Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief mei 2022

In deze nieuwsbrief

  • Van de voorzitter
  • Vakvernieuwing vmbo-wiskunde
  • Vakvernieuwing onderbouw havo/vwo: docenten gevraagd
  • Vakvernieuwing bovenbouw havo-vwo
  • Meet-ups examen nakijken tweede tijdvak
  • Onderwijs meets Onderzoek
  • Oorkonde voor leerlingen met een 10
  • Vakantiecursus
  • Nieuws van het Wereldwiskunde Fonds
  • Tot slot

Van de voorzitter


Beste collega’s, 

In de eerste plaats welkom aan al die nieuwe leden die de afgelopen maand lid geworden zijn van onze vereniging. Traditiegetrouw worden veel mensen lid om tijdens het nakijken van het examen op ons examen-forum te kunnen discussiëren. Maar ik ga ervan uit dat deze nieuwe leden in de loop van het jaar merken dat het examenforum lang niet het enige is dat we onze leden bieden.

In elk geval zit het eerste tijdvak van de examens erop. De meeste van de examendocenten zijn bezig met de tweede correctie of komen even op adem na al het werk van de eerste correctie. Tijd om in deze nieuwsbrief naar andere zaken te kijken. 

Zo is er een kamerbrief van minister Wiersma over basisvaardigheden. Met deze kamerbrief is wat bijzonders aan de hand. Het lijkt in deze brief of de basisvaardigheden van rekenen/wiskunde los staan van onze wiskundelessen. Dat is gelukkig niet zo, al geruime tijd geleden is door SLO aangetoond  dat de referentieniveaus rekenen volledig worden afgedekt in de wiskundevakken van alle schoolsoorten. 
Als blijkt dat bij leerlingen in het voortgezet onderwijs de basisvaardigheden op het gebied van rekenen/wiskunde onvoldoende op orde zijn, dan is dat een probleem dat we in de wiskundelessen aanpakken. In de onderbouw en in de bovenbouw.
We hebben daarvoor nodig dat we weten wat bedoeld wordt met basisvaardigheden rekenen/wiskunde, dat we weten wát niet op orde is. We hebben voldoende lestijd nodig om álle leerlingen (met een achterstand, zonder achterstand, met voorsprong, met 'een rugzakje') te kunnen geven waar zij recht op hebben. En last but not least: we hebben docenten nodig! Ook die zorg moet hoog op ieders agenda blijven staan!

In deze nieuwsbrief veel over vakvernieuwingen, uitgesplitst naar 3 aparte stukjes, waarbij ik jullie speciale aandacht vraag voor de vernieuwing van de kerndoelen in de onderbouw. Daar zijn docenten voor nodig! 

Ik wens jullie veel leesplezier met deze nieuwsbrief, een fijn weekend en voor komende periode veel werkplezier!

Ebrina Smallegange
Voorzitter NVvW

Vakvernieuwing vmbo-wiskunde



Vlak voor de corona-crisis ons land overspoelde, is de vakvernieuwingscommissie voor wiskunde in het vmbo gestart. Een enthousiaste groep docenten, zowel uit het vmbo als havo en mbo, is samen met vakexperts aan de slag gegaan om de vernieuwing voor het vmbo vorm te geven. 
Naar verluid is de commissie nu bijna klaar en is het tijd voor het maken van lesmateriaal wat in eerste instantie in pilots gebruikt zal worden. 

Dat het wiskundeonderwijs op het vmbo aangepast moet worden, staat als een paal boven water. Dit programma is sinds de invoering van het vmbo in 1999 niet meer gewijzigd, terwijl de wereld om ons heen en de vervolgopleidingen zodanig zijn gewijzigd dat de wiskunde niet meer optimaal aansluit. 

Een wezenlijke wijziging van het wiskundeprogramma, met daarbij de wens om wiskunde voor iedereen in het vmbo verplicht te maken, vraagt om een zorgvuldige pilot-fase waarin de ideeën van de vakvernieuwingscommissie in de praktijk worden getoetst. 
Wij wachten, net als anderen in het land, op de plannen van de commissie, waarna we er met onze leden over in discussie willen gaan. 

Vakvernieuwing onderbouw havo-vwo: docenten gevraagd



Met de discussie over de achteruitgang van de basisvaardigheden van de leerlingen kwam ook de discussie over de vernieuwing van de kerndoelen voor de onderbouw havo en vwo weer naar boven. 
De minister wil met spoed werken aan deze vernieuwing en heeft voortvarend de opdracht aan SLO gegeven om nog voor de zomer te starten. 

Daarom kun je nu solliciteren voor een plek in de vernieuwingscommisse, die de kerndoelen voor de onderbouw van havo en vwo gaat aanpakken. 

Op deze pagina vind je meer informatie. Let op, er staat dat de reactietermijn bijna verstreken is, deze wordt waarschijnlijk verlengd. Ook als je nog niet zeker weet of het lukt om steun van je werkgever te krijgen, kun je je belangstelling kenbaar maken.
 

Vakvernieuwing bovenbouw havo-vwo



Op 25 april stuurde minister Wiersma van Onderwijs een brief naar de Tweede Kamer waarin duidelijk, zonder omhaal te lezen was dat Curriculum.nu van de baan is. Maar de curriculumvernieuwing gaat wel door, ook voor wiskunde. 

