Afbeelding
Nieuwsbrief nummer 86, december 2020

Inhoud

Bijeenkomsten

10 decNetwerk IBP
11 decDPO/PowerBI gebruikersbijeenkomst
11 decKennisdelingsbijeenkomst O365
15 decMiniconferentie Data-ondersteund Onderwijs
16 decBijeenkomst CoP en ICT
19 janTopdesk Gebruikersgroep
20 janMasterclass Bruggen Bouwen
28 jansaMBO-ICT Conferentie
29 jansaMBO-ICT Conferentie
8 febsaMBO-ICT Gebruikersdag
11 febGebruikersbijeenkomst PortalPlus
11 febNetwerk Onderwijslogistiek


Een actueel overzicht van onze bijeenkomsten is te vinden op: sambo-ict.nl/agenda
 

Inleiding

Dit is alweer de laatste nieuwsbrief van 2020. Een jaar dat de meesten van ons niet snel zullen vergeten, maar wel al te graag achter ons willen laten. En niemand durft te voorspellen wanneer komend jaar het 'normale' leven weer kan worden opgepakt. 

Omdat het vrijwel zeker is dat dat nog niet in januari zal zijn, wordt dé saMBO-ICT conferentie op 28 en 29 januari Online georganiseerd. Het programma is nog niet rond, maar aanmelden kan al wel! Ook dit keer is er geen beperking op het aantal aanmeldingen (hoe meer, hoe liever!) dus attendeer je collega's er op. Al was het maar om sessies over Doorpakken op digitalisering te volgen.  

In 2020 is het programma Doorpakken op Digitalisering echt op stoom geraakt. Het enthousiasme van de verschillende teams heeft al veel mooie concrete resultaten opgeleverd. We zijn dan ook erg verheugd om te melden dat we dankzij de steun van OCW volgend jaar met volle kracht vooruit kunnen.  

Mijlpalen van 2020 zijn het opleveren van de collectieve voorzieningen VVA en CA. Deze afkortingen staan voor Voorziening Vroegtijdig Aanmelden en natuurlijk Centraal Aanmelden. VVA is per 1 december ondergebracht bij de Coöperatie MBO Voorzieningen.  

Het gekke is dat het gemis van de fysieke bijeenkomsten op de netwerken en gebruikersgroepen eigenlijk geen negatief effect lijkt te hebben gehad; we hebben online zelfs nog meer mensen kunnen bereiken. Dat grotere bereik moeten we in de toekomst zien vast te houden, zodat we binnen de sector met betrekking tot digitalisering nog meer en nog beter met elkaar kunnen samenwerken. Daartoe gaan we in 2021 we met elkaar een volgende stap maken! Maar… eerst zoveel mogelijk genieten van vrije dagen en kerst en oud en nieuw. Laad lekker op om in het nieuwe jaar samen met goede moed en volle kracht verder door te pakken (op digitalisering)! 

N.B. Wie in 2021 niet 'doorpakt op digitalisering' is onze collega Rob Smit. Zoals in een eerdere nieuwsbrief al genoemd, gaat Rob komend jaar met pensioen. We wensen hem nogmaals een fijne tijd toe en danken hem hartelijk voor alle inspanningen van de afgelopen jaren! 

saMBO-ICT Conferentie - 28 en 29 januari ONLINE

Één ding is zeker; de saMBO-ICT conferentie gaat ook deze keer door! Helaas lukt wederom niet om elkaar op locatie te ontmoeten, vandaar dat we weer voor een online-variant hebben gekozen die we met de betrokken instellingen, vooralsnog Aventus en Vista College, vanuit een locatie van het Vista College, samen organiseren.
We zijn deze maand druk met het vormgeven van het programma, waar ook dit keer weer veel ruimte voor het programma Doorpakken op Digitalisering is gereserveerd.
Maar: er is nog ruimte voor workshops, dus meld je als je een goed idee hebt! Ondanks dat het programma nog niet klaar is, willen we wel graag weten wie er voornemens is om deze conferentie te ‘bezoeken’!
Dus meld je nu vast aan via onze website en blokkeer meteen je agenda op donderdagmiddag 28 januari van 15:30 tot 17:30 uur en op vrijdag 29 januari van 09:00 tot 17:00 uur.  

➜ Let op: omdat de conferentie online is, is er géén beperking op het aantal aanmeldingen vanuit mbo-scholen. Deel dit bericht daarom gerust met álle collega’s (ondersteunende maar ook vanuit het onderwijs!) voor wie (een deel van) deze conferentie interessant kan zijn! 

saMBO-ICT gebruikersdag

De gebruikersdag van 30 november jl. stond vooral in het teken van vooruitblikken: hoe gaat het onderwijs op de mbo-scholen er in de toekomst uit zien, welke veranderingen gaan we meemaken? En ook ideeën voor de gevolgen daarvan voor de administratieve kant: krijgen we dan een Eigen Dossier van de student zelf die hij/zij met ons deelt? De presentaties staan uiteraard weer allemaal op de saMBO-ICT website

Voor 2021 staan al gebruikersdagen gepland op 8 februari, 12 april en 7 juni. De programmacommissie denkt voor 8 februari aan de onderwerpen e-herkenning in plaats van token bij DUO, de STAP-regeling en Centraal aanmelden. In de evaluatie wordt vaak aangegeven dat men graag aandacht wil voor de onderwerpen Digitaal ondertekenen en Keuzedelen, maar daar hebben we in het verleden al vaak aandacht aan besteed, dus dat kan alleen als er mbo-instellingen zijn die een mooie casus te presenteren hebben over hoe ze die processen hebben ingericht. Aanmelden daarvoor kan door een mail te sturen naar info@sambo-ict.nl

Kennisdeling O365

Morgen is er weer een digitale kennisdeling O365 in Teams. Er zijn genoeg stoelen en geen limieten. Er staat een mooi programma met een inspirerende keynote en 6 mooie workshops klaar. We kijken naar de mogelijkheden van vandaag in de wereld van vandaag. Aanmelden kan nog steeds tot morgenochtend 10 uur. Het programma staat hier. Om 14.30 zijn we weer klaar. 

Doorpakken op digitalisering

Docentondersteuning in het programma Doorpakken op digitalisering:

Elke docent didactische ict-bekwaam. Een droom van elk ROC! Maar, stelt Arend Ardon, bezint eer gij begint!  Bij verandering is er volgens Ardon sprake van een fundamentele spanning: met ons hoofd zijn we in de toekomst, maar met ons gedrag zijn we in het verleden. Zo ontstaat een kloof tussen wat we nastreven en waartoe we echt in staat zijn. Team docentondersteuning herkende deze boodschap. Aan het begin van de coronacrisis is in de haast veel ondersteuning opgetuigd. Echter, de ondersteuning bleek verre van voldoende; docenten en studenten klaagden steen en been. Of misschien was het wel de manier waarop de ondersteuning vormgegeven was, die zorgde voor beperkte resultaten?

Team docentondersteuning heeft de afgelopen tijd zelf bewust vertraagd om te kunnen onderzoeken welke koers nu wel tot resultaten zou kunnen leiden en liet zich niet verleiden ad hoc te reageren op alle ontwikkelingen.

Niet ondersteunen, maar professionaliseren, is het uitgangspunt voor team Docentondersteuning. Niet top down, ad hoc en random helpen bij professionaliseren, maar docenten helpen stappen te maken vanuit een doordacht beleid. Een beleid waarin ontwikkeling van de organisatie en niet deficiëntie van de docent centraal staat. De vertraging heeft zijn vruchten afgeworpen, we hebben de koers nu scherp en weten wat ons te doen staat. Het roer moet om! De focus ligt op het verleiden van de docent de eigen ontwikkeling ter hand te nemen. Ruijters (2016) stelt dat professionaliseren niet vanzelf leidt tot professionaliteit. Het is juist de kunst de professionaliteit bij de docent aan te wakkeren zodat er eigenaarschap voor ontwikkeling ontstaat. Een bekende quote binnen onderwijsland is dat het opleiden uitbesteed kan worden, maar het leren niet.

Wat zijn nu manieren om de docenten in de huidige tijd kracht bij te zetten, meer ruimte, eigenaarschap en zelfsturing te geven ten aanzien van het ontwikkelen van hun didactische ICT-bekwaamheid? Dit vraag inspanningen op het niveau van de docent, het team, de organisatie en de sector. Hoe kunnen we dit instellingsbreed vormgeven? De zes niveaus van Denken, leren en veranderen (Bateson) staan hierbij centraal. Bateson ontwikkelde een model dat de niveaus beschrijft waarop wij denken, leren en veranderen (figuur 1).



 

Om een probleem op te kunnen lossen, ligt volgens Bateson de oplossing vaak op een ander niveau dan het probleem zelf. Willen docenten hun digitale didactiek ontwikkelen, dan zal er niet alleen aandacht moeten zijn voor hun digitale vaardigheden en de techniek, maar ook voor hun overtuigingen en identiteit als docent. Kortom duurzame verandering ontstaat door vanuit een doordacht beleid aandacht te geven aan alle niveaus van denken, leren en veranderen. Beleid waarin het niveau van de individuele docent, de instelling en de sector, samenkomen.

