Op donderdag 17 maart is het
eindrapport van de werkgroep Vakkenstructuur gepubliceerd. Wij zijn blij met dit rapport en de voorgestelde nieuwe structuur.
Uitgangspunt van deze nieuwe structuur is het oplossen van een aantal knelpunten die in de huidige structuur gevoeld worden. Twee belangrijke knelpunten zijn de kleine aantallen leerlingen voor de vakken wiskunde C en wiskunde D en het vak wiskunde A dat zowel het EM-profiel als het NG-profiel moet bedienen. Dit duale karakter van wiskunde A is voor beide groepen leerlingen niet optimaal.
In he voorstel van de werkgroep voor de nieuwe vakkenstruur wordt uitgegaan van 2 wiskunde vakken: Wiskunde Maatschappij en Wiskunde Natuur. Wiskunde Maatschappij is een relatief klein vak, voor de leerlingen in CM-profiel. Wiskunde Natuur is een groot vak voor de leerlingen in het NG-profiel. Daarnaast zijn er dan 2 plus-vakken voor de leerlingen in het EM-profiel en in het NT-profiel.
De bedoeling is dat scholen zelf kunnen kiezen hoe ze deze vakken inzetten, maar het risico op kleine aantallen leerlingen is in deze structuur veel minder dan in de huidige structuur.
De werkgroep heeft wel geadviseerd om de pareltjes uit Wiskunde D niet verloren te laten gaan.
Hoe nu verderHet eindrapport is input voor de vernieuwingscommissie die binnenkort aan de slag gaat met de invulling van de vakken. De commissie zal bestaan uit leraren en vakdidactici en krijgt de mooie taak om de inhoud van de vakken te bepalen, uiteraard rekening houdend met randvoorwaarden als de hoeveelheid die in het programma mag worden opgenomen.
Het bestuur en de werkgroepen van de NVvW zullen de uitkomsten van de vernieuwingscommissie met belangstelling volgen en de leden krijgen uiteraard de mogelijkheid om via meet-ups mee te discussiëren voordat we feedback sturen naar de commissie. We gaan ervan uit dat het proces nog voor de zomer gaat starten.