Sufi Trail logo
Beste Sufi Trail vriend ,

Binnen no-time was de karavaan een familie. Door het gemeenschappelijke leed van koude nachten, lange wandeldagen, flinke klimmetjes en pijntjes van top tot teen, was de groep snel een hecht gezelschap. Door gemeenschappelijke interesses, was het ijs snel gesmolten. Inmiddels waren mits enigszins mogelijk, de kampeerplaatsen ingeruild voor hotels. Het bagagevervoer is een uitkomst. En zonder Fikri Bekbaş die elke dag weer de reddende engel is, was de karavaan vast en zeker ergens op een berg blijven steken.

❤ Wandelliefs,

• Markeren in Midas Han met Ben
  • Agenda

Sufi Wandelkaravaan

Hoera we lopen, bewegen en zitten met zijn allen aan tafel. Met zestien man heeft een ieder zo zijn eigen vakgebied. Dagelijks gebeurt er zo veel meer, dan dat er past in deze nieuwsbrief. De verbeteringen vliegen ons om de oren. Voor het eerst wordt de Sufi Trail in gebruik genomen door de groep en mogen we zien hoe Loes, de biologe, alle flora in kaart brengt, vele schrijvers verslag doen van de reis, de statistieken van de dag trajecten in kaart worden gebracht, de GPX verfijnd wordt en door onze hardlopers zelfs verkend wordt op moeilijk terrein. Soms met tranen in onze ogen van geluk, zien we hoe snel alle knelpunten aandacht krijgen en in kaart worden gebracht. Al snel hebben we een dagvoorzitter, en penningmeester en is het een geolied lopend wandelbedrijfje. Mehmet neemt alle zorgen weg met zijn bijzondere hondenomgang en is als een vis in het water met alle planten en dieren de hoeder van de wandelkudde. Met zijn haviksogen vindt hij zelfs op mysterieuze wijze verloren portemonnees terug. Onze Linda was de hele handel kwijt: alle pasjes en belangrijke spullen die ze in een klein zakje had gedaan. Met enige verontrusting belde ze ons dat ze naar het politiebureau moest, maar Mehmet legde even zijn oor te luister, kijkt om zich heen en voilà! Mehmet zijn vrouw Gülay is met alle dames snel vrienden en slaat een brug tussen de talen. Hierdoor willen veel dorpsdames eigenlijk dat ze blijft: ze is zo gezellig dat ze bij haar koffie willen drinken. Maar Oma Gülay wordt overal gemist, ook thuis, dus het is een heus landen spagaat, iedereen wil Oma graag thuis hebben. Voor alle mensen die meelopen, die eigenlijk als tiener uit Turkije verhuisde, is het een ontmoeting met eigen land.

En uiteraard kwamen we in het Turkse nieuws  en op TV.

Op pad met de Sufi Trail Wandelkaravaan

Afbeelding
Zondag 8 mei is het zover. Om kwart voor 8 stappen Annette, Fred, Loes, Noëlle en ik op de veerboot van Istanbul naar Yalova waar de Sufi Trail Wandelkaravaan naar Konya gaat beginnen. Aan boord maken we kennis met chauffeur Fikri, die onze bagage gaat vervoeren, en medewandelaar Ismit. In de haven staat de rest van de groep - Iris, Sedat, Gülay, Mehmet, Heleen, Hugo, Leni, Linda en Sam - ons op te wachten. We zijn met 15 wandelaars in totaal.

Hoe divers de groep ook is, het voelt meteen vertrouwd. Na een korte sightseeing en lunch stappen we in de propvolle Dolmuş die ons naar het startpunt brengt: camping Ormanika van Ahmet in Kurtköy, een half uurtje rijden vanaf Yalova. Groen, bergachtig terrein met beekje en waterval dat doet denken aan Zwitserland.