Team docentondersteuning staat klaar om gas te geven en wenst u allen fijne feestdagen, maar vooral een goede gezondheid voor het nieuwe jaar!

Digitaal burgerschap in het programma Doorpakken op digitalisering:

De werkgroep Digitaal Burgerschap is volop bezig om bewustzijn van de online wereld als onderwerp te agenderen in de visie's van mbo scholen. We zijn goed op dreef en hebben practoraten aangehaakt, proberen ons netwerk uit te breiden, trekken samen op met kennispunt burgerschap en brengen ‘digitaal burgerschap’ op de scholen van de werkgroepleden in praktijk en doen zo praktijkervaring op. Tijden de studiedag van de werkgroep in november stonden we stil bij de opstart, keken we naar ‘waar staan we nu’, de toekomst en hebben we verdieping aangebracht. Pieter Baay hielp ons om daar vanuit een perspectief van o.a. 21e-eeuswe vaardigheden en het denken in 'waarden' naar te kijken.

Ook bespraken we een muzische benadering: hoe vinden we vormen om digitaal burgerdschap op speelse wijze bij onze docenten, studenten, ondersteuning te krijgen. We kunnen dat doen door ‘samen maken, zien, beleven en ervaren’.

De werkgroep Digitaal Burgerschap werkt verder aan een 'digitaal moreel kompas'. Bewustwording helpt bij het ontsluiten van materiaal voor lessen die te maken hebben met digitaal burgerschap. Een quote uit de studiedag: “Digitaal burgerschap als verplichte kost voor iedereen”.

Meer info? j.vangils@zadkine.nl

Wil jij experimenteren met Edubadges?

Edubadges zijn ‘digitale bewijsstukken’ die studenten helpen om de opgedane kennis en vaardigheden zichtbaar en ‘meeneembaar’ te maken. Op een paar scholen is hier al mee geëxperimenteerd en er is de wens om hier breder mee te experimenteren. In het programma Doorpakken op digitalisering willen we scholen daarom faciliteren bij deze experimenten. Zodat we met elkaar meer kennis opbouwen over microcredentialing en over Edubadges in het bijzonder.

Je kunt je aanmelden als je: Een project doet of plant rondom microcredentialing en daarbij een product als edubadges overweegt. Je kunt dan meedoen aan de kennisdelingsgroep.
Daadwerkelijk met Edubadges als dienst wil experimenteren. Dan kun je je inschrijving voor vergoeding voor het gebruik van de dienst in het eerste half jaar van 2021 (onder voorwaarden). Hiervoor dien je je uiterlijk 14 december in te schrijven (voor de eerste ronde).

Meer weten? Zie Het programma Doorpakken op digitalisering geeft scholen de kans om te experimenteren met microcredentialing. En meer in het bijzonder met Edubadges. - saMBO-ICT (sambo-ict.nl)

Route21

De werkroepen, waarin mensen vanuit 15 verschillende scholen samenwerken, hebben hard gewerkt om de laatste puntjes op de i te zetten van de modellen die in Versie 1.0 van Route21 worden opgeleverd. De opgeleverde modellen worden getoetst in het veld binnen de netwerken van saMBO-ICT.  

Bij de saMBO-ICT conferentie wordt Route21 gepresenteerd. Uiteraard is het na de oplevering niet af, maar de basis die inspireert tot verdere discussies en de start voor verdere samenwerking. 

Centraal Aanmelden (CA)

Op 1 december is Centraal Aanmelden opgeleverd i.c.m. Eduarte. De komende twee maanden gebruiken we om de kleine foutjes die er altijd zijn weg te poetsen. Op dit moment zijn er al ruim 1000 studenten via CA het aanmeldproces van de scholen ingestroomd. Een groot woord van dank is op zijn plaats voor de 5/6 pilotscholen. Ook de samenwerking met DUO en SBB was goed en fijn om mee te maken. Ondanks de ketenproblematiek zijn we gewoon op tijd klaar. Op https://inschrijvenmbo.nl/login/ vind je de startschermen van CA. Voor het eerste deel van 2021 hebben de overige SIS leveranciers aangegeven dat ze ook klaar zijn voor de koppeling met CA. De bal ligt nu bij de scholen, die allemaal hebben aangegeven deel te nemen aan CA. Je kunt na de kerst gewoon beginnen!! 

