Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief februari 2021

In deze nieuwsbrief

  • Van de voorzitter
  • Wiskundeleraren willen dat examen doorgaat
  • Eerste adviezen wetenschappelijke curriculum commissie
  • Bevoegdheden commissie geeft opdracht terug
  • Wereldwiskunde Fonds zoekt nieuwe projecten
  • Geschiedenis bij Scholennetwerk Zuid-Holland
  • Vakantiecursus PWN
  • Tot slot: puzzelplezier en nieuwe leden

Van de voorzitter

Beste leden, 

Valt het jullie ook op, bij de online lessen? Tijdens de eerste lockdown, vorig jaar, sprak ik tijdens de les tegen een scherm met icoontjes. Leerlingen hadden hun camera’s niet aan. Tijdens de tweede lockdown is op mijn school  de regel dat leerlingen de les volgen zittend aan een tafel of aan een bureau, met de camera’s aan. Ik kan nu de leerlingen zien, zie hun reacties op mijn les. Maar nu, na ruim een maand, verandert er iets. De camera’s zijn aan, maar sommige leerlingen zijn duidelijk met iets anders bezig.  Antwoorden op vragen die ik stel komen niet of langzamer. Huiswerk wordt veel minder goed gemaakt. Leerlingen geven ook aan dat ze er genoeg van hebben, ze willen naar school.  
Maar het is nog steeds onzeker wanneer ze weer naar school mogen. 

Mijn eindexamenleerlingen, die wel op school zijn, weten op dit moment nog niet of hun eindexamens doorgaan en in welke vorm. Jullie hebben in een enquête kunnen aangeven wat daarover jullie mening was, je leest de uitslag hiervan verderop in deze nieuwsbrief. Er zal vandaag of morgen wel een besluit van het ministerie komen of de examens doorgaan. 
Het zijn onzekere tijden.  We zullen nog even moeten volhouden met z’n allen. 

En ondertussen gebeurt er in de politiek ook van alles.
Doordat het kabinet is gevallen is het vervolg van Curriculum.nu stopgezet. 
Even leek het erop dat de vernieuwing van het examenprogramma wiskunde op het vmbo, de herziening van de referentieniveaus Taal en Rekenen en het onderzoek naar een nieuwe indeling van de wiskundevakken op havo en vwo ook stilgezet zouden gaan worden. We hebben de commissie onderwijs van de Tweede Kamer gevraagd om dit toch door te laten gaan en gelukkig gaat dit inderdaad gebeuren. Onze brief aan de Tweede Kamer kun je hier lezen. 
Verder kun je in deze nieuwsbrief o.a. lezen over de eerste adviezen van de Wetenschappelijke Curriculum commissie en over de commissie Zevenbergen die gekeken heeft naar het bevoegdheden stelsel. 
Ik wens jullie ondanks de bijzondere situatie waar we in zitten toch veel werkplezier en voor nu: veel plezier met deze nieuwsbrief.

Ebrina Smallegange
voorzitter NVvW

Wiskundeleraren willen dat examen doorgaat





Op 27 januari heeft de NVvW, samen met de vakverenigingen Levende Talen, NVON, VLS en VONKC een enquête uitgezet onder haar leden. De enquête was speciaal voor leraren die lesgeven aan examenklassen en ruim 600 examendocenten die lid zijn van de NVvW hebben deze enquête ingevuld. 
Dit betrof 
152 vmbo-docenten
334 havo-docenten
382 vwo-docenten
(uiteraard zit hier overlap). 

Eerst werd gevraagd naar achterstand. 
Op een schaal van 1 - 100 kon men aangeven hoe groot men de achterstand inschatte. 


Uit de bovenstaande figuur volgt dat er een achterstand bij de examenleerlingen gezien wordt, maar deze lijkt niet onoverkomelijk groot. 
Veel docenten geven in de tekst aan dat de achterstand bij voor-examenklassen groter is, omdat daar veel meer online les gegeven is. 

Als oorzaak van de achterstand wordt een aantal oorzaken aangegeven: 
1. De leerlingen zijn minder gefocust dan normaal in een examenjaar
2. Er moet regelmatig online onderwijs gegeven worden en dat is minder effectief
3. Er zijn vaker leerlingen afwezig, waardoor ze uitleg missen

Op de vraag of men inschat dat in mei de leerlingen voldoende zijn voorbereid op het examen zijn de vmbo-examendocenten het minst positief. 
Bij vwo verwacht 86% van de respondenten dat het grootste deel van de leerlingen goed genoeg is voorbereid op het examen. 
Bij havo is dit 80% en bij vmbo is dit 65%. De zorgen op het vmbo zijn dus het grootst. Toch wil een meerderheid van de respondenten, ook bij het vmbo, dat de eindexamens dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar, doorgaan.



Bij de andere verenigingen was het beeld overeenkomstig het hierboven geschetste beeld van de wiskundeleraren. De FvOv heeft uit naam van deze verenigingen dan ook bij het ministerie aangegeven dat de voorkeur uitgaat naar het door laten gaan van de eindexamens. 
Naar verwachting komt het ministerie morgen (vrijdag 12 februari) met een definitief besluit naar buiten. 

Eerste adviezen wetenschappelijke Curriculumcommissie



Op 27 januari heeft de wetenschappelijke Curriculumcommissie de eerste twee adviezen aangeboden aan de minister. De commissie spreekt waardering uit voor het werk dat gedaan is, maar ziet ook noodzaak tot verbeteringen.
Een belangrijke aanbeveling van de commissie is dat er een gemeenschappelijke grondslag moet komen voor de ontwikkeling van een nieuw curriculum, die het beargumenteren van keuzes mogelijk maakt en de samenhang binnen het curriculum bevordert.

