Afbeelding
Nieuwsbrief nummer 95, januari 2022

Inhoud

Bijeenkomsten

27/28 janMBO Digitaal Conferentie
3  febGebruikersbijeenkomst Portalplus
7 febGebruikersdag MBO Digitaal
8/9 febCVI op Toer
10 febNetwerk Onderwijslogistiek
15 febNetwerk Leermiddelenbeleid en Schoolkosten

Een actueel overzicht van onze bijeenkomsten is te vinden op: mbodigitaal.nl/agenda
​​

Inleiding

De eerste nieuwsbrief van 2022 is meteen ook de eerste nieuwsbrief van MBO Digitaal. Het is best wennen om de naam saMBO-ICT niet meer te gebruiken maar de nieuwe naam is al bij veel mensen bekend en het gedachtegoed blijft gelijk. Namelijk samen werken in het mbo maar ook uitdrukkelijk met alle belangrijke partners en onderwijssectoren om ons heen. De uitdagingen in het onderwijs zijn enorm en het staat buiten kijf dat digitalisering en het goed en veilig inzetten hiervan cruciaal is voor succes. Samen met ons unieke netwerk gaan we ook in 2022 hier een belangrijke bijdrage aan geven. 

Na een heerlijke kerstvakantie zijn onze netwerken en gebruikersgroepen weer van start gegaan. Neem regelmatig een kijkje op onze website voor meer informatie over onze bijeenkomsten. 

Volgende week donderdag en vrijdag is onze conferentie, het programma staat boordevol met leuke en interessante sessies en keynotes. Heb je je nog niet ingeschreven en zie je wel één of meerdere leuke sessies op de agenda staan, schrijf je dan snel in. 

De ICT Monitor komt een dezer dagen uit en de resultaten van de IBP benchmark vind je verderop in deze nieuwsbrief. Bijna alle scholen hebben input geleverd om deze twee onderzoeken af te ronden. Het geeft een goed beeld waar we als mbo sector staan, op het gebied van inzet van ICT en informatiebeveiliging. Belangrijkste doel is niet alleen het beeld helder hebben, maar hulp aan de scholen om verbeteringen door te voeren en te leren van elkaar.
Zoek elkaar dus op om in gesprek te gaan over de uitkomsten en maak met elkaar de volgende stap. 
 
Er gebeurd enorm veel op dit moment en onze nieuwbrief geeft een indruk waar we allemaal mee bezig zijn. We doen dit met veel enthousiasme en samen met jullie. 

Nieuwe e-mail adressen MBO Digitaal

MBO Digitaal is sinds 1 januari van start gegaan. Dat betekent ook dat onze e-mailadressen zijn veranderd en daarbij hebben wij gekozen voor het format voorletter.achternaam@mbodigitaal.nl.

We krijgen nu vanuit een aantal scholen terug dat onze e-mails sinds deze verandering worden aangemerkt als spam of junk-mail.

Vaak verschijnt er een waarschuwing van Microsoft 365 dat het adres van de afzender lijkt op het adres van iemand die eerder e-mail naar je heeft verzonden, maar dat het mogelijk niet om dezelfde persoon gaat. 

Uiteraard hebben we aan onze kant gedaan wat mogelijk is maar ook aan de kant van de ontvanger kunnen je maatregelen nemen om dit te voorkomen.

Check in ieder geval je spam- en junk mailboxen op aanwezigheid van e-mails vanuit MBO Digitaal en voeg de afzenders toe aan de lijst met veilige afzenders. En check ook even bij je IT-beheerder of dit proactief ingeregeld kan worden in Microsoft 365, zeker als dit probleem blijft bestaan.

Wij hopen dat deze problemen snel zijn opgelost en neem bij vragen even contact op met Rob Vos.

MBO Digitaal Conferentie

Volgende week is het zover! De 45ste conferentie met als thema "Under Construction!", de eerste van ons nieuwe platform MBO Digitaal.  

