Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief maart 2020

In deze nieuwsbrief

  • Van de bestuurstafel
  • Conferentie vmbo en onderbouw havo-vwo 2020
  • NVvW projectenfonds 
  • Zorg over bevoegdheden
  • Winterverkoop en meer van het WwF
  • Cadeautje van het Cito
  • Vakantiecursus
  • Dag van de wiskunde
  • Handreiking schoolexamens
  • EGMO 2020
  • Discussie bijeenkomst Toekomst van ons onderwijs

Van de bestuurstafel

Op maandag 27 januari heeft Ebrina Smallegange, als voorzitter van de NVvW, in een hoorzitting in de Tweede Kamer antwoord gegeven op vragen m.b.t. de opgeleverde bouwstenen en het beoogde vervolgproces van curriculum.nu. Op de site van de Tweede Kamer is terug te zien hoe dit gesprek is verlopen. Informatie over de opvattingen van de NVvW zijn te vinden in diverse stukken op de website en in de nieuwsbrief van januari.
De volgende stap in het geheel van Curriculum.nu was een debat in de Tweede Kamer op donderdag 5 maart. Tijdens dit debat waren veel van de kritische kanttekeningen uit de hoorzittingen terug te horen in de vragen van de kamerleden aan de minister. Voor een ieder die hierin geïnteresseerd is, is het debat hier terug te kijken.
Aan het einde van dit debat beloofde de minister aan de Kamer om snel een brief te sturen om meer duidelijkheid te geven over het vervolg traject. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar de rol die vakverenigingen, waaronder de NVvW, wordt toegedacht.

Regelmatig organiseert de FvOv een zogenaamde Onderwijskamer waarin vertegenwoordigers van vakverenigingen met elkaar van gedachten wisselen over allerlei onderwerpen die het onderwijs in brede zin betreffen. Bij de laatste bijeenkomst waren twee ambtenaren van OCW te gast om informatie te geven over de stand van zaken rond de wet Beroep Leraar, waarin zaken geregeld zijn over de inrichting van de zeggenschap over de uitoefening van het beroep leraar. In dit kader kwam ook het Lerarenportfolio aan de orde, dit is de opvolger van het lerarenregister en wordt onderhouden door het ministerie van OCW. Wij komen graag in contact met collega's die gebruik maken van dit portfolio om te horen wat jullie hiervan vinden. Deze signalen kunnen we gebruiken bij onze gesprekken met OCW. 

Recent is ook het discussiestuk Toekomst van ons Onderwijs verschenen. De komende tijd organiseert de Stichting van het Onderwijs diverse dialoogbijeenkomsten waarin iedereen rond een aantal thema’s input kan geven. Ook de FvOv organiseert zo'n bijeenkomst, op woensdag 18 maart. Verderop in deze nieuwsbrief meer hierover. 

Al die vakoverstijgende thema’s zijn van belang, maar daarnaast verliezen we niet uit het oog dat we vooral ook graag bezig willen zijn met wiskunde en het onderwijzen ervan. Zo zijn de voorbereidingen voor de vmbo conferentie op 1 april in volle gang en wordt er gewerkt aan een statistiekconferentie voor bovenbouw havo en vwo en vervolgonderwijs voor komend schooljaar.
De jaarlijkse conferentie Onderwijs meets Onderzoek gepland op 15 april gaat helaas niet door. Onderwijs meets Onderzoek zou plaatsvinden tijdens het Mathematisch Congres (NMC). De organisatie van dit congres heeft echter moeten besluiten het congres af te blazen, nadat een aantal buitenlandse sprekers in verband met het coronavirus zich had afgemeld. Hopelijk kunnen we snel een nieuwe editie organiseren. 

De oproepen in de vorige nieuwsbrief om mee te doen met een aantal nieuwe initiatieven heeft al tot enthousiaste reacties geleid. Aarzel niet om informatie in te winnen en je aan te melden. (zie informatie in de vorige nieuwsbrief).

Tenslotte. Nu de voorjaarsvakantie voorbij is lijkt de schooltijd voor examenklassen nog sneller te gaan dan daarvoor. Er zijn nog maar enkele weken te gaan om wat laatste puntjes op de i te zetten voor de leerlingen examen gaan doen. Gelukkig duurt het schooljaar voor de niet-examenklassen nog wat langer. 
Alle informatie over de schriftelijke wiskunde-examens staat overzichtelijk bij elkaar op onze website


Veel werkplezier gewenst.
Kees Garst

Conferentie vmbo en onderbouw havo-vwo 2020


Op woensdag 1 april 2020 organiseert de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren een conferentie voor docenten in het vmbo en de onderbouw van havo/vwo.

Het thema van de conferentie is

Wiskundeonderwijs en ICT 

Praktische tips worden afgewisseld met lessuggesties en voorbeelden van “good practices” maar ook discussie over de haalbaarheid en wenselijkheid van het digitaliseren van het wiskundeonderwijs. Kortom een middag waar je ideeën opdoet en energie van krijgt.

Plaats: Cursus en vergadercentrum Domstad in Utrecht.
Tijd: 14:30 – 19:00, inclusief buffet.
Kosten: €65,00 voor leden NVvW, €75,00 voor niet-leden en €37,50 voor studenten.
Kijk hier voor het afwisselende programma
Klik hier om je aan te melden

NVvW-projectfonds




De NVvW wil leden ondersteunen om projecten uit te voeren of activiteiten te ontwikkelen ten behoeve van het wiskundeonderwijs. 

Daarbij kun je denken aan het ontwikkelen van een spel (zoals bijvoorbeeld een Escaperoom, Wie is de Mol) of ander materiaal (zoals bijvoorbeeld apps, visualisaties, publicaties). Belangrijk is dat hetgeen ontwikkeld wordt, gebruikt kan worden in de wiskundelessen. 

Lidy Wesker en Sharon Calor organiseren dit NVvW-projecfonds en willen daarbij graag hulp van een aantal andere leden. Samen wilen we dan nadenken over bijvoorbeeld de vraag welk soort aanvragen gedaan kunnen worden, aan welke eisen de aanvragen moeten voldoen en hoe gekozen wordt tussen de aanvragen. 

Lijkt het je leuk om hierover met Sharon en Lidy mee te denken? Stuur dan een mail naar hoofdbureau@nvvw.nl

Zorgen over bevoegdheden

Ruim baan voor leraren, onder die titel bracht de Onderwijsraad in 2018 een rapport uit over het beroep leraar. De raad introduceert een nieuwe kijk op het beroep die leidt tot ingrijpende aanpassingen in de opleidings- en arbeidsstructuur. 
Naar aanleiding van dit rapport heeft de minister aangekondigd dat er een nieuw bevoegdhedenstelsel ontworpen moet worden. Daartoe heeft de minister een nieuwe commissie in het leven geroepen, de commissie Onderwijsbevoegdheden, onder leiding van schoolbestuurder Zevenbergen. Deze commissie moet nog voor de zomervakantie met een voorlopig advies komen over de bekwaamheidsgebieden: voor welke rollen en onderwijsgebieden moeten competenties worden beschreven en welke pedagogische en didactische competenties zijn sector- en vakoverstijgend.

Het eindadvies wordt in december aan de ministers van OCW aangeboden. De commissie werkt  voor haar eindadvies het eerste advies verder uit. De commissie zal daarnaast uitgangspunten  voor een nieuwe vorm van lerarenopleidingen beschrijven en voorbeeldroutes hoe verschillende studenten een bevoegdheid kunnen halen. 

Het bestuur van de NVvW heeft een commissie ingesteld die de ontwikkelingen m.b.t. bevoegdheden op de voet zal volgen en de consequenties daarvan voor het wiskundeonderwijs zal bespreken. 

Winterverkoop en meer van het WwF


 
In de winterverkoop van het Wereldwiskunde Fonds staan op dit moment nog zo’n 275 boeken te koop. Nog een ruime maand is de verkoop geopend en op 17 april sluit de winterverkoop.

Dit is eerder dan we na de herfstveiling hebben gezegd. Dit komt omdat ook de veiling van het Wereldwiskunde Fonds af en toe groot onderhoud nodig heeft. Dit onderhoud gaan we uitvoeren in de meivakantie die dit jaar gelukkig heel vroeg valt. Hierdoor zijn we klaar met de werkzaamheden voor de start van de meiveiling rond 1 mei. De veilingsite zal in de periode van 18 april tot en met de start van de meiveiling niet beschikbaar zijn.

Cadeautje van Cito



Vorig jaar bestond Cito 50 jaar en als cadeautje aan het veld heeft Cito toen een aantal opgaven rond grote datasets gemaakt die gebruikt kunnen worden bij schoolexamens voor havo en vwo bij het onderdeel Statistiek. 

Deze opgaven zijn nu op de toetsenbank Wisbase geplaatst waar ze beschikbaar zijn voor alle wiskundeleraren in Nederland. Je kunt vanaf Wisbase zowel de opgaven als de grote datasets downloaden. 
Wisbase is een toetsenbank voor het wiskundeonderwijs in Nederland. Naast deze nieuwe opgaven van Cito kun je er ook veel ander materiaal vinden.
Heb je nog geen account bij Wisbase, meld je dan aan. Er volgt een handmatige controle of je docent aan een school in Nederland bent, dit kan even duren. 

Vakantiecursus


Ook dit jaar organiseert Platform Wiskunde Nederland weer de Vakantiecursus voor leraren in de exacte vakken in havo, vwo en hbo en andere belangstellenden. De cursus wordt sinds 1946 jaarlijks gegeven op het Centrum Wiskunde & Informatica te Amsterdam en aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Het thema van dit jaar is 
Speltheorie: van strategisch beslissen tot ‘eerlijke’ oplossingen

Kijk op de website van de vakantiecursus voor meer informatie en om je aan te melden. 
 

Dag van de wiskunde



Om de schoonheid en het belang van de wiskunde en haar essentiële rol in ieders leven te vieren heeft de UNESCO 14 maart uitgeroepen tot de Internationale Dag van de Wiskunde (IDM). Voortaan zal elk jaar op deze datum wiskunde extra aandacht krijgen. Het is niet toevallig dat juist 14 maart hiervoor is uitgekozen: als je deze datum schrijft als 3/14 (zoals gebruikelijk in de USA), dan is het een klein stapje naar het getal pi (3,14…). Voorheen werd 14 maart ook wel Pi-dag genoemd, in het Engels “Pi-day”, en dan denk je al snel aan “pie”, ofwel vlaai……en dat werd dan ook vaak als traktatie gebruikt om Pi-dag te vieren.

PWN heeft speciaal voor deze dag van de wiskunde een webpagina ingericht waar alle toepassingen en schoonheden van de wiskunde samen komen en waar je informatie vindt over alle activiteiten die in het kader van de dag van de wiskunde worden georganiseerd. 

Handreikingen schoolexamens



De kwaliteit van schoolexamens is onder de aandacht bij de inspectie. SLO is bezig de handreikingen voor de schoolexamens wiskunde A, B, C en D te herzien. We willen graag verschillende mogelijkheden illustreren met voorbeelden. Daarvoor zoeken wij scholen die ervaring hebben met PTA’s waarin een of meer van deze onderdelen voorkomen:
  • Relatie met het schoolbrede toetsbeleid 
  • Evaluatie en aanpassing PTA na een oordeel zwak
  • Inkleuring van ‘profielspecifieke vaardigheden’ 
  • Keuzes van de school/de vaksectie met betrekking tot subdomein rekenen
  • Aanvullingen met onderwerpen die niet het examenprogramma zijn opgenomen (voor aansluiting op speerpunten of groepen leerlingen)
  • Andere toetsvormen dan de schriftelijke toets 
Wij komen graag in contact met scholen die hun ervaringen (op een paar of alle vragen) met ons willen delen middels een interview (dit kan telefonisch, via skype of indien mogelijk face to face). Wilt u via mail contact opnemen met Petra Hendrikse van SLO?

EGMO 2020



Van 15 tot 21 april vindt in Egmond aan Zee de European Girls’ Mathematical Olympiad (EGMO) plaats. De negende editie van deze prestigieuze Europese Wiskunde Olympiade voor meisjes zal dan voor het eerst in Nederland georganiseerd worden.
De organisatie verwacht meer dan 200 deelneemsters van 13 tot 18 jaar oud uit meer dan 50 landen. De wedstrijd zelf bestaat uit twee zittingen van 4,5 uur elk waarin de deelneemsters drie buitengewoon lastige wiskundige problemen voorgeschoteld krijgen.

De EGMO is in het leven geroepen om meer meisjes in internationaal wedstrijdverband te laten excelleren en meisjes te stimuleren hun wiskundig talent te ontwikkelen. In Nederland stijgt de interesse in bètavakken onder meisjes, en ook het aantal vrouwen die voor en bèta-profiel, -studie of -baan kiest (bron: VHTO). Maar nog steeds zijn vrouwen in het algemeen een minderheid in bèta, techniek en ICT. 

Meer informatie vind je op de EGMO-website. 

Toekomst van ons onderwijs



Op 21 januari is het stuk ‘De toekomst van ons onderwijs’ gepresenteerd. In dit stuk adresseert een breed scala aan problemen in ons huidige onderwijs en roept op tot een discussie over deze thema’s. De in het stuk beschreven oplossingen zijn niet per se de mening van de NVvW of van de FvOv, maar we vinden het wel belangrijk om onze leden te horen en de reacties te verzamelen. 

Diverse signalen waarschuwen ons al langer dat de rek uit ons onderwijssysteem is. Scholen ervaren dat zij onder druk van onder meer vroegselectie en het diplomasysteem niet het beste uit studenten en leerlingen kunnen halen. Bij scholieren daalt de motivatie om te leren en de leesvaardigheid gaat achteruit. Steeds meer scholieren en studenten ervaren zoveel druk dat het ten koste gaat van hun welzijn en prestaties. Docenten gaan gebukt onder werkdruk en ervaren te weinig waardering. En in het hele onderwijs ervaren alle partijen dat de kansengelijkheid onder druk staat. Het zijn verontrustende signalen.

De FvOv, waarbij de NVvW is aangesloten, is een van de organisaties in het onderwijspact en ondanks dat de FvOv niet op voorhand achter alle oplossingen in het stuk staat, vindt men het wel erg belangrijk dat de discussie hierover breed gevoerd wordt.

Wil je mee discussiëren, meld je dan aan voor de bijeenkomst op 18 maart in Zeist (nabij het station).
Aanmelden kan t/m donderdag 12 maart. 
 
Meld een collega aan als lid en ontvang een boekenbon.
Mail nu

 

Bladmos 23
2914 AA Nieuwerkerk ad IJssel
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.