Afbeelding
Nieuwsbrief nummer 87, januari 2021

Inhoud

Bijeenkomsten

28 jansaMBO-ICT Conferentie
29 jansaMBO-ICT Conferentie
8 febsaMBO-ICT Gebruikersdag
11 febGebruikersbijeenkomst PortalPlus
11 febNetwerk Onderwijslogistiek
12 febMBO Ambassadeurs
2 mrtNetwerk Leermiddelen en Schoolkosten
4 mrtNetwerk Informatiemanagers
11 mrtNetwerk IBP


Een actueel overzicht van onze bijeenkomsten is te vinden op: sambo-ict.nl/agenda
 

Inleiding

De feestdagen en zijn weer enige tijd voorbij. Veel mensen hebben deze vakantieperiode kunnen gebruiken om weer op te laden; ik heb ervaren dat dat dit jaar, door alle maatregelen,  misschien wel meer noodzakelijk was dan andere jaren.

Het team van saMBO-ICT en ik zelf hebben in elk geval weer volop energie en ideeën om ook in 2021 weer hard aan de slag te gaan met digitalisering. En we verheugen er ons al enorm op dat we jullie en elkaar in de loop van dit jaar weer fysiek kunnen ontmoeten. Nu nog even doorbijten, dan kan het straks hopelijk weer! 

Volgende week staat onze halfjaarlijkse (nu online) conferentie op het programma. We zijn dit keer te gast bij het VISTA College op locatie in Heerlen waar een team van docenten en studenten van VISTA College ons ondersteunt bij de centrale presentaties en keynotes. Ook zijn er muziekstudenten bij het programma betrokken. Maar wees gerust, alles gaat vanzelfsprekend met inachtneming van alle corona-maatregelen. Kortom: het belooft een bijzondere conferentie te worden: mocht je nog niet ingeschreven hebben, het kan nog!

Naast de conferentie zijn we ook druk bezig met een vervolg te geven aan de benchmark IBP-E. De benchmark laat zien dat we op dit gebied op de goede weg zijn, maar dat er ook nog veel moet gebeuren. Op dit moment zijn velen van jullie met de peer reviews bezig, op deze manier kunnen we elkaar helpen om op een hoger niveau te komen. Dat is de kracht van samenwerking in het mbo. Tijdens de conferentie van volgende week staan meerdere sessies over dit onderwerp op het programma.

Vermeldenswaardig is nog dat bij het programma Doorpakken op Digitalisering op dit moment al meer dan 100 mensen betrokken zijn! Ben je nieuwsgierig naar de resultaten, neem dan regelmatig een kijkje op onze website en 'kom' naar de conferentie: het middagprogramma op de vrijdag staat geheel in het teken van programma 'Doorpakken'.

saMBO-ICT Conferentie - 28 en 29 januari ONLINE

De online saMBO-ICT conferentie van 28 en 29 januari komt heel dichtbij, over een week is het zo ver! Het programma is rond en de aanmeldingen stromen binnen! Gelukkig is er dit keer geen beperking op het aantal deelnemers, dus: of je nu 1 workshop of het hele programma wilt meedoen, meld je aan en doe mee! (Informeer ook gerust andere collega’s!)

De conferentie wordt georganiseerd vanuit een speciale conferentie-teamsite in Microsoft Teams. Iedereen die zich aanmeldt, wordt uitgenodigd om aan dit team deel te nemen. Je vindt daar het programmaboekje en achtergrondinformatie over de workshops, bovendien kun je vanuit daar deelnemen aan de keynotes en workshops en ook informeel contact hebben met collega’s. We streven ernaar iedereen uiterlijk maandag 25 januari toegang tot de conferentiesite te geven.

Zie voor meer informatie en aanmelden onze website. 
Let op:
Aanmelden is mogelijk tot donderdag 28 januari 12:00 uur.

saMBO-ICT gebruikersdag

Voor de saMBO-ICT gebruikersdag op 8 februari 2021 wordt gewerkt aan een programma met, naast de gebruikelijke updates vanuit saMBO-ICT en DUO, de volgende onderwerpen: 

Inloggen bij DUO met e-herkenning in plaats van met een token. Op de gebruikersdag in oktober 2020 is dat aangekondigd, maar nu dus het uitgebreidere verhaal ervan. 

Implementatie Centraal aanmelden. Tot nu toe waren we vooral gericht op de realisatie van CA en op de voortgang bij de pilot-scholen, maar nu moet de brede uitrol echt beginnen, dus wordt daar meer over verteld. 

