Short summary

Docentvluchteling voor de Klas

is een project van VluchtelingenWerk Nederland en de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren

 

Deze nieuwsbrief sturen we aan docentvluchtelingen en belangstellenden. De nieuwsbrief verschijnt onregelmatig.

DVDK helpt docenten die gevlucht zijn om ook in Nederland weer op school te werken. Van onderwijspassie naar werk. Daarvoor is nodig dat docentvluchtelingen zich vanaf hun komst in Nederland welkom weten en in contact komen met docenten, scholen en onderwijs. De welkom-docent-app en vakmaatjes helpen daarbij. Als de status is verleend en de taal op B1-niveau (op weg naar B2) volgt een bijscholingsjaar. Daarna werkt de docentvluchteling op een school, heeft hij een coach en is hij op weg naar duurzaam en blijvend werk. DVDK is door vrijwilligers opgezet samen met de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk Nederland en met support van ministerie van OCW en UAF

 
 

Kopgroep krijgt certificaat

Op 14 februari gaf minister voor Onderwijs, Dennis Wiersma, de aftrap voor het bijscholingstraject voor 15 wiskunde- en informaticadocenten: 14 uit Turkije en 1 uit Polen. Vier maanden wekelijks 2 dagen studeren op taal, pedagogiek en vakdidactiek en 2 dagen stage op scholen in  t Gooi. Op 23 juni reikte Theo Douma, directeur van Instituut Archimedes, de lerarenopleiding van Hogeschool Utrecht, het eerste certificaat uit. De aanwezigen genoten van een heerlijke lunch met diverse Turkse lekkernijen. Glunderende gezichten van 15 trotse kandidaten, de projectleiders Inke Logtenberg en Radha Gangaram-Panday en de docenten van de Hogeschool Utrecht.
Na de zomervakantie gaat het bijscholingstraject verder met onderwijs op de Hogeschool Utrecht en intensieve stage op scholen in het Gooi en ook elders. Fijn dat enkele kandidaten een aanstelling hebben als onderwijsassistent of docent en zo hun stage kunnen doen. In 2023 hopen we dat deze 15 bevoegde en  bekwame docenten bijdragen aan vermindering van het lerarentekort. Het RAP-verband Leraar in het Gooi (LiG) maakt dit financieel mogelijk. UAF en andere stichtingen droegen bij aan reiskosten en studiematerialen van de deelnemers.

 

Docentvluchtelingen en lerarentekort: kansen worden erkend

Het tekort aan leraren wordt steeds nijpender. De nieuwe ministers van onderwijs, Robbert Dijkgraaf en Dennis Wiersma erkennen dat ruiterlijk. Ze hebben op 1 juli jl. in een brief aan de Tweede Kamer hun aanpak beschreven. Gelukkig zien ook zij mogelijkheden om docentvluchtelingen in te zetten als docent in hun nieuwe thuisland. Onder het kopje 'Bevorderen van zij-instroom' schrijven zij:
"We starten een programma voor statushouders met een bevoegdheid als leraar in eigen land zodat zij ook in Nederland aan de slag kunnen als bevoegde leraar. Onlangs zijn al op verschillende plekken in het land dergelijke kansrijke initiatieven gestart."
DVDK en het kennisnetwerk SVDK hebben het ministerie OCW van informatie over bestaande trajecten voorzien en DVDK heeft vorig jaar een plan ingediend. We volgen belangstellend de ontwikkelingen en zeggen met de ministers dat de door DVDK op de OnderwijsTop2022 gedane aanbevelingen moeten worden gerealiseerd: "Concrete opvolging geven aan de bij OCW ingediende plannen die ertoe leiden dat statushouders in ons onderwijs kunnen worden ingezet" (zie verslag van de OnderwijsTop2022). 
DVDK gaat voor het hele traject : vanaf hun komst in Nederland voor docentvluchtelingen zo snel mogelijk op de doelgroep gerichte taalverwerving en oriëntatie op werk in ons onderwijs, dan bijscholing (van bevoegd naar bekwaam) en tenslotte goede coaching op de werkplek. Voor dit traject is landelijke regie nodig, overleg met COA, gemeenten en schoolbesturen én onderlinge afstemming van bestaande bijscholingstrajecten.
In onze contacten met politieke partijen benadrukken we dat docentvluchtelingen voor diverse tekortvakken het lerarentekort met een kwart kunnen verkleinen. En we zien uit naar het commissiedebat in de Tweede Kamer over Leraren en lerarenopleidingen op 13 oktober a.s.

 

Welkom-docent-app: 160 deelnemers 

De welkom-docent-app voorziet in een grote behoefte. Docentvluchtelingen beginnen graag zo snel mogelijk te werken aan de Nederlandse taal. In de periode dat zij wachten op hun status - vaak veel meer dan 6 maanden - helpt de welkom-docent-app hen daarbij. Niet alleen docenten wiskunde, maar ook docenten van andere vakken en zelfs vluchtelingen die graag docent willen worden, behoren tot de gebruikers. De NVvW probeert zoveel mogelijk docentvluchtelingen wiskunde in de eerste fase te koppelen aan een vakmaatje: een ervaren wiskundedocent die de vluchteling wegwijs maakt, een beetje helpt taal en een kijkje gunt in een Nederlandse school. Zo helpen we docentvluchtelingen zich te oriënteren op het Nederlandse onderwijs en een bewuste keuze te maken voor het bijscholingsjaar en daarna werk in het onderwijs. In de app zijn ook korte filmpjes over didactiek van de wiskunde te vinden. Op dit moment in het Engels, maar in de toekomst ook in het Nederlands. De filmpjes zijn speciaal voor ons gemaakt door OnderwijsArena!

