Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief juni 2024

In deze nieuwsbrief

  • Van de voorzitter
  • Jaarvergadering/studiedag: de magie van 100
  • 100 jaar NVvW: Mooiste les
  • Eens Euclides, altijd Euclides!
  • Onderwijs meets Onderzoek
  • In het zonnetje: werkgroep Welkom
  • Werken aan basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken
  • Vakantiecursus 2024
  • Van de vakbondstafel: Pensioenen (reageer uiterlijk woensdag)
  • Tot slot: NVvW-leden enquête

Van de voorzitter

















Morgen geef ik mijn laatste les van het schooljaar. Dinsdag is een organisatiedag en woensdag begint de toetsweek. Dit zal zo ongeveer in heel Nederland hetzelfde zijn. De lessenverdeling voor komend jaar is gemaakt, die op het laatste moment onherroepelijk weer verandert en de planners voor komend jaar kunnen weer gemaakt gaan worden. In februari 2025 doen we allemaal hoofdstuk 11 (of 7) en lukt het net niet om paragraaf 4 (of 7) voor de voorjaarsvakantie af te krijgen. Nou ja, tenzij de jaaragenda van de school weer eens aan nieuwe inzichten onderhevig is geweest. Dan past het net wel, maar komt het Keuzeonderwerp of Statistiek in de verdrukking, van die dingen.
Maar gelukkig zijn er ook spannender zaken, zoals: hoe loopt het met mijn klassen af? Gaan ze allemaal over en welke leerlingen zie ik komend jaar weer terug? Misschien sta je volgend jaar voor een leerlaag die je nooit eerder draaide of ga je met andere of nieuwe collega’s samenwerken. Of je hebt een nascholing op het programma staan, waar je heel veel zin in hebt, dat kan ook.

Voor wie de curriculumvernieuwing in de gaten houdt is er ook genoeg om naar uit te kijken. De kerndoelen rekenen en wiskunde worden binnenkort opgeleverd, concept-eindtermen havo en vwo ook. De syllabuscommissies beginnen hun werk en de scholen die het nieuwe vmbo-programma gaan beproeven, worden rond deze tijd geselecteerd. De Vaste commissie onderwijs vergadert op 26 juni over al deze materie en over de voortgangsrapportage masterplan basisvaardigheden. Het is niet helemaal te voorspellen wat het debat zal gaan brengen. In aanloop ernaar toe besprak een afvaardiging van ons bestuur, in gezelschap van vertegenwoordigers van andere bètavakken, de minister en haar ambtenaren over het verloop van de vernieuwingen tot nu toe en over de zorgen die leven binnen het bètaonderwijs. Zorgen die ook naar voren kwamen in onze meetups, konden rechtstreeks onder de aandacht gebracht worden.

Alles overziend is de zomervakantie nog iets verder weg dan je zou hopen, maar hij komt dichterbij en daarmee ook het honderdjarig bestaan van de vereniging. De studiedag in november heeft een bijbehorend thema, lees er meer over hieronder. Je bent van harte uitgenodigd een bijdrage te leveren, binnenkort heb je heel veel tijd om daar eens lekker over na te denken!

Wim Caspers
Voorzitter NVvW

Jaarvergadering/studiedag: De magie van 100


Het 100ste verenigingsjaar van de NVvW, opgericht op 15 december 1925, daar willen we een gedenkwaardig jaar van maken. Deze zaterdag moet de aftrap worden van een jaar met memorabele en allerlei feestelijke activiteiten. 
We zullen tijdens deze studiedag terugblikken en vooruitkijken. Waar hadden we het 100 jaar geleden over, welke hulpmiddelen hebben we gehad door de eeuw heen. Welke didactische benaderingen van vroeger zijn ook nu nog waardevol? En als we de andere kant op kijken, wat zien we dan voor ons in de toekomst met de aanstaande curriculumvernieuwingen? Kunnen we de leerlingen uitdagen om te modelleren, en zowel kritisch als creatief met algoritmes leren werken? Is AI inzetbaar om wiskunde te leren?
Genoeg om een feestelijke studiedag mee te vullen! Het zou leuk zijn als je een werkgroep wil verzorgen waar verleden, heden of toekomst van het wiskundeonderwijs een rol spelen. Dat kan op diverse manieren:
  • Een thema van weleer afstoffen en geschikt maken voor de huidige onderwijspraktijk. 
  • Een blik vooruit naar modelleren, het werken met algoritmes en ervaringen met het gebruik van AI en bijvoorbeeld ChatGPT in de klas. 
  • 100 - is dat een binair getal of denken we tientallig? Goochelen met getallen, vroeger en nu!
 
We nodigen wiskundedocenten en andere betrokkenen bij ons wiskundeonderwijs uit om kennis en ervaringen te delen. We hopen dat we elkaar deze studiedag in het honderdste verenigingsjaar weer mogen ontmoeten en inspireren!
 
Heb je ideeën voor een workshop? Dan horen we die graag. Mail naar studiedag@nvvw.nl
Sharon Calor, Michiel Doorman en Margot Rijnierse

100 jaar NVvW: Mooiste les


Komend schooljaar bestaat de NVvW 100 jaar en dat gaan we het hele jaar vieren. De jubileumcommissie heeft mooie plannen en het zal dan ook een bijzonder jaar worden. 

Met in elk geval een Euclides-special over mooie lessen. Je hebt de oproep wellicht al in de vorige nieuwsbrief gelezen. We hebben al heel veel hele mooie lessen ontvangen, waarvoor veel dank! Het is tot 30 juni mogelijk om je mooiste les in te sturen
Wil je meer informatie, kijk dan op de website
 

Eens Euclides, altijd Euclides!



De werkgroep Geschiedenis organiseert op 28 september in Utrecht symposium nr. XXX,
met als titel 
Eens Euclides, altijd Euclides!

Zowel de Elementen van Euclides, als het tijdschrift van de NVvW komen aan bod in een rijk geschakeerd programma.
Alle voordrachten zijn dit jaar in het Nederlands. Er is een sessie over het tijdschrift Euclides, met diverse sprekers en activiteiten en tot slot kunt u Kaarten met Euclides, met dank aan Viktor Blåsjö.
Alle informatie en de mogelijkheid om je aan te melden, vind je op deze website.
 

Onderwijs meets Onderzoek



Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Deze vraag staat centraal tijdens de zesde editie van de conferentie Onderwijs meets Onderzoek.

Op donderdag 3 oktober 2024 organiseert de NVvW met SLO, het Freudenthal Instituut en het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde voor de zesde keer de conferentie ‘Onderwijs meets Onderzoek’.

Tijdens Onderwijs meets Onderzoek gaan wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek over de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen.

Het thema van de middag is: 
AI in het wiskundeonderwijs

Kijk voor meer informatie en om je aan te melden op de website. 

In het zonnetje: werkgroep Welkom



Binnen de NVvW zijn heel veel leden actief in een werkgroep. In deze reeks zetten we iedere maand een werkgroep in het zonnetje. Deze maand de werkgroep Welkom

De werkgroep Welkom probeert vluchtelingen die een bevoegdheid hebben om wiskundeles te geven en/of leservaring in het wiskundeonderwijs hebben, te helpen bij een terugkeer naar hun oude werkveld in hun nieuwe land.

De werkgroep doet dit op verschillende manieren. Zo is er een taal-app ontwikkeld waarmee vluchtelingen zelfstandig de eerste stappen kunnen zetten in het leren van de Nederlandse taal. De lessen zijn gericht op het wiskundeonderwijs. Daarnaast koppelt de werkgroep vakmaatjes aan docentvluchtelingen, om ze een eerste blik in het Nederlandse onderwijs te gunnen. 

Vakmaatjes
Vakmaatjes zijn docenten in Nederland die in gesprek willen gaan met een vluchteling die in het bezit is van een (buitenlandse) onderwijsbevoegdheid.
Het doel is dat de docentvluchteling zich kan oriënteren op het Nederlandse onderwijs. Door in gesprek te gaan met een ervaren docent en mogelijk ook de docent op school te bezoeken, hopen we dat zij een goed beeld krijgen en enthousiast worden voor het onderwijs in Nederland. Daarnaast is dit een goede mogelijkheid om de Nederlandse taal te verbeteren en vaktermen te leren.
We zijn op zoek naar vakmaatjes in de omgeving van Maastricht, Utrecht, Leeuwarden en Nijmegen. Maar ook voor andere regio's zijn vakmaatjes altijd welkom! 

Wil je meer informatie over de werkgroep of wil je vakmaatje worden, kijk dan op de website mail naar welkom@docentvluchteling.nl
 

Werken aan basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken



Wiskunde is geen op zichzelf staand vak: de dingen die leerlingen bij wiskunde leren worden toegepast in heel veel andere vakken.

NVvW, Platform Rekenbewust vakonderwijs en het Expertisepunt Rekeken-wiskunde organiseren op donderdag 26 september, samen met KNAG, Vecon en NVON, voor de vierde keer de conferentie over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. De conferentie is geschikt voor alle wiskundeleraren en hun collega's van de andere vakken. 

Tijdens de conferentie Werken aan basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken bieden we je handvatten om je leerlingen zo ver te krijgen om bij bv economie of natuurkunde toe te passen wat ze bij wiskunde geleerd hebben.

Het is een praktische conferentie, waar je zelf, met je eigen collega's aan de slag gaat om het onderwijs in jouw school voor alle leerlingen herkenbaarder te maken. Het resultaat van deze middag zal een poster zijn, die je in jouw school, in jouw klassen kunt ophangen. Een poster, speciaal voor jouw school.

Datum: Dinsdag 26 septemeber 2024
Tijd: 15.00 – 19.30 uur (inclusief een maaltijd)
Locatie: Cursus en vergadercentrum Domstad, Utrecht
Voor wie: alle docenten wiskunde, aardrijkskunde, natuurkunde, biologie, economie en scheikunde

Kosten: € 70,- voor leden van een van de meewerkende verenigingen.

Geef je nu, samen met je collega’s op.

Vakantiecursus 2024



In de vakantiecursus van 2024 staat groepentheorie centraal. In het bijzonder de stelling van Banach en Tarski. Deze verbluffende stelling zegt dat een massieve driedimensionale bol van straal 1 opgedeeld kan worden in 5 niet-overlappende delen die vervolgens opnieuw kunnen worden samengevoegd tot twee bollen van straal 1.

De vakantiecursus wordt georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland en Platform Wiskunde Vlaanderen. Je kunt dan ook kiezen uit twee locaties: 
Amsterdam: 23 en 24 augustus
Antwerpen: 6 en 7 september

Kijk voor meer informatie in de brochure of meld je aan via de website van Platform Wiskunde Nederland. 

Van de vakbondstafel: Pensioenen



 
De afgelopen jaren is het al vaak over pensioen gegaan, zowel in de landelijke politiek als in de overleggen tussen sociale partners in de Pensioenkamer ABP. Nu is het eindelijk zover dat jullie als lid je mening mogen geven.
    
Voor de onderhandelingen over pensioen is de FvOv, waarvan de NVvW lid is, aangesloten bij de CMHF. De onderhandelaars van de CMHF hebben in de Pensioenkamer hun best gedaan om de grote veranderingen die nodig waren in de pensioenregeling door de ingang van de Wet Toekomst Pensioenen zo goed mogelijk te laten aansluiten bij jullie belangen. Het is een omvangrijk en complex traject wat veel tijd heeft gekost, maar nu ligt er een concept Transitieplan waarin de overgang van het huidige naar het nieuwe stelsel én de werking van het nieuwe stelsel is vastgelegd.
    
Als je een beeld wilt vormen van het Transitieplan om jouw mening te geven is de volgende informatie beschikbaar:
- een duiding van de CMHF over een aantal kernpunten van de nieuwe regeling (zie hier)
- een samenvatting van het Transitieplan (zie hier)
- het complete Transitieplan (zie website)
- de voorlichtingsbijeenkomst van de CMHF is na te kijken via deze link
- de sheets van de presentatie van deze bijeenkomst (zie website)
    
Vanuit de CMHF/FvOv leggen we het resultaat neutraal aan je voor.

Je kunt de ledenraadpleging invullen tot en met komende woensdag, 19 juni a.s. Wacht niet te lang met jouw reactie.
Ga naar de pensioenraadpleging
    
Bij voorbaat dank voor je medewerking.
Ledenenquête over NVvW en Euclides
Hij stond al in de vorige nieuwsbrief, maar we hebben nog meer informatie nodig. Dus vul alsjeblieft de enquête in, zodat wij weten wat jullie belangrijk vinden!
 

Feantersdyk 4-i
9264 TN Earnewâld
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.