Meld je aan!
Aanmelden voor de conferentie kan tot 27 januari 12.00 uur. Daarbij zijn er geen beperkingen in het aantal aanmeldingen, dus ‘spread the word’ bij je collega’s.
  • Ben je werkzaam bij een (mbo-)instelling of partner dan kun je je hier aanmelden.
  • Ben je werkzaam bij een bedrijf, dan meld je je hier aan*
We hopen jullie 27 en 28 januari online te zien bij dé 45e MBO digitaal conferentie.

Voor meer informatie over de conferentie kun je terecht op onze website.

MBO Digitaal gebruikersdag

Het ochtendprogramma voor de gebruikersdag op 7 februari 2022 begint al duidelijke vormen aan te nemen en is bijna rond. We proberen aandacht te besteden aan e-herkenning bij DUO, Doorlopende leerroute (vooral administratieve kant), STAP update, korte toelichting op Monitor keuzedelen en een presentatie van een mbo-school over toegang van externen tot hun SIS m.b.v. EduID. 

Alle collega’s van de bij MBO Digitaal aangesloten scholen zijn weer welkom om (een deel van) het programma bij te wonen op 7 februari. Het gezamenlijke ochtendprogramma begint iets eerder dan gebruikelijk, namelijk 9.45 uur, en duurt tot 12.00 uur. Vanaf 13.00 uur komen de verschillende gebruikersgroepen bij elkaar: Eduarte, Magister, Peoplesoft, Education online en vanaf deze keer ook Osiris. 

Aanmelden 
Aanmelden is hier al mogelijk. 

Kennisdelingsbijeenkomst Onderwijs 365

2022 lijkt alweer even onderweg te zijn en daarmee gaan we ons ook weer focussen op een nieuwe kennisdelingsbijeenkomst Onderwijs 365. Dit jaar hopen we toch echt dat we weer een keer fysiek bij elkaar kunnen komen. De exacte datum van de eerste KDO 365 bijeenkomst moet nog worden vastgesteld maar we willen alvast aan jullie vragen welke onderwerpen jullie behandeld willen zien.  

De vorige KDO 365 was gericht op het Microsoft Power Platform en is er ingezoomd op vier onderdelen te weten:  Power Apps, Power Automate, PowerBI en Virtual Agents. Deze keer willen we weer onderwerpen behandelen vanuit de volledige Office 365 omgeving.  

Hierbij zal de nadruk weer liggen op praktische voorbeelden en ervaringsverhalen van collega’s uit het mbo en hbo. Ook streven we weer naar diverse werkvormen met een hoog interactief karakter waarbij we onderwerpen zoeken die TOF in te delen zijn (Technisch, Onderwijskundig en Functioneel) zodat er voor iedereen een reden is om deel te nemen.  

Heb jij onderwerpen waar je meer over wil weten, of wil je zelf een presentatie of workshop houden geef dat dan aan via deze link

Doorpakken op digitalisering

Doorpakken op digitalisering 2 jaar geweest en nog 1 jaar te gaan. Wat hebben de thema’s aan resultaten opgeleverd afgelopen jaar?
Een heleboel! De publicatie site van Doorpakken is volledig gevuld. Met uitleg over wat de thema’s allemaal doen, maar ook mooi concrete stappenplannen en tools om mee aan de slag te gaan. 

Docentondersteuning 
Voor docententeams is het niet altijd even helder hoe zij invulling kunnen geven aan professionalisering op het gebied van ict-bekwaamheid. Het themateam Docentondersteuning heeft daarom een gespreksstarter ontwikkeld waarmee teams aan de slag kunnen gaan. De gespreksstarter dient als een richtlijn voor een goed gesprek over ict-bekwaamheid en digitalisering. Hoe kijkt het  docententeam naar deze termen en hoe kunnen zij concrete afspraken met elkaar maken om te professionaliseren? Het themateam Docentondersteuning raadt aan om het gesprek te voeren onder begeleiding van een onderwijskundige of i-coach. Vanuit de verschillende testrondes weten we dat het helpt wanneer er begeleiding kan worden geboden vanuit ict-didactiek. In de handleiding zijn ook nog verschillende suggesties gedaan om het gesprek zo goed mogelijk te laten verlopen.  

