Afbeelding
Nieuwsbrief nummer 81, april 2020

Inhoud

Bijeenkomsten

22 aprilstart Peergang Onderwijskunde (virtueel)
23 aprilRoute21 (virtueel)
7 meiNetwerk IM (virtueel)
11 meiInformatiebijeenkomst VAVO (virtueel)
14 mei Route21 (virtueel)
14 meiNetwerk IBP/E (virtueel)
28 meiNetwerk Onderwijslogistiek (nnb)
29 meiKennisdeling O365 (optie webinar)
15 juniGebruikersdag (virtueel)


Een actueel overzicht van onze bijeenkomsten is te vinden op: sambo-ict.nl/agenda
 

Inleiding

Wat is er de afgelopen weken veel gebeurd in Nederland en dan in het bijzonder op onze mbo-scholen. Het coronavirus heeft ons land in zijn greep en naast het onvermijdelijk verdrietige nieuws van overlijden en de ongemakken, gebeuren er ook heel veel mooie dingen. De inzet van digitalisering in het dagelijks leven heeft een enorme vlucht genomen. Van het online lesgeven en vergaderen tot aan het op afstand borrelen en sporten. Waar er tot een maand geleden nog heel veel koudwatervrees was om dingen digitaal te doen, is iedereen nu noodzakelijkerwijs aan de slag gegaan wat de digitale vaardigheden van velen een boost heeft gegeven. 

Veel scholen zijn binnen dagen/weken voor een groot gedeelte overgestapt naar les op afstand. Binnen het MBO worden ervaringen massaal gedeeld en wordt waar nodig een helpende hand geboden. Vanuit saMBO-ICT ondersteunen wij dit van harte en werken daar met behulp van mbo.lesopafstand.nl in praktische zin ook aan mee. 

Helaas hebben we een aantal fysieke saMBO-ICT bijeenkomsten moeten annuleren maar ook heel veel heeft digitaal plaatsgevonden of vindt nog plaats. In deze nieuwsbrief staat meer informatie maar houd ook onze website in de gaten voor de meest actuele informatie.  
 
Ook gaan we de komende tijd onverminderd door met programma 'Doorpakken op digitalisering'. Hierover verder in de nieuwsbrief meer informatie. En...mochten we kunnen helpen bij vraagstukken, neem dan zeker contact met ons op! 

42e saMBO-ICT Conferentie bij Deltion in Zwolle

Op 24 en 25 september a.s. staat de saMBO-ICT conferentie op het programma. Hoe fijn zou het zijn als deze in fysieke vorm zou kunnen doorgaan! De programmacommissie hoopt het van harte maar zal er ook over nadenken hoe we eventueel in een andere vorm 'bij elkaar' kunnen komen. Want dat er genoeg te bespreken is, is duidelijk. We houden ons zeker aanbevolen voor suggesties, je kunt ze hier kwijt.  

saMBO-ICT gebruikersdag 15 juni 2020 digitaal

Op de dag dat deze nieuwsbrief uitkomt, vergaderde de programmacommissie gebruikersdagen over de aankomende gebruikersdag. Onduidelijk is nog wanneer de gebruikersdag weer live op locatie zal zijn, we volgen daarin de landelijke richtlijnen. Voor de gebruikersdag van 15 juni is besloten om een digitale variant te organiseren, dus houdt die dag in uw agenda voor de gebruikersdag gereserveerd.

Het vergaderschema voor 2020-2021 is als volgt: 5 oktober 2020, 30 november 2020, 8 februari 2021, 12 april 2021, 7 juni 2021. Uiteraard onder voorbehoud.

Kennisdeling O365 - 29 mei 2020

​De programmacommissie KDO365 is druk bezig een virtueel programma samen te stellen voor 29 mei. Er is besloten om deze bijeenkomst volledig in Teams af te handelen. We beginnen om 10 uur en zijn rond 11.30 weer klaar. Helaas dus een ingekort programma, maar wel met keuzemogelijkheden. We beginnen en eindigen met een gezamenlijk programma op basis van een live event. Daarnaast worden er drie parallelle breakoutsessies geprogrammeerd. Je bent welkom na aanmelding, houdt om die reden de sites van saMBO-ICT en Surf goed in de gaten.  

