Online formatief evalueren en computationeel denken?
Doe mee met een internationale pilot.
Als docent wiskunde of informatica zijn er veel interessante ontwikkelingen waarvan je op de hoogte wilt blijven. Mogelijk heb je je al eens verdiept in formatief evalueren, dat het leren en niet het beoordelen in toetsing centraal stelt. Maar ook digitale geletterdheid (DG) staat de laatste tijd stevig in de belangstelling.
Voor wiskunde en informatica is daarin sowieso het onderdeel computationeel denken heel interessant. De OECD(opent in nieuw venster)(verwijst naar een andere website), de organisatie achter PISA(opent in nieuw venster)(verwijst naar een andere website), combineert beide interessante trends in hun PILA(opent in nieuw venster)(verwijst naar een andere website) initiatief.
Heb je een derde of een vierde klas wiskunde of informatica? Dan is dit een prachtige mogelijkheid om met je leerlingen formatief werkend een kijkje te nemen in het curriculum van de toekomst. Je leert hierbij over de lesmodule rondom computationeel denken en wat de mogelijkheden zijn van het PILA systeem om de vooruitgang van je leerlingen te monitoren en te analyseren op basis van hun interactie met het systeem. Alle leerlingactiviteiten zijn webgebaseerd, dus ook geschikt voor afstandsonderwijs. Op dit moment werkt de OECD al met PILA op scholen in Singapore en Ierland.
Nieuwsgierig? Meld je dan uiterlijk 1 maart aan bij Mario Piacentini (mario.piacentini@oecd.org), cc Paul Drijvers (p.drijvers@uu.nl) en Jos Tolboom (j.tolboom@slo.nl).
Het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht en SLO organiseren samen met de OECD de Nederlandse pilots van PILA komend voorjaar.
In onderstaande tabel vind je de globale planning van de activiteiten die voor de zomer -allemaal online- plaats zullen vinden. Informatie over het PILA project (pdf, 1.3 MB).