Van het bestuur: Voorjaarsenergie
De dagen worden langer, de zon laat zich vaker zien en het voorjaar lijkt nu echt begonnen. Die frisse lente-energie is ook voelbaar in het veld van informatica en digitale geletterdheid. Als bestuur hebben we afgelopen jaar actief aandacht gevraagd voor de actualisering van het informaticacurriculum. We zijn daarom erg blij dat het ministerie van OCW aan SLO de opdracht heeft gegeven om hiermee aan de slag te gaan. Verderop in deze nieuwsbrief lees je hierover meer. Ook vind je informatie over onze komende ALV, de wetenschapscolleges digitale geletterdheid, nieuwe lerarenopleidingen op het hbo en nog veel meer. We hopen dat ook jij van dit nieuws gaat stralen!
|
ALV op 7 mei in Amersfoort
Op woensdag 7 mei organiseren we onze algemene ledenvergadering (ALV). Dit keer zijn we te gast bij informaticadocent Marten Postma op het Corderius Lyceum in Amersfoort. Naast de gebruikelijke formele punten zoals het jaarverslag en de begroting, maken we graag de verbinding met de praktijk.
Voorlopig programma: 16:30 – 17:00: Inloop 17:00 – 17:30: Informatica op het Corderius 17:30 – 18:30: ALV 18:30 – 19:15: Diner 19:15 – 20:00: Uitwisseling over informaticaonderwijs en delen van materiaal
Adres: Corderius Lyceum De Ganskuijl 105 3817 EZ Amersfoort
Na aanmelding ontvang je tijdig per mail alle vergaderstukken en de agenda.
|
|
|
Vakvernieuwing informatica
Zoals in onze vorige nieuwsbrief al gemeld, zal het examenprogramma voor informatica geactualiseerd worden. Bij deze vakvernieuwing kan het volledige examenprogramma voor informatica worden herzien, zowel qua inhoud als structuur. Daarbij kan onder meer gekeken worden naar het al dan niet aanhouden van de kern en keuzedomeinen, het aantal en de invulling daarvan. Ook kunnen eventuele inhoudelijke verschillen tussen havo en vwo nader worden onderzocht. Overige zaken rondom het vak informatica, zoals het eventueel invoeren van een centraal examen, is geen onderdeel van dit vernieuwingstraject.
Voor het vakvernieuwingstraject zoekt SLO 3 docenten en 2 vakexperts die met elkaar de vakvernieuwingscommissie gaan vormen. Deze commissie start in september en de werving hiervoor is inmiddels gestart. Je inzet voor de commissie kost gemiddeld één dag per week gedurende 24 maanden. Je werkgever ontvangt hiervoor een vergoeding, zodat jouw deelname volledig binnen je reguliere werktijd en salaris valt.
De sluitingstermijn voor sollicitaties is al snel: 1 april 2025.
|
|
|
Hbo-opleidingen leraar informatica van start
Wil jij met een stevige technische basis en een kritische blik op technologie een bijdrage leveren aan het onderwijs waarin digitale geletterdheid en kunstmatige intelligentie een cruciale rol spelen? Start dan een hbo-opleiding tot leraar informatica!
Fontys Educatie, Hogeschool Utrecht en Hogeschool van Amsterdam starten in september 2025 met hun opleidingen tot leraar informatica*. Deze opleidingen op masterniveau zijn speciaal ontworpen voor alle docenten met een tweedegraads bevoegdheid** die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van informatica, digitale geletterdheid en kunstmatige intelligentie.
Praktijkgericht onderwijs met actuele thema’s
De programma’s zijn sterk praktijkgericht en behandelen actuele en relevante onderwerpen zoals:
- Programmeren en softwareontwikkeling
- Data science en kunstmatige intelligentie
- Robotica en digitale fabricage
- Web development en cybersecurity
- Digitale geletterdheid en ethiek
Een opleiding bij jou in de buurt
Kijk op de website van de hogeschool bij jou in de buurt voor meer informatie:
Algemene vragen of opmerkingen? Mail naar: info@leraarinformatica.nl
* Fontys Educatie heeft reeds een positieve beoordeling van de accreditatiecommissie, Hogeschool Utrecht en Hogeschool van Amsterdam zijn momenteel bezig met hun accreditatieprocedure en hebben voor het studiejaar 2025/2026 voor een tussentijdse variant gekozen. Er vindt onderlinge kennisdeling en samenwerking plaats tussen de hogescholen, terwijl iedere instelling een eigen unieke invulling biedt.
** Beschik je nog niet over een tweedegraadsbevoegdheid maar wil je wel graag docent informatica worden? Neem dan contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden.
|
|
Wetenschapscolleges digitale geletterdheid
Vanaf 13 mei wordt er een aantal wetenschapscolleges over digitale geletterdheid aangeboden waarbij de focus ligt op de integratie van digitale geletterdheid in het onderwijs. Aan de hand van onderzoek wordt gekeken hoe we kunnen inspelen op de veranderende onderwijsbehoeften en hoe digitale geletterdheid het onderwijs kan versterken. Aan elk wetenschapscollege wordt een praktijkcollege gekoppeld waar een authentiek praktijkverhaal centraal staat. Expertisepunt digitale geletterdheid en Kennisnet organiseren deze webinars. Het eerste wetenschapscollege met Anneke Smits, lector aan de Windesheim Hogeschool, wordt op 13 mei gepubliceerd. Aan het tweede college zal Felienne Hermans, hoogleraar aan de VU, meewerken.
|
|
|
Nieuwe versie ‘Handboek digitale geletterdheid’
Kennisnet is bezig met een nieuwe editie van hun ‘Handboek digitale geletterdheid’. Graag horen ze ervaringen en wensen om de nieuwe handreiking te verbeteren. Daarvoor is een vragenlijst opgesteld die je kunt vinden op de site van Kennisnet.
|
|
|
Onderzoek: Generatieve AI in het programmceeronderwijs
Vanuit de Universiteit Utrecht wordt onderzoek gedaan naar de mening van leerlingen en hun gebruik van Generative AI tools, zoals Copilot en ChatGPT, in het programmeeronderwijs. Het doel van het project is om de impact van AI-tools op het programmeeronderwijs in Nederland te onderzoeken, van middelbare school tot hbo en universiteit. De resultaten van dit onderzoek zullen zowel voor onderzoeksdoeleinden als voor beleidsvorming worden gebruikt. De onderzoekers hebben een enquête opgesteld die je op school kunt verspreiden. Hieke Keuning van de UU is bij dit onderzoek betrokken. Zij heeft op onze conferentie in november een workshop gegeven over GenAI in het programmeeronderwijs. Als je mee wilt doen, stuur dan een mail naar Hieke. Zij kan je dan de uitnodigingsbrief voor leerlingen mailen en een informatiebrief over dit onderzoek.
|
|
|
Vacature bestuur Platform VVVO
i&i is lid van het Platform Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs (PVVVO). Het Platform behartigt de belangen van de aangesloten vakverenigingen en bevordert de positie van vakinhoud in het voortgezet onderwijs. Wij zijn op zoek naar een i&i-vertegenwoordiger binnen het bestuur van het PVVVO, die tevens schakel is met het bestuur van i&i. Als bestuurslid neem je om de zes weken deel aan (online) vergaderingen en voor zover mogelijk aan overleg met diverse onderwijsorganisaties. De functie is onbezoldigd, maar onkosten worden vergoed.
Ben jij geïnteresseerd in onderwijsontwikkelingen en vind je het leuk om samen met andere vakverenigingen actief betrokken te zijn bij beleidsvorming? Neem dan contact op met Jacqueline.
|
|
|
Agenda
Wanneer |
Wat |
Organisator |
Locatie |
Site |
27-03-2025 |
NIOC 2025 |
NIOC |
Windesheim Zwolle |
nioc2025.nl |
28-03-2025 |
Masterclass DG VO |
SLO |
Amersfoort |
slo.nl |
04-04-2025 / 11-04-2025 |
Media Ukkie Dagen |
Netwerk Mediawijsheid |
Landelijk |
mediaukkiedagen.nl |
04-04-2025 |
Netwerkdag DG VO |
SLO |
Amersfoort |
slo.nl |
09-04-2025 |
Inspiratiedag: Didactiek van programmeren. |
Instruct |
Utrecht |
instruct.nl |
10-04-2025 |
Girls’ Day |
VHTO |
Landelijk |
vhto.nl |
07-05-2025 |
ALV i&i |
i&i |
Amersfoort |
Aanmeldformulier |
12-05-2025 |
Mediawijsheid Kennisdag |
Netwerk Mediawijsheid |
ntb |
netwerkmediawijsheid.nl |
15-05-2025 |
Docentennetwerk informatica |
U-Talent |
Utrecht |
u-talent.nl |
16-05-2025 |
PLG Informatica |
RUG |
Groningen |
rug.nl |
21-05-2025 |
Docentenbijeenkomst |
Radboud Universiteit |
Nijmegen |
ru.nl |
27-05-2025 |
Regiobijeenkomst Noord-Oost |
Informatica Actief en Windesheim |
Zwolle |
Inschrijfformulier |
|