Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief maart 2023

In deze nieuwsbrief

  • Van de voorzitter
  • Vernieuwing kerndoelen
  • Werken aan basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken
  • Adviestabel opsturen examenwerk
  • Onderwijs meets Onderzoek
  • Havo wiskunde B: wat vind je ervan?
  • Leve de wiskunde!
  • NETWORKS goes to school 2023
  • Vakantiecursus over priemgetallen
  • NMC 2023
  • Taking mathematics to the street
  • De FvOv zoekt een nieuwe voorzitter
  • Tot slot: Gaaf artikel in NRC

Van de voorzitter

Als ik dit stukje voor de nieuwsbrief schrijf dan ga ik er voor zitten en dan denk ik na over alle dingen die we de afgelopen periode als NVvW gedaan hebben en over zaken die me rondom het wiskunde onderwijs en mijn eigen onderwijs zijn opgevallen. Op dit moment springt een ding er uit en daar wil ik het dan ook over hebben. 
Op maandag 27 februari verscheen het rapport "Toetsen getoetst". De schrijvers van dit rapport hebben onderzocht dat de wiskunde-examens de afgelopen 30 jaar makkelijker zijn geworden. Het bestuur is blij met dit rapport. De conclusie dat de wiskunde examens de afgelopen jaren makkelijker geworden zijn, onderschrijven we. De vraag is nu wat er moet gebeuren met de uitkomsten van dit rapport. 
Toetsing volgt het onderwijs. En het onderwijs is diverser en complexer geworden, net als de hele samenleving. Daar heb je als onderwijs mee te dealen, dat ligt buiten onze invloedssfeer, maar we kunnen er wel zo goed mogelijk op aansluiten. Om meer ruimte te geven aan alle vaardigheden die de leerlingen nodig hebben in onze complexe maatschappij is het aantal uren wiskunde voor de leerlingen in een bèta-profiel de afgelopen 30 jaar achteruit gegaan, zeker voor die leerlingen die geen wiskunde D kunnen kiezen, omdat hun school dat niet aanbiedt.
De vraag die het genoemde rapport voor ons opwerpt is tweeledig. In de eerste plaats vragen we ons af of we onze 'harde bèta-leerlingen' niet te kort doen en in de tweede plaats of de  concurrentiepositie van Nederland niet achteruit gaat. 
Deze vragen kunnen wij niet beantwoorden, daarom roepen we, samen met andere partijen, zoals Platform Wiskunde Nederland en verenigingen rondom natuurkunde, het kabinet op om na te denken over de inrichting van het NT-profiel, voordat de curriculum vernieuwingen die nu bezig zijn helemaal klaar zijn en we de komende jaren weinig aanpassingen kunnen doen. 
Wil je het rapport lezen, dan kan dat hier.

Curriculumvernieuwingen
En verder zijn we uiteraard nog steeds bezig met de curriculumvernieuwingen. Er is op 20 februari een bijeenkomst met leden geweest over de vernieuwing van bovenbouw havo en vwo. De reacties van onze leden op het tussenproduct van het ontwikkelteam hebben we verwerkt en onze reactie die is ingebracht bij de advieskring. De advieskring heeft een gezamenlijke reactie naar het ontwikkelteam gestuurd.
Vandaag ontvingen we een nieuw tussenproduct voor de kerndoelen in de onderbouw, waar we weer een bijeenkomst over zullen organiseren. Daar lees je verderop in deze nieuwsbrief mee over.  

Basisvaardigheden
Af en toe krijgen we een vraag van een school of een docent over basisvaardigheden. Deze vragen gaan dan over de transfer van hetgeen de leerlingen bij wiskunde geleerd hebben naar het toepassen bij andere vakken. Om deze vraag te kunnen aanpakken, organiseren we in samenwerking met de vakverenigingen voor natuurkunde, scheikunde, biologie, economie en aardrijkskunde een conferentie. Aan deze conferentie kun je als docent meedoen als je met minimaal 1 collega van een ander vak komt. Meer informatie over deze conferentie vind je verderop in deze nieuwsbrief. 

Tot slot wil heb ik al een beetje het voorjaar in gedachten, al wil het nog niet echt opschieten met het weer, maar ik ga ervan uit dat we de komende maand regelmatig kunnen genieten van de zon, en ik hoop dat jullie die meenemen je klaslokaal in. 

Ebrina Smallegange
Voorzitter NVvW

Vernieuwing Kerndoelen



Op dit moment lopen er 2 vernieuwingstrajecten rondom wiskunde. In de eerste plaats worden de kerndoelen voor de onderbouw vernieuwd en daarnaast wordt er invulling gemaakt voor de nieuwe wiskundevakken in de bovenbouw van havo en vwo. 