 

Meedoen met DVDK

Ben je vluchteling en heb je als docent gewerkt? Meld je hier aan voor de welkom-docent-app en ga beginnen met de taallesjes. Die zijn speciaal gemaakt voor mensen in het onderwijs. Ben je wiskundedocent? In de welkom-docent-app vind je een online college over algebra-didactiek.
Wiskundedocenten kunnen bij aanmelding ook aangeven dat ze graag een vakmaatje willen.
Ben je wiskundedocent in Nederland? Dan zoeken docentvluchtelingen jou als vakmaatje. Je kunt je hier aanmelden (kies bij de aanmelding voor Docent in Nederland). Graag! 
Ben je geïnteresseerd in DVDK? Meld je dan aan voor deze nieuwsbrief door een mail te sturen naar docentvluchteling@gmail.com.
Wil je iets doen voor DVDK? Heb je een goed idee? Stuur een mail aan docentvluchteling@gmail.com. DVDK neemt dan contact met je op.

 

Vakdidactiek

De manier van lesgeven verschilt per land. In het Nederlandse wiskunde-onderwijs staat het ontwikkelen van wiskundige concepten centraal en spelen contexten een belangrijke rol. We willen leerlingen leren dingen zelf uit te puzzelen en laten hen daarbij vaak samenwerken. Docentvluchtelingen uit andere landen moeten in dit soort vakdidactische ideeën verder bekwaamheid ontwikkelen. Daarom vindt de NVvW het belangrijk dat er voor docentvluchtelingen goede bijscholing in vakdidactiek wordt ontwikkeld. DVDK heeft daarom het initiatief genomen om de wiskunde-vakdidactici van hogescholen met statushouders-trajecten samen te brengen.

Voor de kopgroep is er als zomeractiviteit een didactiekdag georganiseerd die op 10 augustus bij Plan Einstein in Utrecht heeft plaatsgevonden. Mooi om te zien hoe deze fanatieke docenten zich verdiepen in het docentschap in Nederland en er veel plezier aan beleven.

De vakverenigingen voor docenten natuurkunde, scheikunde, techniek en informatica volgen DVDK en de didactiek-ontwikkelingen met belangstelling en willen ook gaan meedoen.

Didactiekdagen voor docentvluchtelingen najaar 2022

Vanwege het succes van de eerste didactiekdag zijn er in het najaar drie didactiekdagen gepland (waarschijnlijk in Utrecht van 10.00 tot 16.00 uur):

- zaterdag 29 oktober

- zaterdag 26 november

- zaterdag 17 december

Is je taalniveau minstens B1 en wil je een dag actief bezig zijn met vakdidactiek wiskunde ? Dan ben je welkom. Aanmelden door een mail te sturen naar docentvluchteling@gmail.com  waarin je vermeld: voornaam, achternaam, telefoonnummer, mailadres, woonplaats en natuurlijk op welke zaterdag(en) je wilt meedoen. Er is een beperkt aantal plaatsen, dus meld je snel aan (vol = vol). 

 

 

DVDK op LinkedIn

DVDK heeft bijna 600 volgers op LinkedIn. Ook volger worden? Ga naar DVDK op LinkedIn.

 

DVDK projectgroep gaat door: doelen voor 2022-2023

De projectgroep DVDK maakt zich sterk voor structureel beleid om docentvluchtelingen voor het onderwijs in Nederland beschikbaar te krijgen. Voor komend jaar heeft DVDK de volgende doelen geformuleerd:

  1. Lobby voortzetten naar OCW, samen met partners en betrokkenen, voor centrale regie, structurele financiering en zo nodig aangepaste regelgeving.
  2. Verder (laten) ontwikkelen van de taallijn (van welkom-app via op doelgroep gerichte taalscholing naar B1 op alle 4 onderdelen, taal-in-bijscholingsjaar, verder taal ontwikkelen tijdens werk; alles met aandacht voor vaktaal (wiskunde, daarna ook natuurkunde, scheikunde, techniek, informatica).
  3. DVDK-netwerk onderhouden (kennisnetwerk SVDK, LinkedIn, nieuwsbrief, presentatie aan universiteiten bij Betalerarenkamer, politieke partijen).
  4. DVDK-website ontwikkelen voor oriëntatie op onderwijs, overzicht bestaande bijscholingstrajecten, aanmelding van docentvluchtelingen (zodat duidelijk wordt welke aantallen en vakken het betreft, ook Oekraïense docentvluchtelingen). Afstemming met Onderwijsloket.
  5. Samenwerking DVDK/SVDK met vakverenigingen NVON en I&I vormgeven en bestendigen.
  6. Volgen van de kopgroep en waar nodig meedenken en assisteren.

We zijn blij dat we als vrijwilligers via onze projectgroep DVDK zoveel enthousiaste mensen en organisaties treffen. Dat geeft ons de energie om door te pakken. Op weg naar voldoende goede docenten voor onze kinderen én zinvol werk voor de vele docentvluchtelingen in ons land.

 
 
 
 
 

Voor aanmelden van deze nieuwsbrief:

stuur een mail naar docentvluchteling@gmail.com met kopregel AANMELDEN NIEUWSBRIEF