Na een ijskoude nacht is er een heerlijk ontbijt, binnen onder een straalkacheltje. Snel de zwemspullen pakken want we lopen vandaag naar het zwembad/hammam van Gökçedere (Termal). Bij de informatiemarkt van de politie in Yalova nemen we allemaal een plastic fluitje mee dat de rest van de tocht goed van pas zal komen!

Het wordt een dag van stijgen, dalen, mooie uitzichten, veel gastvrijheid - we worden spontaan op de thee uitgenodigd met z’n allen -, voeten wassen bij de moskee en ayran drinken in een dorpje. Maar het venijn zit in de staart: in de laatste heuvels voor Gökçedere gaat onze route over een verborgen bospad dwars door braamstruiken en omgevallen bomen. Dankzij de fluitjes van de politie vinden we elkaar terug in deze wildernis!

Dachten we toen nog dat dit pad een uitzondering was, de volgende dag (en de dagen erna) blijkt dat niet het geval. Het zou een rustige dag worden: niet veel kilometers en onderweg de markeringen bijwerken. Het wordt anders! Een heftige lange klim, voetje voor voetje schuifelend door greppels en dicht struikgewas. Sam uit Maleisië aan kop met een hakmes is in zijn element in deze Turkse jungle. Achter hem volgen de anderen met GR-bordjes, kitspuit, schroeven, takkenscharen, kwasten en rode en witte verf. Het is een hele toer om steile hellingen af te glijden met een open blik verf en het gaat dus af en toe mis.

We komen er al snel achter dat de sufitrail niet een kant en klare camino is. De verwende pelgrim die gewend is aan duidelijk gemarkeerde wegen, veel cafeetjes, restaurantjes en hostels heeft hier niets te zoeken. De sufitrail is een pad voor pioniers, avonturiers.

Jawel, er zijn wel markeringen. Maar niet overal. Met tussenpozen van enkele jaren hebben Iris en Sedat de route hier en daar gemarkeerd, maar in die tijd is er ook weer veel veranderd. Er zijn nieuwe wegen aangelegd, tunnels en stuwmeren waardoor het pad er af en toe gewoon niet meer is. En dan wordt het dus improviseren, door het struikgewas en over steile hellingen; op zoek naar het goede spoor.
Alleen het routeboekje is niet voldoende. De GPS-bestanden zijn onontbeerlijk om de route te kunnen lopen.

Turkije is een prachtig land met schitterende historische gebouwen - de ene moskee is nog mooier dan de andere -, gastvrije mensen en heerlijk eten. Nu pas weten we wat de Turken die in Nederland zijn komen wonen, missen!  De eerste twee weken lopen we door olijf- en fruitboomgaarden, zien we oeroude bomen, ontmoeten we schaapherders en geitenhoeders, gastvrije mensen die ons op de thee uitnodigen en straathonden die meerdere dagen met ons meelopen waarna het moeilijk afscheid nemen is.

De hoogtepunten van de reis? Te veel om op te noemen. Een kleine greep: de fotosessie annex verkleedpartij in Ottomaanse stijl in Söğüt, de taxiritjes waarbij standaard 1 of 2 mensen in de achterbak moesten, het verblijf bij Yunus in Ilica Anatolia Pansiyon aan het Iznik meer en de warmwaterbron,  het spijbeldagje in Iznik, de overnachting bij de gastvrije familie in het bergdorpje Bereket, de olijvenproeverij in Camdibi, de uitnodiging voor de lunch met het hele dorp in Uludere, het Tataarse ontbijt in Eskişehir met dans na afloop, de lift in een boerenkar achter een tractor, ......... En zo kunnen we nog doorgaan!

Na twee weken zit voor ons de reis erop. Wat hebben we een geweldige tijd gehad; wat is Turkije een mooi en gastvrij land! En wat hadden we een leuke groep! Nog een speciaal bedankje aan Iris en Sedat - voor de fantastische organisatie en liefdevolle begeleiding! - en aan Gülay - dankzij haar konden we gesprekjes voeren met de mensen die we tegenkwamen - en aan hondenfluisteraar Mehmet die ervoor zorgde dat we niet bang hoefden te zijn voor opdringerige honden.
Met plezier en ook jaloezie blijven we de komende weken onze wandelvrienden volgen. Alvast een voorproefje voor volgend jaar. Want ook wij willen de tocht afmaken. Terugkomen doen we zeker!

Jeannette Voorbij

Jeanettes's Polarsteps van de wandelkaravaan

Schrijvende pelgrims

Afbeelding
Elke dag een nieuw wandelavontuur, met aansluitend een diner voor tien, plus toetje en niet te vergeten leesvermaak in bed. We hebben een ijverige schrijversgroep, de avonden worden gevuld met lezen en lachen. Stuk voor stuk kunnen ze er wat van, ieder in eigen stijl. De wandelkaravaan wandelverslagen worden vergezeld van mooie foto's en films, inclusief uitleg over de verschillende planten en bloemen die we zoal tegenkomen. Hier de blogs even op een rijtje met als aanvulling onze koplopers die de weg al naar Mekka aan het verkennen zijn: Johan van de Berg en Marcel Schuurmans. Johan was net klaar met de Sufi Trail en toevallig begint Marcel net met de Mekka Trail. Een gunstige omstandigheid die goed heeft uitgepakt. Hun avonturen na Konya kun je lezen op de blog van Marcel Schuurmans en die van Johan en zoon Rutger op Facebook, waar ook de Sufi Trail wandeling te volgen is.. Veel leesplezier!

Markeren met Linda

Wie wil er in de bossen van Yalova helpen markeren?

Periode 8-15 juli 2022.

Je verblijft als gast bij mij thuis, in een tweekamerappartementje met eigen opgang en sanitair. Ik woon op 80 m van de Zee van Marmara, waar je kunt zwemmen en zonnen op het kiezelstrand.

Maximaal 4 personen.

De meeste markeringen van de Sufi Trail dateren alweer van zo’n zes jaar geleden. We hebben die toen aangebracht met een groep internationale vrijwilligers uit verschillende landen. Veel van de markeringen zijn onder invloed van zon en regen vervaagd of door andere omstandigheden volledig verdwenen. In de bossen van Yalova was een stuk van enkele kilometers niet gemarkeerd, de verf was op (tja, dat kan gebeuren ) en is er zelfs een heel stuk Sufi pad helemaal verdwenen, omdat er een compleet nieuwe weg dwars door het gebied is aangelegd.

Tijdens de karavaan in mei hebben we met de groep al een flink aantal markeringen hersteld en nieuw paden gevonden waar oude niet meer bestonden. Heel veel dank daarvoor. Een karavaan heeft echter geen tijd om een dagje langer te blijven, we moesten door.

Daarom ben ik op zoek naar een aantal mensen die graag met mij een paar dagen door de bossen van Yalova willen struinen en de etappe tot Orhangazi willen afmaken. In het bos markeren is leuk. In juli kan het behoorlijk warm zijn en onder de bomen lopen we lekker koel. Naast het verven en het met montagekit aanbrengen van markeringen, nemen we een kapmes en snoeitang mee om het pad, daar waar nodig, vrij te maken.

Mocht je in genoemde periode niet kunnen, maar wel op een andere datum, laat het gewoon even weten. Markeren is geen karweitje van een week en de trail is lang genoeg!

Tot horens! Liefs Linda.
Kostenplaatje:
  • Je inschrijving voor de markeergroep is compleet na aanschaf van het startpakket en je bijdrage voor markeermateriaal van € 20.
  • Transferkosten van en naar markeerlocaties kost € 35.
  • Vliegtickets naar Istanbul, Turkije en transfer naar Yalova is voor eigen rekening.
  • Eten en drinken in overleg met Linda naar gelang inkoop.
  • Verblijf bij Linda is gratis.

Zichtbaarheid op de route

Voor de wandelkaravaan zijn er enkele borden gemaakt voor Ahmet Albayrak, Ilica Pension, Cankut in Çay en de nieuwste Refugio in Bereket. We hebben ze al in vol ornaat mogen aanschouwen en het mooie van gezamenlijk onderweg zijn, is dat je gelijk ziet hoe het gespot wordt. Handig dus die nieuwe bordjes  Daarnaast zijn er de T-shirts, buffs en Sufipetjes, dus het is een bewegend logo met veel herkenbaarheid. De foto’s hoeven niet meer gephotoshopt te worden: alles zit er al in. Wat we allemaal zien en meemaken met ons karavaanteam is met geen pen te beschrijven, maar door de aankleding krijgen we wel wat bekijks. Hakan Yavuz van Bilecik en Ahmet Yiğit in Yalova verzorgden dat de wandelkaravaan nieuws werd. Ze zijn zelfs geïnterviewd voor de TV. Er zijn al enkele officiële Sufi stempels, en sinds kort zijn er vier nieuwe bijgekomen: Ahmet Albayrak, Cankut Saripinar, Linda Pijl en de nieuwste van de karavaan dagvoorzitter Noëlle Sant.

Spontaan evenement

Bibberend van de kou na onze eerste nacht op Ormanica kwamen we samen bij het ontbijt van Ahmet. Hij heeft in de winter weinig kunnen doen. Ook doordat in de winter  veel is ingesneeuwd. Linda heeft de prachtige selfie- poort gemaakt, dus deze wordt nu goed gebruikt. De trap erachter had wel een veegje en schoonmaak nodig van het omliggende entree. Aan het werk dus! Zonder morren stond Hugo Barbas al bovenaan de trap met een bezem. En met zestien man sterk werd  alles snel spik en span. Er werden mooie hartjes geschilderd en de entree is klaar voor de volgende Sufi -wandelaars. Het was voor onze wandeling een heerlijke bezigheid en tevreden begonnen we aan onze markeersessie. Zoals eerder gewapend met kit, markeerbordjes, knipscharen, boor, schroefjes en hakmessen. We markeerden het mooie bos richting Güneyköy tot aan het prachtige bordje wat Linda met het gezin van Nirmala geplaatst had. Eng sun Sam probeerde nog een overgroeid pad te openen, maar dit  was wel wat veel voor één dag. De energie van de beginnende karavaan moest opgeladen worden. En zoals elke dag zaten we deze keer met zijn allen aan een rijk gevulde tafel met lekkernijen uit Dagestan. Er werd voor ons gekookt en in het gezellige eethuis van Zübeyde, genoten we van de gevulde deegkussentjes en speciale hapjes uit Dagestan.

De wandelkaravaan maakt het pad open, is zichtbaar en geeft veel inzicht in de Sufi Trail route.

Pelgrims onderweg

Famile met kinderen Nirmala, Lucas met een dochter van 13 en zoontje van 8, hieronder hun website en sociale media.
Kunstenaar Roelant Meijer loopt een week voor de wandelkaravaan uit. Zijn bijzondere gedichten die hij geeft aan mensen en zijn ontmoetingen vinden we op zijn prachtige website en sociale media en wij ook onderweg. Regelmatig worden we aangesproken door mensen die Roelant hebben ontmoet, en gretig kijken of hun foto al in de reeks is verschenen.

Klostermarkt in de Abdij van Berne

Op 6 juni zijn Marleen, Ine en Hester in de Abdij van Berne. Het driekoppige damesteam vertegenwoordigt de Drie Bronnen Pelgrimsroute op de kloostermarkt, de toegang is gratis. Ben je in de buurt? Neem dan een kijkje op de Feestelijke Kloostermarkt Abdij van Berne. Om 12.00 uur is de markt geopend.

