Nieuwsbrief 6 - juli 2024

REGIONALE OPVANGLOCATIE

HANDELSPOORT

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) verzoekt ons om mee te werken aan het realiseren van een regionale opvanglocatie (asielzoekerscentrum) in het voormalig Neckermann-gebouw aan de Handelspoort. De asielopvang in Nederland staat nog steeds onder grote druk. Er zijn niet genoeg opvangplekken voor asielzoekers. Daarom nam het college op 2 april het voorgenomen besluit om voor tien jaar mee te werken aan dit verzoek. 

 

In deze nieuwsbrief vertellen we u meer over de bespreking tijdens de raadsvergadering van dinsdag 2 juli en het definitieve besluit van het college. Ook nemen we u mee in de vervolgstappen en lichten we een aantal veelgestelde vragen uit. 

Terugblik behandeling in raad
 

Bij het vaststellen van de agenda tijdens de raadsvergadering van dinsdag 2 juli stemde de meerderheid van de raad om dit te bespreken in deze vergadering. Meerdere politieke partijen hadden voorstellen ingebracht met wensen en bedenkingen. In totaal werden acht van deze voorstellen, amendementen genoemd, besproken. 

 

De tribune in de Raadzaal was weer gevuld en er was sprake van veel emotie. De raadsleden stelden elkaar en het college vragen over de amendementen. Die gingen over: 

  • het intrekken van het voorstel om aan Handelspoort 1 een asielzoekerscentrum te realiseren;
  • het uitvoeren van verder onderzoek naar verschillende locaties (Koegorspolder, Skaeve Huse, pand Dethon Haarmanweg, Marina Beach) en het maken van de definitieve keuze hiervoor door de gemeenteraad;
  • het instellen van een opkoopregeling en compensatie voor de bewoners van aangrenzende woningen;
  • het stellen van extra voorwaarden aan de medewerking voor de opvang op Handelspoort 1.

De amendementen kunt u hier teruglezen.

 

Na behandeling van elk amendement gaf het college een advies mee. Voor iedere genoemde locatie werd besproken waarom deze eerder al afgevallen was. Meestal omdat de locatie niet dicht genoeg bij voorzieningen zoals winkels of bushaltes lag. Locaties in de Koegorspolder hebben als extra probleem dat de categorie van de industrie en andere bedrijven het onmogelijk maakt om er tweehonderd mensen op te vangen. Ook speelt op veel locaties mee dat aansluitingen op de netten voor elektriciteit en drinkwater jarenlange vertraging zouden geven.

 

Besluit

Aan het einde van het bespreekpunt, stemde de raad door middel van een hoofdelijke stemming over het voorstel en de amendementen. Dat leidde tot een aangepast voorstel. Achttien raadsleden stemden voor het voorstel, twaalf tegen. Dat betekent dat de raad het voorstel heeft aangenomen. U kunt de raadsvergadering van dinsdag 2 juli terugkijken via deze link. Daar kunt u ook het voorstel over het besluit teruglezen.

Definitief besluit college

 

Als gevolg van het raadsbesluit, besloot het college op dinsdag 9 juli om definitief mee te werken aan het verzoek van het COA. Het college neemt de wensen uit het raadsbesluit hierin mee. Ook besloot het college om een brief aan het COA te sturen als start van de procedure om de bestuursovereenkomst op te stellen, een digitale nieuwsbrief te versturen en de nieuwsbrief ook huis-aan-huis te bezorgen met uitleg over het besluit, de planning, de vergunningprocedure, veelgestelde vragen en een oproep om aan te melden voor de digitale nieuwsbrief. 

Vervolg

 

Met het besluit van de raad en het college is de procedure nog niet afgelopen. Nu start de behandeling van de vergunningaanvraag. Het COA werkt deze uitgebreide vergunningprocedure verder uit. Over de vervolgstappen houden we met hen contact. 

