Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief maart 2022

In deze nieuwsbrief

  • Van de voorzitter
  • De toekomst van wiskunde in havo en vwo
  • Onderwijs meets Onderzoek
  • Boekje van Bruno Ernst op de NWD
  • Meld een collega aan
  • Vakantiecursus
  • In de herkansing
  • Symposium ter nagedachtenis van Aïda Paalman - de Miranda
  • Van de vakbondstafel: Nieuwe cao hbo
  • Tot slot

Van de voorzitter


Beste collega’s, 

En ineens begint het eindexamen te naderen. Zijn jullie leerlingen er klaar voor? Ik merk dat mijn leerlingen nog steeds moeizaam aan het werk te krijgen zijn en dat geldt niet alleen voor mijn eindexamenleerlingen. We hebben bij diverse vakdidactische experts de vraag neergelegd of er onderzoek gedaan is naar wegen die ervoor kunnen zorgen dat de leerlingen weer ‘aan’ gaan. Het is misschien logisch dat na zoveel onrust in de samenleving het hoofd van de leerlingen niet staat naar het oplossen van moeilijke wiskundeopgaven, maar probleemoplossen is een belangrijk onderdeel van de wiskunde en daar wil ik graag weer meer resultaat met mijn leerlingen boeken. Een vakdidacticus antwoordde ons dat er geen ‘silver bullit’  is die in iedere situatie voor alle leerlingen geldt, maar men is wel good practises aan het verzamelen en binnenkort zullen we daarover een meet-up organiseren. 

Dat de examentijd eraan komt, wordt ook duidelijk uit de Euclides die afgelopen week op de deurmat viel en in de app verscheen. Een artikel over werkwoorden in het wiskunde B examen viel daar op. Ik heb zelf genoten van het verhaal over Bryan, de vmbo-leerling van Melanie Steentjes. Hoe herkenbaar!

En dan staat er nog een andere mijlpaal voor de deur. Er gaat binnenkort begonnen worden met de vernieuwing van het wiskundeprogramma in bovenbouw havo en vwo. Daarover lees je meer in deze nieuwsbrief. Ik wens jullie allen veel leesplezier. 

Ebrina Smallegange
Voorzitter NVvW
voorzitter@nvvw.nl 

De toekomst van wiskunde in havo en vwo




Op donderdag 17 maart is het eindrapport van de werkgroep Vakkenstructuur gepubliceerd. Wij zijn blij met dit rapport en de voorgestelde nieuwe structuur. 
Uitgangspunt van deze nieuwe structuur is het oplossen van een aantal knelpunten die in de huidige structuur gevoeld worden. Twee belangrijke knelpunten zijn de kleine aantallen leerlingen voor de vakken wiskunde C en wiskunde D en het vak wiskunde A dat zowel het EM-profiel als het NG-profiel moet bedienen. Dit duale karakter van wiskunde A is voor beide groepen leerlingen niet optimaal. 

In he voorstel van de werkgroep voor de nieuwe vakkenstruur wordt uitgegaan van 2 wiskunde vakken: Wiskunde Maatschappij en Wiskunde Natuur. Wiskunde Maatschappij is een relatief klein vak, voor de leerlingen in CM-profiel. Wiskunde Natuur is een groot vak voor de leerlingen in het NG-profiel. Daarnaast zijn er dan 2 plus-vakken voor de leerlingen in het EM-profiel en in het NT-profiel. 
De bedoeling is dat scholen zelf kunnen kiezen hoe ze deze vakken inzetten, maar het risico op kleine aantallen leerlingen is in deze structuur veel minder dan in de huidige structuur. 
De werkgroep heeft wel geadviseerd om de pareltjes uit Wiskunde D niet verloren te laten gaan. 

Hoe nu verder
Het eindrapport is input voor de vernieuwingscommissie die binnenkort aan de slag gaat met de invulling van de vakken. De commissie zal bestaan uit leraren en vakdidactici en krijgt de mooie taak om de inhoud van de vakken te bepalen, uiteraard rekening houdend met randvoorwaarden als de hoeveelheid die in het programma mag worden opgenomen. 

Het bestuur en de werkgroepen van de NVvW zullen de uitkomsten van de vernieuwingscommissie met belangstelling volgen en de leden krijgen uiteraard de mogelijkheid om via meet-ups mee te discussiëren voordat we feedback sturen naar de commissie. We gaan ervan uit dat het proces nog voor de zomer gaat starten. 

 

Onderwijs meets Onderzoek




Zet alvast in je agenda:
Onderwijs meets Onderzoek op 10 juni 2022

Tijdens deze conferentie kijken we wat je morgen in de klas kunt gebruiken van al die mooie dingen die de afgelopen tijd op het gebied van wiskundeonderwijs onderzocht zijn. 

Tijdens Onderwijs meets Onderzoek gaan wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek over de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen.

Het thema van 10 juni: De toekomst van het statistiekonderwijs. 

Het programma
14:30 – 15:00 Inloop
15:00 – 15:45 plenaire lezing van Casper Albers
16:00 – 16:45 postersessie
17:00 – 17:45 parallele workshops
18:00 – 19:00 afsluitende maaltijd

Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Boekje van Bruno Ernst op de NWD




Het Wereldwiskunde Fonds zal aanwezig zijn op de NWD in Noordwijkerhout op 8 en 9 april. In onze boekenkraam kun je mooie wiskunde school- en studieboeken vinden, maar ook recreatieve wiskundeboeken, boeken over didactiek en geschiedenis van de wiskunde. Als je naar de NWD komt, Kijk dan meteen of je nog wiskundegerelateerde boeken hebt die je uit hebt en die wij kunnen verkopen ten bate van projecten in ontwikkelingslanden, en leg ze vast klaar om mee te nemen.


 
Een bijzonder boekje dat we aanbieden, is ‘Een driehoek is meer dan drie hoeken’, in 2016 geschreven door Bruno Ernst en Walt van Ballegooijen. Bruno Ernst (pseudoniem van Hans de Rijk, overleden in 2021) kennen we als drijvende kracht van het tijdschrift Pythagoras en medeoprichter van de stichting Ars et Mathesis. Hij is auteur van vele boeken en artikelen over wiskunde en kunst (o.a. over M.C. Escher). We hebben van zijn dochter een flink aantal nieuwe exemplaren van het boekje gekregen, een echt doe-boek waarmee je al tekenend veel eigenschappen van de driehoek ontdekt. Het boekje kost € 4,00. Als er exemplaren over zijn, zullen ze in de Zomerverkoop na de aprilveiling worden aangeboden.
Hopelijk tot ziens op de NWD, of doe mee met bieden in de aprilveiling!

Jos Remijn (wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
veilingmeester WwF
 

Meld een collega aan




Het lidmaatschap van de NVvW levert veel voordelen op:
– de behartiging van je belangen als wiskundeleraar
– bijwonen van meet-ups en korting op conferenties
– veel achtergrond en inspiratie voor je lessen
– een website met veel informatie
– rechtsbijstand in geval van conflict met je werkgever
Lees op deze pagina meer over het lidmaatschap van de NVvW.

Deze voordelen gun je natuurlijk ook je collega!

Als je een collega aanmeldt voor een lidmaatschap van de NVvW, dan krijgen jullie beide een cadeau. Ga naar deze pagina om je collega aan te melden.

Vakantiecursus



De vakantiecursus voor wiskundeleraren staat dit jaar in het teken van
   Willekeur en structuur in netwerken

Hoofddocente is Nelly Litvak (Universiteit Twente. Daarnaast zullen Clara Stegehuis (UT) en  Pim  van der Hoorn (TU/e) een voordracht houden.

De vakantiecursus vindt zoals altijd plaats in Amsterdam en in Eindhoven. 

Amsterdam: 26 en 27 augustus
Eindhoven: 2 en 3 september

Klik hier voor meer informatie en aanmelden. 
 

In de herkansing




In februari organiseerden we een meet-up over havo wiskunde B. Tijdens deze meet-up wisselden collega's ervaringen en tips uit om om te gaan met de specifieke uitdagingen rond wiskunde B op de havo. Omdat de meet-up al snel vol was en de bijeenkomst een succes, hebben we besloten deze nog een keer te organiseren. 

Onderweroen die langs kunnen komen zijn bv
- Grote diversiteit aan leerlingen
- Een overladen programma
- De stof beklijft niet snel bij de leerlingen

Wil je mee discussiëren of good practices delen? Meld je dan aan.
Wij hebben in ieder geval een aantal ideeën op een rij gezet.

Datum: Maandag 11 april
Tijd: 19:30 – 21:00 uur
Waar: Online
Voor wie: alle wiskundeleren
Kosten: geen

Klik hier om je aan te melden. 