De komst van STAP. STAP staat voor STimulering Arbeidsmarkt Positie, een regeling die leven lang ontwikkelen (llo) wil stimuleren door daar budget voor beschikbaar te stellen. Hier zullen particuliere opleiders op inspelen, maar ook voor de mbo-instellingen is dit een kans. Dit raakt ook, misschien wel vooral, het contractonderwijs en dat is vaak ondergebracht in een apart organisatieonderdeel van de instelling.  

Vooral het onderwerp STAP kan ook interessant zijn voor collega’s die normaalgesproken niet deelnemen aan de gebruikersdag. Schroom niet om die collega’s hierover te informeren en uit te nodigen voor deze bijeenkomst. Wel is het fijn als ze zich even aanmelden. 

Aanmelden 

Aanmelden is hier al mogelijk. 

Kennisdeling O365

Op 11 december 2020 vond de tweede online kennisdeling Office 365 plaats. Ruim 250 deelnemers waren aanwezig en we kijken terug op een geslaagde bijeenkomst met veel leerzame sessies en interessante discussies. Wil je het programma of de presentaties nog eens bekijken? Dat kan hier. Microsoft heeft van vier sessie een online cursus gemaakt die voor iedereen te volgen is. De cursussen vind je hier. Ondertussen wordt er hard gewerkt aan de volgende bijeenkomst. Deze zal plaatsvinden op 28 mei. Verder informatie hierover volgt.  

Ambassadeurs

Het netwerk van MBO Ambassadeurs onderwijs & ict komt in de ochtend van 12 februari online bij elkaar in Teams. Deze bijeenkomst staat in het teken van diverse onderzoeken en pilots op het snijvlak van onderwijs en ict. We gaan het in vogelvlucht hebben over: 
  • de pilot edubadges 
  • stand van zaken gebruik (open) digitaal leermateriaal
  • onderzoek microcredentialing 
  • onderzoek docentprofessionalisering (KplusV) 
  • onderzoek Bruggen Bouwen (Berenschot) 
Tot slot plannen we weer de virtuele zeepkist in, voor oproepen en nieuws vanuit de instellingen. 

Interesse in dit netwerk, of wil je eens als gast deelnemen? Stuur een bericht naar Martijn Bijleveld.  

Doorpakken op digitalisering

We zijn nu een jaar onderweg! Terugkijkend zien we dat het afgelopen jaar, het eerste half jaar de nadruk lag op de vorming van de teams en het maken van plannen. Vanaf het tweede half jaar zijn alle teams volop bezig met het opleveren van (hun eerste) tastbare resultaten. We zijn trots op wat er nu allemaal opgeleverd is en wordt en we zijn dankbaar voor de grote inzet en expertise in de teams. Tijdens de komende saMBO-ICT-conferentie zullen veel van die resultaten de revue passeren. Ook komen de resultaten allemaal beschikbaar via www.sambo-ict.nl/doorpakken.

Nu is ons tweede jaar ingegaan (van de drie). De komende periode zullen we natuurlijk hard blijven doorwerken aan de resultaten. Daarnaast gaan we ook volop inzetten op implementatie: hoe zorgen we ervoor dat de resultaten ook goed álle scholen in komen, en daar volop gebruikt kunnen worden? Steeds meer scholen benaderen ons al met vragen om documentatie, presentaties, tips, etcetera. Super om te merken dat de ambitie zo breed leeft!

Leven lang ontwikkelen:

Team LLO heeft vanaf het begin een duidelijke opdracht meegekregen en levert eind januari de afgesproken resultaten op. We hebben de leervragen van persona’s in kaart gebracht, uitgewerkt en gedeeld met de andere teams. We hebben ons gebogen over de definities van gepersonaliseerd en modulair onderwijs en dit uitgewerkt in een LLO plaat en we presenteren een richting waarmee we het maatvoeringsvraagstuk binnen de kwalificatiestructuur vorm kunnen geven voor post-initieel onderwijs. We zijn ons bewust dat dit vraagstuk meer dan ooit aan de orde is willen we een antwoord kunnen geven op de leervragen voor op-, om, en bijscholing die nu op ons af komen. We zijn en blijven aangehaakt bij ontwikkelingen rondom STAP en het Scholingsregister en verschillende teamleden denken regionaal of landelijk actief mee over manieren waarop we LLO met elkaar vorm kunnen geven. Daarnaast hebben we een aantal uitgangspunten nader beargumenteerd en voorzien van consequenties. Met dat laatste gaan we aan de slag tijdens de workshop op de conferentie eind januari. We nodigen iedereen uit daar bij aan te sluiten en met ons mee te denken.   

Docentondersteuning:

Het middelbaar beroepsonderwijs heeft de taak om studenten een kansrijke start te geven. Om ze voor te bereiden op een toekomst in een maatschappij die in hoog tempo digitaliseert. Waardoor het beroepenveld steeds harder roept om een veranderde set aan vaardigheden. Ict speelt een belangrijke rol om in te kunnen spelen op de snelle veranderingen. Dit vraagt om ict-bekwame docenten die gepersonaliseerd onderwijs aanbieden. De eindstreep lijkt daarmee duidelijk, maar wat is ervoor nodig om dat te bereiken? In dit artikel bieden wij een prikkelende visie hierop en bieden we twee hulpmiddelen aan die richting geven aan digitalisering. 

Route21

Er wordt nog hard gewerkt om alle modellen op elkaar aan te sluiten en de puntjes op de i te zetten. Bij de saMBO-conferentie wordt versie 1.0 opgeleverd; het hoofdprocesmodel, met uitgewerkte processen die in ketens zijn weergegeven. Een informatiemodel met de belangrijkste informatieobjecten en een Applicatie Services model. Zowel de services en informatieobjecten zijn gekoppeld aan de processen. Dit alles visueel gemaakt op een website en als Archi-bestand te downloaden. We hopen jullie allemaal te zien bij de conferentie.  

Deze versie 1.0 is consistent en zal veel vragen oproepen. Die vragen vanuit alle scholen gaan we beantwoorden, en die vragen zullen leiden tot verbeteringen die we gaan doorvoeren. Het is van belang dat de referentie architectuur wordt gedragen. Na alle uitleg, discussies en verbeteringen leveren we versie 2.0 op. De planning is om dat voor de zomer te doen. Vervolgens leggen we deze versie voor aan de betrokken bestuurders bij de Strategische Agenda ter vaststelling. 

Centraal Aanmelden (CA)

In de vorige nieuwsbrief vertelde Rob Smit al dat er meer dan 1000 studenten via CA het aanmeldproces van de pilotscholen (Eduarte gebruikers) waren ingestroomd. De koppelingen naar de overige SIS leveranciers worden volgens planning in Q2 opgeleverd waarna er in Q3 gestart kan worden met de implementatie van Centraal Aanmelden. Op dit moment wordt er gewerkt aan een implementatie stappenplan voor scholen om inzicht te geven in wat er precies gedaan moet worden om CA aan te sluiten. Meer informatie hierover volgt. Tevens maken we van de gelegenheid gebruik te vertellen dat Rob een andere achternaam heeft gekregen. Rob Vos heeft CA overgenomen van Rob Smit. Graag willen we langs deze weg iedereen bedanken voor hun inzet bij het realiseren van deze mooie ambitie. Samen sterk door het netwerk! 

Ps. Om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de vragen die er leven, vragen we jullie om dat ons vooraf bekend te maken. Willen jullie daartoe onderstaand formulier invullen? Het is geen probleem als je het formulier meerdere keren invult, als er na het invullen nog meer vragen zijn. 

Klik hier om het inventarisatieformulier in te vullen. 

Bruggen Bouwen

Het programma Bruggen Bouwen gaat in deze tijden van corona met dubbele vaart door. Na de miniconferentie in december is er nu een nieuwe ronde met Peergang modules gestart, die goed worden bezocht. Ook zijn er steeds weer nieuwe instellingen die mee willen doen met het programma en in februari start er ook weer een nieuwe Masterclass voor de organisatorische aanpak van het instrument van de i-coaches in de instelling.

In de afgelopen maanden is er onderzoek gedaan naar de effectiviteit van het programma en het effect op de ict bekwaamheid van docenten. Op de saMBO-ICT conferentie eind januari zullen de resultaten daarvan worden gedeeld en in de week daarna zal er een artikel worden gepubliceerd met de belangrijkste conclusies van het onderzoek. Belangstelling voor het programma, meld je aan bij Martijn Bijleveld (saMBO-ICT) of Leo Bakker (Kennisnet).

Peer review 2021 van start

Eind 2020 is de benchmark IBP-E voor de zesde keer uitgevoerd, in de vorige nieuwsbrief hebben we daarover bericht. Het rapport met bevindingen en conclusies is te downloaden via www.sambo-ict.nl/ibpdoc11f. Qua volwassenheidsniveau komen we uit op een gemiddelde van 2,8 en daarmee zetten we opnieuw een mooie stap richting ons ambitieniveau van 3,0. 