Bruggen Bouwen

Het programma Bruggen Bouwen kende afgelopen week een hoogtepunt met de miniconferentie. Hiermee werd het startschot gegeven voor een nieuwe ronde leergangen rond het instrument van de i-coaches. Een aantal nieuwe instellingen heeft zich gemeld voor deelname aan de masterclass die begint op 20 januari. En er was een groep nieuwe i-coaches present als kick-off voor de peergang modules voor de i-coaches die ook in januari weer van start gaan.  

Het programma was heel informatief voor nieuwe deelnemers en in de middag waren er mooie keynotes rond de ontwikkeling van blended onderwijs (Playbook, Johan de Bruin) en VR (Robin de Lange, VRLearninglab ). En tot slot werden in een flink aantal workshops alle ervaringen die instellingen opdoen rond de inzet van i-coaches met elkaar gedeeld in de vorm van een heuse marktplaats van kennis en ervaring. Er begint steeds meer samenhang en samenwerking te komen rond dit i-coach programma voor het mbo-veld.  

Belangstelling, neem contact op met één van de programma managers Martijn Bijleveld of Leo Bakker.  

Benchmark IBP/E en Peer Review

De scores van de Benchmark IBP-E zijn binnen en verwerkt. Dit jaar hebben op twee mbo’s na alle instellingen aan de benchmark Informatiebeveiliging en Privacy deelgenomen: een hele mooie prestatie waar wij als mbo-sector trots op mogen zijn! Het cluster Examinering is door 49 van de 59 instellingen ingevuld. Het gemiddelde volwassenheidsniveau van zowel Informatiebeveiliging, Privacy als Examinering is gestegen van 2,5 naar 2,8; opnieuw een mooie stap vooruit richting ons ambitieniveau van 3,0. De resultaten zijn gepresenteerd en besproken in het Netwerk IBP op 10 december. Vanaf 16 december is het rapport te downloaden via www.sambo-ict.nl/ibpdoc11f 



De benchmark IBP-E is een zelfassessment en het is belangrijk betrouwbaarheid van dit instrument aan te tonen. Daarvoor hebben we de peer-review. De peer review wordt als een logische vervolgstap na afronding van benchmark IBP-E uitgevoerd in januari en februari 2021. Instellingen beoordelen elkaars assessment in een carrousel (instelling A reviewt B en wordt gereviewd door C). Instellingen die niet aan deze peer-carrousel willen deelnemen kunnen een expert-review laten uitvoeren door een externe auditor. Het hele proces vindt online plaats en is tijdens de netwerkbijeenkomst van 10 december toegelicht. Vanaf medio januari kunnen we van start gaan met de reviews en op 11 maart 2021 worden de resultaten gepresenteerd tijdens de eerstvolgende bijeenkomst van het netwerk IBP. 

Meer weten over de benchmark IBP, de peer review of het Netwerk IBP in het algemeen? Mail naar Martijn Bijleveld

Onderwijslogistiek in het MBO

Het netwerk onderwijslogistiek gaat ondanks alle beperkingen gewoon door. De laatste bijeenkomst van het netwerk die goed bezocht werd stond in het teken van de discussie over de middellange termijn, waar gaan we naar toe, welke ontwikkelingen zijn er en hoe maken we afspraken om gezamenlijk stappen te zetten Hierbij speelt het werk van het team onderwijslogistiek in het kader van de strategische agenda digitalisering in het mbo een belangrijke rol, zij namen het netwerk mee in het werk dat zij doen. Daarnaast is Route 21 ook voor onderwijslogistiek een belangrijke ontwikkeling en is gekeken naar hoe die ontwikkeling ons kan helpen om met name de flexibilisering van het onderwijs toch te kunnen structureren. Op de volgende netwerkbijeenkomst op donderdag 11 februari zullen deze zaken zeker weer een rol spelen. Belangstelling, neem contact op met  Leo Bakker

Coöperatie MBO Voorzieningen

De Coöperatie MBO Voorzieningen krijgt steeds meer vorm. Zij voert twee mooie producten; de Voorziening Vroegtijdig Aanmelden (VVA) en Centraal Aanmelden (CA). De livegang van VVA heeft in september plaats gevonden. Hiermee geven mbo-instellingen van elk aangemelde student een melding naar de desbetreffende gemeentes en VO-scholen. De gemeentes en voortgezet onderwijs zorgen er samen voor dat er geen student(en) tussen wal en schip raakt na het eindexamen. CA kijkt naar het traject van het aanmeldproces; elke potentiële student kan zich aanmelden via de website van de onderwijsinstelling en gaat via een deeplink naar de voorziening. Hier kan de student zich identificeren met zijn DigiD, vooropleidingen worden opgehaald uit BRON, mogelijke opleidingen worden opgehaald uit RIO. De aanmeldgegevens komen dan direct in het studentadministratiesysteem van de instelling waar de student zich heeft aangemeld. Alle onderwijsinstellingen doen mee met beide voorzieningen.  