Voor de bovenbouw start na de zomer een traject van vakvernieuwing, waarbij de indeling van de vakken Wiskunde A, B, C en D aangepast wordt aan een nieuwe structuur. 



In deze nieuwe structuur is de indeling gebaseerd op de profielen en is er een basisdeel dat voor iedereen geldt. 

In de komende 2 jaar zal een vakvernieuwingscommissie zich gaan buigen over de inhoud van deze vakken. De NVvW zal dit proces nauw volgen en regelmatig discussie-meetings met de leden organiseren, zodat iedereen die dat wil zijn/haar mening kan inbrengen. 
 

Meet-ups examen nakijken tweede tijdvak




Ook voor het tweede tijdvak organiseert de NVvW online meet-ups over het nakijken van het examen. Deze meet-ups zijn informeel, er wordt geen verslag gemaakt van de bijeenkomsten. 


Wil je je opgeven voor een meet-up, ga dan naar dit formulier. 
 

Onderwijs meets Onderzoek



10 juni 2022: De toekomst van het statistiekonderwijs
Tijdens deze conferentie kijken we wat je morgen in de klas kunt gebruiken van al die mooie dingen die de afgelopen tijd op het gebied van wiskundeonderwijs zijn onderzocht. 

Onderwijs meets Onderzoek is dé ontmoetingsplek tussen leraren en onderzoekers. Je kunt met elkaar in gesprek over de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen.

Het thema van 10 juni: De toekomst van het statistiekonderwijs. 

Het programma
14:30 – 15:00 Inloop
15:00 – 15:45 plenaire lezing van Casper Albers
16:00 – 16:45 postersessie
17:00 – 17:45 parallele workshops
18:00 – 19:00 afsluitende maaltijd

Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Oorkonde voor leerlingen met een 10



Ook dit jaar kunnen wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs een oorkonde aanvragen voor hun leerling(en) met een 10 op het eindexamen. 

Heb je een excellente leerling met een 10 op de eindlijst? Dan kun je deze leerling aanmelden voor een oorkonde van Platform Wiskunde Nederland. Je kunt deze oorkonde bij de diploma-uitreiking overhandigen. Helaas kan door de omstandigheden alleen een digitale versie worden opgestuurd, die je zelf kunt printen. 

Leerlingen met een foutloos gemaakt centraal eindexamen (vmbo, havo of vwo), maken daarnaast kans op een leuke prijs.

De oorkonde kan worden aangevraagd tussen 15 juni en 10 juli 
Lees meer op de site van Platform Wiskunde Nederland
 

Vakantiecursus



De vakantiecursus voor wiskundeleraren staat dit jaar in het teken van
   Willekeur en structuur in netwerken

Hoofddocente is Nelly Litvak (Universiteit Twente). Daarnaast zullen Clara Stegehuis (UT) en  Pim  van der Hoorn (TU/e) een voordracht houden.

De vakantiecursus vindt zoals altijd plaats in Amsterdam en in Eindhoven. 

Amsterdam: 26 en 27 augustus
Eindhoven: 2 en 3 september

Klik hier voor meer informatie en aanmelden. 
 

Nieuws van het Wereldwiskunde Fonds



Dank aan allen die hebben meegeboden op de boeken van de aprilveiling.
Op 30 april eindigde deze veiling van het Wereldwiskunde Fonds. Er werden zo’n 500 boeken verkocht en de opbrengst was € 2.640,90.
De opbrengst wordt zoals altijd volledig besteed aan projecten voor wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.

Er zijn gelukkig nog heel veel mooie boeken over. Daaronder zijn veel buitenlandse studieboeken, Nederlandse schoolboekjes en opgavenboekjes voor wiskunde. Deze boeken bieden we aan op de Zomerverkoop, alle boeken voor een vaste lage prijs. Daar vind je ook veel complete jaargangen van het tijdschrift Pythagoras, veel oude Schaum-studieboeken en Engelstalige Getal en Ruimte-boeken. We verkopen nog steeds het boekje ‘Een driehoek is meer dan drie hoeken’ van Bruno Ernst.

Alle reden dus om een kijkje te nemen op de veilingsite.
 

Van de vakbondstafel: Peiling coronamaatregelen



 
In de afgelopen weken hebben er diverse overleggen plaatsgevonden over een nieuwe cao-VO. De belangrijkste onderwerpen zijn daarbij de besteding van de werkdrukmiddelen (300 miljoen uit het onderwijsakkoord) en een loonafspraak.

De tijd begint te dringen, voor 15 juli moet er een afspraak gemaakt zijn over de werkdrukmiddelen om ze voor het komende schooljaar veilig te stellen. De cao-partijen (FvOv, AOb, CNV , FNV Overheid en de VO-raad) zijn volop in gesprek en er worden in de overleggen vorderingen gemaakt. Streven is om op 14 juni een akkoord te bereiken. 

Lees meer hierover op de website van de FvOv
Tot slot
Voor in de agenda:
Op 1 oktober organiseert de werkgroep Geschiedenis het XXVIIIe symposium, met als thema Machtige verhalen. Binnenkort lees je meer over dit symposium, dat gehouden zal worden in Museum Boerhave in Leiden.  

Op dinsdag 11 oktober 2022 zal de wiskun­dedia­loog, een studie­dag voor wiskun­dedocen­ten, weer live plaats­vin­den op de Radboud Univer­si­teit te Nijme­gen.

Feantersdyk 4-i
9264 TN Earnewâld
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.