Open Education Week 2022Deze week (maandag 7 maart tot en met vrijdag 11 maart) vindt de jaarlijkse Open Education Week plaats. Dit is wereldwijd dé week waar open onderwijs en open leermaterialen in de spotlight staan. Over de hele wereld worden de laatste ontwikkelingen met elkaar gedeeld. Ook vanuit Doorpakken op digitalisering en MBO Digitaal wordt hier samen met verschillende anderen bij stilgestaan.
Voor het programma kijk
hier, volgende week komt op de MBO Digitaal website een terugblik.
Eigen Dossier Op de MBO conferentie van 28 januari zijn de laatste opbrengsten gepresenteerd hoe een Eigen Dossier er uit zou kunnen zijn voor een studerende of lerende. We hebben gekozen voor een visualisatie in de vorm van een conceptuele app omdat deze beelden functioneel het dichtste op de wereld van de gebruiker aansluiten. Tijdens de ontwikkeling hebben we studenten mee laten denken en hun mening gevraagd over de functionaliteit. De strekking van hun reactie was dat het een mooie manier zou zijn om op deze manier je ontwikkelopbrengsten te verzamelen en te delen, ook als instrument voor LOB.
Het plan is om in het voorjaar deze inzichten te gebruiken om toe te werken naar een werkend prototype.
Meer informatie:
Eigen Dossier - MBO Digitaal (publicatiesdoorpakken.nl)Docent ondersteuning Hoe komt je tot optimale docentprofessionalisering op het gebied van ict-bekwaamheid? Het lijkt een grote vraag, maar toch schrikt het veel collega’s niet af. Het themateam Docentondersteuning heeft namelijk gemerkt dat er bij verschillende mbo-instellingen interessante initiatieven zijn ontstaan op dit vlak. Om te kunnen leren van elkaar heeft het themateam waarderend actieonderzoek verricht naar verschillende voorbeelden. Wil je bijvoorbeeld weten hoe je de competenties van docenten in beeld kan brengen? Of hoe je met een multidisciplinair team werkt aan het thema? Je ziet het allemaal terug in ons kookboek. Hoog tijd om het door te nemen en zelf de keuken in te gaan:
Meer informatie:
kookboek docentondersteuningDigitaal Burgerschap De werkgroep Digitaal Burgerschap heeft op 17 februari een uitgebreide werkgroepbijeenkomst gehad met o.a. Peter Paul Verbeek, Renze Tjoelker en Laurence Guerin bij aansloten. Daarnaast was ook het kennispunt mbo burgerschap vertegenwoordigd waarmee de werkgroep nauw samenwerkt.
Als opbrengst van deze dag is een artikel gemaakt wat binnenkort beschikbaar komt via onze publicatiepagina.
Het kennispunt mbo burgerschap heeft samen met Digitaal Burgerschap een themapagina gemaakt over Burgerschap in een digitaliserende samenleving. Op deze pagina is ook de nieuwe promotievideo duidelijk in beeld. Deel deze met uw docenten. Digitaal Burgerschap gaat alle docenten in het mbo aan!
Meer informatie:
Burgerschap in een digitaliserende samenleving - Burgerschap MBOSamen met de werkplaats Democratisering van Kritisch Denken (practoraat Burgerschap) doet de werkgroep de windstreken van Nederland aan met een Roadshow Kritisch (digitaal) burgerschap. Meld je aan en denk mee over een schoolvisie op kritisch (digitaal) burgerschap of werk aan lesmateriaal.
Meer informatie: Roadshow:
Kritisch (digitaal) burgerschapsonderwijs - Burgerschap MBOFlexibilisering & Modularisering In de afgelopen weken en in de komende periode werkt Team Flexibilisering & Modularisering verder aan het uitwerken van de Flexibel Inzetbare Module (FIM). Op korte termijn komt er een stroomschema, format en handleiding beschikbaar. Hiermee kunnen we met elkaar in gesprek en nieuwe pilots starten. Met het Team Onderwijslogistiek kijken we naar de impact van modulair onderwijs op de processen in de school. Niet alleen voor wat betreft het initiële onderwijs, maar juist ook voor LLO. Aan de hand van persona’s kijken we met verschillende brillen naar de FIM. Wat komen we dan tegen? Ondertussen maakt de MORA furore in het land, ligt er een discussiestuk over de MOSA en hebben we een nieuwe meedenker kunnen verwelkomen. Monique Storck sluit zich bij ons aan namens Sbb.
Innovatie Het thema innovatie start met sessies onder de titel “de Innovatie Etalage”, tijdens de sessies komen ‘leshacks’ aan bod. Inspirerende ideeën rondom digitalisering, waar jij als docent morgen met je studenten mee aan de slag kan. In de sessie is aandacht voor het ‘wat’ en voor het ‘hoe’ en ‘waarom’, zodat je geen trucje leert maar ook zelf aan het denken en innoveren kunt slaan. Alle ideeën komen voort uit de verschillende Doorpakken-thema’s; zo maken we deze kennis nog praktischer toegankelijk. Op de
homepagina van de innovatie etalage vind je alle data.
Op 17 maart van 16.00 tot 17.00 uur trappen we af met het thema ‘Grip op de groep’! Er is lange tijd weinig ‘echt’ contact met en binnen de groep geweest, terwijl we weten dat goede groepsvorming leidt tot betere leerresultaten. Dit vraagt met name aandacht nu weer meer fysiek mogelijk is. Hoe voel je als docent aan wat er speelt? Hoe kan de student zich onderdeel voelen van een groep, ook op afstand? Welke didactiek draagt bij aan het ‘groepsgevoel’? Met deze leshacks van collega’s kun je zelf aan de slag. Word bewust van je handelen en krijg weer grip op de groep.
Meer informatie:
Innovatie etalage 17 maart 2022 - MBO Digitaal OnderwijslogistiekHet team onderwijslogistiek (OL) is op 8 en 9 maart weer bij elkaar geweest om verder invulling te geven aan welke belangrijke principes vorm geven aan een SOLL-positie in relatie tot Flexibiliseren en Modularisering van het onderwijs. Deze principes kunnen door een school worden gebruikt om door middel van gesprekken haar eigen positie (de IST-positie) en het toekomstige flexibiliseringsscenario (SOLL) vorm te geven. De GAP kan dan gezien worden als het te lopen ontwikkeltraject. Bovendien heeft het team samen met leden van het team F&M (Flexibilisering en Modularisering, voorheen LLO) een verdieping doorlopen van de MORA en de impact van de flexibiliseringsscenario's hierop. Twee intensieve dagen die zeker input gaan geven aan de handreikingen die het team OL gaan opleveren.
Data-ondersteund onderwijsPraktijkvoorbeelden Learning Analytics: ontmoet de voorlopers.Tijdens de extra lange Datadinsdag op 12 april wordt een aantal praktijkvoorbeelden getoond en besproken. In een live (!) bijeenkomst in Amersfoort kun je inspiratie opdoen om zelf met Learning Analytics in jouw onderwijs en instelling aan de slag te gaan. Collega’s uit het onderwijs laten zien hoe data hen helpen hun onderwijs te verbeteren, waarna je met hen in gesprek kunt om meer te weten te komen over hun initiatief en bijvoorbeeld over wat je nodig hebt om dit op te kunnen pakken in jouw eigen situatie.
Blok dus alvast dinsdagmiddag 12 april in jouw agenda, binnenkort staan alle details op de website van MBO-Digitaal.
Leergang Data Science: Leadership challenge analytics en AI in het onderwijs – reageer snel!Ben jij een voorloper die wil werken aan een integrale blik op hoe data tot nuttige inzichten leiden op bestuurlijk, strategisch en onderwijskundig vlak binnen jouw instelling? Schrijf je dan in voor de
Leergang Data Science: Leadership challenge analytics en AI in het hoger onderwijs. Hoewel de titel anders doet vermoeden is deze leergang ook toegankelijk én geschikt voor mensen uit het mbo. Met een klein team uit jouw instelling werk je aan een praktijkcasus van jouw eigen school. Het is ook mogelijk individueel in te schrijven.
Deze leergang is ontwikkeld door Erasmus Centre for Data Analytics (ECDA), SURF en de versnellingszone Veilig en betrouwbaar benutten van studiedata. De leergang start op 5 april en inschrijven voor deze editie is mogelijk tot en met 10 maart 2022. In september is er weer een mogelijkheid mee te doen. MBO-Digitaal is bereid aan een aantal inschrijvingen voor de eerste leergang mee te betalen. We verwachten dan wel dat je meewerkt aan een evaluatie, zodat we in september deze leergang breder in het mbo kunnen uitzetten.
Meer informatie:
Leergang Data Science: Leadership challenge analytics en AI in het hoger onderwijs | SURF.nl