Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief april 2019

In deze nieuwsbrief

  • Van de bestuurstafel
  • Examenbespreking
  • De Examenlijn
  • Meiveiling is begonnen
  • Wiskunde in het hbo en mbo
  • Platform Rekenbewust Vakonderwijs
  • Vrouwelijke wiskundigen in de belangstelling
  • Driemaal zilver voor Nederland bij Benelux Wiskunde Olympiade
  • Uitnodiging Pensioendag CMHF

Van de bestuurstafel

Veel succes met de eindexamens
Voor sommige leerlingen in de 4e klas van vmbo-basis en vmbo-kader zit het er al op, maar voor de grootste groep eindexamenkandidaten begint het volgende week: de eindexamens. Dat is niet alleen voor de leerlingen een periode vol stress, maar ook voor de docenten. Gaan de leerlingen toepassen wat je ze met zoveel verve hebt geleerd of raken ze toch weer in de war en halen ze van alles door elkaar? Hoe de resultaten ook mogen uitvallen, namens het bestuur wens ik alle leden met een eindexamenklas heel veel sterkte en succes de komende periode. 

Om je te helpen bij de werkzaamheden, hebben we alles over de examens op onze website nog een keer op een rijtje gezet.
Voor de zekerheid volgt hier nogmaals de link naar de adviestabel voor het opsturen van het examenwerk.

Curriculum.nu
We hebben het er het hele jaar al over gehad, het grote project om te komen tot een nieuw curriculum voor alle vakken in het voortgezet onderwijs. Op 7 mei zal het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde met een nieuw tussenproduct komen. Tot 11 augustus kun je daar een reactie op geven. De NVvW organiseert voor de leden een bijeenkomst op 15 mei. Hier zijn leden die willen bijdragen aan de reactie die het NVvW-bestuur aan Curriculum.nu zal sturen van harte welkom. Geef je wel even van tevoren op, zodat we weten op hoeveel mensen we kunnen rekenen. Opgeven kan hier

Rekenen in het VO, en nu verder!
Op 5 april heeft minister Slob in een brief aan de Tweede Kamer laten weten hoe hij komend jaar verder wil met het rekenonderwijs in het voortgezet onderwijs. In het kort komt de brief op het volgende neer: 
- alle leerlingen die in het schooljaar 2019-2020 hun diploma halen hoeven geen rekentoets meer af te leggen
- scholen en (wiskunde)docenten moeten aandacht aan het rekenonderwijs blijven geven.
Dit laatste punt is uiteraard van groot belang. Vooral in de onderbouw, moet aandacht aan het rekenen worden besteed.
De VO-raad, de NVvW en PReVo roepen de scholen en de wiskundeleraren op om aandacht aan het rekenonderwijs te blijven besteden. De NVvW zal zich hard blijven maken voor goed rekenonderwijs en voor een goede aansluiting naar het vervolgonderwijs. 

Examenbesprekingen



Ieder jaar organiseert de NVvW centrale examenbesprekingen in Utrecht. Van deze besprekingen wordt een verslag gemaakt dat iedere wiskundedocent tijdens het nakijken kan inzien. Het doel van deze bespreking en het verslag is om zoveel mogelijk overeenstemming te krijgen in het nakijken. Het correctievoorschrift is natuurlijk altijd leidend, maar in sommige gevallen voorziet het correctievoorschrift niet en dan proberen we afspraken te maken over het nakijken in deze situaties. 
De deelnemers aan de examenbesprekingen zijn ervaren docenten die in overleg tot voorstellen komen. Mocht je zelf aan zo'n centrale bespreking willen deelnemen, dan kan dat!

De data:
- vmbo-GL en TL: zaterdag 18 mei 12:00 - 14:00 uur
- havo A: zaterdag 11 mei 12:00 - 14:00 uur
- havo B: zaterdag 11 mei 14:00 - 16:00 uur
- VWO C: woensdag 22 mei 12:00 - 14:00 uur
- VWO A: woensdag 22 mei 14:00 - 16:00 uur
- VWO B: woensdag 22 mei 16:00 - 18:00 uur

Wil je deelnemen aan een bespreking, laat het dan weten via dit formulier. Uiteraard worden je reiskosten (openbaar vervoer, 2e klas) vergoed. Je hoort zo spoedig mogelijk of er plek voor je is.

