OnderwijslogistiekNadat het team onderwijslogistiek op 8 en 9 maart bij elkaar is geweest om de principes te bespreken en uit te werken zijn deze in verschillende netwerken gepresenteerd en besproken. Heel fijn dat jullie hieraan hebben meegewerkt. Dit leidt tot een set met principes die je binnen je school kunt gebruiken om door middel van gesprekken je eigen positie (de IST-positie) en het toekomstige flexibiliseringsscenario (SOLL) vorm te geven. Op 25 en 26 april komt het team onderwijslogistiek weer samen om verdere invulling te geven aan wat je nodig hebt om de IST- en SOLL-situatie te inventariseren. Je kunt hier denken aan een handreiking hoe in samenhang de IST- en SOLL-situatie te benaderen. Ook kijken we naar randvoorwaarden en versnellers die je zou kunnen gebruiken om het flexibiliseren en modulariseren makkelijker te maken. Uiteraard gaan we dit via het informatiemanagement en onderwijslogistieke netwerk weer met jullie delen.
Heb je vragen of wil je hier meer over weten kun je hierover contact opnemen met
Rob Vos.
DocentondersteuningHoe kun je middels een visie professionalisering van ict-bekwaamheid aansturen? Of hoe stimuleer je een leercultuur binnen de school? Collega’s van het Versnellingsplan hebben deze en vergelijkbare randvoorwaarden van professionalisering onder elkaar gezet, het themateam Docentondersteuning heeft vervolgens deze publicatie kleur gegeven door per onderdeel te laten weten hoe de specifieke randvoorwaarde wordt opgepakt binnen het mbo. Ga naar de overzichtsplaat en klik op de randvoorwaarde waar jij meer over wil leren. Er ontvouwt zich een
menukaart met verschillende tips, voorbeelden en verwijzingen.
Digitaal burgerschap 19 mei is de 4e bijeenkomst van de Roadshow van Digitaal Burgerschap in Breda!
In de workshops gaan we aan de slag door middel van een kritische dialoog en discussie, naast de werksessies. Na de bijeenkomst heb je meer kennis, handvatten en perspectief om het gesprek te voeren over de impact van technologie op ons burgerschap.
Doelgroep: alle docenten MBO, onderwijsteams, informatiemanagers en ICT managers.
Meer informatie:
Klik hier Innovatie 18 mei is er weer innovatie etalage. Tijdens deze online bijeenkomst staat in het teken van ‘praktijk beleven met technologie’.
Met een mbo-opleiding ben je ‘praktisch hoogopgeleid’. Praktijkervaring maakt een groot onderdeel uit van het leren van onze studenten. In de afgelopen twee jaar heeft niet elke student de kans gehad om de ‘echte’ praktijk voldoende te ervaren. In sommige gevallen is de ‘echte’ praktijk ook te gevaarlijk of te duur. Denk bijvoorbeeld aan ‘wat te doen bij een ontploffing in de waterstoffabriek’? In deze sessie van de Innovatie Etalage willen we je laten zien hoe ‘immersieve’ technologie zoals VR en AR ingezet kan worden bij het beleven van praktijk.
Meer informatie:
klik hier Data ondersteund onderwijs In oktober 2021 lanceerden ‘
Doorpakken op digitalisering’ en het ‘Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT’ samen de Quickscan Studiedata. In het afgelopen half jaar spraken we met collega’s die de scan hebben ingevuld en monitorden we het gebruik. Op basis daarvan ontwikkelen we de scan dit jaar verder door en maken we een nieuwe handreiking voor het gebruik ervan. Op de data dinsdag van 10 mei delen we de inzichten die we hebben opgedaan en presenteren we de handreiking. Deze Datadinsdag is een samenwerking met de zone Studiedata van het Versnellingsplan.
Meer informatie:
klik hier Flexibilisering en Modularisering Het ECBO heeft een column gepubliceerd over leven lang ontwikkelen. Hierin wordt teamlid Daisy Beelen geïnterviewd en vertelt ze over haar praktijk ervaring als practor Circulair ondernemen & Smart maintenance en docent Procestechniek bij het Nova College. Waar loopt ze tegen aan en wat moet de sector volgens haar doen om LLO mogelijk te maken? Je leest het hele interview op de column ‘
leven lang ontwikkelen vraagt om flexibiliteit’.