Donderdag 10 oktober zijn de voorstellen voor de herziening van het curriculum overhandigd aan minister Slob. In november komt het kabinet met een inhoudelijke reactie. Daarna gaat de Tweede Kamer over de inhoud en het vervolg in gesprek.
Hier vindt u het voorstel en de toelichting per leergebied en het advies van de Coördinatiegroep. Op de
site van de NVvW vindt u onze eerste reacties op de voorstellen.
Ook in de laatste bestuursvergadering is van gedachten gewisseld over de wensen van de NVvW t.a.v. de vervolgtrajecten van curriculum.nu en de kansen die zich daarmee aandienen om te komen tot een geactualiseerd curriculum.
- Binnen het vernieuwingstraject vmbo worden de opbrengsten van curriculum.nu uiteraard meegenomen. Bij het oplossen van knelpunten in het programma van het vmbo kan het nodig zijn dat er aan bouwstenen ‘gebeiteld’ moet worden om te komen tot een curriculum en tot een examenprogramma dat recht doet aan de leerlingen en aan eisen voor samenhang en doorstroming.
- Een van de adviezen van de coördinatiegroep is om het kerncurriculum voor de bovenbouw volgens dezelfde werkwijze uit te werken als inmiddels voor po en onderbouw vo is gedaan. Ervan uit gaande dat de Tweede Kamer deze werkwijze (met ontwikkelteams) de meest efficiënte manier van werken vindt om tot een vernieuwd curriculum te komen, zal wat ons betreft de samenstelling van zo’n nieuw in te stellen ontwikkelteam voor de uitwerking van de adviezen voor de bovenbouw van het begin af aan niet alleen moeten bestaan uit docenten, maar ook uit experts op het gebied van curriculumontwikkeling en vertegenwoordigers uit het vervolgonderwijs. Ook voor dit proces zou moeten gelden dat de bouwstenen voor de onderbouw niet als ‘in beton gegoten’ voorwaarden gelden, maar dat er waar nodig aan bijgeschaafd kan worden om te komen tot een samenhangend curriculum. Minstens zo belangrijk vinden we dat er buiten bestaande kaders nagedacht moet kunnen worden over een vernieuwd curriculum en dat gelijkertijd knelpunten in bestaande examenprogramma’s opgelost kunnen worden.
Aan het begin van het proces heeft de commissie Onderwijs van PWN in nauwe samenwerking met de NVvW een visie op het leergebied gemaakt. Nu de bouwstenen voor de onderbouw geformuleerd zijn is opnieuw aan de commissie Onderwijs gevraagd om haar visie te geven op de bovenbouw, gegeven de bouwstenen voor de onderbouw, de adviezen voor de bovenbouw en ervaringen met het proces.
Op de studiedag is er gelegenheid om met leden van het bestuur van gedachten te wisselen over het vervolgtraject op curriculum.nu en de rol van de NVvW daarin. Wellicht ontmoeten we elkaar daar.
Kees Garst (secretaris)