Tussen 1925 en 2003 reden er goederentreinen op het Deventer Industriespoor. Het industriespoor werd van 1925 tot 2003 gebruikt door meer dan 100 bedrijven, zoals Thomassen & Drijver, Noury & Van der Lande, Nefit en de VAM. Met het industriespoor en de haven was de Deventer industrie prima bereikbaar. Mede door de spoorverbindingen kon Deventer uitgroeien tot een belangrijke industriestad.Na de sluiting in 2003 werden de meeste sporen opgebroken. Op de hoek van de Industrieweg en de Hanzeweg kon nog een klein stukje spoor behouden blijven. De SIED vind het belangrijk dat ook dat de herinnering aan het industriespoor levend blijft, daarom is het spoormonument op deze plek opgericht. Met het plaatsing van SIK, een rangeerlocomotief die geregeld gezien werd op het Deventer industriespoor, is het monument af.
De locomotor uit de bouwserie NS-200 kreeg de bijnaam SIK, omdat de fluit in de klep op de uitlaat is aangesloten. Bij gebruik van de fluit is een mekkerend geluid te horen, dat doet denken aan een geit.
Er zijn er in totaal 169 gebouwd. VolkerRail schonk de SIK in 2016 aan de SIED. De SIED zet zich ervoor in dat de herinnering aan het industriële verleden van Deventer levend blijft. De restauratie van de SIK past daar goed in. Een groep vrijwilligers heeft er ruim 500 uur aan gewerkt.
Technische gegevens SIKBouwjaar: 1938
Snelheid: 60 km/u
Fabrikant: NS Centrale Werkplaats Zwolle
Maatschappijen: NS, VolkerRail
Buiten dienst gesteld: 2000
Gewicht: 21.000 kilogram
Tractie: Dieselelektrisch
Seriegrootte: 169 eenheden
Foto: Theo de Kreek