Short summary

Deze nieuwsbrief sturen we aan docentvluchtelingen en belangstellenden. We proberen te schrijven in eenvoudige taal. De nieuwsbrief verschijnt onregelmatig.

 

DVDK wil docenten die gevlucht zijn naar Nederland zo goed mogelijk helpen om ook in Nederland weer op school te werken. Van onderwijspassie naar werk, ook in Nederland. 
Daarvoor is nodig dat docentvluchtelingen zich vanaf hun komst in Nederland welkom weten en in contact komen met docenten, scholen en onderwijs. Een welkom-app en vakmaatjes gaan daarbij helpen. Als de status is verleend en de taal op B1-niveau (op weg naar B2), eindigt periode I en volgt een bijscholingsjaar (dat noemen we periode II). In periode III werkt de docentvluchteling op een school, heeft hij een coach en is hij op weg naar duurzaam en blijvend werk.
DVDK is een door vrijwilligers opgezet project in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk Nederland en met support van het ministerie van OCW en UAF

 

Film met ambassadeurs

Op de studiedag van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (6-11-2021) ging de korte film Welkom – statushouders in het wiskundeonderwijs in première. In deze film worden Enes, Maha en Mehmet geportretteerd, die wiskundedocent waren in hun land van herkomst. 

De film is bedoeld om docenten en schoolleiders te informeren en uit te nodigen om statushouders met een achtergrond in het onderwijs te begeleiden en als docent te benoemen. 
Kijk hier naar de film 

 
 

De eerste groep DVDK gaat starten met periode II !

Een samenwerkingsverband van scholen voor voortgezet onderwijs (VO) en schoolbesturen in 't Gooi (tussen Utrecht en Amsterdam) ziet inde plannen van DVDK een mooie kans om docentvluchtelingen op hun scholen stage te laten lopen en op den duur zo mogelijk aan het werk te krijgen als wiskundedocent.

Samen met de projectgroep DVDK en de Hogeschool Utrecht worden deze weken afspraken gemaakt over de financiering en de invulling van het programma.

We verwachten dus dat de kopgroep van 15 kandidaten begin 2022 gaat starten! Dat is voor de kandidaten - na maanden van onzekerheid - heel fijn. De 15 kandidaten krijgen binnenkort meer informatie.

Ook moeten de gemeentes waar de kandidaten wonen, toestemming geven voor deelname aan DVDK. Daarbij gaat het Universitair Asiel Fonds (UAF) ondersteunen. UAF draagt ook bij aan eventuele reiskosten en boeken.

Belangrijk is dat de kandidaten begin 2022 taalniveau B1 hebben. Vanaf de start zal er veel taalles zijn, omdat aan het eind van het bijscholingsjaar taalniveau C1 nodig is.

Met het groeiende tekort aan wiskundedocenten verwachten we dat iedere kandidaat daarna op school aan het werk kan. 

 

Taal- en didactiek lessen

Voor docentvluchtelingen die net in Nederland zijn, ontwikkelen we een Welkom-app. In deze Welkom-app staan taallessen en colleges over wiskunde-vakdidactiek. De app is gemaakt met behulp van  subsidie van Stichting Compositio Mathematica. Wil je een kijkje nemen in de app, meld je dan aan via deze website

 
 

Verschil tussen SVDK en DVDK

Het bijscholingsjaar Statushouders voor de klas (SVDK) is bedoeld voor vluchtelingen die docent willen worden of al docent zijn. Sommige deelnemers aan SVDK hebben nog geen in Nederland erkende onderwijsbevoegdheid.
Bij Docentvluchteling voor de Klas (DVDK) is dat anders. Het bijscholingsjaar DVDK is voor docentvluchtelingen met een onderwijsbevoegdheid voor Nederland (erkend door DUO). Daarom kan DVDK docentvluchtelingen nóg beter voorbereiden op lesgeven in het Nederlandse onderwijs. 
Les geven in wiskunde is in Nederland anders dan in veel andere landen. Daarom is DVDK voor wiskundedocenten (met onderwijsbevoegdheid) een goede investering in een toekomst met duurzaam werk. 

 

Overleg met ministerie OCW

In oktober is er door DVDK een notitie naar het ministerie van OC&W (onderwijs) gestuurd waarin wordt aangegeven dat trajecten als DVDK en SVDK helpen het lerarentekort te verbeteren. Er is goede coördinatie nodig. Met structurele middelen kunnen veel docentvluchtelingen voor de klas komen. Professionals van het Onderwijsloket en VluchtelingenWerk Nederland hebben geholpen met de notitie. Het resultaat hier te lezen. Omdat in de week van 15 november de onderwijsbegroting in de Tweede Kamer wordt behandeld, is ook de onderwijscommissie van de Tweede Kamer geïnformeerd.
Op 24 november gaan vertegenwoordigers van DVDK, de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en de Hogeschool Utrecht met het ministerie in gesprek. We hopen het belang van DVDK duidelijk te maken, zodat er structurele oplossingen gaan komen om docentvluchtelingen écht te helpen. 

TIP!

Ben je wiskunde-docent-vluchteling en heb je status gekregen?

Dan kun je in het uitplaatsingsgesprek met het COA aangeven dat je graag met DVDK wilt meedoen. Stuur dan ook een mail aan docentvluchteling@gmail.com. DVDK kan met COA contact opnemen om jouw wens uit te leggen.

Eerste live bijeenkomst in Utrecht

Op zaterdag 4 september konden we elkaar eindelijk ontmoeten. In Utrecht kwamen de leden van de projectgroep DVDK en 18 Turkse docenten samen om kennis te maken met elkaar. De projectgroep gaf informatie over het project DVDK en de stand van zaken. De kandidaten maakten enkele taaltoetsen. Iedere kandidaat had een gesprek met iemand van de projectgroep waarin meer persoonlijke zaken werden besproken. Ook was een NT2-docent aanwezig (voor de Nederlandse taal). Hij sprak met elke kandidaat en beoordeelde de spreekvaardigheid. Samen met het resultaat van de taaltoetsen heeft hij elke kandidaat geïnformeerd over het taalniveau en een advies gegeven over het verder verbeteren van de Nederlandse taal. Ook de projectgroep heeft die adviezen gekregen. Zo is duidelijk geworden dat 15 kandidaten waarschijnlijk begin 2022 een taalniveau hebben om met DVDK te kunnen beginnen. Daarvoor is minimaal taalniveau B1 voor spreken, luisteren, schrijven en lezen nodig. 

Het was een gezellige dag in Utrecht. Enkele Turkse docenten hadden een heerlijke lunch verzorgd. Daarvan hebben we buiten in de zon genoten. 

Heleen van der Ree, beleidsmedewerkster van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren, heeft ons de nieuwe welkom-docent-app laten zien. Nu kunnen alle docentvluchtelingen vanaf hun komst in Nederland beginnen met de Nederlandse taal en het onderwijs leren kennen. Vakmaatjes van de NVvW helpen daarbij. Zo hopen we dat docentvluchtelingen op Nederlandse scholen kunnen werken. 

We zijn blij dat een stichting geld gaf om voor deze live bijeenkomst de reiskosten naar Utrecht en weer terug naar huis te vergoeden. 

 

DVDK in de pers

NRC (landelijke krant)

Op 15 juli 2021 verscheen in de krant NRC een ingezonden brief met de titel ‘Zet vluchtelingen in om lerarentekort tegen te gaan’. De ingezonden brief heeft geleid tot contact met Lisa Westerveld, die in de Tweede Kamer voor de politieke partij GroenLinks over onderwijs gaat.

Nieuws VO-raad

Op 9 september 2021 werd in het VO-nieuws een artikel over DVDK gepubliceerd. VO-nieuws is het bulletin van de VO-raad, de belangenorganisatie voor schoolbesturen en scholen.

Het Onderwijsblad van AOb

Begin december komt er een artikel over DVDK in Het Onderwijsblad, het magazine van de Algemene Onderwijsbond (AOb). De AOb is een vakbond voor het onderwijs die aangesloten is bij de FNV

Whatsapp-groep

Steeds meer Turkse wiskundedocenten worden lid van de Whatsapp-groep. Inmiddels zijn dat er 167. Met name de laatste 3 maanden zijn nogal wat docenten uit Turkije naar Nederland gevlucht. Daarom melden zich steeds weer nieuwe wiskundedocenten aan. Zij worden snel geïnformeerd over DVDK en de welkom-docent-app door de beheerder van de Whatapp-groep. Die is ook lid van de projectgroep DVDK.

Voor aanmelden van deze nieuwsbrief:

stuur een mail naar docentvluchteling@gmail.com met kopregel AANMELDEN NIEUWSBRIEF