i&i   over ons  online versie

 

 

ChatGPT in je onderwijs

CONFERENTIE i&i
Er zijn nog enkele plekken vrij voor onze conferentie op 9 november.
Daarom kun je je nog tot morgenavond 24.00 uur (7 november) aanmelden.

Graag ontvangen wij zoveel mogelijk collega's uit het PO, VO, SO en geïnteresseerden om de laatste ontwikkelingen bij Digitale Geletterdheid en Informatica te ervaren. 
Daarbij is dit thema ook bij uitstek interessant voor collega's die meer willen weten of doen met de laatste ontwikkelingen op het gebied van artificiële intelligentie (AI). Voor velen speelt daar vooral ChatGPT een belangrijke rol. In meerdere sessies kunt u ervaren en leren hoe het werkt, en kunt u kennisnemen van wat dit kan betekenen in de klas. 


Er komt natuurlijk meer aan de orde, zoals de aankomende curriculumaanpassingen waarin Digitale Geletterdheid een stevige plek zal krijgen. Wat zeker interessant is, iedere keer weer, is het contact met uw collega's. Netwerken doe je gelukkig nog steeds het beste f2f. 

GRATIS

Wij willen zo veel mogelijk collega's ontmoeten, vandaar dat wij wederom iedereen vragen om een collega uit uw eigen school mee te nemen. Die hoeft dan niet te betalen!


Ben je lid van i&i dan krijg je sowieso al een korting, geef je dus snel voor de conferentie nog op als je geen lid bent. Link naar het lidmaatschap! 

 

Wanneer   
9 november, 9:00 - 17:30 uur

Waar

Koningsbergergebouw,
Budapestlaan 4a-b,
3584 CD Utrecht.

Route
https://www.uu.nl/victor-j-koningsbergergebouw 

Inschrijfformulier conferentie

Programma conferentie

Dit jaar is het thema "ChapGPT in je onderwijs"

AI gegenereerd plaatje

Programma in detail
Bekijk hier het volledige programma.
Behoudens slecht weer, ziekte of andere ongunstige omstandigheden zal dit niet gewijzigd worden.

De conferentiewebsite vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

keynote: AI-van onderzoek naar klaslokaal
Het onderzoek op het gebied van machinaal leren en kunstmatige intelligentie vindt steeds meer toepassingen in veel maatschappelijk relevante domeinen zoals ons onderwijs. Bijna een jaar na de introductie van ChatGPT lijkt de AI-hype nog verre van voorbij. Als docenten is het onze uitdaging om ons te gaan verhouden tot deze (nieuwe?) technologie. 
We bekijken hoe AI nu al in het onderwijs wordt gebruikt en welke perspectieven als docent relevant zijn. 

AI gegenereerd plaatje

LLMs in het programmeeronderwijs
Het gebruik van LLMs (zoals ChatGPT, Copilot) in het onderwijs heeft ook gevolgen voor het Informatica-onderwijs, waaronder zeker het programmeeronderwijs. Naast een korte introductie van het gebruik van LLMs voor het programmeeronderwijs, in deze sessie verschillende thema’s rondom het gebruik van LLMs voor programmeren in het programmeeronderwijs.
Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

ChatGPT voor docenten
ChatGPT komt zonder handleiding. De interface is erg eenvoudig: je kunt in natuurlijke taal, Engels of Nederlands, een vraag stellen, en je krijgt een antwoord in diezelfde taal. Dat is alles. Maar daarmee weet je nog niet wat de beste manier is om een vraag (”prompt”) te formuleren, of hoe je ChatGPT kunt vragen het antwoord te verbeteren.

Voor een voorproefje kijk eens op het i&i forum.
Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

Instruct Fundament Informatica
In deze inspiratiesessie vertellen we je alles over onze lesmethode voor het keuzevak Informatica: Fundament. Onze online methode is opgebouwd volgens het examenprogramma 2019 en heeft een duidelijke structuur. We besteden veel tijd en aandacht aan het actueel houden van het lesmateriaal. De uitleg wordt gegeven met tekst, video's, afbeeldingen en interactieve elementen. Er zijn ruime mogelijkheden tot differentiatie en verdieping.