Onderwijslogistiek 
Na oplevering van de impactanalyse onderwijslogistiek MBO gaat het team onderwijslogistiek (OL) aan de slag om een SOLL positie van de beschreven flexibiliseringscenario’s op te stellen. Deze SOLL positie kan door instellingen gebruikt worden om haar eigen positie (de IST positie) in de flexibiliseringsontwikkeling te bepalen. Voor de bepaling van deze IST positie wordt voor de instellingen een assessmenttool ontwikkelt.  

Het team OL gaat in het voorjaar ook de definities met betrekking tot microcredentials en EduBadges opstellen. Dit naar aanleiding van de behoeften die we doorkrijgen vanuit de instellingen om hier helderheid over te verschaffen. 

LLO 
Team LLO opereert vanaf 1 januari onder de naam Flexibiliseren en modulariseren. We zetten dit laatste jaar in op samenwerkingen op deelonderwerpen met andere teams en experts van buiten het programma. We zijn nauwere banden met team Eigen Dossier aangegaan en vormen vanaf januari 22 samen één team waarbij in subgroepen verbinding wordt gezocht op specifieke doelen. De producten waar we aan gewerkt hebben komen in een fase van implementatie (bijvoorbeeld de MORA) of verdienen nadere uitwerking zodat er stappen richting echte afspraken gezet kunnen worden (bijvoorbeeld Flexibel Inzetbare Module). Vanaf januari 2022 is Jos van Deursen (Avantus) de bestuurlijke trekker van het team. Hij neemt het stokje over van Mirjam Koster (Graafschap College). Gerard Oud (Clusius College) sluit aan vanuit Eigen Dossier en we verwelkomen Andrea Kaim-Lamers (Curio). Samen met Talitha van der Els (NOVA College) hebben we nu vier bestuurders die zich verbinden aan het team.   

Modulair onderwijs vraagt zowel om flexibiliteit in de onderwijslogistiek als om flexibiliteit in hoe het onderwijs wordt aangeboden. Wat vraagt dit van de samenwerking tussen scholen en andere partijen in de sector? Tijdens de conferentie gaan we graag met de deelnemers in gesprek aan de hand van zeven stellingen over de consequenties van samenwerking tussen scholen, elkaar vertrouwen en denken vanuit de student die zich blijft ontwikkelen. We nodigen iedereen uit met ons mee te denken en een bijdrage te leveren.

Landelijke Monitor leren en lesgeven met ict mbo in 2022

Gerichte professionalisering leren en lesgeven met ict voor mbo-docenten

Het ministerie van OCW, de MBO Raad, Doorpakken op Digitalisering en het iXperium/Centre of Expertise leren met ict, nodigen besturen scholen uit de mbo-sector uit om deel te nemen aan de Monitor Leren en lesgeven met ict in het mbo. We zetten deze monitor in 2022 landelijk uit. Voor de mbo-instellingen zijn daar geen kosten aan verbonden. Hoe meer instellingen deelnemen aan dit onderzoek hoe meer inzicht we hebben hoe we docenten in het mbo kunnen professionaliseren op het gebied van leren en lesgeven met ict. Zo kunnen we de professionalisering van docenten gerichter inzetten. En kunnen we beter zien waar we krachten kunnen bundelen en kennis en ervaringen kunnen delen.

De monitor Leren en lesgeven met ict is een instrument waarmee besturen inzicht krijgen in het gebruik van ict in het onderwijs en de competenties van docenten op het gebied van leren en lesgeven met ict. De monitor (een online vragenlijst) brengt het niveau van de competenties van alle docenten en hun feitelijk handelen met en over ict in kaart. De monitor sluit aan bij de belangrijkste competenties rondom leren en lesgeven met ict.