Om dit te organiseren is een coöperatie in het leven geroepen, de Coöperatie MBO Voorzieningen u.a.; van de leden voor de leden. Belangrijk is dat de leden wel weten wat ze moeten doen als er een probleem is en wat de basiswaarden zijn van de samenwerking. We hebben hiervoor een aantal documenten opgesteld waarin deze afspraken zijn opgenomen die we samen met de leden willen uitwerken en uitvoeren. Het doel is dat elk lid zich kan vinden in de afspraken en gehoord wordt in elke nuance. In de Algemene Vergadering van 16 december a.s. wordt dit aan de leden voorgelegd en kunnen zij tot de volgende Algemene Vergadering hierover meepraten. Op de Algemene Vergadering wordt ook de nieuwe website gelanceerd. Hierin krijgt de Coöperatie een gezicht, kan iedereen zien wat de voorzieningen doen, geeft het antwoord op vele vragen en mocht je het antwoord niet vinden een mogelijkheid om in contact te komen.   

Heb je vragen, opmerkingen of  aanvulling laat het mij weten. Inge Meere, Algemeen Manager Coöperatie MBO Voorzieningen.    

Waardenkader ondersteunt gesprek over publieke waarden bij digitalisering

De steeds verdergaande digitalisering in het onderwijs biedt veel voordelen. Tegelijkertijd staan essentiële publieke waarden door die digitalisering juist onder druk. Deze ontwikkeling vergroot de noodzaak publieke waarden opnieuw tegen het licht te houden. Denk aan privacy, veiligheid, betrouwbaarheid, transparantie, autonomie en democratisch nemen van besluiten. Het Waardenkader voor onderwijs en onderzoek is bedoeld om hierover met elkaar in gesprek te gaan. Om dit gesprek goed te kunnen voeren binnen onderwijs en onderzoek hebben Kennisnet en SURF samen met experts het Waardenkader ontwikkeld. Het Waardenkader (nu nog een bèta-versie) is een aanzet voor het ontwikkelen van een gemeenschappelijke taal. Lees het waardenkader hier. 

Bijeenkomst Community of Practice en ICT

16 december 2020: 
Online conferentie  "concreet aan de slag met gepersonaliseerd leren". 

Wil je concreet aan de slag met gepersonaliseerd leren en ict? De Community of Practice Leren en ict (CoP) organiseert op 16 december van 15.00 tot 17.00 uur hierover een online conferentie. Van harte uitgenodigd! 

Aanmelden 
Je kunt je nog aanmelden voor deze online conferentie. Via deze link registreer je jouw aanmelding bij CvI, die de Community of Practice ondersteunt bij de online conferentie. Aanmelden is gratis. 

Na aanmelding ontvang je informatie over hoe je kunt kiezen aan welke deelsessie je wilt deelnemen en ontvang je t.z.t. de link naar Zoom om deel te nemen. De inschrijving voor de bijeenkomst sluit op 11 december 2020. 

Vragen van en aan collega's

De vraagbaak vindt u in de Groepsomgeving. Iedereen die daar toegang toe heeft kan deze vragen daar zien, zelf een nieuwe vraag stellen of reageren op vragen van anderen!
Naar de Vraagbaak.

Laatst gestelde vragen:
 

Discussies op LinkedIn
Behalve in de Vraagbaak worden er ook in de LinkedIn groep van saMBO-ICT discussies gestart en vragen gesteld. Deze groep telt inmiddels al 1000+ leden.
Tenslotte een dringend verzoek aan leveranciers om onze LinkedIn groep niet te gebruiken als reclameplatform. Reageren op vragen is natuurlijk prima...
 

Colofon

Deze nieuwsbrief verschijnt iedere zes weken en wordt door meer dan 1300 mensen gelezen. Heeft u zich nog niet geabonneerd? Dat kan via deze pagina.

De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 21 januari 2021.

Over saMBO-ICT

saMBO-ICT is een zelfstandige organisatie van en voor alle mbo-instellingen en heeft sterke banden met Kennisnet, de MBO Raad en met SURF. De belangrijkste pijlers binnen saMBO-ICT zijn belangenbehartiging, kennisdeling, aanjagen van innovatie en gezamenlijke projecten.