Informatiebijeenkomst VAVO examinering/BRON-levering voorjaar 2020

Met de samenwerkende SIS gebruikersgroepen van saMBO-ICT, hun leveranciers en DUO organiseren we op 11 mei 2020 een (digitale) informatiebijeenkomst voor de vavo instellingen. Onderwerp is de gewijzigde manier van examineren en diplomeren die dit voorjaar geldt. De nadruk van de bijeenkomst ligt op de administratieve kant, de verwerking in de SIS-en en de levering aan BRON. In grote lijnen is het idee van het programma als volgt: 

13.00 – 14.00 uur Gezamenlijke bijeenkomst voor alle vavo-instellingen, waarin DUO vertelt wat de bedoeling van de vavo examenlevering dit voorjaar is. 

14.15 – 15.15 uur Per gebruikersgroep een bijeenkomst waarin de leverancier nadere uitleg geeft met daarbij de focus op het betreffende SIS. 

Hoe we het precies gaan doen, moeten we nog uitwerken, maar dan kun je het tijdstip vast reserveren in de agenda. Heb je belangstelling voor deze bijeenkomst, meld je dan aan via onderstaande link. 

Aanmelden voor vavo informatiebijeenkomst 11 mei 2020 

Doorpakken op digitalisering - aanvoerder leermiddelen gezocht

De eerste paar weken van de intelligente lockdown lag het programma een beetje stil: alle teamleden waren druk bezig op hun eigen instelling onderwijs op afstand te organiseren. Maar het onderwerp van het programma was actueler dan ooit, want wát is er doorgepakt op digitalisering de afgelopen weken! 

Nu de basis weer is ingeregeld, komt ook het programma weer op gang: 

-16 april komt het team Innovatie (digitaal) bij elkaar; 

-22 april is de eerste bijeenkomst van het team Digitaal Burgerschap;

-het team leermiddelen heeft al enkele bijeenkomsten gehad in de tussentijd;

-het team docentondersteuning verzamelt de ervaringen en tips in deze bijzondere tijd. 

Ook voeren we -op afstand- nog sollicitatiegesprekken met de kandidaten voor aanvoerders. Inmiddels zijn bijna alle thema’s voorzien van een aanvoerder. We zoeken er nu alleen nog één voor thema Regie op Leermiddelen. Dit team is zelfstandig al lekker aan de gang: met een subgroep om na te denken over de wensen en eisen aan een platform waarmee leermiddelen flexibeler kunnen worden ontsloten. Én met een subgroep die zich buigt over het beter delen van open leermateriaal tussen de scholen. Ken jij of ben jij iemand die hier graag als aanvoerder aan bij wil dragen, en ben je in dienst bij een mbo-instelling? Meld je dan nog gauw aan via dit formulier

Route21

De bredere discussie over de invulling van Route21 op 23 april a.s. gaan we noodzakelijkerwijs via Teams voeren. De afgelopen weken zijn alle bestaande modellen, TPO, HORA, Triple A, etc, beoordeeld op toepasbaarheid voor Route21 zodat we met het nodige materiaal van start kunnen. 23 april richten we ons op het hoofdprocesmodel en komen tot een verdeling van de onderwerpen om in werkgroepen uit te werken.  

Vanuit het thema Leven Lang Ontwikkelen worden de discussies opgestart over de uitgangspunten (business architectuur principes), waarbij het vaststellen en accepteren van de consequenties van de bestuurlijke keuzes de uitdaging is, en wordt besproken waarin we als MBO scholen niet verschillen van elkaar. Route21 levert input aan beide activiteiten. 

VVA getest in de keten

Zoals eerder vermeld is de datum van inwerkingtreding van de voorziening vroegtijdig aanmelden 1 september 2020. Deze week zijn in samenwerking met DUO (leveren vooropleidingen), Peoplesoft, Education Online en de drie koppelpunten vo, mbo en gemeenten op 1 na alle ketentesten goed afgerond. De hele keten van (va)vo –> koppelpunt vo -> koppelpunt gem voor potentiële mbo-gangers is in orde bevonden. Ook de keten DUO voorleidingen -> SIS -> koppelpunt mbo -> koppelpunt gem voor aanmeldstatussen werkt goed voor meerdere varianten. Helaas lukte het ons niet om de aanmeldstatussen door te leveren vanuit het koppelpunt vo naar een (va)vo LAS vanwege een certificaatissue, maar dat zal deze maand nog opgelost zijn, want in de testomgeving werkt het al. Ondertussen werkt het Ministerie van OCW aan het afronden en publiceren van de regeling, die de basis vormt voor de uitwisselingen van de VVA.  

SafetyBoot

Ondanks (dankzij?!) de Intelligente Lock Down zijn meer scholen met SafetyBoot gaan testen. Sommigen zien in SafetyBoot namelijk een mogelijke oplossing om studenten thuis examens te laten maken. Het idee is dat ze hun laptop opstarten met een USB-stick die de school heeft gestuurd. Of meerdere scholen een oplossing zoeken voor dit probleem, en hoeveel SafetyBoot echt bijdraagt aan de veiligheid willen we graag bespreken in de chat van de Teams-omgeving van SafetyBoot. Dan moet ook duidelijk worden wat de noodzakelijke aanpassingen, en de kosten daarvan, zijn. Mocht je nog geen toegang hebben tot deze Teams-omgeving, stuur een mail naar info@sambo-ict.nl

Centraal Aanmelden (CA)

We zijn met de laatste loodjes bezig voor wat betreft afronding van de programmatuur voor Centraal Aanmelden. Volgende week, 23 april,  staat een acceptatietest gepland met de vier Eduarte-scholen. Dat is in deze "social-distancing-tijd" nog een uitdaging om één en ander helder en duidelijk te programmeren. Als deze test succesvol verloopt, kunnen de eerste aanmeldingen vanaf 11 mei via CA gepland worden. Een super spannende tijd dus. We zijn wel later dan gepland, maar dat heeft te maken met het verschuiven van uiterste aanmelddatum met plaatsingsrecht van 1 april naar 1 mei. 

Bruggen Bouwen

De Masterclass in het kader van het Programma Bruggen Bouwen, die begin maart van start ging, is even on-hold gezet, evenals alle in maart geplande peergangmodules. Tegelijkertijd neemt behoefte aan scholing op het gebied van online leren en lesgeven sterk toe. Daarom hebben we besloten om de online peergangmodules toch weer op te starten, te beginnen bij de Peergang Onderwijskunde, waarvan de eerste bijeenkomst gepland is op 22 april aanstaande (19:00 – 21:00 uur, de vervolgsessies vinden plaats op 13 en 27 mei). Het programma van drie online bijeenkomsten is gericht op i-coaches of docenten die deze rol in hun team al vervullen. Er is nu nog plaats, aanmelden kan via bruggenbouwen@sambo-ict.nl

Implementatie ECK iD

Een beperkt aantal mbo-scholen is bezig met de implementatie van ECK iD. Deze hebben als doel om met de ketentesten in mei mee te kunnen doen. Het programma is voornemens de resultaten van de ketentesten in het mbo na afloop met alle scholen te delen, hiervoor wordt in de tweede helft van mei een video-afspraak ingepland. Informatie hierover volgt. 