Maar wat zijn die cijfers waard? De benchmark IBP-E is een zelfassessment en het is dus belangrijk om de betrouwbaarheid van dit instrument aan te tonen. Daarvoor hebben we de peer-review, waaraan dit jaar 44 instellingen deelnemen. Daarvan draaien er 27 mee in de peer-carrousel (instelling A reviewt B en wordt gereviewd door C) en 17 instellingen laten hun assessment beoordelen door een externe auditor. 

Omdat dit hele proces vanwege corona online wordt uitgevoerd is er bij de selectie van de te beoordelen statements mee rekening gehouden dat de bewijslast online gedeeld kan worden. Deze week is de indeling bekend gemaakt en de eerste afspraken zijn ingepland. De deadline is eind februari en tijdens de eerstvolgende netwerkbijeenkomst IBP, op 11 maart 2021 worden de resultaten en conclusies gepresenteerd. 

Meer weten over de peer review, de Benchmark IBP-E of het netwerk IBP in het mbo? Stuur een bericht naar Martijn Bijleveld.

Onderwijslogistiek in het mbo

Onderwijslogistiek komt meer en meer in de aandacht van de onderwijsinstellingen. Het inzicht dat onderwijslogistiek aan de basis ligt van de facilitering van de flexibilisering van het onderwijs wordt meer en meer gemeengoed. Het wordt ook steeds duidelijker dat de behoefte om samen te werken aan de ontwikkelingen rond onderwijslogistiek groeit. Het netwerk speelt daar een belangrijke rol in, de sessies van het netwerk worden druk bezocht en de vraag naar goede voorbeelden, uitwisseling en delen van kennis en ervaring is groot. Komende bijeenkomst van het netwerk op 11 februari zullen weer aan aantal praktijksituaties model staan om de discussie over flexibilisering en modularisering te voeren. Ook in het team onderwijslogistiek van de strategische agenda worden flinke stappen gezet om grip te krijgen op modellen en scenario’s waarmee flexibilisering kan worden ondersteund. En de laatste ontwikkeling is die van het toepassen van Edubadges in het mbo, er zijn een vijftal experimenten opgezet om hier ervaring mee op te doen en om het thema van de Micro-credentials verder in kaart te krijgen en te kijken welke afspraken we in het mbo moeten maken om hier succesvol mee aan de slag te gaan. Kortom, er speelt veel op dit gebied. Belangstelling? Neem contact op met Rob Vos (saMBO-ICT) of Leo Bakker (Kennisnet).

SURFmagazine: “Wat gaan we als coöperatie doen in 2021 en 2022?”

In het decembernummer van SURFmagazine uitgebreid aandacht voor wat de SURF coöperatie gaat doen voor haar leden op basis van het 2Jarenplan 2021-2022 dat in samenwerking met de leden is opgesteld. Naast speerpunten als ICT-infrastructuur, security en regie op data ook aandacht voor flexibilisering van het onderwijs en innovatie met technologie.
Ook veel aandacht voor het mbo, zoals een interview met een student van ROC TOP over online onderwijs en een bijdrage van Mirjam Koster, 1 van de 3 mbo-bestuurders in de SURF Ledenraad. Verder Rene Bosman en Remy Brouwer van Lentiz over de aanbesteding van clouddiensten, een column van Remco Rutten over de mbo-familie en een interview over de nieuwe mbo-architectuur Route21 met Talitha van den Lest (CvB Nova College) en Frans van Neerbos (projectleider Route21 van saMBO-ICT). Lees de pdf hier

Vragen van en aan collega's

De vraagbaak vindt u in de Groepsomgeving. Iedereen die daar toegang toe heeft kan deze vragen daar zien, zelf een nieuwe vraag stellen of reageren op vragen van anderen!
Naar de Vraagbaak.

Laatst gestelde vragen:
 

Discussies op LinkedIn
Behalve in de Vraagbaak worden er ook in de LinkedIn groep van saMBO-ICT discussies gestart en vragen gesteld. Deze groep telt inmiddels al 1000+ leden.
Tenslotte een dringend verzoek aan leveranciers om onze LinkedIn groep niet te gebruiken als reclameplatform. Reageren op vragen is natuurlijk prima...
 

Colofon

Deze nieuwsbrief verschijnt iedere zes weken en wordt door meer dan 1300 mensen gelezen. Heeft u zich nog niet geabonneerd? Dat kan via deze pagina.

De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 4 maart 2021.

Over saMBO-ICT

saMBO-ICT is een zelfstandige organisatie van en voor alle mbo-instellingen en heeft sterke banden met Kennisnet, de MBO Raad en met SURF. De belangrijkste pijlers binnen saMBO-ICT zijn belangenbehartiging, kennisdeling, aanjagen van innovatie en gezamenlijke projecten.