De Examenlijn



In de tijd van de eindexamens wordt de Examenlijn steeds vaker gebeld door eerste of tweede corrector. Niet altijd leidt dit tot een bevredigend antwoord. 
Soms is dit uiteraard omdat men het inhoudelijk niet eens is, maar vaak is dat ook omdat men geen inhoudelijk antwoord krijgt. De Examenlijn is primair bedoeld om zicht te krijgen op fouten in het examen zodat we kunnen zorgen dat leerlingen hier niet door gedupeerd worden. Dat kan door een inhoudelijke aanvulling, het schrappen van een vraag of een correctie via de N-term (of een combinatie). Steeds vaker krijgen we vragen over specifieke leerlingantwoorden, discussie tussen 1e en 2e corrector, enz. Wij kunnen echter niet op de stoel van corrector gaan zitten. In dergelijke gevallen geeft de Examenlijn dus geen antwoord of een onbevredigend antwoord. Daarnaast krijgt de Examenlijn regelmatig  evaluatieve opmerkingen. Deze blijft men graag ontvangen, maar hier wordt geen inhoudelijke reactie op gegeven. 

Om duidelijk te maken waar de examenlijn wél voor bedoeld is, heeft CvTE de onderstaande infographic gemaakt. Deze wordt vergroot als je erop klikt. 

 

 

Meiveiling is begonnen



De winterverkoop van boeken en tijdschriften voor vaste lage prijzen leverde deze winter zo’n 350 euro op.
Nu is de jaarlijkse meiveiling van het Wereldwiskunde Fonds weer begonnen. Op de veiling website staan zo’n 650 boeken en tijdschriften klaar. Mooie puzzelboeken, Nederlandse en buitenlandse school- en studieboeken en boeken over geschiedenis van de wiskunde en de didactiek.
De volledige opbrengst van de boekenverkoop wordt besteed aan projecten van het WwF. Op de website van het Wereldwiskunde Fonds vind je hiervan veel voorbeelden. 
Op voorgaande veilingen werd vaak fanatiek geboden en weer overboden, dat maakt de veiling leuk! Doe eens mee, je maakt kans op mooie boeken en je steunt het mooie werk van het WwF.
De veiling loopt zoals altijd tot 1 juni. Veel plezier met de veiling.
 
Jos Remijn, veilingmeester WwF
e-mail: wereldwiskundeboeken@nvvw.nl  

Wiskunde in het hbo en mbo



Geeft u wiskunde in het mbo of hbo en vraagt u zich weleens af welke ontwikkelingen er rond wiskunde zijn aan andere mbo’s en hbo’s? Wij zijn een werkgroep bij de NVvW (Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren) die zich de komende tijd precies met dit onderwerp bezig wil houden. En u kunt ons hierbij helpen!

Een paar vragen
Om beter zicht te krijgen op het wiskunde-onderwijs in mbo en hbo, zijn wij als eerste stap op zoek naar informatie over de samenstelling van de wiskunde-teams binnen mbo en hbo. Wij zouden het op prijs stellen als een paar korte vragen zou willen beantwoorden. 
Als u informatie heeft over andere opleidingen binnen de faculteit/academie/ROC waar uw opleiding onder valt, zouden wij het op prijs stellen als u de antwoorden ook daarvoor wilt invullen (s.v.p. in een nieuw formulier)

Wat heeft u eraan? 
Als volgende stappen willen we zaken als de positie van wiskunde binnen de opleiding en de gebruikte didactieken in kaart brengen. Onzes inziens informatie waar we allemaal wat aan hebben!
U kunt ook aangeven of u op de hoogte wilt worden gehouden van nieuws vanuit onze werkgroep. Samen kunnen we meer betekenen voor onze studenten!

Naar de vragen, graag invullen voor 15 juni. 

