Het ministerie van OCW heeft SLO op 29 april 2022 de opdracht gegeven om nieuwe kerndoelen te ontwikkelen voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid voor po, onderbouw vo en (v)so.
De conceptkerndoelen zijn de opbrengst van de ontwikkelfase.
Onder leiding van een procesregisseur hebben leraren en vakexperts uit het primair- en voortgezet onderwijs samen met curriculumexperts de conceptkerndoelen opgesteld.
Ieder team werd bijgestaan door een advieskring met vertegenwoordigers van o.a. vakverenigingen, lerarenopleidingen, experts en maatschappelijke organisaties.
Het afgelopen jaar heeft de advieskring vier keer haar achterban geraadpleegd en een advies uitgebracht. Deze adviezen zijn verwerkt door de kerndoelenteams.
Nieuwe kerndoelen zijn een belangrijk voorwaarde, maar geen garantie voor goed onderwijs.
De werkelijke kwaliteit van het onderwijs vindt plaats in de school. Een goede vertaalslag in het onderwijs van doelen naar passende onderwijsactiviteiten, didactiek en toetsing is essentieel.
De rol van leraren en schoolleiders hierin is cruciaal.
Deze nieuwsbrief is geheel gewijd aan de conceptkerndoelen die enigszins een beeld geven op de uiteindelijke kerndoelen.