Netwerk Leermiddelen en Schoolkosten

Het Netwerk Leermiddelenbeleid en Schoolkosten heeft de laatste vergadering met bijzonder veel dank afscheid genomen van voorzitter van het eerste uur Rudolf Barkhuijsen. Hij heeft de 'voorzittershamer' over kunnen dragen aan Niek Lamme. Niek is beleidsmedewerker bij ROC van Amsterdam en Flevoland. Ze heeft het onderwerp bij haar ROC al geruime tijd in portefeuille en is ook al enige tijd bij het netwerk betrokken. Niek is erg gemotiveerd om samen met de andere leden van het netwerk aan de slag te gaan. 

Netwerk IBP

Op het gebied van IBP is veel te doen tijdens de crisis. Door de inzet van les op afstand, waarbij van nieuwe technologieën zoals video-vergaderen gebruik gemaakt wordt, ontstaan in het netwerk goede discussies over wat er op dit gebied allemaal kan en mag. Ook op andere gebieden gaat het werk door; zo wordt in samenwerking met Kennisnet de generieke DPIA-aanpak verder uitgewerkt en wordt het toetsingskader IB geüpdate voor de benchmark in het najaar van 2020. De eerstvolgende netwerkbijeenkomst IBP is gepland op donderdag 14 mei en zal online, via Teams plaatsvinden. Belangrijk onderwerp van die bijeenkomst is de terugkoppeling van de resultaten en conclusies vanuit de peer review. Meer informatie daarover elders in deze nieuwsbrief. 

Peer Review 2020

De peer review is een belangrijk instrument om een uitspraak te kunnen doen over de betrouwbaarheid van de benchmark IBP. Omdat de peers niet fysiek bij elkaar kunnen komen is besloten om de review online te organiseren. Er is gekozen voor een set van 10 statements uit het toetsingskader die op afstand beoordeeld kunnen worden. Van de 56 instellingen die eind 2019 hebben deelgenomen aan de Benchmark IBP, nemen er 32 deel aan de online peer review. Dat is, zeker gezien de huidige situatie, een hele mooie opbrengst en voldoende om de betrouwbaarheid van de benchmark te kunnen beoordelen. De bevindingen worden geanonimiseerd verwerkt en de resultaten en conclusies worden besproken op 14 mei, tijdens de (online) netwerkbijeenkomst IBP. 

Netwerk Informatiemanagers 7 mei

Als deze nieuwsbrief uitkomt, zijn er ook 20 Informatiemanagers digitaal bijeen om kennis te delen rondom corona-perikelen. Dat is een ingelaste bijeenkomst, omdat er vanuit de regiegroep behoefte werd gemeld aan een bijpraat moment. De netwerkbijeenkomst van 7 mei start om 14 uur en wordt ook een virtuele bijeenkomst. We kijken dan opnieuw naar de veranderende wereld om ons heen en de gevolgen voor ons werk als informatiemanager. Thema's die aan de orde komen, zijn online leren, examineren en 'hoe houden we al deze digitale vaardigheden van onze collega's op een goede manier vast'. 

Onderwijslogistiek in het MBO

Afgelopen week meldde een bestuurder zich met de opmerking dat hij door de crisis niet aan het thema onderwijslogistiek was toegekomen. Onze constatering was echter dat hij alleen maar met onderwijslogistiek bezig was geweest. Door de huidige situatie is iedereen in rep en roer om zaken anders te organiseren en hebben we in een paar weken op dit gebied meer bereikt dan in jaren hiervoor. Wel is hierdoor,en de drukte daarom heen, de bijeenkomst van het netwerk Onderwijslogistiek van 9 april verschoven naar 28 mei. Hetzij fysiek, hetzij virtueel zullen we dan weer bijeenkomen met ongetwijfeld een op de situatie aangepast thema.

De leergang Onderwijslogistiek is ook uitgesteld, dat geeft medewerkers van mbo instellingen de gelegenheid om zich alsnog in te schrijven, neem gerust even contact op.

Tot slot is het team onderwijslogistiek in het kader van 'Programma Doorpakken op digitalisering' zo goed als compleet en kan aan haar taak beginnen. Doel is om  serviceconcepten en de benodigde variabelen om deze vorm te geven, te realiseren. 

Mocht u meer informatie willen of zich aan willen melden voor het netwerk, de leergang of het team onderwijslogistiek, neem dan even contact op met Leo Bakker.

Les op Afstand

Kennisnet en saMBO-ICT organiseren het programma Bruggen Bouwen, rondom de inzet van i-coaches als verbindende schakel tussen onderwijs en ict. Het reguliere programma lag door de crisis de afgelopen periode even stil terwijl er wel behoefte was aan ondersteuning op het gebied van online leren en lesgeven. Zo ontstond de Peersessie 'Les op afstand'. Deze online sessies gaan in op het verzorgen van een online les. Daarbij komt vanzelfsprekend de techniek aan bod maar daarnaast ook de organisatie van zo’n les, de pedagogische aspecten en de didactiek. En hoe je (collega-)docenten kunt ondersteunen bij het inzetten van online leren en lesgeven. Het is een interactieve bijeenkomst, waarbij veel ruimte is voor uitwisseling van ideeën en ervaringen: leren met en van je peers. We hebben inmiddels 6 peersessies uitgevoerd en de reacties zijn heel positief. We bieden de sessies nog tot de meivakantie aan. Zie https://mbo.lesopafstand.nl 

Video’s over professionalisering
Op mbo.lesopafstand.nl worden al veel prachtige initiatieven en tips gedeeld met elkaar. Zo zijn er veel video’s gedeeld over hoe je praktisch les op afstand geeft met allerlei tools. Maar vanuit veel instellingen worden nu ook nieuwe video’s gemaakt, die docenten helpen om ook didactisch en pedagogisch goed op afstand onderwijs te verzorgen. Aan saMBO-ICT is gevraagd om deze video’s te verzamelen en daar willen wij natuurlijk graag gehoor aan geven. Dus heb je video’s hierover? Laat het weten aan info@sambo-ict.nl. Dan kunnen we ze opnemen in de verzameling. 

Keuzedelentool

Bijna een jaar geleden is een aantal instellingen bij elkaar geweest in het kader van de keuzedelen problematiek. Dat heeft een raamwerk opgeleverd dat je in de groepsomgeving van saMBO-ICT terug kunt vinden. Het Nova College heeft mede op basis van dit raamwerk een keuzedelentool ontwikkeld en stelt deze beschikbaar voor andere ROC’s. De keuzedelentool is een webapplicatie die speciaal is ontwikkeld om het logistieke en administratieve proces rondom keuzedelen optimaal ondersteunen. Uitgebreide informatie vind je hier

Vragen van en aan collega's

De vraagbaak vindt u in de Groepsomgeving. Iedereen die daar toegang toe heeft kan deze vragen daar zien, zelf een nieuwe vraag stellen of reageren op vragen van anderen!
Naar de Vraagbaak.

Laatst gestelde vragen:
 

Discussies op LinkedIn
Behalve in de Vraagbaak worden er ook in de LinkedIn groep van saMBO-ICT discussies gestart en vragen gesteld. Deze groep telt inmiddels al 1000+ leden.
Tenslotte een dringend verzoek aan leveranciers om onze LinkedIn groep niet te gebruiken als reclameplatform. Reageren op vragen is natuurlijk prima...
 

Colofon

Deze nieuwsbrief verschijnt iedere zes weken en wordt door meer dan 1300 mensen gelezen. Heeft u zich nog niet geabonneerd? Dat kan via deze pagina.

De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 28 mei 2020.

Over saMBO-ICT

saMBO-ICT is een zelfstandige organisatie van en voor alle mbo-instellingen en heeft sterke banden met Kennisnet, de MBO Raad en met SURF. De belangrijkste pijlers binnen saMBO-ICT zijn belangenbehartiging, kennisdeling, aanjagen van innovatie en gezamenlijke projecten.