 

Symposium ter nagedachtenis van Aïda Paalman - de Miranda

Op 18 juni 2022 organiseert de Universiteit van Amsterdam (UvA) een eendaags symposium in de Aula ter nagedachtenis van prof. dr. Aïda Paalman-de Miranda. U bent van harte uitgenodigd om dit bijzondere eerbetoon bij te wonen.



Gedurende haar carrière was prof. dr. Aïda Paalman - de Miranda een inspirerende wetenschapper met een hart voor onderwijs en een grote betrokkenheid bij de begeleiding van haar studenten. Zij overleed in 2020 op 84-jarige leeftijd. Tijdens het symposium zal onder andere aandacht zijn voor haar opmerkelijke verhaal, waarin zij de wiskundige en Surinaamse gemeenschap met elkaar wist te verbinden.

Datum: Zaterdag 18 juni 2022
Tijd: Inloop: 13:00 - 14:00 uur
         Programma: 14:00  - 17:15 uur
         Borrel: 17:15  - 18:00 uur
Locatie: Aula van de Universiteit van Amsterdam (Oude Lutherse Kerk), Singel 411

Er is een uitgebreid programma met veel sprekers. Kijk voor het hele programma en registratie op de website van de UvA.

Van de vakbondstafel: Nieuwe cao hbo



 
In de vorige nieuwsbrief stond een oproep om een enquête in te vullen over de wensen voor het komende cao-traject. Deze enquête is door alle bonden onder de leden uitgezet en heeft tot bijna 8000 reacties geleid. 
De enquête is opgezet naast een flankerend traject bij de cao-vo, waarin met leraren, onderwijsondersteuners, schoolleiders en bestuurders uitgebreid is gesproken over cao-thema’s zoals arbeidsverhoudingen, taakbeleid en werkdrukverlichting. Van het flankerend traject is een sfeerverslag gemaakt. 

Uit de opbrengsten van het flankerend traject en de enquête blijkt onder meer dat:
  • een hoge werkdruk veroorzaakt wordt door een aantal zaken, waarbij de grote klassen en de vele lessen het meest genoemd worden (naast te weinig tijd voor scholing, te veel taken en te weinig invloed op invulling jaartaak)
  • werknemers vooral behoefte hebben aan meer tijd voor hun taken en aandacht voor duurzame inzetbaarheid (energie in werk hebben en houden)
  • een open professionele cultuur waarin goede gesprekken kunnen plaatsvinden nog veel aandacht behoeft
  • het huidige taakbeleid een papieren werkelijkheid biedt zonder relatie met de praktijk (zegt 75%)
  • 60% aangeeft dat taken binnen de school beter verdeeld kunnen worden op basis van gesprekken in teams. Hierbij wordt vastgesteld hoe de formatie verdeeld wordt, rekening houdend met competenties van werknemers
  • 25% aangeeft dat een strakke formulering in de cao met definiëring van de lestaak en andere elementen zou helpen voor een goede taakverdeling.

Op basis van deze uitkomsten zijn we als sociale partners op zoek naar een andere invulling van de werkverdeling en het taakbeleid. Met als belangrijk doel om de werkdruk hanteerbaar te houden. Daarbij zal het uitgangspunt zijn dat de professionele dialoog geborgd moet worden met een goed en controleerbaar proces, dat teams meer zeggenschap krijgen over de invulling van de taken en werkzaamheden, waarbij ook de individuele werknemers voldoende ruimte en rechten en inspraak behouden.
Daarbij zullen kaders in de cao (bijvoorbeeld over aantal lessen, tijd en ruimte voor professionalisering en eigen onderwijs/vak vormgeven en persoonlijke keuzes in kader van duurzaamheid) nodig blijven. Als voorbeeld wordt daarbij gekeken naar de invulling van het werkverdelingsbeleid in het primair onderwijs.

Zodra er contouren van een nieuwe regeling zijn gaan we graag samen met jullie in gesprek over de inhoud en praktische houdbaarheid daarvan!
Tot slot
Voor in de agenda:
Op 1 oktober organiseert de werkgroep Geschiedenis het XXVIIIe symposium, met als thema Machtige verhalen. Binnenkort lees je meer over dit symposium, dat gehouden zal worden in Museum Boerhave in Leiden.   

Feantersdyk 4-i
9264 TN Earnewâld
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.