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

Computational Thinking in je vak

Computational Thinking is een onderdeel van digitale geletterdheid. Maar wat is het precies? En hoe kun je Computational Thinking concreet oppakken en integreren in je lespraktijk? Voor informatica-docenten is dat wellicht niet zo ingewikkeld, maar hoe integreer je Computational Thinking in andere vakken? Tijdens deze inspirerende en interactieve sessie krijgt je meer grip op het begrip Computational Thinking. We delen concrete lesvoorbeelden.

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

Mediawijsheid in tijden van oorlog (op sociale media)

Met de oorlog in Gaza en Israël is het ook oorlog op sociale media. Kinderen kunnen de beelden niet willen zien en toch willen (blijven) kijken. Hoe kun je vreedzaam kijken? Remco Pijpers van Kennisnet praat daarover met een panel van leraren en pedagogen. De zaal wordt uitgenodigd mee te doen.

 

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

Leren factchecken met Bit-Academy

In een tijd dat het gebruik van LLMs zo gemakkelijk is dat het op een webpagina kan en de term ChatGPT in de volksmond is geraakt, is het zeer gemakkelijk voor studenten om tekst te genereren met een AI. In de praktijk wordt dit steeds vaker ook een bron van informatie. Hoe gaat een leerling daarmee om? Is het als docent mogelijk om de student te sturen zodat zij AI leren gebruiken op een verantwoorde manier?

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

Cisco Cybersecurity in het Nederlands

Maak kennis met skillsforall.com, Cisco's nieuwste leerplatform voor het onderwijs. Tijdens deze workshop gaan we dieper in op de Nederlandstalige cursus Inleiding tot Cybersecurity en hoe deze kan worden ingezet in het voortgezet onderwijs. De Cisco Networking Academy biedt een scala aan lesmaterialen voor diverse domeinen uit het examenprogramma (C - Informatie, D- Programmeren, L - Netwerken, S - Security, M - Physical Computing)  oplossingen.

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

Slim zoeken

Hoe leer je om de beste resultaten bij het zoeken ook echt bovenaan te krijgen in een zoekmachine. Het is zonde van de tijd om klakkeloos op een eerste resultaat te klikken, maar hoe breng je dat over op je leerlingen? En wie weet komt ook nog aan de orde waarom chatten met een zoekmachine geen goed plan is. (je gaat toch zeker niet zoeken met een taalmodel… ) Toch zijn er wel een paar momenten dat je de beïnvloedbare ChatGPT misschien met succes zou kunnen gebruiken tijdens het zoeken.

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

Informatievaardigheden in je lessen

Josien Boetje, Hogeschool Utrecht laat ervaren hoe je je onderwijs 

verrijkt met digitale informatievaardigheden! In deze 90-minuten durende workshop duiken we in de wetenschappelijke inzichten over effectieve didactiek van informatie-vaardigheden. Je leert deze vaardigheden naadloos te integreren in bestaande lessen leerlingen klaar maken voor de digitale wereld.
Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

Pluk de data in je vak

Computational Thinking in je vak
Het SIA project 'Pluk de data!' ontwikkelt onderwijsactiviteiten en -materialen voor effectief onderwijs in Computational Thinking binnen de context van bestaande schoolvakken in het voortgezet onderwijs. Tijdens deze sessie presenteren lerarenopleiders de lessen die zij in dat kader ontwikkelen.

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

Programmeren in het PO

Gerard Dummer is lerarenopleider Digitale Geletterdheid aan de Pabo van Hogeschool Utrecht en doet in zijn promotietraject onderzoek naar de ontwikkeling van een leerlijn programmeren in de bovenbouw van het basisonderwijs gericht op het vakgebied Techniek.  Deze sessie is interessant voor iedereen die nadenkt over de manier waarop je programmeren in het basisonderwijs kunt integreren en aan kunt bieden aan de hele klas.