  1. Het COA dient de vergunningaanvraag in. Onderdeel hiervan is een gesprek met direct omwonenden. Hiervoor stuurt het COA binnenkort een uitnodiging.
  2. De gemeente beoordeelt de aanvraag inclusief alle documenten.
  3. De gemeente stelt een ontwerpvergunning op als de aanvraag akkoord is.
  4. De raad brengt advies uit op de ontwerpvergunning. Dat heet verzwaard adviesrecht.
  5. Bij een positief advies door de raad leggen we het ontwerp zes weken ter inzage. We publiceren de ontwerpvergunning in het Zeeuwsch Vlaams Advertentieblad en op officielebekendmakingen.nl. U heeft zes weken de tijd om te reageren. Dit heet een zienswijze indienen.
  6. De gemeente behandelt de zienswijzen op het ontwerp. 
  7. De raad beoordeelt of alles goed verlopen is, of het voldoet aan de gestelde voorwaarden en of de reactie op de zienswijzen volledig is. Op basis van deze informatie neemt de raad een definitief besluit.
  8. Tegen dit definitieve besluit kunt u beroep indienen bij de rechtbank. Dit kan alleen als u eerder een zienswijze hebt ingediend bij het college van burgemeester en wethouders tegen de ontwerpvergunning.
  9. Op basis van het definitieve besluit start het COA met de voorbereidingen om de locatie in te richten en klaar te maken. We verwachten dat de locatie begin 2026 open kan.

 

In gesprek met de direct betrokkenen

Een onderdeel van de vergunningaanvraag is de zogenaamde omgevingsdialoog, een gesprek met de direct betrokkenen. Het COA doet dit na de zomervakantie. De bewoners en ondernemers van direct aangrenzende woningen en bedrijven ontvangen hiervoor binnenkort een uitnodiging. Verder ontvangen onder andere de wijkraad Driewegen en Zeldenrust, volkstuinvereniging Tuinderslust en ondernemersvereniging TZW en Zuidpolder per mail een uitnodiging om een of twee vertegenwoordigers aan te laten sluiten. Tijdens dit gesprek deelt het COA hun plannen en ideeën en halen zij opmerkingen en suggesties op. Waar mogelijk houden ze rekening met de wensen. Van deze bijeenkomst wordt een rapport opgemaakt. De deelnemers ontvangen dit rapport persoonlijk, maar het wordt ook bij de aanvraag voor de omgevingsvergunning gevoegd.

 

Klankbordgroep

Als de locatie opent, naar verwachting begin 2026, kunnen betrokkenen zich bij het COA aanmelden voor de klankbordgroep. Deze groep bestaat uit omwonenden, lokale ondernemers en andere maatschappelijke partners. Het COA stelt een representatieve klankbordgroep samen.

Tijdlijn april tot en met juli

 

De afgelopen maanden heeft het een en ander plaatsgevonden. We zetten het voor u op een rij:

  • 2 april: Het college besloot mee te willen werken aan de vraag van het COA. Dat was toen nog een tijdelijk besluit. 
  • 18 april: De gemeente organiseerde een inloopbijeenkomst. Bezoekers konden vragen stellen aan mensen van de gemeente en het COA. 
  • 21 mei: De raad besprak het voorstel van het college tijdens de commissie. Zij besloot dat zij extra tijd nodig had om zich goed te laten informeren.
  • 12 juni: Er vond een rondetafelbijeenkomst plaats. De raad nodigde verschillende partijen uit om vragen te beantwoorden.
  • 20 juni: De raad besprak het voorstel opnieuw tijdens de commissie. Zij sprak af op 2 juli te bepalen of het onderwerp dan besproken werd of na de zomervakantie.
  • 2 juli: De meerderheid van de raad stemde om het onderwerp te behandelen. Het voorstel werd aangenomen met achttien van de dertig stemmen. 
  • 9 juli: Het college nam een definitief besluit om mee te werken aan de vraag van het COA. 

Veelgestelde vragen

 

Alle vragen staan ook op de website www.terneuzen.nl/opvang. Heeft u een andere vraag? Stuur dan een mail naar opvang@terneuzen.nl

 

  • Wanneer kan ik officieel reageren?
    Hier leest u wanneer u uw zienswijze kunt indienen.
  • Hoe houdt het COA contact met de buurtbewoners?
    Hier leest u hoe het COA in contact blijft met de buurtbewoners.

Op de hoogte blijven

 

Om iedereen op de hoogte te houden van de stand van zaken van de opvanglocatie Handelspoort versturen we vanuit de gemeente Terneuzen deze nieuwsbrief. Heeft u in de tussentijd vragen, dan kunt u altijd een e-mail sturen naar opvang@terneuzen.nl. Op www.terneuzen.nl/opvang plaatsen we alle informatie over het project. 

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden.