Nieuwsbrief 3 juli 2018




 
 

Vragen en onduidelijkheden

Coöperatie Sterk Midden-Drenthe is een van de drie grote glasvezelprojecten in Drenthe, die het is gelukt om met een gezonde businesscase een glasvezelnetwerk aan te leggen voor de bewoners. Ook Glasvezel de Wolden is begonnen met de aanleg en Coöperatie Glasvezel Noord is net zoals wij bijna klaar. Er zijn nog meer initiatieven in onze provincie, maar die zijn op dit moment nog niet zover dat ze de glasvezel daadwerkelijk kunnen gaan aanleggen.

Het aanleggen van een glasvezelnetwerk is een groot en complex project. Wij hebben tijdens de realisatie van ons project geprobeerd om alle betrokkenen constant te informeren over de stand van zaken. Daarbij hebben we verschillende middelen ingezet zoals onze website, nieuwsbrieven, advertenties in de kranten, Facebook, YouTube en een speciaal voor Sterk Midden-Drenthe ontwikkelde app. 

De laatste tijd hebben wij gemerkt, dat over een aantal onderwerpen toch nog vragen of onduidelijkheden zijn. Omdat wij transparant en open willen zijn en vinden dat alle informatie duidelijk moet zijn voor iedereen, bespreken we de belangrijkste onderwerpen waarover nog vragen zijn gesteld. 
 

Organisatiestructuur en verantwoordelijkheden



Sterk Midden-Drenthe is een coöperatie UA. Dat is een coöperatie, waarbij de leden uitgesloten zijn van aansprakelijkheid. Dus niets hoeven bij te dragen bij een eventueel financieel tekort. Bij de oprichting is een raad van commissarissen aangesteld, die verantwoording aflegt aan de ledenraad. Het beleid van de coöperatie wordt vervolgens uitgevoerd door een directie of bestuur, aangesteld door de raad van commissarissen. De ledenraad is de vertegenwoordiging van de leden, die gezamenlijk eigenaar zijn van het glasvezelnetwerk dat door de BAM is aangelegd. De huidige ledenraad is bij de oprichting van de coöperatie aangewezen, omdat er op dat moment nog geen leden waren. De volgende ledenraad wordt samengesteld uit ledenraadsleden die door de leden worden gekozen. De huidige ledenraad heeft onlangs unaniem besloten om de zittingstermijn met maximaal een jaar te verlengen. Hun betrokkenheid bij het (vertraagde) project blijft daardoor bestaan en de nieuwe ledenraad krijgt straks te maken met een opgeleverd glasvezelnetwerk.

Statuten
De statuten van de coöperatie, het reglement van de ledenraad en de algemene voorwaarden zijn voor iedereen toegankelijk. U kunt de genoemde documenten terugvinden/downloaden op onze website 

Financieel toezicht provincie
Voor de aanleg van ons glasvezelnetwerk is veel geld nodig. Ongeveer € 13 miljoen. Dat geld hebben we geleend van de gemeente en de provincie en kunnen we gebruiken om het project te realiseren. Daarbij moeten we uiteraard al onze uitgaven verantwoorden. De provincie wil immers precies weten, hoe haar investering wordt besteed. Daarom wordt de coöperatie iedere twee maanden financieel doorgelicht door de financieel specialisten van de provincie Drenthe. De coöperatie kan alleen tranches uit de gereserveerde lening opnemen, tegen inlevering van de complete boekhouding en alle bankafschriften en facturen over de tussenliggende periode.

Wisseling van de providers



Netvisit en Plinq waren de oorspronkelijke providers waarmee zou worden samengewerkt. Maar in februari 2017 hebben zij schriftelijk zelf hun samenwerking met de coöperatie opgezegd. Dat was een fikse tegenvaller voor het project. Een zakelijk verschil van inzicht is de oorzaak van de breuk. Dat heeft met geld en uitrolsnelheid van het netwerk te maken. Indertijd is met de genoemde providers afgesproken, dat alle betrokken partijen, dus ook wij, neutraal naar de bewoners toe zouden communiceren om elkaar niet te beschadigen. Deze afspraak respecteren wij nog steeds. De provincie Drenthe en Verbind Drenthe hebben zelfs geprobeerd de communicatie en samenwerking met deze providers te herstellen, maar de providers waren niet op andere gedachten te krijgen. 

Het afhaken van Netvisit en Plinq vond plaats in een fase waarbij de aanleg inmiddels was gestart en financiële en contractuele verplichtingen met de aannemer waren aangegaan. We hebben daarna heel snel moeten schakelen. Het aantal beschikbare en geschikte providers voor een glasvezelnetwerk als dat van ons is zeer beperkt. Gelukkig hebben we al snel de providers Fiber, Stipte en TriNed bereid gevonden om hun diensten te gaan leveren over het coöperatieve netwerk van Sterk Midden-Drenthe. De provincie Drenthe die vanaf het eerste uur op de hoogte was van de providerperikelen, had zoveel vertrouwen in de aanpak van Sterk Midden-Drenthe, dat het project ondanks de tegenslag gewoon doorgang kon vinden. Ook de ledenraad van de coöperatie is indertijd doorlopend op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen. 
        

Levensvatbaarheid van de coöperatie

Sinds de oorspronkelijke businesscase van ruim drie jaar geleden zijn ondertussen nogal wat getallen gewijzigd. Zo ging de originele businesscase uit van een maximale lening van € 13 miljoen tegen een bepaald rentepercentage. Uit de berekeningen indertijd kwam naar voren, dat bij een deelname van 65%, een coöperatiebijdrage van € 11 door de leden betaald zou moeten worden. In december 2015 had de toenmalige Stichting Marktverkenning Sterk Midden-Drenthe 3.150 aanmeldingen. De vraagbundeling die is opgestart met de nieuwe providers Stipte, TriNed en Fiber heeft tot nu toe ongeveer 2.900 aanmeldingen opgeleverd en groeit nog steeds. Dat is op dit moment weliswaar minder dan drie jaar geleden, maar geen reden tot ongerustheid of iets waardoor de coöperatie in de problemen komt. Gelukkig niet. We weten nu dat er minder geleend gaat worden dan de genoemde € 13 miljoen, ook al hebben we 340 huizen extra aangelegd dan oorspronkelijk begroot. Verder is het rentepercentage van de lening uiteindelijk lager uitgevallen dan was aangenomen in de oorspronkelijke businesscase. Daarmee is de invloed van het beperkt lagere ledenaantal op de businesscase zo klein, dat niemand ongerust hoeft te worden. Daar komt nog bij dat het huidige aantal abonnees niet stilstaat, maar blijft doorgroeien. Met de levensvatbaarheid van de coöperatie zit het dus wel goed.

Vertraging van het project


De aanleg van het project is vertraagd, dat heeft iedereen ongetwijfeld opgemerkt. De oorspronkelijke planning was immers om tussen eind december 2017 en half januari 2018 al het graafwerk gereed te hebben. Het graafwerk zou daarmee in totaal in acht maanden zijn afgerond. Zo was ook de afspraak met de opdrachtnemer, de BAM. In het bouwproces dat daarna volgt moesten de huisaansluitingen worden gemaakt, gevolgd door activaties door de provider. 

Zoals u in het Dagblad van het Noordenheeft kunnen lezen, heeft het aantrekken van de economie geleid tot een tekort aan aansluitploegen. Onze aannemer BAM heeft hier veel last van gehad. Verder zorgde de complexe, door de gemeente afgedwongen afstemming met WMD en Enexis, bij renovatiewerkzaamheden aan de Beilervaart en het verplaatsen van de POP in Wijster voor de nodige vertraging.

De genoemde vertragingen hebben ervoor gezorgd dat we in januari (winterperiode) nog niet klaar waren met de graafwerkzaamheden en als gevolg daarvan zelfs nog last hebben gehad van de vorstperiode. Als alles volgens afspraak was opgeleverd zouden we hier nooit mee zijn geconfronteerd. Hierdoor loopt het project uit en duurt het tot in juli 2018 voordat alle abonnementhouders zijn aangesloten. Deze bewoners moeten daarna nog wel worden geactiveerd door de provider. Niet-abonnementhouders worden, zo is de afspraak met de BAM, als laatsten aangelegd.              
 

Storingen

Een glasvezelnetwerk aanleggen is uiterst complex. We hebben helaas te maken gehad met de nodige aanloopproblemen en kinderziektes. Er waren telefoonproblemen in januari bij een van de providers. Verder hebben alle providers van eind januari tot begin februari te maken gehad met blokjes in het beeld tijdens het televisiekijken. Dit was een hardnekkig probleem waar we met man en macht, dag en nacht aan gewerkt hebben om het op te lossen. De genoemde problemen liggen allemaal achter ons en momenteel zijn er al ruim drie maanden geen generieke storingen meer op ons netwerk geweest. De signalen zijn loepzuiver. Sommige individuele abonnees hebben nog wel eens problemen, maar uit de praktijk blijkt dat dit meestal met de thuisaansluiting te maken heeft. Als die de mensen met storingen zich in eerste instantie melden bij de provider of in tweede instantie bij de coöperatie, worden die problemen snel opgelost. Verder stuurt de coöperatie een enquête rond aan de geactiveerde leden, om de kwaliteit van de diensten, geleverd door de provider, te monitoren en zo nodig te laten verbeteren.