De resultaten van het monitoronderzoek geven zicht op waar docenten, teams, opleidingen en instellingen staan op het gebied van leren en lesgeven met ict en geven aanleiding tot het formuleren van ambities over leren en lesgeven met ict en het uitwerken van een professionaliseringsplan. Bij herhaalde afname biedt de monitor bovendien zicht op de opbrengsten van de professionalisering en andere inspanningen.

Iedere instelling krijgt de resultaten teruggekoppeld in een online portal. Met dit portal kunt u de resultaten op een fijnmazig niveau binnen uw eigen organisatie bekijken en vergelijken, aansluitend bij de manier waarop de instelling is georganiseerd. Deze manier van terugkoppeling is bedoeld om het gesprek over ict en ontwikkelbehoefte van docenten op teamniveau te faciliteren. Voor medewerkers in de organisatie kan dit een startpunt zijn voor verdere professionalisering.

Besturen van mbo-scholen kunnen zich tot 16 februari aanmelden om deel te nemen aan de Monitor Leren en lesgeven in het mbo via de site van iXperium/Centre of Expertise Leren met ict. Bij aanmelding geef u aan wie contactpersoon is voor het monitoronderzoek. De monitor wordt vervolgens afgenomen in de periode maart-april. In juni ontvangen bestuur en contactpersoon een factsheet en toegang tot de portal met onderzoeksdata. Aansluitend volgt een uitgebreide rapportage over landelijke trends in het mbo.

Op de site van iXperium/CoE staat aanvullende informatie over de monitor en de bijbehorende competenties Leren en lesgeven met ict.

mbo.lesopafstand.nl

In maart 2020 hebben we, naar aanleiding van de corona-maatregelen, in samenwerking met Kennisnet de site mbo.lesopafstand.nl in het leven geroepen. Deze site is gericht op docenten in het mbo, met handreikingen en best-practices op het gebied van online onderwijs. De site heeft recent een update ondergaan en het accent verschuift van les op afstand naar blended onderwijs. Op die manier behoudt de site zijn waarde, ook nu de scholen weer open zijn. Zie mbo.lesopafstand.nl 

Route21/ MORA

Vandaag, 20 januari, is de tweede samenwerkingsbijeenkomst om MORA goed te kunnen inzetten; Dit keer bij het onderwerp "verbetering van de samenwerking tussen teams". Heb je dit gemist? Je kunt altijd aanhaken via de Teams-omgeving van MORA, waar elk onderwerp een eigen kanaal heeft. 

In deze omgeving zijn ook de modellen te vinden in PowerPoint formaat en standaard presentaties die je kunt gebruiken om de MORA uit te leggen binnen je organisatie. 

Gebruikersgroep Xedule

De Xedule gebruikersgroep heeft een nieuwe voorzitter: Maaike Bos van het SOMA College! Wil je ook actief bijdragen aan het verbeteren van je roosterprocessen? We zoeken nog mensen voor de agenda commissie en de RFC commissie. Laat het weten via info@mbodigitaal.nl

Gebruikersgroep XR

Extended reality, wat als verzamelnaam gebruikt wordt voor virtual reality, augmented reality en mixed reality, krijgt vorm via de gebruikersgroep XR. Kennisdeling en elkaar inspireren is een belangrijk onderwerp binnen de gebruikersgroep. Hiernaast willen we graag ervaringen en toepassingen met elkaar te delen en misschien ook samen inventariseren welke leermiddelen of content er beschikbaar zijn voor en in het mbo.

Als tip willen we je nog meegeven dat tijdens de MBO Digitaal conferentie van 27 januari er een presentatie wordt gegeven door één van de leden van het netwerk met voorbeelden van toepassingen van XR in het onderwijs.  

Wil je op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen dan kan dit door lid te worden van de gebruikersgroep XR. Je kunt je hier aanmelden. Heb je vragen over de gebruikersgroep XR neem dan contact op met Rob Vos.  

