i&i   over ons  online versie

 

 

nieuwsbrief 156

AGENDA

Wilt u een item toevoegen aan de agenda? Mail dat door naar webredactie@ieni.org.

13 april 2022 Instruct Informaticadag /uitreiking 3i Award Instruct informatie hele dag
13 april 2022 Routekaart Informatica Actief Informatica-Actief aanmelden online
28 april 2022 Python: Animaties en simulaties met OOP T3 Nederland informatie webinar
13 mei 2022 Informatica-Actief gebruikersdag Informatica-Actief informatie Roosendaal
22 mei 2022 Uitreiking Python Coding Contest prijs T3 NL-Vl informatie website
juni 2022 Informatica Olympiade girls only EGOI2022 informatie  
8-23 okt 2022 Codeweek codeweek.eu informatie  

IS ER IN TWEEDE KAMER INSTEMMING?

Is er instemming over opname van digitale geletterdheid in het curriculum? De uitkomst van het onderwijscommissie-debat (woensdag 6 april 2022) is nog onbestemd.
Minister Dennis Wiersma kreeg in de commissievergadering over curriculumherziening over het algemeen steun van de Kamer voor de door hem voorgestelde aanpak. Hij stelt voor afscheid te nemen van het curriculumherzieningsproces van de afgelopen jaren en als eerste aan de slag te gaan met wat hoognodig is: basisvaardigheden. In zijn ogen hoort digitale geletterdheid daar bij.

 Minister Wiersma tijdens debat
Veel partijen, zoals D66, CDA, SP en SGP, vinden het zorgelijk dat rekenen, taal op een hoop worden gegooid met burgerschap en digitale vaardigheden. Volgens hen zou het op orde krijgen van taal en rekenen prioriteit moeten hebben. Burgerschap en digitale geletterdheid zijn belangrijk, maar zouden in een ander tempo moeten worden ‘verkend’. Minister Wiersma stelde daar tegenover dat deze vaardigheden onderling zo sterk verbonden zijn, dat het passender is integraal met deze vaardigheden aan de slag te gaan. Veel Kamerleden toonde zich bezorgd, bevreesd dat dat het proces opnieuw ’te groots en meeslepend’ wordt, en daarmee tot mislukken gedoemd.

Wiersma stelde daarom voor om een knip aan te brengen in de aanpak van de basisvaardigheden. Met de (inrichting van commissies voor de) herziening van de kerndoelen voor taal en rekenen wordt zo snel mogelijk, voor de zomer, gestart en met de verkenning naar burgerschap en digitale vaardigheden op een later moment. De minister zal hierover nog een brief naar de Kamer sturen. De Kamerleden konden zich in deze toezegging vinden en gaven aan eerst de brief te willen afwachten voordat ze besluiten of er nog behoefte is aan een tweeminutendebat, waarin moties kunnen worden ingediend.

bekijk het debat

Digitale geletterdheid: een korte bijscholing of projectweek volstaat niet meer

De experimenteertijd is voorbij, onderwijs in digitale geletterdheid (DG) gaat een nieuwe fase in.
DG wordt binnenkort opgenomen in de curricula en eindexamens van vrijwel alle vakken.
Reden: “Als je niet weet hoe de digitale werkelijkheid in elkaar steekt, kun je niet meer goed meedoen in onze samenleving.
” Wat vraagt digitale geletterdheid van scholen? Een trainingsdagje voor leraren is niet genoeg. “Onderschat niet wat deze hele operatie aan opleiding, professionalisering en tijd zal vergen.”

“Iedereen krijgt de kans om mee te komen door digitale kennis en vaardigheden aan te bieden in het onderwijs.”
Dat schrijven de opstellers van het nieuwe coalitieakkoord. Dat was ambitieus en schiep verplichtingen. Maar de plannen waren er al eerder. Eind 2021 gaf het ministerie van onderwijs (OCW) opdracht aan SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) voor het actualiseren van de examenprogramma’s Nederlands, vreemde talen, wiskunde, natuurwetenschappen en maatschappijleer. Wat betekent dat in de praktijk?

Eindtermen en examinering
Vóór deze zomer (2022) komen de vakvernieuwingscommissies bijeen, bestaande uit leraren, vakinhoudelijke experts en curriculumexperts. Over twee jaar (2024) zullen dan de eerste concept-examenprogramma’s bekend zijn. Daarin zal ‘digitale geletterdheid’ uitdrukkelijk een plek krijgen.
Bovenstaande is afkomstig van de website van Kennisnet. Klik op de button hieronder om het hele artikel te lezen.

Lees het hele artikel

Woots, de powerboost voor je toets!

 

Het nieuwe toetsplatform Woots voor het VO en BO heeft de wind in de zeilen. In nog geen twee jaar tijd staan er meer dan 1,8 miljoen toetsafnames op de teller. De bibliotheek met meer dan 500 toetsen en de itembank met ruim 10.000 opdrachten illustreren de mogelijkheden. Woots maakt toetsen weer makkelijker!

Weer leren van toetsen 

Woots creëert niet alleen maar voordelen voor jou als docent. De leerling heeft ook baat bij het werken met Woots. Zo heeft de leerling de optie om 1-op-1 met jou te communiceren over de gemaakte toets, de inleveropdracht of het beoordelingsformulier . Woots geeft leerlingen inzicht in hoe ze leren en wat ze leren. We dagen ze uit het stuur in eigen hand te nemen. Het is een mooi doel om leerlingen eigenaarschap te laten nemen over hun eigen leren. Al is het maar omdat het voor docenten veel geduw en getrek scheelt. 

Om te proberen…

Wil jij kennismaken met Woots? Of toets je al met Woots, maar ben je benieuwd naar de extra’s van Woots Premium? Meld je dan bij support@woots.nl voor een gratis Premium proeflicentie of ga naar www.woots.nl.

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Bezoek ook onze website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat. De nieuwe aanpak van de nieuwe website is succesvol, wij hebben nu 60x zovele bezoekers dan anderhalve maand geleden.

Naar website i&i

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden