Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief december 2021

In deze nieuwsbrief

  • Van de voorzitter
  • Einde van wiskunde A, B, C en D?
  • Lezing Jan Hogendijk terugkijken
  • Enquête GeoGebra
  • Wintersymposium over zwarte gaten
  • Onderwijs meets Onderzoek
  • Oproep van de VO-raad
  • Blogs en meer
  • Van de vakbondstafel
  • Tot slot

Van de voorzitter


Beste collega’s,

Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat het nog maar twee weken duurt voor het Kerstvakantie is. Aan de ene kant gingen de afgelopen weken, sinds de jaarvergadering, erg snel, maar aan de andere kant zijn mijn leerlingen en ik heel erg aan vakantie toe. 

Door de onzekerheden rond de coronamaatregelen zijn mijn leerlingen laat op gang gekomen, die van jullie ook? Sommigen hebben nog steeds de juiste leerhouding niet gevonden. En ik houd mijn hart vast voor de examenleerlingen, lukt het wel om die op tijd ‘in de examenstand’ te krijgen?

In deze nieuwsbrief staat weer veel nieuws, zowel van de vereniging zelf als van anderen. Ik wil jullie wijzen op de ontwikkelingen rondom de vakkenstructuur van wiskunde in de bovenbouw havo en vwo. Het NVvW-bestuur heeft al lang geleden aangegeven dat er volgens ons iets moet veranderen aan deze structuur van wiskunde A, B, C en D. Nu zijn er duidelijke stappen gezet, lees hier iets verderop meer over. Vanaf het nieuwe jaar gaat de ontwikkeling van het nieuwe programma, met een andere structuur dus, verder. Wij blijven alert en zullen het proces komend jaar nauwkeurig volgen en reageren op de ontwikkelingen. Wil je zelf iets doen, dan kun je je in januari waarschijnlijk aanmelden als lid van de vernieuwingscommissie. Wil je met je hele sectie meedoen? Er zullen ongetwijfeld ook pilotscholen nodig zijn. Begin alvast met het gesprek in je vakgroep!

Rest mij op dit moment niets anders dan iedereen vanaf deze plek veel sterkte met de laatste twee weken te wensen en daarna een hele fijne Kerstvakantie.

Alvast een heel goed en gezond 2022.

Ebrina Smallegange
Voorzitter NVvW

Het einde van wiskunde A, B, C en D?


Op woensdag 8 november organiseerde SLO een webinar rond de ideeën van de werkgroep Vakkenstructuur Wiskunde, die in opdracht van het ministerie van OCW bezig is met het ontwerpen van een nieuwe vakkenstructuur voor wiskunde in de bovenbouw van havo en vwo.

Waarom een nieuwe vakkenstructuur voor wiskunde in bovenbouw havo en vwo?
De NVvW en de commissie Onderwijs van Platform Wiskunde Nederland constateerden al eerder dat de huidfige vakkenstructuur niet voor alle leerlingen en scholen goed werkt.
Afgelopen jaar hebben SLO en NVvW een uitgebreide inventarisatie gedaan naar de knelpunten in de huidige structuur. In dit rapport worden de 9 knelpunten besproken.

Werkgroep Vakkenstructuur
OCW heeft in het najaar een werkgroep Vakkenstructuur ingesteld die een alternatief voor de huidige vakken wiskunde A, B, C en D mocht ontwerpen. Deze werkgroep heeft als uitgangspunt de profielen zoals die bestaan in de bovenbouw van havo en vwo en het rapport met de knelpunten. 

Afgelopen donderdag organiseerde SLO een webinar over de uitkomsten en voorstellen van de werkgroep. Dit webinar is hier terug te kijken. 
Het webinar geeft duidelijkheid in de keuzes van de werkgroep en de dilemma’s waar men voor staat. 

De werkgroep kiest voor 2 grote wiskundeblokken, gebaseerd op de profielen die we kennen havo en vwo. 
Wiskunde Maatschappij: voor leerlingen in C&M en E&M profielen
Wiskunde Natuur: voor leerlingen in N&G en N&T profielen

Voor de leerlingen in E&M is er een Wiskunde Maatschappij+
Voor de leerlingen in N&T is er een Wiskunde Natuur+

De indeling zal voor havo en vwo hetzelfde zijn. De ideeën zijn samengevat in het plaatje hieronder. 