Bruggen Bouwen

Het programma Bruggen Bouwen heeft in het voorjaar 2022 een mooi programma peergangen voor I-coaches klaar staan. Afgelopen week is de nieuwe peergang Onderwijs Ontwerpen gestart. Die is gericht op het ondersteunen van onderwijsteams door I-coaches bij het ontwerpen van blended onderwijs. Meer informatie over de data en aanmelden vind je op de website van MBO Digitaal.
Voor mbo-instellingen die zelf een I-coach programma willen inrichten, heeft Bruggen Bouwen de masterclass ontwikkeld. Omdat inmiddels veel instellingen het I-coach programma hebben staan, is 2022 het laatste jaar dat de masterclass wordt aangeboden. Belangstelling voor de masterclass? Neem contact op met Marius van Zandwijk.

In het netwerk van Bruggen Bouwen wordt veel kennis gedeeld, zoals goede voorbeelden, maar ook actuele vragen waar de instelling aan werkt. Recent is bijvoorbeeld op initiatief van ROC van Amsterdam een bijeenkomst georganiseerd om ervaring te delen over hun scholingsprogramma voor docenten en ook de vertaling van het framework voor digitaal competente onderwijsinstellingen (DigCompOrg). Vanuit het programma Bruggen Bouwen gaan we in 2022 deze netwerkfunctie meer ondersteunen. We starten met een experiment van een open podium voor iedereen in het Bruggen Bouwen op 17 februari. Meer informatie daarover volgt!

Benchmark IBP-E 2021 gepubliceerd

Vanaf 2015 wordt binnen de mbo-sector jaarlijks de Benchmark IBP-E uitgevoerd; het gecombineerde zelfassessment met betrekking tot Informatiebeveiliging (IB), Privacy (P) en Examinering (E). De benchmark is in het najaar van 2021 voor de zevende keer afgenomen.

Toen we 7 jaar geleden begonnen met deze benchmark hebben we het doel gesteld om als sector qua gemiddeld op 3,0 uit te komen. Dat is in ook 2021 nog niet gelukt; de onderdelen Informatiebeveiliging en Examinering blijven op een 2,8 en Privacy stijgt licht naar een 2,9. Een bescheiden stap voorwaarts, die laat zien dat het -gemiddeld genomen- nog best een uitdaging is om op ons ambitieniveau van 3,0 te komen.

Het belang van de benchmark wordt in het mbo door alle instellingen onderschreven, getuige het feit dat alle 56 mbo-instellingen tenminste een keer hebben meegedaan aan de benchmark. Dit jaar hebben 55 van de 56 instellingen deelgenomen aan de onderdelen Informatiebeveiliging en Privacy en 51 instellingen hebben het examineringskader ingevuld. Daarmee zitten we op een totale deelname van 98%: een heel mooi resultaat.

Het rapport van deze benchmark is rechtstreeks te downloaden op mbodigitaal.nl/ibpdoc11g. Meer informatie over de benchmark IBP-E of over IBP in het algemeen? Neem contact op met Martijn Bijleveld.

Netwerk Onderwijslogistiek

Op 25 november 2021 vond de laatste onderwijslogistieke netwerkbijeenkomst plaats. Maar op 10 februari 2022 staat van 14:00 tot 16:00 uur de eerste online netwerkbijeenkomst van 2022 alweer gepland.  

Tijdens deze bijeenkomst staan drie onderwerpen op de agenda. Drie onderwerpen die scenario's als verbreden en verdiepen raken maar ook processen vanuit de MORA raken. Collega scholen nemen jullie mee in hun zienswijze en oplossingen en hierna is ruimte om over de onderwerpen te netwerken. We sluiten af met een interactieve terugkoppeling n.a.v. de tweedaagse onderwijslogistiek vanuit Doorpakken op digitalisering, waar gewerkt is aan normatieve beschrijvingen die we graag met jullie delen.  

Genoeg stof om over na te denken en we zien jullie graag op 10 februari 2022 van 14:00 tot 16:00 uur in Microsoft teams!   

Wil je meer weten over, of een bijdrage leveren aan, het netwerk onderwijslogistiek of het thema onderwijslogistiek binnen Doorpakken op Digitalisering? Neem contact op met Rob Vos.  

Netwerk Informatiemanagement

Een nieuw jaar en nieuwe ontwikkelingen. Het klinkt heel ver weg maar 10 maart 2022 staat zo weer voor de deur en dan vindt de volgende netwerkbijeenkomst informatiemanagement plaats. Of het fysiek of online gaat plaatsvinden is nog niet bekend.  

De regiegroep IM verwelkomt haar nieuwe leden en is blij met deze uitbreiding. Wie dit zijn? Dat wordt bekend gemaakt tijdens de eerste netwerkbijeenkomst op 10 maart aanstaande dus een extra reden om aanwezig te zijn. Dit keer vindt de netwerkbijeenkomst iets later plaats in verband met andere netwerkbijeenkomsten en de MBO Digitaal conferentie.  
Naast onderwerpen als collectieve voorzieningen, examinering en digitalisering, data ondersteunend onderwijs, portfoliomanagement en IM governance en volwassenheid vinden wij het belangrijk dat we ook onderwerpen behandelen die jij van belang vindt. Dit kunnen landelijke, organisatie brede, team of rol specifieke vraagstukken zijn om kennis, kunde en ervaringen uit te wisselen op het gebied van informatiemanagement.  

Heb je een onderwerp wat beslist eens besproken moet worden tijdens een netwerkbijeenkomst?  
Via deze link kun jij jouw voorkeur opgeven. We horen graag van jullie.  

Netwerk Examinering en Digitalisering (NED)

Het netwerk examinering en digitalisering heeft niet stilgestaan sinds de laatste bijeenkomst. In de vorige nieuwsbrief gaven we al aan dat er vele gesprekken plaatsvinden en op dit moment zijn we aan het bespreken hoe we zorgvuldig een invulling kunnen geven aan de onderwerpen die uit de inventarisatie naar voren zijn gekomen.   

Bijna iedere werkgroep heeft zijn actiepunten inzichtelijk en is voorzien van een aanvoerder vanuit de mbo scholen. De werkgroepen inkoop, veiligheidswaarborgen, informatiemanagement & architectuur en wet- en regelgeving gaan nu verder met het in kaart brengen van het speelveld, de platformen en applicaties die voor examinering  gebruikt worden. Als je hieraan wil bijdragen dan wordt dat zeer op prijs gesteld. 

Over de uitkomst zal meer bekend worden gemaakt tijdens de algemene bijeenkomst. Zodra de datum bekend is zal deze met de leden van NED worden gedeeld. Wil je meer weten over, of een bijdrage leveren aan, het netwerk examinering & digitalisering? Neem contact op met Martijn Bijleveld of  Rob Vos

ICT Monitor

De ict-monitor 2021 is weer gereed en de uitkomsten hiervan worden op 27 januari tijdens de MBO Digitaal conferentie met jullie gedeeld.  

Digitalisering in het mbo is steeds nauwer verbonden met strategische onderwijsdoelstellingen, zoals onder andere zichtbaar is in de ‘Strategische agenda digitalisering mbo’. Ict-afdelingen van mbo-scholen staan voor de uitdaging een vertaalslag te maken van strategische onderwijsdoelstellingen naar goede en betaalbare ict-voorzieningen. Inzicht in digitalisering helpt hierbij, net als inzicht in de ict-prestaties van de eigen school ten opzichte van de sector. De ict-monitor mbo 2021 geeft u inzicht in de volgende onderwerpen: 
  • Organisatie van de ict 
  • Ict-kosten 
  • Ervaringen met online onderwijs 
  • Doorpakken op digitalisering 
  • I-coaches in het mbo 
  • Informatiebeveiliging en privacy 
  • Cyberdreigingsbeeld 2021 
Voor meer informatie over de ICT-monitor mbo 2021 kun je contact opnemen met Rob Vos  

