
Na aanmelding ontvang je per mail nadere informatie en een kleine opdracht ter voorbereiding.
Ontwikkeling programma vakdidactiek
DVDK onderzoekt samen met de hogescholen waar statushoudersprojecten plaatsvinden en vakdidacticus Peter Kop van het ICLON (Universiteit Leiden), welke onderdelen van de vakdidactiek wiskunde aan bod moeten komen voor docentvluchtelingen met door DUO erkende bevoegdheid.
Zo proberen we een programma te ontwerpen dat de kwaliteiten en bekwaamheden van de docentvluchtelingen aanvult met aspecten die voor het Nederlandse wiskunde-onderwijs essentieel zijn. Ook gaan we na hoe het taalaspect in de colleges vakdidactiek kan worden verweven.