Kerndoelen
De vernieuwing van de kerndoelen wiskunde voor de onderbouw gaat samen met de vernieuwing voor de eindtermen rekenen-wiskunde in het primair onderwijs. Door de kerndoelen samen met de eindtermen voor het po te ontwikkelen, hoopt men op een betere doorlopende leerlijn van po naar vo. 
Het team dat de kerndoelen vernieuwt, heeft een nieuw tussenproduct opgeleverd, met daarin 17 concept kerndoelen. Wil je met de NVvW meedenken over deze kerndoelen en wat ze voor ons onderwijs betekenen, geef je dan op voor de meet-up op 4 april

Examenprogramma's havo en vwo
Het ontwikkelteam dat invulling geeft aan de examenprogramma's voor havo en vwo heeft nog geen nieuw tussenproduct opgeleverd, maar dat gebeurt binnenkort wel weer. Houd dus onze website in de gaten, dan blijf je op de hoogte van de mogelijkheden om mee te denken en te reageren. 

 

Werken aan basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken, Conferentie



Wiskunde is geen op zichzelf staand vak: de dingen die leerlingen bij wiskunde leren worden toegepast in heel veel andere vakken.

NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 15 juni 2023, samen met KNAG, Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken.
Een van de moeilijkste dingen voor leerlingen is om te herkennen wat ze bij het ene vak leren eigenlijk hetzelfde is als ze bij een ander vak leren. We krijgen dan ook vaak van docenten de vraag: hoe gaan andere scholen hiermee om. Hoe krijgen we de leerlingen zo ver om bij economie of natuurkunde toe te passen wat ze bij wiskunde geleerd hebben?

Tijdens deze conferentie bieden we je handvatten om hiermee op een manier die bij jou en je collega’s past om te gaan. Voor deze conferentie is het noodzakelijk dat je met minimaal 2 docenten van je school komt. Een wiskundedocent en een docent van een ander vak, zoals bv economie, natuurkunde, scheikunde, biologie of aardrijkskunde. Samen gaan jullie, onder begeleiding, aan de slag met het leren van elkaars aanpak, je gaat kijken of je tot een gezamenlijke aanpak kunt komen die bij jouw school en collega’s past.

Het is een praktische conferentie, waar je zelf aan de slag gaat om het onderwijs in jouw school voor alle leerlingen herkenbaarder te maken. Het resultaat van deze middag zal een poster zijn, die je in jouw school, in jouw klassen kunt ophangen. Een poster, speciaal voor jouw school.

Datum: donderdag 15 juni 2023
Plaats: Utrecht
Voor wie: alle docenten wiskunde, aardrijkskunde, natuurkunde, biologie, economie en scheikunde
Kosten: € 20,- voor leden


Geef je nu, samen met je collega’s op.

Adviestabel opsturen examenwerk


Een belangrijk aandachtspunt in de examenperiode is te zorgen dat het na te kijken examenwerk tijdig bij de tweede en weer terug bij de eerste corrector is. Net als voorgaande jaren is er ook dit jaar een adviestabel voor het opsturen van leerlingenwerk. 

Bekijk hier de tabel. 

En nu we het toch al even over examens hebben, de NVvW heeft een examenpagina, waar we alle informatie over de examens bij elkaar verzamelen. Hou deze pagina in de gaten. 

Onderwijs meets Onderzoek



Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Deze vraag staat centraal tijdens de vijfde editie van de conferentie Onderwijs meets Onderzoek.

Op vrijdag 29 september 2023 organiseren de NVvW, het Freudenthal Instituut en SLO voor de vijfde keer de conferentie ‘Onderwijs meets Onderzoek’.

Tijdens Onderwijs meets Onderzoek gaan wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek over de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen.

Het thema van de middag is:  Curriculumvernieuwing

Havo wiskunde B: wat vind je er van? 


In oktober 2022 hebben we een onderzoekje gedaan naar de problematiek die leraren ondervinden bij het lesgeven in havo wiskunde B. Als vervolg daarop hebben we een korte vragenlijst opgesteld die wij graag aan jullie, onze collega's, willen voorleggen.

Hoofdvraag van dit onderzoek
“In hoeverre zijn de docenten die lesgeven in wiskunde B aan de havo tevreden over de kwaliteit en opbrengsten van hun onderwijs”.
Daarnaast is onze vraag of jullie de indruk hebben dat de leerlingen blij zijn met wiskunde B op de havo. 
Naast een aantal gesloten vragen is er ook ruimte om zelf opmerkingen te plaatsen. Geef je les in wiskunde B aan de havo, vul dan alsjeblieft onze vragenlijst in. 
 
 
Henk Hietbrink en Theo Nijboer

Leve de Wiskunde!



Op 21 april a.s. vindt de nieuwe editie van Leve de Wiskunde plaats, waar wetenschappers vertellen over de laatste stand van zaken uit hun wiskundig onderzoek.

Het congres is dit jaar weer live op de gebruikelijke locatie: bij de Universiteit van Amsterdam op het Science Park. Docenten (Havo/VWO) krijgen boeiende contexten voor in de les aangereikt, kunnen collega's ontmoeten en zijn aan het eind weer up-to-date binnen hun vakgebied. Voor leerlingen (VWO-5 en -6) is het erg interessant om het Science Park te bezoeken en in collegezalen lezingen te volgen. Daarbij komen ze ook in contact met wetenschappers. 
De inschrijving is geopend.
 

NETWORKS goes to school 2023



Masterclass wiskundige netwerken voor leerlingen 
 
Voor leerlingen uit 5 en 6 VWO worden er binnenkort gratis tweedaagse masterclasses wiskunde met als onderwerp 'Netwerken en algoritmen' georganiseerd door wiskundigen van de TUE en de UvA. De masterclasses vinden plaats in Eindhoven/Amsterdam en bestaan uit lezingen, discussies, oefeningen, simulaties en wellicht wat computerprogrammering.
 
Voor meer informatie en aanmelden, klik je hier. 
 

Vakantiecursus over Priemgetallen



Zoals ieder jaar organiseert Platform Wiskunde Nederland ook in 2023 weer een vakantiecursus voor wiskundeleraren en andere belangstellenden, om even ‘’bij te tanken’’ en met collega’s uit het hele land gezellig te lunchen en dineren.

Dit jaar is de hoofddocent Frits Beukers.
Gastdocenten zijn Roland van der Veen en Benne de Weger.

De cursus staat dit jaar in het teken van priemgetallen.

Data
25 + 26 augustus in Antwerpen (Universiteit Antwerpen),
1 en 2 april in Amsterdam (CWI).

Opgeven kan via het aanmeldformulier
Meer informatie via deze link
 

NMC 2023



Op 11-12 april 2023 wordt het Nederlands Mathematisch Congres (NMC-2023) weer georganiseerd in Utrecht. 

Het is belangrijk om eens per jaar als Nederlandse academische wiskundegemeenschap bij elkaar te komen; om in een prettige ambiance in het midden van het land van gedachten te wisselen, plannen te maken en samen te werken. NWO ondersteunt het NMC financieel met de bedoeling de Nederlandse wiskunde als geheel verder te versterken.
Klik hier voor een korte video impressie

Voor meer informatie en aanmelding ga je naar de website van het NMC.

Taking mathematics to the streets



In de vroegmoderne tijd vonden wiskunde en astronomie hun weg naar het curriculum van vele universiteiten, maar ook naar de praktijk van vele mensen voor wie wiskunde minder voor de hand liggend was.
Zo ook in het noorden van Nederland, waar twee universiteiten nauw met elkaar verbonden zijn, maar in de geschiedenis van de wiskunde heel verschillende posities innemen. De universiteiten van Franeker (1585-1811) en van Groningen (gesticht 1614) waren met elkaar verbonden, maar ook met bijzondere wiskunde en enkele zeer bekende wiskundigen.

Tegelijkertijd zijn er enkele opmerkelijke prestaties te vinden buiten de directe grenzen van deze academische instellingen. In deze lezing zal Arjen Dijkstra de vraag beantwoorden in hoeverre de ontwikkeling van de wiskunde in Franeker en Groningen een geïntegreerd verhaal is.

De lezing is bij te wonen in Groningen, maar ook te volgen via de livestream. 
Klik hier voor meer informatie
 

De FvOv zoekt een nieuwe voorzitter



 
In het onderwijs werken de vakbonden samen met de sectorraden om voor alle werknemers in het onderwijs goede cao’s en goede arbeidsvoorwaarden af te spreken. Een van de vakbonden in het onderwijs is de FvOv, de Federatie van Onderwijsvakorganisaties. De FvOv wordt in de onderhandelingen vertegenwoordigd door een voorzitter die het belang van de werknemers als uitgangspunt heeft en samen met de andere bonden voor de best mogelijke resultaten strijdt. Ook in de inhoudelijke gesprekken over onderwijsontwikkeling en curriculumherziening met het ministerie van OCW brengt de voorzitter de belangen van personeel als inbreng mee.

Na elf jaar neemt onze huidige voorzitter afscheid en is het tijd voor een nieuwe voorzitter. Misschien ben jij deze nieuwe voorzitter? Naast onderhandelaar, ben je ook gesprekspartner en graag geziene gast op het ministerie van OCW en heb je regelmatig overleg met de minister, je bent aanspreekpunt voor de verenigingen die lid zijn van de FvOv en je stuurt een team van onderhandelaars aan.

Je vindt hier de profielschets met contactgegevens voor het opvragen van informatie en het versturen van jouw sollicitatie.

De reactietermijn is bijna verstreken, maar mocht je interesse hebben in de functie, laat dat dan uiterlijk vrijdag 24 maart weten via het mailadres in de profielschets. 
 
Tot slot
Gaaf artikel in NRC

Heel af en toe worden we in de media verrast met een mooi artikel over wiskunde. En
dit artikel van Alex van den Brandhof is wel heel mooi.   

 

Feantersdyk 4-i
9264 TN Earnewâld
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.