Rekenen in het VO, hoe nu verder? De afgelopen jaren is er veel gezegd en geschreven over de rekentoets en het afschaffen hiervan.
In de Tweede Kamer zijn op dinsdag 5 februari verschillende moties met betrekking tot het rekenonderwijs aangenomen. Een van deze moties, de Motie van Meenen, stelt dat de rekentoets moet worden afgeschaft en dat het alternatief dat de NVvW tezamen met het ministerie van OCW heeft geschreven moet worden ingevoerd.
Dit alternatief is hier te lezen.
Maar hoe nu verder? Deze vraag is nog niet beantwoord. De motie is wel aangenomen, maar minister Slob moet nog aangeven hoe hij deze en andere moties wil uitvoeren. We wachten dus op een brief van de minister, waarin aan scholen wordt duidelijk gemaakt hoe er nu verder moet worden gegaan met het rekenen.
Voor ons blijft
rekenonderwijs belangrijk. Een mogelijk scenario voor komend schooljaar zou zijn:
- Wiskundeleraren verzorgen in de onderbouw bij het vak wiskunde ook het rekenen (dit zit in de wiskundeboeken, maar op sommige scholen zijn in het verleden uren bij wiskunde weggehaald om rekenen te geven, de wiskundedocenten slaan dan veelal de rekenhoofdstukken over, maar wanneer er geen aparte rekenuren meer zijn, dan moet de wiskundedocent dus de rekenhoofdstukken ook behandelen.)
- In de bovenbouw wordt rekenen onderhouden bij wiskunde en bij andere vakken
- Voor leerlingen zonder wiskunde in het eindexamen moet de school een rekenonderwijs verzorgen en de resultaten hiervan ook op een certificaat of iets dergelijks aan het vervolgonderwijs kunnen laten zien
Zoals gezegd, dit is slechts een van de mogelijke scenario’s. De minister zal hierover uitsluitsel moeten geven.
Belangrijk voor scholen op dit moment is dat de
rekentoets dan wel afgeschaft lijkt te worden, maar dat
rekenonderwijs nog steeds aandacht dient te krijgen.