i&i   over ons  online versie

 

 

nieuwsbrief 200

AGENDA

21 juni 2023 LLMs A New Way to Teach Programming Techtalks informatie webinar

23 juni 2023

 

CHATGPT bijeenkomst alfagamma en Bètapartners

Bètapartners

 

informatie

 

Amsterdam

 

26 juni 2023

 

Jupyter Book en Jupyter Notebook
bijeenkomst 1

i&i

 

aanmelden
(tot 25 juni)

online

 

3 juli 2023

 

Jupyter Book en Jupyter Notebook
bijeenkomst 2

i&i

 

aanmelden 
(tot25 juni)

online

 

10 juli 2023

 

Uiterste aanmelddatum Nederlands Filmfestival educatie

 NFF

 

 aanmelden

 

 Utrecht

 

19-21 juli SnapCon Snap informatie Barcelona
15 sept 2023 OnderwijsInzicht 2023 Kennisnet informatie Bussum
7-22 okt 2023 Codeweek i&i informatie divers

Wilt u een item toevoegen aan de agenda? Mail dat door naar webredactie@ieni.org.

i&i organiseert op maandag 26 juni en 3 juli van  15:30 tot 17:30 uur een tweetal online bijeenkomsten over Jupyter Book en Jupyter Notebook.

We gaan dit platform ook gebruiken voor de open leermaterialen van keuzethemas.nl. Keuzethemas.nl is de invulling van de informatica-keuzedomeinen.

Als voorbeeld-keuzethema gebruiken we weer Database met SQL (via SQLite).

 

In deze bijeenkomsten leer je hoe je een Jupyter Notebook (via Basthon) gebruikt, aanpast en publiceert. Je leert hoe je de open leermaterialen in Jupyter Book-formaat kunt aanpassen voor je eigen leerlingen. Door het gebruik van versiebeheer met GitHub kun je de aansluiting met het bestaande materiaal bewaren, zodat je verbeteringen daarin eenvoudig in je aangepaste versie kunt verwerken.

 

Deze bijeenkomsten zijn een vervolg op en een verdieping van de de sessie op de i&i conferentie op 13 april. Zie ook https://eelcodijkstra.github.io/db-basthon/

Ook voor deelnemers die die sessie gemist hebben zijn deze bijeenkomsten goed te volgen. 

Aanmelden voor beide sessies kan via dit formulier tot zondag 25 juni 12.00 uur. 

Aanmelden is kosteloos, ook voor niet-leden.

Meer info op de website van i&i

aanmelden

Leraren zijn van onschatbare waarde voor onze samenleving. Er wordt veel over hen geschreven.
Maar er is maar één groep mensen die weet wat het betekent om leraar te zijn: leraren zelf. Met het Beroepsbeeld Leraar bouwen leraren aan hun beeld van het beroep.
Wat betekent het om leraar te zijn, en wat niet? Daarnaast willen we de maatschappelijke waardering voor het beroep versterken door de rijkheid ervan te schetsen. Met het Beroepsbeeld Leraar willen we een toekomstgericht beeld dat leraren in spe beter inzicht geeft in de verschillende aspecten van het leraarschap.


Doe mee en laat iedereen het beroep van leraar door jouw ogen zien!

Deel jouw verhaal en bouw mee aan het Beroepsbeeld Leraar.

Doe mee aan de enquête
Ben jij leraar of docent in po, vo, so of mbo en wil je bijdragen aan het Beroepsbeeld Leraar? Vul dan de vragenlijst in.

Doe mee

Programmeren met AI en LLMs

Als instructeurs en onderzoekers hebben we allemaal gezien hoe uitdagend het kan zijn voor studenten om te leren programmeren. Studenten moeten iteratief vele vaardigheden leren, zoals het gebruik van de juiste syntaxis, het traceren van code, het gebruiken van veelvoorkomende programmeerpatronen, code schrijven en de code die ze schrijven testen en debuggen. Het worstelen met een van deze taken kan betekenen dat de student niet in staat is om het probleem op te lossen dat ze wilden oplossen.

In deze presentatie zullen we onderzoeken hoe grote taalmodellen (LLM's), zoals GitHub Copilot en ChatGPT, de vaardigheden die nodig zijn om te slagen in programmeren kunnen veranderen en meer studenten in staat kunnen stellen succesvolle programmeurs te worden. Opmerkelijk genoeg kan deze verschuiving - weg van syntaxis en naar probleemdecompositie en testen - precies zijn waar veel instructeurs altijd al op hoopten zich te kunnen richten in CS1.

 

21 juni 18.00 uur webinar

Aanmelden

De afgelopen maanden onderzocht Argos Medialogica meerdere onderwerpen waarbij beeld en werkelijkheid een cruciale rol spelen: true crime, alternatieve media en beeldvorming rondom het syndroom van Down.

Media dienen als gids om greep te krijgen op onze werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe komt de publieke opinie tot stand? En welke invloed hebben media en publieke opinie op het handelen van bestuurders, journalisten en burgers? Argos Medialogica onderzoekt het. 
Alle afleveringen van de laatste tijd zijn te vinden via onderstaande knop.

naar programma

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Bezoek ook onze website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat. De nieuwe aanpak van de nieuwe website is succesvol, wij hebben nu 60x zovele bezoekers dan anderhalve maand geleden.

Naar website i&i

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden