Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief augustus 2022

In deze nieuwsbrief

  • Van de voorzitter
  • Vakvernieuwing vmbo
  • NVvW studiedag
  • Machtige verhalen
  • Website OpenMaths
  • Docentendag in Nijmegen
  • Van de vakbondstafel
  • Tot slot

Van de voorzitter

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik net terug van een heerlijke vakantie op een camping in de buurt van Utrecht. Nederland is heel mooi en ik heb genoten van de vakantie, ik hoop jullie ook. Maar nu is het tijd om weer aan de slag te gaan, gisteren is mijn school weer begonnen en vandaag heb ik de eerste leerlingen weer gezien. Zoals elk jaar lijken de brugklassers weer erg jong en komen de oudste leerlingen binnen met een air dat ze dat examen wel even gaan halen. Ik hoop het voor ze!

Het nieuwe verenigingsjaar is op 1 augustus begonnen. Dit is verenigingsjaar 98, we zijn dus al bijna 100 jaar oud! Over 2 jaar wordt het een feestjaar en vanaf dit schooljaar gaat een groepje betrokken leden nadenken over de dingen die we in het 100e verenigingsjaar voor onze leden kunnen doen. 

Maar eerst gaan we ons dit jaar concentreren op de dingen die gaan gebeuren. Zo hebben jullie in de laatste nieuwsbrief kunnen lezen dat er dit jaar veel gaat gebeuren op het gebied van vakvernieuwing. De vakvernieuwingscommissie voor wiskunde op het vmbo heeft een eerste rapport gereed. Dit is een raadpleegversie, waarover wij dan ook gaan raadplegen! Verderop in deze nieuwsbrief vind je daarover meer informatie. 

Via de FvOv zijn we betrokken bij de overleggen over coronamaatregelen die het ministerie wekelijks organiseert met alle partners in het onderwijs. Vlak voor de vakantie heeft de FvOv, net als de andere bonden, aangegeven het sectorplan niet te tekenen. Wij zijn hier blij mee, er wordt in het plan namelijk niet voldoende rekening gehouden met de leraren. Onderaan deze nieuwsbrief vind je hierover meer informatie. Laten we hopen dat corona ons dit jaar met rust laat en dat we het hele schooljaar gewoon les kunnen geven en het jaar kunnen afsluiten met twee examenperiodes, want drie periodes was mij en veel van mijn collega's teveel van het goede. 

Ik wens jullie allemaal een heel goed jaar!

Ebrina Smallegange
Voorzitter NVvW

Vakvernieuwing vmbo



Examenprogramma's vmbo 
De vernieuwingscommissie vmbo doet een voorstel voor aanpassing van het examenprogramma in alle vmbo-leerwegen. Dit voorstel is nu zover dat erover gecommuniceerd kan worden met de docenten.

De bedoeling is dat alle leerlingen in de bovenbouw vmbo een wiskundevak krijgen. Waarbij onderscheid gemaakt zal worden tussen een basisvak wiskunde met daarin veel rekenen en statistiek en een uitgebreider vak. Er is goed gekeken naar de aansluiting met de havo, maar voordat dit kan worden ingevoerd moet gekeken worden naar de effecten hiervan, dit zal doormiddel van pilots gedaan worden. 
Een andere wijziging in de vmbo-programma's is dat in de toekomst wiskunde voor kader-leerlingen echt anders zal zijn dan voor vmbo-gt leerlingen.
SLO houdt op 13 september een raadpleging voor vmbo-docenten en wij, de NVvW, organiseren op donderdag 8 september een raadpleging voor onze leden.

Geef je nu op voor deze raadpleging en geef aan of je voorkeur uitgaat naar een online bijeenkomst of een fysieke bijeenkomst in Utrecht. Mochten er teveel aanmeldingen zijn, dan hebben vmbo-docenten voorrang. 

Datum: donderdag 8 september
Tijd: 19:00 – 21:00 uur
Locatie: Online of fysiek in Utrecht

Geef je hier op

NVvW studiedag



De jaarvergadering / studiedag van de NVvW wordt dit jaar gehouden op zaterdag 5 november

Thema van de studiedag: Wiskunde in eenheid

Met dit thema kunnen we weer veel kanten op. 

We zijn op zoek naar workshopleiders en het zou leuk zijn als eenheid op een of andere manier terugkomt in je workshop.

Denk bijvoorbeeld aan een wiskundige benadering van 1, maar andere invalshoeken zijn ook welkom. Om nog een idee te geven, eens moet de eerste keer zijn, wil je good practices delen met collega’s met minder ervaring? Welke werkvormen kun je als beginnende wiskundeleraar inzetten en leveren die meteen de eerste keer een succes op? 
Een ander didactisch thema is de rol van wiskunde in klas 1. De eerste klas van het voortgezet onderwijs is het startpunt van wiskunde in het voortgezet onderwijs. Leerlingen hebben vaak hoge verwachtingen van ons vak of zijn er juist onzeker over. In klas 1 zet je de trend m.b.t. houding tot het vak en wat wiskunde is. Hoe geef je daar vorm aan?

Naast wiskundige en didactische onderwerpen zijn er ook maatschappelijke perspectieven op eenheid. Wat kunnen we in onze lessen doen om bij te dragen aan meer maatschappelijke eenheid in deze roerige tijd? We denken dan aan thema’s als kansengelijkheid en achterstanden door Corona. Hoe kunnen wiskundelessen hierin helpen?

Kortom, laat Wiskunde in eenheid een inspirerend thema zijn. We nodigen je graag uit om samen of in je eentje kennis en ervaringen te delen. 
We hopen dat deze studiedag weer een unieke gelegenheid biedt om elkaar te ontmoeten en te inspireren!

Heb je ideeën voor een workshop? Dan horen we die graag. Mail naar studiedag@nvvw.nl

Machtige verhalen


De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier voortreffelijke sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 1 oktober is het zover. Machtige verhalen, het 28e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in museum Boerhaave in Leiden.

Na twee symposia online kunnen we elkaar weer echt ontmoeten en als bonus in de lunchpauze de collectie van het museum bekijken!

Het symposium duurt van 10.00 tot ca. 16.00 uur, met pauzes voor koffie, thee en lunch. Er zijn vier sprekers en er is ook dit jaar een paneldiscussie, met inbreng van alle deelnemers.
  • Jos Heuer en Henk Willems (De Werkplaats, Bilthoven) over Tiendesprongen
  • Steven Wepster (Universiteit Utrecht) over de logaritme van -1
  • Ann Dooms (Vrije Universiteit Brussel) over van Melkweg tot Moraal
  • Mathieu Ossendrijver (Freie Universität Berlin) over Rekenen door Babyloniërs

De kosten voor deelname zijn
  • €50 voor leden van de NVvW en NVON
  • €25 voor studenten aan een lerarenopleiding
  • €60 voor overige deelnemers.
De lunch is inbegrepen in de kosten, evenals toegang tot het museum.

Klik hier voor meer informatie, registratie en het doorgeven van eventuele dieetwensen.
 

Website OpenMaths



De website Open Math is gereed. Ons doel is om wiskundedocenten vanuit de mindset-theorie te ondersteunen om dit prachtige vak met plezier en succes te kunnen onderwijzen.

In 2015 leerden we los van elkaar de theorie van mindset van Carol Dweck en in januari 2016 lazen we het boek van Jo Boaler; mathematical mindset. Greg bezocht daarnaast Jo Boaler en gebruikte haar theorie voor een aanvraag van een Comeniusbeurs. Hij ontwikkelde de Open Maths cursus waarin hij de theorie verwerkte, en gaf deze cursus op twee universiteiten. Marloes deed een aanvraag voor een post-doc onderzoek naar mindset en wiskunde ontwikkelde vier interventies die docenten in het VO kunnen inzetten om leerlingen meer vanuit een growth mindset te laten werken.

Begin 2017 werden we door Michiel Doorman aan elkaar voorgesteld en sindsdien werken we samen aan het geven van workshops en cursussen. Om ons materiaal voor een breder publiek toegankelijk te maken begonnen we na te denken over een website. Maar het maken van een website kost enorm veel tijd, en ook wel geld. Wat een geluk dat we via Jacoliene van Wijk, wiskunde docent en onderzoeker van wiskundige vouwen (zie wiskundigvouwen.nl) hoorden dat de NvvW een subsidie kon verlenen. We waren al begonnen met de structuur van de site maar mede dankzij de bijdrage van het NvvW-projectenfonds konden we een bureautje in de armen nemen die ons hielp met het bouwen van de site.

De content gaan we de komende jaren uitbreiden, we zullen regelmatig blogposts plaatsen en we hopen dat er uiteindelijk ook docenten ons komen vragen of we een les willen bijwonen en we ze feedback kunnen geven over hoe ze leerlingen kunnen uitnodigen om vanuit een growth mindset te werken. En hoe we allemaal met diep denken, fouten maken en creativiteit met plezier wiskunde kunnen onderwijzen en leren. 

Marloes van Hoeve en Greg Alpár
OpenMaths.nl

Docentendag in Nijmegen



Op dinsdag 11 oktober 2022 zal de wiskundedialoog, een studiedag voor wiskundedocenten weer live plaatsvinden in het Van der Valk Hotel Nijmegen-Lent.

De studiedag is samengesteld voor eerste- en tweedegraads docenten wiskunde die deze dag bijgepraat worden over de nieuwste ontwikkelingen binnen het voortgezet onderwijs.

Ieder jaar nodigen we interessante sprekers uit die hun expertise en bevindingen willen delen met collega’s. Ondersteund door een opening en slotlezing zullen er drie workshoprondes plaatsvinden waar je kunt kiezen uit verschillende thema’s rondom het eerste- en tweedegraads gebied. Afsluitend is er ruimte om met elkaar bij te praten onder het genot van een hapje en een drankje tijdens de borrel.

Programma 
09:45 – 10:15     Ontvangst
10:15 – 11:00     Beginlezing Wiskundeplezier door Erik van Haren
11:15 – 12.15     Workshop ronde 1
12:15 – 13:00     Lunch
13:00 – 14:00     Workshop ronde 2
14:15 – 15:15     Workshop ronde 3
15:30 – 16.30     Slotlezing door Sep Thijssen (Leon van den Broek-lezing)
16:30 – 17.30      Borrel

Kijk voor meer informatie de website van de Radboud Universiteit, hier kun je je ook aanmelden
 

Van de vakbondstafel



 
Voor de zomervakantie heeft er met vele partijen uit de onderwijspolder overleg plaatsgevonden over een Sectorplan. Dit plan moet ervoor zorgen dat het onderwijs zo veel als mogelijk open kan blijven bij een nieuwe corona-uitbraak. Uiteindelijk heeft het bestuur van de FvOv besloten dit sectorplan niet mede te ondertekenen.

Indien mogelijk?
Bij veel, op zich, goede maatregelen die in het sectorplan benoemd worden, staat te vaak ‘indien mogelijk’. Hierdoor verliest het plan zodanig aan scherpte dat het een te vrijblijvend karakter krijgt. Dit maakt dat, op een plek waar veel mensen bij elkaar komen, er nog vaak sprake kan zijn van onveilige situaties. Wanneer we het openblijven van de scholen zo belangrijk vinden is het naar de mening van de FvOv noodzakelijk om veel nadrukkelijker te staan voor de  belangen van leerlingen en het personeel.

Lees verder op de website van de FvOv.
Tot slot
We zijn op zoek naar mooie vakantiefoto's

Heb je tijdens de vakantie een mooie foto gemaakt die (ook al is het zijdelings) te maken heeft met wiskunde? Wij zouden deze foto's graag willen gebruiken voor allerlei illustraties, zorg er dus voor dat er geen personen op staan. Stuur je wiskundige vakantiefoto op naar hoofdbureau@nvvw.nl. De mooiste foto krijgt in de volgende nieuwsbrief een eervolle vermelding en de fotograaf een attentie. 

Feantersdyk 4-i
9264 TN Earnewâld
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.