Nieuwsbrief 24-4-2024 




 

​Altijd op de hoogte met onze Glasvezel SMD app!

Wij vinden het belangrijk om onze leden goed te informeren over wat er speelt op ons glasvezelnetwerk. Dat is ook de reden waarom u deze nieuwsbrief van ons krijgt. Een goede aanvulling daarop is onze eigen Glasvezel SMD app. Het is handig om die op uw telefoon te installeren. U blijft daarmee niet alleen op de hoogte van het laatste glasvezelnieuws, u ontvangt ook pushberichten met informatie over actuele storingen. U weet dan precies wat er aan de hand is. U kunt de app downloaden via de Apple Store en de Play Store.





Gepland onderhoud en netwerkwerkzaamheden
Soms komt het voor dat een deel van het netwerk voor een korte periode niet volledig beschikbaar is in verband met noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden. Deze werkzaamheden vinden meestal plaats op tijdstippen dat u er zo weinig mogelijk hinder van ondervindt. Op onze website wordt gepland onderhoud ruim van tevoren aangekondigd.

Storingen? Bel altijd eerst uw provider
Heeft u last van een storing van uw tv-signaal of internetverbinding? Elke storing is vervelend en moet natuurlijk zo snel mogelijk worden opgelost. Bel altijd eerst met uw provider. Zij kunnen u verder helpen. U geeft uw naam, adres, postcode, plaats en eventueel klantnummer en vertelt wat er precies aan de hand is.
 
Fiber020-760 50 40Stipte0320-29 44 44
WeServe074-76 00 370TriNed0880-80 30 30
MultiFiber074-20 51 088GlobalXS0320-29 44 88
 

 

Vervangen van het witte kastje bij TriNed-klanten

Klanten van TriNed hebben onlangs een brief ontvangen waarin aangekondigd wordt dat de apparatuur in de glasvezelcentrales in het vervolg door TriNed zelf beheerd zal gaan worden om de stabiliteit en kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. In de brief wordt uitgelegd dat de aansluiting daarvoor vervangen zal gaan worden. We hebben hier vragen over gehad van een aantal klanten. 
Voor de duidelijkheid: het gaat hier om het vervangen van het witte kastje en niet om het vervangen van uw FRITZ!Box. Er verandert verder niets aan uw internetaansluiting in uw woning en uw FRITZ!Box-modem blijft gewoon werken zoals u gewend bent. Het bezoek van de monteur zal ongeveer een half uur in beslag nemen en er zijn geen kosten aan verbonden. Deze werkzaamheden worden zoals gezegd alleen uitgevoerd bij klanten van TriNed.

 

Wijzigingen zenderaanbod Fiber en Stipte

Canal Digitaal heeft aangekondigd dat er vanaf 1 juni wijzigingen gaan plaatsvinden in het zenderpakket. Dat heeft gevolgen voor het aanbod van klanten van Fiber en Stipte. Er komen nieuwe zenders bij en er verdwijnen ook zenders. Wij als coöperatie hebben geen invloed op de onderhandelingen tussen providers en zenderaanbieders zoals Talpa en RTL. 

Het gaat om de volgende beoogde veranderingen:

Voor Fiber All-in-One Basis klanten:

• 5 nieuwe zenders:
BBC 1 HD, BBC 2 HD, BBC First HD, BBC World HD, FightBox
• 4 zenders verdwijnen:
Discovery Channel HD, TLC, Eurosport 1 en 2

Voor Fiber All-in-One Extra klanten en de Stipte Alles-in-1 klanten
• 8 nieuwe zenders: 
BBC 1 HD, BBC 2 HD, BBC World HD, BBC First HD, BBC Entertainment, FightBox, Nick Music, Insight
• 7 zenders verdwijnen: 
Discovery Channel HD, TLC, Animal Planet HD, Discovery Science, Investigation Discovery HD, Eurosport 1 en 2

 

Externe oorzaak storingen eind mei

Afbeelding
Zoals u waarschijnlijk wel heeft gemerkt zijn er eind mei storingen geweest op ons netwerk. Die storingen waren het gevolg van onderhoudswerkzaamheden aan de Eurofiber-ring. Eurofiber is de grootste partij in Nederland die internetverbindingen verzorgt voor bedrijven en providers zoals Google, KPN en T-Mobile. 

Uitbreiden netwerkcapaciteit Eurofiber
Als gevolg van het toenemende dataverbruik is Eurofiber momenteel op meerdere plekken bezig met het uitbreiden van de netwerkcapaciteit. Tijdens voorbereidende werkzaamheden is er iets misgegaan, waardoor glasvezelkabels in de verdrukking zijn gekomen. Op 15 mei gebeurde dat in Hoogeveen en op 22 mei in Zuidwolde. Daardoor ontstond er ineens een probleem op ons netwerk. Een vervelende situatie. Vooral ook omdat het vrij lang duurde voordat het probleem opgelost kon worden. 

Afspraken gemaakt met Eurofiber
Omdat we dit soort storingen in de toekomst willen voorkomen, hebben we afspraken gemaakt met Eurofiber en de verantwoordelijke aannemer. In het vervolg worden onderhoudswerkzaamheden van tevoren gecommuniceerd, ook als er geen impact wordt verwacht. Daarnaast heeft de aannemer aangegeven welke technische maatregelen genomen worden om dit soort overlast te voorkomen. 

Betere communicatie
Bij storingen is een duidelijke communicatie belangrijk. Daarom wordt u voortaan ook via e-mail geïnformeerd over eventuele onderhoudswerkzaamheden die van invloed kunnen zijn op ons netwerk. U kon daar al informatie over vinden op onze app en op onze website.    

Alternatieve verbinding binnenkort beschikbaar
Na de zomer is wordt gestart met de uitbreiding van Glasvezel Noord. Het is de bedoeling dat hiermee een 2e koppelpunt wordt gerealiseerd. Daardoor kunnen we in het geval van een storing buiten ons netwerk schakelen naar een alternatieve verbinding. 

Ook snelle en stabiele wifi in uw woning?

Afbeelding
JeeWee kan u helpen
De laatste maanden wordt er door het vele thuiswerken meer gebruikgemaakt van wifi. Een snelle en stabiele verbinding is juist nu belangrijk. En een goede verbinding in de tuin is ook wel zo prettig!

Bij trage wifi is er in de meeste gevallen niets mis met uw internetaansluiting. Vaak hebben de problemen een andere oorzaak. Bijvoorbeeld de plaats van uw modem, het gebruik van verkeerde kabels of storende signalen die de wifi in de weg zitten. Met de juiste repeaters en powerplugs kunt u ook overal in uw woning profiteren van uw supersnelle internetverbinding.

Sterk Midden-Drenthe is een samenwerking aangegaan met JeeWee voor uw PC, een bedrijf uit Westerbork dat computerhulp aan huis biedt. Heeft u een probleem met uw computer, wifi of televisie en komt u er zelf niet uit, dan kan Jan Willem Bruining van JeeWee het probleem in de meeste gevallen voor u oplossen en de storing verhelpen. Dat kan in veel gevallen op afstand. U kunt JeeWee bereiken op telefoonnummer (0593) 23 21 16.

Graven in uw tuin?

Glasvezel
Voorzichtig met uw glasvezel!

Veel mensen zitten deze periode thuis en gaan klussen om de tijd door te komen. Goed idee natuurlijk, maar kijk wel uit met uw glasvezelaansluiting. Als u in de tuin of berm aan de slag gaat, denk dan aan de glasvezelkabel die bij u in de grond ligt. Het zou zonde zijn als u zo enthousiast gaat spitten dat u daardoor een internetstoring krijgt. Mocht dat toch gebeuren, neem dan altijd contact op met uw provider, zij kunnen de juiste partijen inschakelen en het probleem zo snel mogelijk voor u oplossen. 

Nieuw e-mailadres?

Wijzigen e-mail adres
Laat het ons weten!

Het is belangrijk dat we altijd het juiste e-mailadres van u hebben. Dat hebben we nodig om u onze facturen te kunnen sturen, maar ook voor andere zaken zoals de communicatie rondom de komende ledenraadsverkiezing of het klanttevredenheidsonderzoek. Dus, heeft u een nieuw e-mailadres? U kunt dat aan ons doorgeven via www.sterkmiddendrenthe.nl/mailadres
of
secretariaat@sterkmiddendrenthe.nl.

Storingen? Bel altijd eerst uw provider

Heeft u last van een verstoring van uw tv-signaal of internetverbinding? Elke storing is vervelend en moet natuurlijk zo snel mogelijk worden opgelost.

Wat kunt u doen bij een storing?

- Storingen altijd melden bij uw provider.
- De coöperatie inschakelen als actie niet afdoende is. De coöperatie probeert altijd u zo goed mogelijk te helpen, heeft directe lijntjes met de providers en is oplossingsgericht.
- De coöperatie kan u helpen als de storingen veroorzaakt worden in uw thuisinstallatie.

De coöperatie is niet altijd telefonisch bereikbaar. Stuur daarom bij geen gehoor een mail naar info@sterkmiddendrenthe.nl, dan krijgt u altijd antwoord.

Vragen

Voor al uw vragen kunt u bellen met het kantoor van de Coöperatie Sterk Midden-Drenthe UA op 0593-760021 of mailen met info@sterkmiddendrenthe.nl. U kunt normaal gesproken ook langskomen aan de Weijerdstraat 7 in Beilen, maar dat is momenteel niet mogelijk in verband met de maatregelen rondom het coronavirus.

Afmelden nieuwsbrief

Wilt u onze nieuwsbrieven niet meer ontvangen? Klik dan op de onderstaande link om u uit schrijven. Let op, wilt u zich ook afmelden voor Glaspraat dan kan dit in de afzonderlijke mailingen.