In het traject Curriculum.nu heeft de NVvW regelmatig opgemerkt dat de samenhang tussen wiskunde en andere vakken niet aan bod kwam. Dit merkt de commissie ook op, zij schrijft dat de samenhang tussen de vakken bij Mens & Natuur en wiskunde wel benoemd wordt, maar niet verder is uitgewerkt. 

Nadere verkenningen op het gebied van Rekenen en Wiskunde, die uitgevoerd werden ten behoeve van de commissie zijn als bijlage bij het rapport gevoegd. 

Bevoegdheden commissie geeft opdracht terug


 
In maart is de Commissie Onderwijsbevoegdheden onder leiding van Zevenbergen gestart met een onderzoek naar de bevoegdheden structuur in het Nederlandse onderwijs. Uitgangspunt was het rapport van de Onderwijsraad 'Ruim baan voor leraren
De opdracht was om antwoord te geven op de vragen: 

- Wat moet je kennen en kunnen om bevoegd te zijn?
- Hoe haal je een dergelijke bevoegdheid?


op 1 februari maakte de commissie bekend te stoppen met de werkzaamheden. Men werd het in de commissie over teveel onderwerpen niet eens. 

In het verslag van de commissie staat beschreven hoe een deel van de commissie over de bevoegdheden denkt. In een slothoofdstuk wordt de zienswijze van de overige leden van de commissie beschreven. 
Een deel van de commissie was voorstander van het invoeren van een eenmalige bevoegdheid, andere leden van de commissie vinden dit te risicovol. Met een eenmalige bevoegdheid mogen leraren lesgeven in een vak of sector waartoe ze niet bekwaam zijn (want ze zijn immers al bevoegd). Terwijl onderzoek laat zien dat leraren juist betere leerprestaties met kinderen behalen als ze bekwaam zijn voor een specifiek vak of sector. 

De leden van de commissie die het niet eens zijn met het rapport wijzen op het belang van het betrekken van de beroepsgroep, de leraren, zelf. De NVvW is de afgelopen jaren kritisch geweest over veranderingen in het bevoegdhedenstelsel en juicht meer betrokkenheid van het veld toe. 

Het rapport van de commissie is hier te lezen. 

Wereldwiskunde Fonds zoekt nieuwe projecten



Sinds het eind van 2020 lopen er twee nieuwe projecten, één in de Filippijnen en één in Indonesië. Beide projecten worden gefinancierd door het Wereldwiskunde Fonds. Het project in Indonesië is een kortlopend project, speciaal gericht op het ontwerpen van online lesmateriaal in het Indonesisch om tijdens de huidige sluiting van de scholen te gebruiken. 

Doordat nu ook in ontwikkelingslanden veel scholen gesloten zijn, zijn er weinig nieuwe aanvragen. We zijn dus op zoek naar nieuwe projecten. Stuur ons een berichtje als je een project weet. 

Al sinds 2009 was Evert van de Vrie bestuurslid van het WWF, en sinds 2013 ook de voorzitter. Evert is begin van dit schooljaar met een welverdiend pensioen gegaan en heeft ook afscheid genomen van het Wereldwiskunde Fonds. We bedanken Evert voor al het werk dat hij voor de werkgroep verricht heeft. 

En tot slot: vergeet niet om een boek te kopen op onze Winterverkoop, waar boeken tegen een vaste, lage prijs te koop zijn. 

Jos Remijn 
wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl
veiling­meester WwF
 

Geschiedenis bij Scholennetwerk Zuid-Holland




De derde bijeenkomst van het scholennetwerk Zuid Holland is op 4 maart. 
In de bijeenkomst gaan we verder met
De geschiedenis van wiskunde. 
 
De geschiedenis van de wiskunde is een stimulerende omgeving om te zien hoe de mensheid geworsteld heeft met de ontwikkeling van wiskundige concepten. In deze derde bijeenkomst gaat Roel van Asselt verder met “evergreens” uit de geschiedenis van de wiskunde, die in de klas zijn na te vertellen. De vorige keer zijn we geeindigd met Newton, en dat is het startpunt van deze bijeenkomst: die als titel heeft
Van de Verlichting naar de 20e eeuw.
Naast mooie verhalen komen ook korte vraagstukjes aan bod die zich ook lenen om in de klas te gebruiken.

Deze bijeenkomst is prima te volgen zonder bij de vorige aanwezig geweest te zijn.
We nodigen je dus van harte uit.
 
Datum: 4 maart van 16:00 tot 18:30 uur, online
Leden van Onderwijsnetwerk Zuid Holland hebben gratis toegang. Anderen kunnen een eerste keer gratis kennismaken met dit netwerk.
Aanmelden kan via de website

Vakantiecursus


Dit vindt voor de 75e keer de vakantiecursus plaats, georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland. 

Het thema van de cursus is 
Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes

De cursus wordt gehouden op 
27 en 28 augustus in Amsterdam
3 en 4 september in Eindhoven

Kijk hier voor meer informatie en om je aan te melden. 
 
Tot slot: Puzzelplezier en nieuwe leden
Voor de puzzelliefhebber heeft Desiree van den Bogaart een  NVvW woordzoeker gemaakt. 
Los de puzzel op, breng een nieuw lid aan en krijg beiden een cadeautje. 

 

Feantersdyk 4-i
9264 TN Earnewâld
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.