i&i   over ons  online versie

 

 

nieuwsbrief 212

AGENDA

7-22 okt 2023 Codeweek i&i informatie divers
20-27 okt 2023 Hedycursus VU Amsterdam aanmelden Amsterdam 
31 okt 2023 Wat AI voor onderwijs kan betekenen NOLAI informatie Nijmegen
31 okt 2023 Wat AI voor onderwijs kan betekenen NOLAI informatie Meppel
1 nov 2023 Wat AI voor onderwijs kan betekenen NOLAI informatie Middelburg
9 nov 2023 CONFERENTIE i&i i&i aanmelden Utrecht

10 nov 2023

Start fraAIdee (België)

ictdag 

informatie

online

2 nov 2023

 

Regiobijeenkomst  Zuid Nederland

 

Informatica Actief

aanmelden

 

Eindhoven

 

10-17 nov Week van de Mediawijsheid Netwerk Media informatie divers
14 nov 2023 Docentennetwerk Informatica 1 U-Talent informatie Utrecht

21 nov 2023

 

Regiobijeenkomst 1
Zuid-West Nederland
Informatica Actief

info vokgt

 

Rotterdam

 

24 jan 2024 Docentennetwerk Informatica 2 U-Talent informatie Utrecht
21 mrt 2024 Docentennetwerk Informatica 3 U-Talent informatie Utrecht
13 mei 2024 Digitelle Antwerpen info volgt Antwerpen
21-27  juli '24 EGOI  European Girls Olympiad Informatics info volgt info volgt Nederland

Wilt u een item toevoegen aan de agenda? Mail dat door naar webredactie@ieni.org.

CONFERENTIE i&i
Noteer de komende i&i conferentie!
Locatie: Koningsbergergebouw, Budapestlaan 4a-b, 3584 CD Utrecht.

We zijn al flink op weg met het programma. Alles natuurlijk in de sfeer van de aankomende curriculumaanpassingen waarin Digitale Geletterdheid een stevige plek zal krijgen.
Uiteraard ook weer voldoende aandacht voor Informatica en de betekenis van AI in ons onderwijs.

 

Neem een collega uit uw eigen school mee, die hoeft dan niet te betalen. Leden van i&i krijgen sowieso al een korting waardoor het lidmaatschap nog maar een financiële futiliteit is. (sommige plaatjes hieronder zijn gegenereerd met Dall)

AI gegenereerd plaatje met DALL

ChatGPT voor docenten
ChatGPT komt zonder handleiding. Het interface is erg eenvoudig: je kunt in natuurlijke taal, Engels of Nederlands, een vraag stellen, en je krijgt een antwoord in diezelfde taal. Dat is alles. Maar daarmee weet je nog niet wat de beste manier is om een vraag (”prompt”) te formuleren, of hoe je ChatGPT kunt vragen het antwoord te verbeteren.

 

Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje met DALL

Computational Thinking in je vak
Computational Thinking is een onderdeel van digitale geletterdheid. Maar wat is het precies? En hoe kun je Computational Thinking concreet oppakken en integreren in je lespraktijk? Voor informatica-docenten is dat wellicht niet zo ingewikkeld, maar hoe integreer je Computational Thinking in andere vakken?


Meer informatie vindt u hier.

AI gegenereerd plaatje met DALL

Slim zoeken op internet

Google het maar even’ is voor een leerling vaak precies dezelfde opdracht als: ‘Je staat aan de rand van een stad – zoek hier ergens informatie over jouw onderwerp.’

Informatie zoeken voor een werkstuk of een spreekbeurt, het lijkt zo simpel: ‘Zoek maar even op Google’. Net zoals: ‘Je moet wel de juiste zoekwoorden gebruiken’. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden eigenlijk?

Meer informatie vindt u hier.

Aanmelden en informatie

Welke bronnen gebruik jij om meer te weten te komen over ChatGTP (en andere LLMs) in het onderwijs?

Eelco Dijkstra, bestuurslid i&i zal de komende weken enkele van zijn belangrijkste bronnen geven. Allereerst is daar een reeks korte video’s van Ethan Mollick en Lollich Mollick

Ga naar overzicht bronnen

Co-Teach Informatica

Co-Teach Informatica is een breed gedragen initiatief, van o.a. de VO-raad, universiteiten en het bedrijfsleven, om informatica aan te bieden op middelbare scholen die door het nijpende lerarentekort geen informaticadocent kunnen vinden.

