Bedenkingen tegen de inhoud van het plan De provincie werkt toe naar de keuze voor één optie: “We onderzoeken op dit moment de beste en meest aantrekkelijke route”. De provincie vraagt het publiek via ‘
de stem van provincie Groningen’ te antwoorden op de vraag: “Wat is volgens jou de beste plek voor een doorfietsroute?
SLGH heeft de ruimtelijke en verkeerskundige situatie van het gebied geanalyseerd en komt tot de conclusie dat het aanleggen van één fietspad waarop je snel kunt doorfietsen niet de juiste benadering is. Ten zuiden van Haren liggen verspreid op relatief korte afstand vijf dorpen. Kenmerkend zijn ook de karakteristieke bebouwingslinten langs vele wegen.
Ook liggen langs de wegen verspreid woningen. Dit heeft tot gevolg dat er verschillende parallelle noord-zuid fietsroutes zijn met diverse dwarsverbindingen. Fietsers kiezen, afhankelijk van verschillende factoren, wisselend één van die routes. Dat is ook de grote kwaliteit van ‘ons’ gebied.
Het verbeteren van één fietsroute zou een gemiste kans zijn omdat het hele netwerk van fietspaden moet worden verbeterd om het fietsverkeer te bevorderen. Dat kan ook met het beschikbare budget van 4,65 miljoen euro. Door de keuze voor één route zou een groot deel van de inwoners van het gebied er nog niet op vooruitgaan.
Wij zijn van mening dat het concept van de doorfietsroute zoals dat elders is aangelegd niet in het kleinschalige landschap van de Hondsrug past. De aanleg van een doorfietsroute over de Hoge Hereweg zou de landschappelijke, cultuurhistorische en natuurwaarden van Appelbergen op een onaanvaardbare manier aantasten (zie verder punt 2 van deze nieuwsbrief).
Bedenkingen tegen de procedure De provincie heeft meerdere opties voor de ligging van de doorfietsroute bedacht: via Felland, over de Hoge Hereweg of langs de Rijksstraatweg. Zoals hiervoor al aangegeven wordt het publiek door de vraagstelling ‘Wat is de beste plek voor een doorfietsroute’ gedwongen een keuze te maken. Het turven van de voorkeuren van mensen voor één bepaalde route vindt SLGH te beperkt. Zij heeft dit in een brief aan de provincie - mede namens de Natuur en Milieufederatie Groningen- uiteengezet. (link aanbrengen nadat brief op website is gezet). Volgens SLGH vraagt de verspreide ligging van woningen en de aanwezigheid van meerdere parallelle fietsroutes om een hybride benadering van het concept: niet één doorfietsroute, maar alle bestaande routes aanzienlijk verbeteren.
Meer informatie over de doorfietsroute vindt u op de
provinciale website. Iedereen kan tot 2 januari reageren op het plan via ‘
de stem van provincie Groningen’. Hierop zijn ook alle binnengekomen reacties te zien. U moet daarvoor een account aanmaken en inloggen. Wilt u dat liever niet, dan kunt u ook een email sturen aan: doorfietsroute-zh@provinciegroningen.nl