De eerste bestuursvergadering van het nieuwe verenigingsjaar vond afgelopen woensdag plaats. Het bestuur vergadert ongeveer 10 keer per jaar. Hieronder staat als voorbeeld wat we afgelopen woensdag besproken hebben.
De vergadering stond vooral in het teken van het vaststellen van de stand van zaken m.b.t. allerlei lopende onderwerpen. Ook worden nieuwe initiatieven geopperd. Een groot deel van de tijd is besteed aan de voorbereiding van de jaarvergadering en studiedag van 2 november a.s.. De jaarrekening is in het bestuur besproken en vastgesteld, zodat de penningmeester verder kan gaan met het gereedmaken van de stukken voor de jaarvergadering. Het jaarverslag van de secretaris wordt besproken; staat erin wat we afgelopen jaar hebben gedaan en hebben bereikt? De voorzitter wordt voorzien van suggesties voor de jaarrede: wat wordt de toon en waarmee kunnen we de leden informeren en inspireren. Ook de studiedag staat in de steigers. De lezingen zijn geregeld. Er is nog ruimte voor leden om een workshop te geven tijdens deze dag.
Naast deze praktische zaken wordt tijdens de bestuursvergadering ook ruimte gemaakt om na te denken en te discussiëren over belangrijke thema’s. Om wat te noemen: op welke manier kan de NVvW van betekenis zijn voor statushouders met een wiskundebevoegdheid die hun weg zoeken in het Nederlandse onderwijsstelsel? Op welke manier kan de NVvW zich internationaal profileren en wat kunnen we als organisatie leren van vergelijkbare verenigingen buiten Nederland? Kleine groepjes bestuursleden die affiniteit hebben met een thema bereiden dit voor en zo vindt het mogelijk zijn weg naar een plan, waar u vervolgens op de jaarvergadering of via de nieuwsbrief van op de hoogte gesteld wordt.
Curriculum.nuCurriculum.nu is al ruim een jaar een vast agendapunt en dat zal nog wel even zo blijven. Op de
site van de NVvW kunt u onze reacties lezen op de tussenproducten van de ontwikkelgroep en op het proces. Op dit moment is men bij Curriculum.nu bezig het eindproduct af te ronden, dit wordt op 10 oktober a.s. aan minister Slob en de Tweede Kamer aangeboden. Voor de onderbouw zijn bouwstenen geformuleerd die als basis moeten dienen voor een vernieuwing van het curriculum voor de onderbouw. Voor de bovenbouw heeft de ontwikkelgroep aanbevelingen geformuleerd. Begin november geeft de NVvW haar visie op de aanbevelingen en op het vervolgproces voor de bovenbouw. Op de jaarvergadering zal meer bekend zijn en wordt de gelegenheid gegeven om in een workshop wat diepgaander op de producten, het proces en de reacties daarop in te gaan.
RekenenEn dan rekenen. Kort voor de zomervakantie werd het duidelijk hoe de minister de toekomst voor het rekenonderwijs ziet. Het Steunpunt Taal en Rekenen heeft dit kort samengevat:
- de centrale rekentoets en het rekencijfer worden met ingang van het schooljaar 2019-2020 afgeschaft. De wetswijzigingen die hiervoor nodig zijn gaan in per 01-01-2020 met terugwerking tot 01-08-2019;
- voor leerlingen met wiskunde in hun examenpakket geeft het eindcijfer voor wiskunde tevens een indicatie van de beheersing van de rekenvaardigheden van de leerling;
- er komt met ingang van het schooljaar 2020-2021 een schoolexamen rekenen voor leerlingen die geen wiskunde in hun examenpakket hebben, dit dient opgenomen te worden in het programma van toetsing en afsluiting (PTA). Scholen bepalen zelf hoe zij het rekenonderwijs aan deze leerlingen vormgeven;
- er wordt concreet uitwerking gegeven aan ´Een nieuw perspectief op rekenen in het vo´. De eerste stap is de afschaffing van de centrale rekentoets in het vo, de tweede stap is dat er een schoolexamen rekenen moet komen voor leerlingen zonder wiskunde in hun examenpakket en tot slot behelst de derde stap dat er een verandering in de opzet van het vak wiskunde in het vmbo moet gaan komen. Daar is een vakvernieuwing voor nodig en dit proces kan van start gaan na oplevering van de bouwstenen van Curriculum.nu, eind 2019;
- rekenen is en wordt geen toelatingscriterium voor doorstroom naar het mbo, alle vmbo-leerlingen hebben na het behalen van hun diploma toelatingsrecht op het mbo.
Bovenstaande opsomming is uit de brief van de minister, de Tweede Kamer moet hier nog een uiteindelijk besluit over nemen. Via
deze link kunt u op de website van Steunpunt Taal en Rekenen de Kamerbrief downloaden en lezen, maar ook een servicedocument waarin de vragen en opmerkingen van de verschillende Kamerfracties voor het vo zijn samengevat alsmede de reactie van de beide ministers op deze vragen.
Helaas ontbreken nog handreikingen hoe scholen om kunnen gaan met het rekenonderwijs voor de leerlingen zonder wiskunde in het pakket. Wij hopen dat er binnenkort meer duidelijk wordt. Van onze kant kunnen we u er in ieder geval op wijzen dat het
Project RekenVOort nog steeds voorziet in gratis materiaal voor deze groep.
Namens het bestuur,
Kees Garst.