Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief februari 2022

In deze nieuwsbrief

  • Van de voorzitter
  • Mysterie van Pythagoras
  • Onderwijs meets Onderzoek
  • Cursus Hoe kijk je een examen na
  • Meld een collega aan
  • Deel toetsen
  • WwF: winterverkoop tot 27 maart
  • Masterclass wiskundige netwerken voor leerlingen 
  • Van de vakbondstafel
  • Meldpunt long-COVID
  • Tot slot

Van de voorzitter


Fijn, vakantie!
Mijn regio, Midden, sluit dit jaar aan bij de carnavalsvakantie van regio Zuid en ik ben nu fijn aan het wandelen in Noord Brabant. 
Voor mijn gevoel is het schooljaar, als de voorjaarsvakantie is afgelopen, ook al bijna voorbij. Voor leerlingen was dat ieder jaar weer een reden om er nu een tandje bij te zetten.

Maar dit jaar? Ik hoop het, het is nodig, maar ik vrees...

Dit schooljaar is anders dan anders en dat heeft gevolgen voor het leren en werken van de leerlingen. 
In het bestuur merken we dat de gevolgen van de corona-crisis nog doorwerken in de klas. Er zijn veel zieke collega's en leerlingen. Maar die leerlingen die op school zijn, zijn lastig te motiveren. Ze geven vooral snel op, ze lijken zich niet te willen storten op een opgave die iets meer puzzelwerk vergt. 

We denken dat dit niet alleen bij wiskunde naar voren komt en dat dit misschien wel het gevolg is van de onrust in de leefwereld van de leerlingen. We hebben enkele wetenschappers gevraagd om hier eens met ons samen over na te denken. Wat kunnen we hieraan doen? Wat kunnen wij doen om de leerlingen weer 'aan' te zetten en wat kunnen we doen om te zorgen dat de wiskunde beter beklijft, zodat de leerlingen door kunnen en met voldoende kennis en vaardigheden naar het volgende jaar gaan. Ik ben erg benieuwd of jullie dezelfde ervaringen hebben en ontvang dan ook graag mail hierover van je. 

Intussen ga ik na de vakantie vol goede moed weer aan de slag. Ik heb zin om leerlingen en collega's weer in goede gezondheid te zien. We gaan met de examenklassen toewerken naar het examen. Over het centraal examen vind je in deze nieuwsbrief meer informatie. Maar uiteraard is er ook weer veel ander nieuws. Ik wens jullie allemaal veel leesplezier. 

Ebrina Smallegange
Voorzitter NVvW
voorzitter@nvvw.nl 

Mysterie van Pythagoras




Er komt een film voor jongeren over wiskunde! Naar het boek Het Mysterie van Pythagoras van Jan Helmer.

Een boek waarin problemen met behulp van wiskunde opgelost worden. In de film zal er magie van wiskunde uitgaan, zodat de film voor iedereen leuk en spannend is, ook als je de wiskunde erachter niet helemaal begrijpt.

Maar welke wiskunde is dan leuk? En welke elementen uit de wiskunde lenen zich hiervoor? In een meet-up op woensdag 16 maart gaan we op zoek naar antwoorden op deze vragen. De meet-up zal plaatsvinden in Utrecht

Voor meer informatie en aanmelden, klik hier

Onderwijs meets Onderzoek




Zet alvast in je agenda:
Onderwijs meets Onderzoek op 10 juni 2022

Tijdens deze conferentie kijken we wat je morgen in de klas kunt gebruiken van al die mooie dingen die de afgelopen tijd op het gebied van wiskundeonderwijs onderzocht zijn. 

Tijdens Onderwijs meets Onderzoek gaan wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek over de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen.

Het thema van 10 juni: De toekomst van het statistiekonderwijs. 

Het programma
14:30 – 15:00 Inloop
15:00 – 15:45 plenaire lezing van Casper Albers
16:00 – 16:45 postersessie
17:00 – 17:45 parallele workshops
18:00 – 19:00 afsluitende maaltijd

Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Cursus Hoe kijk je een examen na



Ook dit jaar verzorgen we de cursus "Hoe kijk je een examen" na.
Deze jaarlijkse cursus voor eindexamen docenten vmbo-GT, havo en vwo is geschikt voor zowel beginnende docenten als voor ervaren docenten.

Aan de hand van examenopgaven, gecombineerd met leerlingenwerk, bespreken we hoe deze nagekeken zouden kunnen worden. Op deze wijze hopen we de jonge collega’s te helpen bij de ingewikkelde opdracht om het examen na te kijken en met meer ervaren collega’s onderling te vergelijken binnen de mogelijkheden van het correctievoorschrift.

De cursus wordt op diverse tijdstippen gegeven:

vmbo-GT: dinsdag 12 april, online
havo/vwo: woensdag 30 maart in Amsterdam, HvA, Wibautstraat 2-4
havo/vwo: dinsdag 12 april, online
havo/vwo: donderdag 14 april, online

Kijk voor meer informatie en aanmelden op onze website

Meld een collega aan




Het lidmaatschap van de NVvW levert veel voordelen op:
– de behartiging van je belangen als wiskundeleraar
– bijwonen van meet-ups en korting op conferenties
– veel achtergrond en inspiratie voor je lessen
– een website met veel informatie
– rechtsbijstand in geval van conflict met je werkgever
Lees op deze pagina meer over het lidmaatschap van de NVvW.

Deze voordelen gun je natuurlijk ook je collega!

Als je een collega aanmeldt voor een lidmaatschap van de NVvW, dan krijgen jullie beide een cadeau. Ga naar deze pagina om je collega aan te melden.