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

Pilot open leermaterialen - O&O en Informatica

In het kader van het Pilot-project Open leermaterialen van Kennisnet werken Technasiumdocenten aan O&O-projecten gebaseerd op lesmateriaal van de informatica keuzethema's. Deze projecten zijn (als open leermateriaal) beschikbaar en bruikbaar voor Technasium-docenten en voor informatica-docenten. In deze sessie worden de ervaringen gedeeld van de docenten bij het ontwikkelen van deze projecten, en bij het uitvoeren van deze projecten met leerlingen.

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

Programmeren en Design in informatica

Bij ons maken leerlingen in het eerste jaar (klas 4) kennis met zowel design als programmeren. In de vijfde klas kiezen de leerlingen welke track ze willen volgen. Ze krijgen eindopdrachten over dezelfde onderwerpen, maar de ene groep gaat met de Adobe programma's de wereld van digital design ontdekken, waar de andere groep verschillende programmeertalen leert. In deze sessie beschrijven we waarom we deze twee tracks aanbieden en wat dit voor een effect heeft op het leerlingenaantal.

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

User experience en game design

Een groot deel van de jongeren besteedt een groot deel van de vrije tijd aan diverse games. Het is niet vreemd dat ze dus een baan in game development nastreven. Kortom, er is een verwachting dat tijdens lessen informatica iets met games gedaan wordt. Maar hoe koppel je het ontwerpen en maken van games aan één van de kerndoelen van informatica? In deze workshop wordt een handvat gegeven

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

TurtleStitch: wiskunde op een creatieve manier
Pauline Maas laat zien hoe eenvoudige wiskundige concepten op een speelse wijze kunnen worden toegepast bij het creëren van patronen met TurtleStitch. TurtleStitch biedt een handige mogelijkheid om creativiteit en wiskunde naadloos te combineren. Leerlingen kunnen hun verbeelding de vrije loop laten en elk gewenst patroon maken, mits ze kunnen bedenken hoe ze dit patroon met TurtleStitch kunnen programmeren.
Meer informatie vindt u hier.

microblocks

MicroBlocks

MicroBlocks is een live-omgeving. Klik op een blok en het wordt meteen uitgevoerd op de microcontroller. Probeer commando's uit. Bekijk en maak een grafiek van sensorwaarden in realtime. Je hoeft niet meer te wachten tot de code is gecompileerd en gedownload.

MicroBlocks downloadt de code terwijl je deze schrijft. 


Meer informatie vindt u hier.

microblocks

Werkgroep Physical Computing

De docenten van de werkgroep Physical Computing willen hun expertise op dit gebied delen met andere docenten informatica en digitale geletterdheid, onder andere in vorm van open leermaterialen.

 


Meer informatie vindt u hier.

microblocks

Apps maken met code.org

Informatica-Actief heeft sinds dit voorjaar een cursus programmeren waarmee een leerling eenvoudig een app kan maken op de telefoon. Er wordt gebruik gemaakt van de Amerikaanse site code.org waarbij de leerlingen codeblokken gebruiken en uiteindelijk JavaScript.

Tijdens de workshop ga je zelf een app maken en ervaar je de eenvoud en het leuke van programmeren.

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje

Verder nog....

* netwerken met collega's

* goede lunch

* Copilot in de professionele software-praktijk

* Pilot open leermaterialen - keuzethema's informatica

*  ......en nog veel meer, zie de conferentiesite

Meer informatie

De plaatjes hierboven zijn gegenereerd met Adobe Firefly!

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Bezoek ook onze website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat. De nieuwe aanpak van de nieuwe website is succesvol, wij hebben nu 60x zovele bezoekers dan anderhalve maand geleden.

Naar website i&i

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden