Op maandag 27 januari heeft Ebrina Smallegange, als voorzitter van de NVvW, in een hoorzitting in de Tweede Kamer antwoord gegeven op vragen m.b.t. de opgeleverde bouwstenen en het beoogde vervolgproces van curriculum.nu. Op de
site van de Tweede Kamer is terug te zien hoe dit gesprek is verlopen. Informatie over de opvattingen van de NVvW zijn te vinden in diverse stukken op
de website en in de
nieuwsbrief van januari.
De volgende stap in het geheel van Curriculum.nu was een debat in de Tweede Kamer op donderdag 5 maart. Tijdens dit debat waren veel van de kritische kanttekeningen uit de hoorzittingen terug te horen in de vragen van de kamerleden aan de minister. Voor een ieder die hierin geïnteresseerd is, is het debat
hier terug te kijken.
Aan het einde van dit debat beloofde de minister aan de Kamer om snel een brief te sturen om meer duidelijkheid te geven over het vervolg traject. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar de rol die vakverenigingen, waaronder de NVvW, wordt toegedacht.
Regelmatig organiseert de FvOv een zogenaamde Onderwijskamer waarin vertegenwoordigers van vakverenigingen met elkaar van gedachten wisselen over allerlei onderwerpen die het onderwijs in brede zin betreffen. Bij de laatste bijeenkomst waren twee ambtenaren van OCW te gast om informatie te geven over de stand van zaken rond de wet Beroep Leraar, waarin zaken geregeld zijn over de inrichting van de zeggenschap over de uitoefening van het beroep leraar. In dit kader kwam ook het Lerarenportfolio aan de orde, dit is de opvolger van het lerarenregister en wordt onderhouden door het ministerie van OCW. Wij komen graag
in contact met collega's die gebruik maken van dit portfolio om te horen wat jullie hiervan vinden. Deze signalen kunnen we gebruiken bij onze gesprekken met OCW.
Recent is ook het discussiestuk
Toekomst van ons Onderwijs verschenen. De komende tijd organiseert de Stichting van het Onderwijs diverse dialoogbijeenkomsten waarin iedereen rond een aantal thema’s input kan geven. Ook de FvOv organiseert zo'n bijeenkomst, op woensdag 18 maart. Verderop in deze nieuwsbrief meer hierover.
Al die vakoverstijgende thema’s zijn van belang, maar daarnaast verliezen we niet uit het oog dat we vooral ook graag bezig willen zijn met wiskunde en het onderwijzen ervan. Zo zijn de voorbereidingen voor de
vmbo conferentie op 1 april in volle gang en wordt er gewerkt aan een statistiekconferentie voor bovenbouw havo en vwo en vervolgonderwijs voor komend schooljaar.
De jaarlijkse conferentie Onderwijs meets Onderzoek gepland op 15 april gaat helaas niet door. Onderwijs meets Onderzoek zou plaatsvinden tijdens het Mathematisch Congres (NMC). De organisatie van dit congres heeft echter moeten besluiten het congres af te blazen, nadat een aantal buitenlandse sprekers in verband met het coronavirus zich had afgemeld. Hopelijk kunnen we snel een nieuwe editie organiseren.
De oproepen in de vorige nieuwsbrief om mee te doen met een aantal nieuwe initiatieven heeft al tot enthousiaste reacties geleid. Aarzel niet om informatie in te winnen en je aan te melden. (zie informatie in de
vorige nieuwsbrief).
Tenslotte. Nu de voorjaarsvakantie voorbij is lijkt de schooltijd voor examenklassen nog sneller te gaan dan daarvoor. Er zijn nog maar enkele weken te gaan om wat laatste puntjes op de i te zetten voor de leerlingen examen gaan doen. Gelukkig duurt het schooljaar voor de niet-examenklassen nog wat langer.
Alle informatie over de schriftelijke wiskunde-examens staat overzichtelijk bij elkaar op
onze website.
Veel werkplezier gewenst.
Kees Garst