Deel toetsen



Afwezige leerlingen bij een toets levert vaak extra werk op, want er moet een extra toets gemaakt worden. Ook SE's mogen door de pandemie vaker herkanst worden en je wilt de herkanser ook een mooie toets voorleggen.

Wisbase kan helpen de werkdruk te verlichten. Op Wisbase vind je toetsen en kun je je eigen toetsen delen. 

Help elkaar, deel je toetsen via Wisbase en maak gebruik van de toetsen die collega's al gemaakt hebben, om zo de werkdruk wat te verlichten. 
Kijk op Wisbase.nl

WwF: winterverkoop tot 27 maart



Terwijl onze veilingmeester bezig is om de april-veiling klaar te zetten met heel veel mooie, nieuwe boeken, kun je nog een slag slaan bij de winterverkoop.
Op de veilingsite vind je zo’n 300 boeken en tijdschriften die tegen een vaste prijs worden aangeboden. Op 27 maart eindigt deze winterverkoop en dan start de aprilveiling 2022 alweer. Bekijk het mooie aanbod en zoek een paar mooie boeken uit.

De opbrengst komt ten goede aan het wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden. Door de pandemie heeft het onderwijs in veel landen lang stil gelegen, we krijgen nu veel aanvragen voor boeken en ander materiaal dat heel hard nodig is om het onderwijs ook in andere delen van de wereld weer op te starten. Help dus mee en koop een boek in de winterverkoop. 

Ga naar de veilingsite van het Wereldwiskunde Fonds

Masterclass wiskundige netwerken voor leerlingen



Voor leerlingen uit 4, 5 en 6 VWO worden er in maart en april gratis online masterclasses wiskunde met als onderwerp 'Netwerken en algoritmen' georganiseerd door wiskundigen aan de UvA.

De masterclasses bestaan uit lezingen en opdrachten en eventueel een live dag op de UvA.
 
Kijk voor meer informatie op de website
 

Van de vakbondstafel



 
In de vorige nieuwsbrief stond een oproep om een enquête in te vullen over de wensen voor het komende cao-traject. Deze enquête is door alle bonden onder de leden uitgezet en heeft tot bijna 8000 reacties geleid. 
De enquête is opgezet naast een flankerend traject bij de cao-vo, waarin met leraren, onderwijsondersteuners, schoolleiders en bestuurders uitgebreid is gesproken over cao-thema’s zoals arbeidsverhoudingen, taakbeleid en werkdrukverlichting. Van het flankerend traject is een sfeerverslag gemaakt. 

Uit de opbrengsten van het flankerend traject en de enquête blijkt onder meer dat:
  • een hoge werkdruk veroorzaakt wordt door een aantal zaken, waarbij de grote klassen en de vele lessen het meest genoemd worden (naast te weinig tijd voor scholing, te veel taken en te weinig invloed op invulling jaartaak)
  • werknemers vooral behoefte hebben aan meer tijd voor hun taken en aandacht voor duurzame inzetbaarheid (energie in werk hebben en houden)
  • een open professionele cultuur waarin goede gesprekken kunnen plaatsvinden nog veel aandacht behoeft
  • het huidige taakbeleid een papieren werkelijkheid biedt zonder relatie met de praktijk (zegt 75%)
  • 60% aangeeft dat taken binnen de school beter verdeeld kunnen worden op basis van gesprekken in teams. Hierbij wordt vastgesteld hoe de formatie verdeeld wordt, rekening houdend met competenties van werknemers
  • 25% aangeeft dat een strakke formulering in de cao met definiëring van de lestaak en andere elementen zou helpen voor een goede taakverdeling.

Op basis van deze uitkomsten zijn we als sociale partners op zoek naar een andere invulling van de werkverdeling en het taakbeleid. Met als belangrijk doel om de werkdruk hanteerbaar te houden. Daarbij zal het uitgangspunt zijn dat de professionele dialoog geborgd moet worden met een goed en controleerbaar proces, dat teams meer zeggenschap krijgen over de invulling van de taken en werkzaamheden, waarbij ook de individuele werknemers voldoende ruimte en rechten en inspraak behouden.
Daarbij zullen kaders in de cao (bijvoorbeeld over aantal lessen, tijd en ruimte voor professionalisering en eigen onderwijs/vak vormgeven en persoonlijke keuzes in kader van duurzaamheid) nodig blijven. Als voorbeeld wordt daarbij gekeken naar de invulling van het werkverdelingsbeleid in het primair onderwijs.

Zodra er contouren van een nieuwe regeling zijn gaan we graag samen met jullie in gesprek over de inhoud en praktische houdbaarheid daarvan!

Meldpunt long-COVID


Een aantal mensen houdt langdurige klachten na een COVID besmetting. Deze zogeheten ‘long COVID’ kan gevolgen hebben (of krijgen) voor de werkrelatie en het inkomen. De FvOv wil via dit meldpunt aard en omvang van de problematiek in kaart brengen om deze effectiever aan te kunnen kaarten bij de overheid.

Door het invullen van deze vragenlijst help je ons om de gevolgen van long COVID in het onderwijs in kaart te brengen. Je kunt de korte vragenlijst anoniem invullen. Mocht je juridische hulp nodig hebben, neem dan contact op met onze juridische dienst
 
Tot slot
Bekijk op onze website het materiaal dat gemaakt is in het kader van het projectenfonds. Je kunt ook zelf subsidie voor een project aanvragen. Er is veel mogelijk, zoals onderzoek doen of materiaal maken dat voor wiskundedocenten te gebruiken is. 

Feantersdyk 4-i
9264 TN Earnewâld
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.