|
|
|
i&i conferentie 2022 Digitale Geletterdheid en nu verder
Thema van dit jaar is: Digitale Geletterdheid en nu verder. Het lijkt erop alsof de onderwijsontwikkelingen wat betreft Digitale Geletterdheid stil staan. Het gaat niet zo snel als wij zouden willen, maar we blijven ermee bezig.
Bekijk hieronder ons programma, of ga naar de conferentie website. datum: 10 november 2022 ontvangst: vanaf 9:00 uur begin programma: 9:45 uur afsluiting: 17:30 uur lokatie: Victor J. Koningsbergergebouw, Universiteit Utrecht
|
|
|
|
i&i conferentie extra aantrekkelijk voor uw collega Deze conferentie is extra aantrekkelijk voor docenten die een collega meenemen. Als die nog geen lid is van i&i dan mag zij/hij voor een zeer aantrekkelijk tarief mee (€ 35,--). Ook voor studenten hebben we een aantrekkelijk tarief, verjonging heeft namelijk de hoogste prioriteit binnen i&i. Zij kunnen deelnemen voor slechts € 60,-- voor een hele dag. Een dag waar je kennis maakt met de laatste ontwikkelingen in ons vakgebied.
|
|
|
Vrijdag 7 oktober stond in het teken van “CodeWeek School Label”. CodeWeek is vanuit de de Europese Commissie geïnitieerd om het belang van digitale geletterdheid, coding en computational thinking op de kaart te zetten. CodeWeek werd in 2012 opgezet door Z.K.H. Prins Constantijn en de toenmalige eurocommissaris Neelie Smit-Kroes. Afgelopen vrijdag vierden wij in ‘s-Hertogenbosch het eerste lustrum van de CodeWeek. De scholen Koninklijke Visio, Lyceum Kralingen en het ds. Pierson College kregen het CodeWeek Schoollabel toegekend.
Remco Pijpers (Strategisch adviseur Digitale Geletterdheid bij Kennisnet, Zoetermeer) en Eugenia Casariego Artola (Liaison CodeWeek namens de Europese Commissie, Brussel) benadrukten dat vooral de leraar voor de klas het verschil maakt. Samen met hen deelt onze school dat Digitale Geletterdheid voor jongeren van grote maatschappelijke waarde is. Vakvereniging i&i en CodeWeek zetten zich in voor meer leraren Informatica en Digitale geletterdheid voor de klas.
|
|
|
|
Inzet van intelligente technologie
Intelligente technologie maakt een opmars in de maatschappij en ook in het onderwijs. Het onderwijs gaat daarmee fundamenteel veranderen. Intelligente technologie kan het geven van onderwijs ondersteunen en verrijken. Maar heeft als risico dat de autonomie van leerlingen en leraren wordt aangetast en het onderwijs eenzijdig wordt. Om de kansen van de intelligente technologie te benutten en de risico’s te beheersen, is actieve betrokkenheid van het onderwijsveld nodig. De Onderwijsraad heeft hierover een rapport geschreven.
|
|
|
|
GEZOCHT NIEUWE BESTUURSLEDEN Het Platform Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs is een samenwerkingsverband van 9 vakinhoudelijke verenigingen in het Voortgezet Onderwijs. Samen vertegenwoordigen zij ongeveer 10.000 docenten in het voortgezet onderwijs en deels primair onderwijs. Het Platform is daarmee een knooppunt van netwerken van en voor vakverenigingen en docenten. Onze leden hebben oog voor onderwijskwaliteit en een wens om die kwaliteit te behouden en te verbeteren. Het Platform VVVO zet zich in voor de belangen van vakverenigingen. Daartoe:
- signaleert het Platform ontwikkelingen op onderwijsinhoudelijk gebied;
- vertegenwoordigt het Platform de aangesloten vakverenigingen op beleids- en bestuursniveau. Het Platform is het eerste aanspreekpunt voor OCW als het gaat om zaken die de vakverenigingen betreffen;
- geeft het Platform gevraagd en ongevraagd advies in relevante discussies rond onderwijsinhoudelijke vraagstukken, bijvoorbeeld door het sturen van gezamenlijke brieven namens de vakverenigingen aan de Tweede Kamer en andere partijen;
- organiseert het Platform het gesprek en kennisuitwisseling tussen de aangesloten vakverenigingen.
Wegens vertrek van 2 bestuursleden zoekt het Platform een nieuwe voorzitter en twee algemene bestuursleden. Bestuursleden zijn lid van een aangesloten vakvereniging en actief in het onderwijs als docent of lerarenopleider.
|
|