Wat bepaalt de werkgroep niet
De werkgroep maakt een voorstel voor een nieuwe indeling van de vakken wiskunde A, B, C en D in de bovenbouw van havo en vwo. De werkgroep gaat nadrukkelijk niet over de inhoud van de vakken. 
Welke wiskunde er precies in de verschillende vakken gegeven zal worden, wordt in de komende tijd bepaalt door een vakvernieuwingscommissie die in het voorjaar van start zal gaan. 

Meet-up Vakkenstructuur
Op donderdag 16 december organiseert de NVvW voor haar leden een meet-up om de ideeën van de werkgroep te bespreken. Leden van de NVvW kunnen deelnemen aan deze meet-up door zich hier aan te melden.

Datum: donderdag 16 december
Tijd: 19:30 uur
Waar: Online
Voorbereiding: Kijk het webinar terug, zodat iedereen met dezelfde informatie naar de meet-up komt. 
Meld je nu aan, en je ontvangt donderdagmiddag de link. 
 

Lezing Jan Hogendijk terugkijken



Iedereen die aanwezig was op de studiedag in november heeft kunnen genieten van de mooie lezing van Jan Hogendijk over Werken met de wiskundige erfenis van Oosterse culturen.
Nu is de lezing terug te zien voor alle NVvW leden via deze pagina.

Veel plezier met terugkijken! 

Enquête GeoGebra




Veel docenten hebben wel eens iets in GeoGebra gemaakt of werk van anderen gebruikt dat vrij beschikbaar is.

Met deze enquête willen we zicht krijgen op hoe GeoGebra ingezet wordt in het klaslokaal. Met de uitkomsten kunnen we in 2022 in een maandelijkse blog op de NVvW-site inspelen op wat er leeft.

De dataset wordt na afloop zonder persoonsgegevens via de NVvW-site vrijgegeven voor een Praktische Opdracht Statistiek.

De mening van iedereen willen we horen. Dus zowel de mening van de fervente gebruikers van GeoGebra als die van de docenten die er sporadisch of nooit gebruik van maken.
Daarom vragen we aan alle docenten of ze in elk geval de eerste vragen zouden willen beantwoorden. Wanneer iedereen meedoet, ontstaat een mooie nieuwe dataset voor Statistiek.
Alvast bedankt voor de medewerking.

Naar de vragenlijst
Henk Hietbrink

Wintersymposium over zwarte gaten




Op zater­dag 15 januari 2022 wordt weer het jaar­lijkse winter­symposi­um van het Konink­lijk Wiskun­dig Genoot­schap (KWG) gehou­den. Dit jaar is het thema Zwarte gaten, Abstrac­tie in het heelal.

Zwarte gaten zijn de meest abstracte objecten in het heelal. De vier sprekers gaan in op de wiskunde én de natuurkunde van zwarte gaten. 

De lezingen: 
Ein­stein’s zwarte gat (prof. dr. Jeroen van Dongen (Univer­siteit van Amster­dam)).
Zwarte gaten en het werk van Roger Penrose (prof. dr. Klaas Lands­man (Radboud Univer­siteit)).
Observa­tions of black holes using gravita­tional waves (dr. Tanja Hinde­rer (Univer­siteit Utrecht)).
Zwarte gaten simule­ren met super­compu­ters (Door prof. dr. Simon Porte­gies Zwart (Univer­siteit Leiden)).

Naast de vier voor­drach­ten wordt er uiter­aard ook weer een markt georga­niseerd, waar de NVvW aanwezig zal zijn met een stand. Het symposi­um is in de eerste plaats bestemd voor docen­ten wiskun­de. Echter, ook voor leerlin­gen en collega’s van andere vakge­bieden kan het symposi­um interes­sant zijn. Alle belang­stellen­den zijn van harte welkom.

Datum: Zater­dag 15 januari 2022 van 10:30 uur tot 16:00 uur
Locatie: Acade­miege­bouw van de Univer­siteit Utrecht (Dom­plein).
Kosten: voor KWG-leden € 35,- , voor niet-leden € 40,-
Bij beta­ling na 31 decem­ber 2021 zijn de deelna­mekos­ten € 5,- hoger.
Inbegrepen:  Lunch en consump­ties zijn bij de prijs inbegre­pen.
Aanmelden: via deze link


Maatregelen
We houden ons aan de corona­regels zoals die gelden in het acade­miege­bouw. Als de corona­maatre­gelen daartoe nopen, dan wijken we net als vorig jaar uit naar een online symposi­um. In dat geval word je hiervan op de hoogte gesteld en krijg je de deelna­mekos­ten terugge­stort.