 

Nu de wereld steeds verder digitaliseert, zijn de kennis en vaardigheden die met informatica worden opgedaan van onschatbare waarde. Met Co-Teach Informatica kunnen vo-leerlingen de wereld van de informatica op een innovatieve manier ervaren, digitale kennis en vaardigheden opdoen die voor iedereen belangrijk zijn, ongeacht vervolg studiekeuze.

Het Co-Teach programma bestaat uit een online leerlijn en projectonderwijs, gegeven door IT-professionals.

Meer weten over hoe het programma werk en een mogelijke oplossing op school kan bieden? Sluit aan bij het webinar voor bestuurders, schoolleiders en leraren over Co-Teach Informatica.

Meer informatie

BESTUURSLEDEN GEZOCHT
Vakvereniging i&i zoekt nieuwe bestuursleden.
Als vereniging maken wij ons sterk voor goed en verantwoord onderwijs in Digitale Geletterdheid en Informatica.
i&i heeft inmiddels een stevige positie bij diverse landelijke organisaties. Wij praten mee over de inrichting van Digitale Geletterdheid en spelen een belangrijke rol bij Informatica. 
Kortom wij zijn een bestuur met actieve en enthousiaste leden.
Toch kunnen we versterking goed gebruiken.
Daarom zoeken wij naar nieuwe leden.
Uiteraard werken we nieuwe bestuursleden goed in.
Wij zoeken naar enthousiaste mensen, liefst die voor de klas staan of dat gaan doen.
Nadrukkelijk zoeken wij ook naar mensen uit het PO, VMBO of SO. Digitale geletterdheid zal immers het hele funderende onderwijs betreffen.
Reageren?
Stuur een korte profielschets naar voorzitter@ieni.org.   Wij nemen dan contact op!

DDS is nu Digitaal erfgoed
De Digitale Stad was een initiatief van cultureel centrum De Balie in Amsterdam en het computerblad Hack-Tic (waaruit de internetprovider XS4ALL is ontstaan). DDS streefde naar een laagdrempelig internet met toegang voor iedereen. Met een modem kon men via DDS een gratis account krijgen met e-mail, toegang tot internet en ruimte voor een homepage. In Amsterdam kwamen er publieke terminals waarmee iedereen het net op kon.


De Digitale Stad (DDS) is onlangs door Unesco toegevoegd aan het internationale Memory of the World register. Deze lijst omvat culturele en historische documenten en archieven van mondiaal belang. Met het Memory of the World-programma en specifiek het register wil Unesco waardevolle archieven, bibliotheekcollecties en individuele werken bewaren en beschermen tegen verwaarlozing, verval of soms zelfs opzettelijke vernietiging.

Het register bestaat al dertig jaar en creëert bewustzijn over het belang van documentair erfgoed voor het collectieve geheugen van de mensheid. De registratie van De Digitale Stad (DDS) is de eerste keer dat een digitaal item, namelijk een online gemeenschap, in het Memory of the World van Unesco wordt opgenomen.

 

In het register worden vooral relatief oude stukken voorgedragen. Materiaal dat voldoet aan het beeld dat veel mensen hebben van documentair erfgoed: perkament, handgeschreven stukken, gezeefdrukt papier, verweerde boeken met leren banden. Tegelijkertijd zijn de afgelopen drie, vier decennia grote stappen gezet op digitaal gebied. Niet alleen in het digitaliseren van oud materiaal. Maar ook digitale communities, games en digitale kunst deden hun intrede.

Eerste ontwerp van De Digitale Stad
Eerste ontwerp van De Digitale Stad – Archief Jak Boumans
De Digitale Stad (DDS) werd op 15 januari 1994 in Amsterdam gelanceerd als een van de eerste internet gemeenschappen ter wereld. Gebruikers konden er communiceren via chatrooms, virtuele huizen bouwen en deelnemen aan online evenementen. Het was een inspiratiebron voor latere online netwerken. Het Amsterdam Museum startte in 2011 een project om DDS te bewaren en tentoon te stellen. Beeld & Geluid beheert het audiovisuele archief, terwijl de Koninklijke Bibliotheek de reconstructies en documentatie onderhoudt.


Dat de Digitale Stad – juist ook met het verhaal erachter, met webarcheologie en met een enorme inspanning als digital born erfgoed weer tot leven is gewekt – de Unesco-status heeft gekregen, maakt duidelijk dat ook relatief jong en zogenoemd digital born erfgoed in aanmerking komt voor registratie.

Met dank aan het online geschiedenisblad Historiek

naar DDS

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Bezoek ook onze website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat. De nieuwe aanpak van de nieuwe website is succesvol, wij hebben nu 60x zovele bezoekers dan anderhalve maand geleden.

Naar website i&i

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden