Als ik dit stukje voor de nieuwsbrief schrijf dan ga ik er voor zitten en dan denk ik na over alle dingen die we de afgelopen periode als NVvW gedaan hebben en over zaken die me rondom het wiskunde onderwijs en mijn eigen onderwijs zijn opgevallen. Op dit moment springt een ding er uit en daar wil ik het dan ook over hebben.
Op maandag 27 februari verscheen het rapport "Toetsen getoetst". De schrijvers van dit rapport hebben onderzocht dat de wiskunde-examens de afgelopen 30 jaar makkelijker zijn geworden. Het bestuur is blij met dit rapport. De conclusie dat de wiskunde examens de afgelopen jaren makkelijker geworden zijn, onderschrijven we. De vraag is nu wat er moet gebeuren met de uitkomsten van dit rapport.
Toetsing volgt het onderwijs. En het onderwijs is diverser en complexer geworden, net als de hele samenleving. Daar heb je als onderwijs mee te
dealen, dat ligt buiten onze invloedssfeer, maar we kunnen er wel zo goed mogelijk op aansluiten. Om meer ruimte te geven aan alle vaardigheden die de leerlingen nodig hebben in onze complexe maatschappij is het aantal uren wiskunde voor de leerlingen in een bèta-profiel de afgelopen 30 jaar achteruit gegaan, zeker voor die leerlingen die geen wiskunde D kunnen kiezen, omdat hun school dat niet aanbiedt.
De vraag die het genoemde rapport voor ons opwerpt is tweeledig. In de eerste plaats vragen we ons af of we onze 'harde bèta-leerlingen' niet te kort doen en in de tweede plaats of de concurrentiepositie van Nederland niet achteruit gaat.
Deze vragen kunnen wij niet beantwoorden, daarom roepen we, samen met andere partijen, zoals Platform Wiskunde Nederland en verenigingen rondom natuurkunde, het kabinet op om na te denken over de inrichting van het NT-profiel, voordat de curriculum vernieuwingen die nu bezig zijn helemaal klaar zijn en we de komende jaren weinig aanpassingen kunnen doen.
Wil je het rapport lezen, dan kan dat
hier. Curriculumvernieuwingen En verder zijn we uiteraard nog steeds bezig met de curriculumvernieuwingen. Er is op 20 februari een bijeenkomst met leden geweest over de vernieuwing van bovenbouw havo en vwo. De reacties van onze leden op het tussenproduct van het ontwikkelteam hebben we verwerkt en onze reactie die is ingebracht bij de advieskring. De advieskring heeft een gezamenlijke reactie naar het ontwikkelteam gestuurd.
Vandaag ontvingen we een nieuw tussenproduct voor de kerndoelen in de onderbouw, waar we weer een bijeenkomst over zullen organiseren. Daar lees je verderop in deze nieuwsbrief mee over.
Basisvaardigheden Af en toe krijgen we een vraag van een school of een docent over basisvaardigheden. Deze vragen gaan dan over de transfer van hetgeen de leerlingen bij wiskunde geleerd hebben naar het toepassen bij andere vakken. Om deze vraag te kunnen aanpakken, organiseren we in samenwerking met de vakverenigingen voor natuurkunde, scheikunde, biologie, economie en aardrijkskunde een conferentie. Aan deze conferentie kun je als docent meedoen als je met minimaal 1 collega van een ander vak komt. Meer informatie over deze conferentie vind je verderop in deze nieuwsbrief.
Tot slot wil heb ik al een beetje het voorjaar in gedachten, al wil het nog niet echt opschieten met het weer, maar ik ga ervan uit dat we de komende maand regelmatig kunnen genieten van de zon, en ik hoop dat jullie die meenemen je klaslokaal in.
Ebrina Smallegange
Voorzitter NVvW