Afbeelding
Nieuwsbrief Reconstructie Westkade Sas van Gent, nummer 2

Vergunningen reconstructie Westkade binnen

Een belangrijke stap voor de daadwerkelijke start van de reconstructie van de Westkade in Sas van Gent is gezet. Alle vergunningen voor de reconstructie van de Westkade, ter hoogte van kunstmestfabriek Rosier, zijn binnen. De langverwachte sloop- en bouwwerkzaamheden kunnen van start. Achter de schermen is al een hoop werk verzet. Vanaf komende week worden de eerste fysieke werkzaamheden zichtbaar. De aannemer, Walhout Maritime, maakt als eerste de kade, de weg en een aangrenzend deel van het terrein van Rosier bouwrijp. Het terrein wordt zoveel mogelijk leeggehaald en ingericht als bouwterrein. Er worden bouwketen en hekwerken geplaatst en tijdelijke aansluitingen en voorzieningen aangelegd. Tegen de kade aan komt een werkschip of pontonboot te liggen. Ook wordt komende week een proef uitgevoerd om de juist heimethode te bepalen.
Afbeelding
In het kort: de reconstructie
De vernieuwing van de bijna 250 meter Westkade gaat in grote lijnen als volgt in zijn werk. Tegen de bestaande kadeconstructie wordt een damwand van stalen damwandplaten geplaatst. Dit gebeurt door ze de grond in te trillen of te heien. Op het terrein van Rosier komt een ‘ankerscherm’, van dezelfde damwandplanken. De beide damwanden worden met zogenaamde trekankers met elkaar verbonden. Die worden horizontaal onder de grond door geboord. Hierbij wordt rekening gehouden met de vele kabels en leidingen in de kade.
Het wegdek wordt verwijderd en de grond eronder afgegraven. Dit gebeurt in vakken van circa 50 meter breed. De ruimte tussen de damwanden wordt aangevuld met schoon zand. Dit pakket zand heeft enige tijd nodig om voldoende in te klinken (te zetten), zodat het stevigheid biedt voor de nieuwe wegconstructie die er tot slot bovenop komt. De losinstallatie blijft zo lang als mogelijk in bedrijf en gaat op een later moment van de kade af.
Planning
De bouw van de nieuwe kade neemt volgens de huidige planning tien maanden in beslag.  De Westkade gaat eerder open voor doorgaand verkeer. De herinrichting van de los- en laadinstallatie van Rosier is dan naar verwachting nog niet gereed. Een planning van de bouwfases komt binnenkort beschikbaar.
Afbeelding

Startbijeenkomst

Op donderdag 7 mei vond bij Rosier BV de startbijeenkomst plaats van de reconstructie. Hierbij waren aanwezig de verantwoordelijken voor de bouw van Rosier, ingenieursbureau Walhout Civil die het bouwproject begeleidt, hoofdaannemer Walhout Maritime en aannemer Van den Biggelaar Grond- en Waterbouw. Zij hebben met elkaar de start van de werkzaamheden en de projectfases doorgesproken.
Afbeelding
Een laatste blik op de oude kade. V.l.n.r: Jente van Gastel (Van den Biggelaar Grond- en Waterbouw), Korné Walhout (Walhout Civil), Edwald Segers (Rosier), Marlijn van de Kerkhove (Walhout Civil) en Remco Kok (Walhout Maritime). 

Beperkte overlast werkzaamheden

Tijdens de reconstructie hoopt Rosier de overlast voor de omgeving tot het minimum te beperken. De werkzaamheden worden daarom zoveel mogelijk vanaf een ponton op het water uitgevoerd. Materiaal en middelen, zoals damwandplanken en zand, worden zoveel mogelijk per schip aangevoerd. Daarmee beperkt de aannemer de vervoersbewegingen over de weg.
Afbeelding
De stalen damwandplanken worden getrild of geheid. De precieze methode en snelheid waarmee dit kan gebeuren, hangen af van de bodem. Om de juiste methode te bepalen voert Walhout Maritime in de week van 11 mei een heiproef uit. Het plaatsen van de damwanden duurt zonder tegenslag vijf weken. Er wordt dan gewerkt tussen 7.00 en 19.00 uur, vijf werkdagen per week. Hiervan is enige geluidhinder te verwachten. Het geluidniveau valt echter binnen de verleende omgevingsvergunning. De exacte periode waarin deze werkzaamheden plaatsvinden, is nog niet bekend.
De reconstructie wordt in delen uitgevoerd, zodat de normale bedrijfsvoering bij Rosier kan doorgaan en het bedrijf in staat blijft haar producten te verschepen.

Corona en de bouw

De stalen damwandplanken arriveren in de tweede helft van juni vanuit Luxemburg. De aanvoer en het plaatsen van de damwanden gebeurt over het water, en vanaf het werkschip. De fabriek waar ze worden geproduceerd draait momenteel wegens de coronamaatregelen op halve kracht. Ook op het werkterrein houdt men rekening met de coronamaatregelen. Hierdoor zal een kleinere ploeg aanwezig zijn op het bouwterrein.

Meer informatie

Meer informatie over de voortgang van de werkzaamheden leest u op www.terneuzen.nl/westkade. Hier vindt u ook de vorige nieuwsbrief ‘Reconstructie Westkade Sas van Gent’.
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u hebt aangegeven dat u op de hoogte wilt blijven van de voortgang van de reconstructie van de Westkade in Sas van Gent. De nieuwsbrief heeft geen vaste verschijningsfrequentie, maar verschijnt wanneer er nieuws is te melden.