Voor vragen kunt je terecht bij Rogier Bos.

Onderwijs meets Onderzoek




Zet alvast in je agenda:
Onderwijs meets Onderzoek op 10 juni 2022

Tijdens deze conferentie kijken we wat je morgen in de klas kunt gebruiken van al die mooie dingen die de afgelopen tijd op het gebied van wiskundeonderwijs onderzocht zijn. 

Tijdens Onderwijs meets Onderzoek gaan wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek over de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen.

Het thema van 10 juni: De toekomst van het statistiekonderwijs. 

Meer informatie volgt binnenkort. 

Blogs en meer



Nu de nieuwe website alweer meer dan een maand in gebruik is, zien we dat steeds meer mensen de weg naar de nieuwe onderdelen kan vinden. 

Blogs
Er komen regelmatig nieuwe blogs je kunt deze lezen op onze website, maar je kunt ook reageren naar de schrijver. Heb je een leuk idee voor een blog? Laat het ons weten! 

Podcasts
Neem zelf een podcast op of luister hier naar de podcast van Hester Vogels in gesprek met haar collega Mouamen Jumaa.

Discussies
Lees hier bijvoorbeeld de discussie over het uitleggen van transformaties in de klas. Neem deel aan de discussie of start zelf een nieuw onderwerp. 

Heb je vragen of opmerkingen over de nieuwe website? Mail ons dan. 

Oproep van de VO-raad


De VO-raad is op zoek naar voorbeelden van het schooleigen karakter in het schoolexamen. Zoals je wellicht weet, is sinds 1 augustus een wijziging op het Examenbesluit van kracht – een sluitstuk op de negen actielijnen.
De VO-raad merkt in  contact met scholen dat er nog vaak vragen zijn over het schooleigen karakter in het schoolexamen. Wij willen daarom voorbeelden verzamelen ter inspiratie.

Wij zijn op zoek naar scholen die het schooleigen karakter van het schoolexamen een plek hebben gegeven. Waar kan je aan denken?
  • Een school die een onderzoekende houding van leerlingen wil stimuleren, heeft veel meer onderzoeks- en praktische opdrachten in het schoolexamen dan gebruikelijk.
  • Een school die een ondernemende houding wil stimuleren, vraagt van leerlingen om samen met het bedrijfsleven projecten op te zetten als onderdeel van het schoolexamen.
  • Een school die keuzeruimte en eigen verantwoordelijkheid voor leerlingen essentieel vindt, vraagt van leerlingen om (een deel van de) schoolexamens te doen op een zelfgekozen moment en vorm.

En steeds maakt het deel uit van het schoolexamen en dus van het PTA.

Heb jij een mooi voorbeeld en wil je dit delen? Neem dan contact met mij op door op deze link te klikken.  

Tes Schmeink
Projectmedewerker Voortgezet Leren
VO-raad
 

Van de vakbondstafel



Pensioeninformatieavonden
De FvOv organiseert regelmatig pensioeninformatieavonden. De praktijk leert dat deze snel vol geboekt zijn. Wil je als eerste horen wanneer er weer avonden georganiseerd worden? Vul dan dit formuliertje in. 

CAO-VO
De FvOv-verenigingen, waaronder de NVvW, hebben ingestemd met de nieuwe cao voor het voortgezet onderwijs. Bij de NVvW heeft 74% voor de nieuwe cao gestemd, dit is iets lager dan het gemiddelde over alle FvOv-verenigingen, waarbij ruim 81% vóór heeft gestemd. 
Voor 2021 betekent de nieuwe cao een loonsverhoging voor alle werknemers van 1,5% vanaf 1 oktober 2021, een eenmalige uitkering van € 800 in november en een verhoging van de eindejaarsuitkering naar 8,33% (verhoging van 0,33%).

Er blijven zorgen over de loonsverhoging, die lager is dan de inflatie en over de werkdruk. Lees meer over de cao en de zorgen op de FvOv-site

CAO-MBO
Ook voor het mbo is een nieuwe cao-akkoord. Dit moet nog door alle partijen goedgekeurd worden. Lees hier meer over dit akkoord
 
Tot slot
Wil je de NVvW helpen, deelnemen aan een werkgroep, een meetu-up organiseren of iets anders voor de vereniging doen, neem dan contact op met ons bureau. 
hoofdbureau@nvvw.nl  

 

Feantersdyk 4-i
9264 TN Earnewâld
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.