Privacy

Privacy???
De coöperatie beschikt alleen over gepersonaliseerde gegevens van aangesloten leden in een afgeschermde omgeving. Van niet-aangesloten leden beschikt de coöperatie alleen over postcode-huisnummer- en niet over mail- en bankgegevens.

Communicatie

communicatie
De directie van de coöperatie communiceert regelmatig met de bewoners in ons aansluitgebied over de uitrol van het project. Daarbij zetten we de volgende middelen in: nieuwsbrieven, website, Facebook, YouTube, onze eigen app en advertenties in kranten. De ledenraad van de coöperatie communiceert sinds kort met alle (geactiveerde) leden door middel van een eigen bulletin genaamd Glaspraat.

Coöperatiebijdrage

De coöperatie vraagt € 9,09 exclusief btw coöperatiebijdrage per maand. Dat is € 11 inclusief btw. We sluiten iedereen aan in onze gemeente en als lid kunt u eventueel na een jaar weer opzeggen. Natuurlijk willen we niet dat onze leden gaan opzeggen, want we willen het netwerk ook in de toekomst in de lucht houden. Met voldoende leden en een gezonde businesscase wordt dat mogelijk gemaakt. 

Het volledige risico ligt bij de coöperatie. De € 11 die u als lid betaalt, is nodig om samen met de glasvezelhuur, die de providers betalen, het geleende bedrag inclusief rente in twintig jaar terug te kunnen betalen aan de gemeente Midden-Drenthe en de Provincie Drenthe. 

Andere initiatieven hebben op dat gebied andere keuzes gemaakt. Zo vraagt Glasvezel Noord € 5 coöperatietoeslag per maand, maar moet iedere deelnemer wel een schuldbekentenis tekenen van € 750. Bij opzegging van het contract dient men dit bedrag te betalen aan de coöperatie. Verder sluit Glasvezel Noord alleen abonnementhouders aan, terwijl Sterk Midden-Drenthe iedereen aansluit. Omdat wij iedereen aansluiten maakt dat de drempel voor toekomstige abonnees lager om alsnog een abonnement te nemen.

Bij Glasvezel de Wolden gaat het weer iets anders. Zij hebben een bv-structuur samen met Rendo en de gemeente de Wolden als aandeelhouders. Deze partijen hebben achtergesteld vermogen ingebracht (geld geleend zonder rentebetaling), sluiten niet iedereen aan en vragen geen toeslag. Als Cif een gebied aansluit, vraagt men € 15 toeslag per maand of € 1.850 in een keer. Onze coöperatie heeft gekozen voor een coöperatief model, waarbij groei van aantallen niet belemmerd wordt door hoge financiële verplichtingen voor de gebruiker. Dat is daarmee voor u aanmerkelijk klantvriendelijker van opzet.             

Inhaalslag facturatie coöperatieve bijdrage

Als lid van de coöperatie betaalt u iedere maand een coöperatiebijdrage. Daarnaast betalen alle klanten, bij aanvang van hun abonnement, een eenmalige borg voor het gebruik van de Fritz!Box. Klanten ontvangen hun eerste factuur in de maand volgend op de maand waarin het abonnement is geactiveerd. 

Als gevolg van het moeten opzetten van een geautomatiseerd facturatieproces, hebben we nog niet alle facturen van de afgelopen periode in een eerder stadium kunnen versturen en vindt er op dit moment een inhaalslag plaats. Daardoor kan het voorkomen dat u meerdere facturen, elkaar snel opvolgend, van ons krijgt. We begrijpen dat dit wat ongebruikelijk overkomt, maar het gaat om facturen die u al eerder ontvangen zou moeten hebben. Ons doel is om zo snel mogelijk weer tot een normale frequentie van factureren te komen.
 

Vragen

Voor al uw vragen kunt u bellen met het kantoor van de Coöperatie Sterk Midden-Drenthe UA op 0593-760021 of mailen met info@sterkmiddendrenthe.nl. U kunt ook langskomen aan de Weijerdstraat 7 in Beilen.