Doorpakken op Digitalisering Na ruim twee jaar samenwerken hebben (vrijwel) alle teamleden van Doorpakken op digitalisering elkaar eindelijk een keer live ontmoet tijdens de Doorpakken-team tweedaagse. Afgelopen 16 en 17 mei hebben bijna honderd Doorpakkers gevoeld hoe het is om onderdeel uit te maken van deze beweging. Het was een groot succes en wat gaf het een energie om met iedereen samen aan de slag te zijn! Alle teams hebben gewerkt aan het nog beter uitdragen van hun resultaten en producten, gericht op de centrale missie van het programma: meer flexibiliteit in de onderwijsorganisatie en in het leren om zo bij te dragen aan de leerbehoeften van de student, het bedrijfsleven en de samenleving.
Ook hebben de teamleden elkaar volop leren kennen, waardoor er nog meer lijntjes onderling zijn gelegd. Dat gaan jullie de komende periode merken in een aantal publicaties waarin de thema’s samenkomen. Daarbij sluiten we ook aan bij de brede beweging in het mbo, die bijvoorbeeld zichtbaar is in
mbo2030, waarvan we ook een keynote hebben gehoord. Tot slot hebben we een deel van de tweedaagse gebruikt om de samenwerking met het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ict (in het ho) te verstevigen. Volgend jaar zullen velen uit deze twee programma’s, samen vormgeven aan het nieuwe programma
Digitaliseringsimpuls NL, daarvoor verkennen we nu met elkaar wat er kan worden doorgezet en wat er nodig is. Was je er niet bij? Niet getreurd! Op de MBO Digitaal Conferentie kun je gewoon alsnog met ons meedoen!
Flexibilisering & Modularisering In het MBO programma Doorpakken op Digitalisering is voorzien in de ontwikkeling van een Eigen Dossier voor een student. De gedachte achter dit dossier is dat je digitaal regie kunt voeren op je eigen leer- en ontwikkelopbrengsten tijdens je schoolloopbaan en daarna. Door middel van een clickable demo geven we een eerste inkijk hoe dit er functioneel uit zou kunnen zien. De kern is dat de student uit geverifieerde bronnen leer- en ontwikkelopbrengsten ophaalt waarbij er voor de ontvanger van die data zekerheid is over de identiteit van de student en de behaalde opbrengsten. De student kan de data desgewenst verrijken met eigen gegevens en vervolgens delen met bijvoorbeeld onderwijsinstellingen, werkgevers of het UWV. De clickable demo wordt de komende periode gebruikt om het concept verder aan te scherpen en om het gesprek te gaan voeren over wat verder nodig is in de keten ten aanzien van stelselafspraken, architectuur, techniek en infrastructuur.
De clickable demo is te vinden op
Publicaties Doorpakken Eigen Dossier. Digitaal Burgerschap Laatste Roadshow Digitaal Burgerschap 16 juni in Amsterdam!
Hoe spreek je met studenten over de digitalisering van de samenleving?
Hoe ontwerp je onderwijskundig geschikt materiaal voor studenten waarin ze dit kritisch leren beschouwen? Hoe leeft de school kritisch digitaal burgerschap voor? Welke kritische denkvaardigheden heb je nodig als docent en student om bijvoorbeeld desinformatie te herkennen?
Dit en meer bespreken we in onze roadshows bij mbo-scholen. We hebben nog 1 Roadshow te gaan! Na een hele leuke en leerzame roadshow-middag in Breda is er nog één kans om onze Roadshow te bezoeken: in Amsterdam! Zien we je op 16 juni van 15.00-17.00 daar? Geef jezelf (of een collega) op!
Kijk op:
Roadshow kritisch digitaal burgerschapsonderwijs Data-ondersteund onderwijs Kijkt jouw bestuurder ook zo glazig zodra het gaat om gebruik van data in het onderwijs?
In een speciaal ontwikkelde workshop kun je jouw bestuurder bewust maken van de mogelijkheden van data-ondersteund werken én ook nog eens warm maken voor het gebruik van studiedata in het onderwijsproces. Op 14 juni (datadinsdag) vertellen we je hoe je dit kunt doen op basis van de ervaringen bij St. Lucas. Daar ging hun CvB je al voor.
Meer over de ervaringen bij St. Lucas in dit blog van Erno Mijland, lid van het team DOO van Doorpakken:
Klik hier Details over de datadinsdag op 14 juni kun je hier vinden:
Datadinsdag 14 juni Onderwijslogistiek Het team onderwijslogistiek is 25 en 26 mei weer bij elkaar geweest om de handreiking Onderwijslogistiek verdere invulling te geven. Deze handreiking, die op dit moment dus wordt opgesteld, bespreekt onderwerpen als ambitie, principes, impact, randvoorwaarden en helpt je via een IST- en SOLL methode aan een soort GAP analyse. Deze GAP analyse kun je gebruiken om het gesprek aan te gaan binnen je eigen instelling. Integraliteit en samen de gehele reis doorlopen is van belang. Samen bekijken welke besluiten er nodig zijn om de flexibilisering en modularisering te faciliteren. Maar ook samen bespreken hoeveel variatie je daarbij wil toestaan binnen je organisatie. Niet voor niets is en blijft het motto: standaardiseren om te flexibiliseren. Meer hierover in de handreiking Onderwijslogistiek. Zodra deze gereed is zal het via
publicatiesdoorpakken.nl worden gepubliceerd.
Voor meer informatie over onderwijslogistiek kun je
hier terecht.
Heb je vragen of wil je hier meer over weten over onderwijslogistiek kun je hiervoor contact opnemen met
Rob Vos.
Innovatie Donderdag 16 juni van 16.00 – 17.00 uur is er weer een nieuwe Innovatie Etalage.
Met een mbo-opleiding ben je ‘praktisch hoogopgeleid’. Praktijkervaring maakt een groot onderdeel uit van het leren van onze studenten. In de afgelopen twee jaar heeft niet elke student de kans gehad om de ‘echte’ praktijk voldoende te ervaren. In sommige gevallen is de ‘echte’ praktijk ook te gevaarlijk of te duur. Denk bijvoorbeeld aan ‘wat te doen bij een ontploffing in de waterstoffabriek’?
In deze sessie van de Innovatie Etalage willen we je laten zien hoe ‘immersieve’ technologie zoals VR en AR ikan worden ingezet bij het beleven van praktijk.
Waar: online, MS Teams
Voor wie: docenten
Aanmelden:
Klik hier