Platform Rekenbewust Vakonderwijs


Na invoering van de referentieniveaus rekenen in het onderwijs (2011 e.v.) is in zowel vo (vmbo en havo/vwo) als mbo gezocht naar een zinvolle plek van rekenen in het curriculum en in toetsing. En de achterliggende vraag die daarbij speelt is welke professionals betrokken zijn bij het inrichten en onderhouden van die zinvolle plek, en over welke vaardigheden deze professionals moeten beschikken op het vlak van rekenen/rekendidactiek.
Een deel van de verantwoordelijkheid kan liggen bij wiskundedocenten. Binnen het platform rekenbewust vakonderwijs wordt afgestemd met en tussen vakdocenten van andere vakken (anders dan wiskunde en rekenen) in hoeverre ook zij een bijdrage kunnen leveren aan gecijferdheid en reken-wiskundige vaardigheid in vo en mbo.
Voor de komende periode (seizoen 2019-2020) is nog niet helemaal duidelijk wat er zal gebeuren met de ’naweeën’ van de rekentoets in het vo en het examen rekenen in het mbo. De tweede kamer heeft er op aangedrongen dat het rekenen meer aandacht moet krijgen in ‘de andere vakken’, maar daar zijn geen verdere maatregelen bij gegeven. Er zal dus veel gevraagd worden van ‘eigen initiatief van scholen’.
En dat is iets waar we met het Platform al ruime ervaring mee hebben (het maken van rekenposters, het invoeren van een extra rekencijfer bij scheikunde of andere vakken, hoe organiseer je een uitwisselings-sessie rekenen in je eigen school, de positionering van een rekencoordinator, e.d.)
Het platform voorziet in informatie, materiaalontwikkeling, rekenposters en een component onderzoek in verband met de consequenties voor professionalisering en de lerarenopleiding rondom deze vragen. Weet ons te vinden op dit vlak.

Ook het RekenVOort-materiaal is nog altijd beschikbaar. 

Vincent Jonker, secretaris van het platform. 
 

Vrouwelijke wiskundigen in de belangstelling




Van 15 t/m 21 april 2020 vindt in Nederland de European Girls’ Mathematical Olympiad (EGMO) plaats, een wiskundewedstrijd waar meisjes uit heel Europa aan mee kunnen doen. De EGMO vond in 2012 voor het eerst plaats en is sindsdien gegroeid van 19 deelnemende landen tot 52 in 2018.
Het doel van de EGMO is om deelname van meisjes aan wiskundewedstrijden meer te stimuleren. Meisjes worden hierdoor uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen en uiteindelijk is de hoop dat daarmee het aandeel meisjes bij de International Mathematical Olympiad vergroot wordt.

In de aanloop naar EGMO2020 schrijft de organisatie over het leven en werk van vrouwelijke wiskundigen uit heden en verleden. De eerste wiskundige waarover geschreven is, is Karen Uhlenbeck, die pas geleden de Abelprijs gewonnen heeft. Lees hier meer over deze bijzondere vrouw. 
Like EGMO2020 op social media, zodat je je (vrouwelijke) leerlingen kunt blijven inspireren! 
    

Driemaal zilver voor Nederland bij Benelux Wiskunde Olympiade



Bij de Benelux Wiskunde Olympiade, die dit weekend in Valkenswaard plaatsvond, heeft het Nederlandse team drie zilveren en vier bronzen medailles in de wacht gesleept. Voor het eerst in het elfjarig bestaan van deze drielandenstrijd voor wiskundetalenten kwam België als beste uit de bus. 
 
De Benelux Wiskunde Olympiade wordt sinds 2009 jaarlijks georganiseerd voor middelbare scholieren uit België, Luxemburg en Nederland. Teams bestaan uit tien leerlingen en de wedstrijd bestaat uit vier uitdagende wiskundeopgaven waar de deelnemers vierenhalf uur de tijd voor hebben. Voor elke opgave zijn zeven punten te verdienen. Eén deelnemer uit België, Tijs Buggenhout, loste alle opgaven foutloos op en behaalde hiermee de maximale score van 28 punten.
Lees hier verder 

Uitnodiging Pensioendag CMHF


De CMHF houdt zich in diverse gremia bezig met uw pensioen. Om met elkaar van gedachten te wisselen, kennis te delen en informatie te vergaren nodigt het bestuur van de CMHF de leden van de NVvW uit om aanwezig te zijn op de Pensioendag van het CMHF. Deze dag biedt ruimte voor verdieping, luchtigheid en inzicht in pensioen en pensioenkennis in het algemeen en over besluit- en keuzevorming in het bijzonder.
 
Wij zien u graag op 20 mei in het NBC te Nieuwegein!
Kijk hier voor het programma en aanmelding. 

Met vriendelijke groet,
Rob Hunnego
voorziter

Bekijk ook dit filmpje over de pijnpunten in het pensioenstelsel. 
Voor in de agenda
Jaarvergadering/studiedag 2019
is op 
2 november

Bladmos 23
2914 AA Nieuwerkerk ad IJssel
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.