14 maart 2018
Afbeelding

Verbrede Hanzeweg is knap bereikbaar

Deventer is een prachtige stad met een fantastisch buitengebied. Om er van te kunnen genieten, is bereikbaarheid heel belangrijk. Daar werken we hard aan, bijvoorbeeld met het verbreden van een belangrijke schakel in de verkeersstroom van Deventer: de Hanzeweg. De werkzaamheden zijn klaar. “Deventer is weer een stuk knapper.”

“Met het verbreden van de Hanzeweg wilden we de verkeersdruk rond de binnenstad verlichten”, vertelt wethouder Frits Rorink. “Dat is niet alleen van belang voor de doorstroming in de stad, met het verbreden van de Hanzeweg is het omliggende gebied ook zichtbaar opgeknapt. Beide aspecten leveren een bijdrage aan de economische groei van Deventer. Met dubbele fietsstroken in beide rijrichtingen is de Hanzeweg ook voor de fietser een stuk aantrekkelijker geworden.”

Stukje knapper

De provincie Overijssel neemt een groot deel van de kosten voor verbreding van de Hanzeweg voor haar rekening. Wethouder Rorink: “We zijn heel blij dat de provincie het belang inziet van deze investering. Als gemeente hebben we projecten opgepakt die hier ondersteunend aan zijn. Denk aan de herinrichting van de Mr. H.F. de Boerlaan. Zo wordt Deventer op verschillende plekken weer een stuk knapper.”  

Doorstroom en bereikbaar

De werkzaamheden hebben 2 jaar geduurd. Wethouder Rorink: “Wegwerkzaamheden van deze omvang zijn een aanslag op het verkeer in de stad. Dat was voor automobilisten niet altijd prettig. Aannemer BAM Infra heeft er voor gezorgd dat het verkeer tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk kon doorstromen. Dat was een lastige puzzel, maar we hebben de weg uiteindelijk slechts een paar weekenden hoeven afsluiten.” Ook de bedrijven bleven bereikbaar. Rorink: “De BAM moest af en toe een kraan inzetten voor de bevoorrading, maar verder waren de bedrijven gewoon bereikbaar.”     

Volgende stap: herontwikkeling Hanzestrook

Na de aanpak van de Amstellaan was het verbreden van de Hanzeweg een belangrijke vervolgstap in verbeteren van het zogenoemde Hanzetracé. Een volgende fase is de herontwikkeling van de kop van de Hanzestrook – het stuk waar nu het Deventer Groenbedrijf zit. Wethouder Rorink: “Verder langs het water ontwikkelt de gemeente niet. We willen eigenaren van de andere percelen laten zien welke mogelijkheden ze hebben zelf te ontwikkelen.”

Meer weten?

Kijk op nogknapper.deventer.nl of volg de wegwerkzaamheden in Deventer via www.facebook.com/nogknapper.
Afbeelding
 

Duurzaam

Duurzaamheid speelde een grote rol bij de verbreding van de Hanzeweg. De doorstroming van verkeer is bijvoorbeeld verbeterd door het aantal op- en afritten te verminderen, 1 van de kruispunten te vereenvoudigen en intelligente verkeersregelinstallaties in te zetten.

Ook hebben de aannemers materialen duurzaam ingezet. Zo is het zand hergebruikt, zodat af- en aanvoer van 15.000 kuub zand is voorkomen. Alle gebruikte betonmaterialen hebben duurzaamheidsniveau A+. Dit alles betekent een verminderde CO2-uitstoot. Tenslotte is de Hanzeweg volledig afgekoppeld van de riolering. Ook aanliggende bedrijven hebben in overleg met de gemeente deze mogelijkheid.
 

Spoormonument SIK 297

Afbeelding
 
Tussen 1925 en 2003 reden er goederentreinen op het Deventer Industriespoor. Het industriespoor werd van 1925 tot 2003 gebruikt door meer dan 100 bedrijven, zoals Thomassen & Drijver, Noury & Van der Lande, Nefit en de VAM. Met het industriespoor en de haven was de Deventer industrie prima bereikbaar. Mede door de spoorverbindingen kon Deventer uitgroeien tot een belangrijke industriestad.

Na de sluiting in 2003 werden de meeste sporen opgebroken. Op de hoek van de Industrieweg en de Hanzeweg kon nog een klein stukje spoor behouden blijven. De SIED vind het belangrijk dat ook dat de herinnering aan het industriespoor levend blijft, daarom is het spoormonument op deze plek opgericht. Met het plaatsing van SIK, een rangeerlocomotief die geregeld gezien werd op het Deventer industriespoor, is het monument af.

De locomotor uit de bouwserie NS-200 kreeg de bijnaam SIK, omdat de fluit in de klep op de uitlaat is aangesloten. Bij gebruik van de fluit is een mekkerend geluid te horen, dat doet denken aan een geit.

Er zijn er in totaal 169 gebouwd. VolkerRail schonk de SIK in 2016 aan de SIED. De SIED zet zich ervoor in dat de herinnering aan het industriële verleden van Deventer levend blijft. De restauratie van de SIK past daar goed in. Een groep vrijwilligers heeft er ruim 500 uur aan gewerkt.

Technische gegevens SIK

Bouwjaar: 1938
Snelheid: 60 km/u
Fabrikant: NS Centrale Werkplaats Zwolle
Maatschappijen: NS, VolkerRail
Buiten dienst gesteld: 2000
Gewicht: 21.000 kilogram
Tractie: Dieselelektrisch
Seriegrootte: 169 eenheden

Foto: Theo de Kreek
 

Reactie ondernemer

Lennart Leerdam knapt de oude transportwagenfabriek op, op de hoek van de Industrieweg/Hanzeweg:

“Voor ons zijn de werkzaamheden uitermate goed verlopen. Communicatie met de gemeente Deventer en BAM Infra op locatie verliep vlot. Dat was prettig en belangrijk voor ons, omdat de verbouwing aan ons bedrijfspand ook liep in die periode. Over het resultaat zijn we erg te spreken. De keuzes voor de gemaakte herindeling en materialisaties zijn volgens ons erg passend en geven een sterker totaalbeeld van de Hanzeweg met bijbehorende industrie.”
 

Oude situatie

Afbeelding

Nieuwe situatie

Afbeelding
 
Afbeelding