Markeren in Midas Han met Ben

Afbeelding
Van 23 oktober tot 30 oktober vindt er een markeerevenement in Turkije bij Midas Han plaats. Dit prachtige resort midden in een archeologisch mekka met de prachtige overblijfselen van Phrygiërs, Byzantijnen, Romeinen en Ottomanen. Een streek van 50 à 60 km moet gemarkeerd en nagelopen worden.  Je wandelt in een prachtige omgeving met Sufi kloosters, vergezichten en idyllische paden. Er kunnen maximaal 5 deelnemers mee die een goede wandelconditie hebben en daarbij verstand hebben van markeren  én die graag onderdeel willen zijn van de Sufi Trail.
Kostenplaatje:

Vliegtickets naar Turkije en transfer naar Çukurca is voor eigen rekening.

Extra eten en drinken bij Midas Han is voor eigen rekening.

Overnachten met tent inclusief ontbijt en avondeten kost € 12. p.p.p.d.

Overnachten in een gedeelde kamer met drie bedden inclusief ontbijt en avondeten kost € 20. p.p.p.d.

Overnachten in een kamer inclusief ontbijt en avondeten kost € 30. p.p.p.d.

Transferkosten van en naar markeerlocaties kost € 35.

Luxe pelgrimsreis met privéchauffeur

Afbeelding
Wil je met twee of drie personen Sufi Trail wandelen maar kijk je er tegen op om alles zelf te regelen? De Sufi Trail bied een ideale oplossing. Onze betrouwbare wandelkaravaan chauffeur Fikri Bekbas haalt je op van het vliegveld en brengt je naar de wandellocatie waar jij wilt starten, Hij zorgt in overleg voor hotelboekingen en regelt alle gewenste randzaken op de Sufi Trail. Zoals bijvoorbeeld het aanschaffen van een sim kaart, eetgelegenheden en in het geval van calamiteiten contact met lokale overheden en dergelijke. Elke dag brengt en haalt hij je naar je begin en eindpunt van je wandeldag, Door de flexibele opstelling van een privéchauffeur zijn ook uitstapjes onderweg mogelijk naar archeologische sites thermale baden of misschien wil je wel even naar het strand. Is deze oplossing echt iets voor jou neem dan contact op met de Sufi Trail zodat we een passende offerte kunnen maken. Fikri is geliefd door alle wandelaars van de  wandelkaravaan. spreekt Engels, Turks en zelfs één woordje Nederlands. Een persoon die je reis kleurt en alle zorgen uit handen neemt zodat je alleen nog maar hoeft te genieten. Voor de duidelijkheid Fikri is een chauffeur en geen wandelgids. Ins en outs over de wandeling kun je met de Sufi Trial bespreken.

Wandel&fietsevents

Nederland 2022:

Drie Bronnen Tocht - Heiloo
We lopen elke zaterdag, wil je meelopen? Neem dan gerust contact op: 06-440 447 90 of stuur ons een mail op sufitrail@gmail.com

Agenda 2022

Wandelen met Linda in september
Wandelen met Linda in oktober
Uitgave
Sufi Trail wandelgids deel 1      (Engelstalig)
Sufi Trail wandelgids deel 2      (Engelstalig)
Sufi Trail Fietsgids                   (Engelstalig)

Sufi Trail Drie Bronnen Pelgrimsroute (Nederlands)
alleen verkrijgbaar als onderdeel van het startpakket

Sufi Trail wandelgids (Turkstalig)
Bella Coma - Natalia Mihai (Engelstalig)
Hiking the Sufi Trail - Susan Elloitt (Engelstalig)

Nederlandstalige boeken:
Leegte - Merel van Essen
Mevlana - Mohamed El-Fers
Oezbekistan Parel van de Zijderoute -
Burhanettin Carlak

Zie onze winkel voor meer Sufi Trail artikelen.

Sufi Trail in de Hiiker app

Publicaties
Alle nieuwsbrieven en artikelen kunnen worden terug gelezen op de website.

CONTACT

Iris Bezuijen: +31 6 440 447 90

Eindredactie: Mohamed El-Fers

Sufi Trail
Bijdragen: Jeanette Voorbij, Linda Pijl, Nirmala en haar gezin, Marcel Schuurmans en Johan van de Berg, Roelant Meijer