Innovatiebijdrage mbo sector

In 2014 zijn wij als mbo-sector lid geworden van de coöperatie SURF. Vanaf dat moment was het voor scholen mogelijk om diensten van SURF af te nemen. De nadruk lag toen voornamelijk op de afname van ICT infrastructurele diensten en de gezamenlijke inkoop van licenties. Tot op heden is ruim 80% van alle mbo-scholen lid van de coöperatie SURF met een vertegenwoordiging van ruim 90% van alle mbo-studenten.  

Naast het onderhouden van bestaande diensten is het gezamenlijk vernieuwen en verbeteren, één van de grote voordelen van SURF. Zo heeft SURF in de afgelopen jaren de internetverbindingen verder ontwikkelt, maar ook bijvoorbeeld een dienst als SURFcumulus. Met deze laatste dienst is het voor alle aangesloten leden van SURF mogelijk om gemakkelijk en veilig gebruik te maken van clouddiensten. Andere voorbeelden zijn Edubadges, EduID en het meest actuele het SURFsoc. Deze dienst is ontwikkeld om beveiligingsincidenten gezamenlijk beter te kunnen detecteren en grotere problemen te voorkomen. 

Al deze diensten en nog veel meer, werden de laatste jaren ontwikkeld met een beperkte bijdrage vanuit het mbo. We profiteren als leden van de coöperatie dus van de ontwikkelingen die door het hbo en het wo werden gefinancierd, zo’n 7 miljoen per jaar. Digitalisering en samenwerken op dit gebied in het mbo heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Wij hebben vanuit onze sector steeds meer duidelijk wat we willen en doen ook steeds vaker vanaf de start mee met zowel onderwijs en ICT infrastructurele innovaties via SURF. Ons Doorpakken op Digitalisering programma en het HO Versnellingsplan hebben veel overlappende ambities. 

SURF vervult en blijft een belangrijke rol vervullen binnen onze gezamenlijke ambities op het gebied van cybersecurity. Het is duidelijk dat we dit samen moeten doen en daardoor is het meer dan logisch om dit samen met SURF te doen. Naast dat we inhoudelijk een bijdrage leveren zullen we dan ook (logischerwijs) financieel moeten bijdragen. 

Vanaf 2022 gaan de mbo leden van SURF dan ook bijdragen aan het innovatiebudget van SURF. Een mooie stap om gezamenlijke ambities te gaan realiseren. 

Mocht u vragen hebben over het innovatiebudget en de doelstellingen dan kunt u altijd contact opnemen met Martijn Timmer

Vragen van en aan collega's

De vraagbaak vindt u in de Teams-omgeving. Iedereen die daar toegang toe heeft kan deze vragen daar zien, zelf een nieuwe vraag stellen of reageren op vragen van anderen!

Laatst gestelde vragen:
Discussies op LinkedIn
Behalve in de Vraagbaak worden er ook in de LinkedIn groep van MBO Digitaal discussies gestart en vragen gesteld. Deze groep telt inmiddels al 1000+ leden.
Tenslotte een dringend verzoek aan leveranciers om onze LinkedIn groep niet te gebruiken als reclameplatform. Reageren op vragen is natuurlijk prima...

Colofon

Deze nieuwsbrief verschijnt iedere zes weken en wordt door meer dan 1300 mensen gelezen. Heeft u zich nog niet geabonneerd? Dat kan via deze pagina.

De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 3 maart 2022.

Over MBO Digitaal

MBO Digitaal is een platform van de MBO Raad en heeft sterke banden met MBO VoorzieningenKennisnet en met SURF. De belangrijkste pijlers binnen MBO Digitaal zijn belangenbehartiging, kennisdeling, aanjagen van innovatie en gezamenlijke projecten.