Afbeelding
Nieuwsbrief Reconstructie Westkade Sas van Gent, nummer 6.

Van sloop naar opbouw

De herstelwerkzaamheden aan de Westkade, bij kunstmestfabriek Rosier, vorderen gestaag. De damwanden zijn in de zomer verankerd en op dit moment niet meer te zien. Het sloop- en graafwerk zit er voor het grootste deel op. De opbouw van nieuwe constructies is begonnen. Tijdens het bouwproject lopen de overslagactiviteiten van kunstmestfabriek Rosier gewoon door.

Verrassingen

Het aanbrengen en verankeren van de ruim 200 meter lange constructie was een spannende en intensieve klus. In bijna vijf weken tijd werden in totaal 89 trekankers aangebracht om de beiden wanden aan elkaar vast te maken. 85 ankers werden over een lengte van ruim achttien meter onder het wegdek doorgeboord. In het meest zuidelijke deel werden heel wat zaken aangetroffen die niet op tekening stonden: kabels, leidingen, betonpoeren van een kraan uit de jaren ’30, een oude damwand en stenen. Maar ook de fundering van een oude spoorlijn met de rails en bielzen er nog op, mogelijk gebruikt voor de aanleg van de vorige kade. Daar was boren niet mogelijk. Om de trekankers hier toch aan te kunnen leggen, paste de aannemer een methode toe die vooraf niet was voorzien. De grond werd weggezogen met een zuigmachine. Zo ontstonden er vier sleuven van 30 centimeter breed en twee meter diep. Al met al een vrij ingewikkeld werk.
Afbeelding
Ingewikkeld project
De nieuwe damwand wordt verankerd. Dit gebeurt om te voorkomen dat deze net als de oude damwand door het gebruik en de belasting dreigt in te storten. Precies dit maakt de constructie tot een vrij ingewikkeld project waar veel werk in zit. Want door de situatie op deze plek kunnen we de damwand niet vastzetten op een gebruikelijke manier: met boorankers die diagonaal in de grond worden geboord. De ontwerpers hebben daarom gekozen voor een beproefde methode, een constructie met een ankerwand die het gewicht van de voorwand tegenhoudt met trekankers.
Afbeelding
Wanden onder de grond
Half september is de negen meter diepe sleuf achter de frontwand opgevuld met zand, dat per schip werd aangevoerd. Door het zand steeds verder op te hogen, en rustig uit te laten zakken, ontstaat uiteindelijk een massief pakket. Dit proces kost tijd en is ook afhankelijk van het weer. De put waarin de ankerwand is aangebracht, is dichtgestort met grond die van het bouwterrein zelf afkomt en stevig vastgereden. Daarna wordt de sleuf opgevuld tot op de goede hoogte, en afgewerkt.
Op tekening
Projectcoördinator Remco Kok van Walhout Maritime: “Als het goed is gaan we die damwanden nooit meer zien. We hebben de nieuwe constructie helemaal ingemeten en in kaart gebracht, met landmeters en met een drone. Toekomstige generaties kunnen op tekening altijd terugzien wat er is gerealiseerd, waar de ankers en de 168 damwandplanken precies zitten. Hadden onze voorgangers dat ook maar gedaan. Dat had de bouw nu wel makkelijker gemaakt.”

Opbouw

Nadat de sleuven zijn dichtgestort met zand en grond, beginnen we met het opbouwen van de nieuwe constructies. Dat betekent veel betonwerk. Aan de voorkant komt een werkvloer en de bekisting voor een betonrand met bolders. Hier komen wrijfgordingen tegenaan (stalen, of in dit geval houten horizontale balken), waar de schepen aanmeren als de oude meerpalen weg zijn.
Aan de achterkant beginnen we met de constructie van de nieuwe voorzieningen, zoals de fundatie van de rails waarover de belader loopt. Deze rails zijn 100 meter lang. De oude fundatie aan de achterkant was nog in goede staat. Deze kon prima dienen als basis om de nieuwe op te bouwen, op de goede hoogte en met het goede type rails. Voor de kraanrails aan de voorkant moeten eerst nieuwe betonnen palen worden gestort.

De oude weg is nog in functie als toegangsweg voor het bouwverkeer. Uiteindelijk gaan we de bestaande asfaltlaag fresen en weghalen. Er komt een nieuwe asfaltlaag op de weg en het fietspad.
Afbeelding

Boren

Afbeelding
Het doorboren van de stalen mantelbuizen met een raketboring.

Eén geheel

Afbeelding
Anker met mantelbuis, ankerslot en verticale gording vormen samen een geheel. De stalen mantelbuizen liggen voor een deel op een zandpakket dat onder een lichte hoek is afgegraven (met GPS-techniek). Hier worden de ankers (staalkabels) doorgevoerd en op de gording vast gelast.
Afbeelding

Meer informatie

Meer informatie over de voortgang van de werkzaamheden leest u op www.terneuzen.nl/westkade. Hier vindt u ook de vorige nieuwsbrieven ‘Reconstructie Westkade Sas van Gent’.
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u hebt aangegeven dat u op de hoogte wilt blijven van de voortgang van de reconstructie van de Westkade in Sas van Gent. De nieuwsbrief heeft geen vaste verschijningsfrequentie, maar verschijnt wanneer er nieuws is te melden.