i&i   over ons  online versie

 

 

nieuwsbrief 153

AGENDA

Wilt u een item toevoegen aan de agenda? Mail dat door naar webredactie@ieni.org.

21-25 maart

Tekkiewordenweek 2022

TekkieWorden

informatie

online

24 mrt 2022

Python: Vlakvullingen

T3 Nederland

informatie

webinar
31 mrt 2022 Skills Talents, (finaledag) Skills Talents informatie Utrecht
31 mrt 2022 Docentennetwerk informatica 2 U-Talent informatie 16.00-19.30 u
6-7 april 2022 IPON beurs informatie 10.00-17.00 u
13 april 2022 Instruct Informaticadag /uitreiking 3i Award Instruct informatie hele dag
28 april 2022 Python: Animaties en simulaties met OOP T3 Nederland informatie webinar
22 mei 2022 Uitreiking Python Coding Contest prijs T3 NL-Vl informatie website
juni 2022 Informatica Olympiade girls only EGOI2022 informatie  
8-23 okt 2022 Codeweek codeweek.eu informatie  

In het voortgezet onderwijs werken 75.000 personen als leraar. Bijna 2/3 hiervan heeft een aanstelling van meer dan 0,8 fte en een op de twaalf heeft een baan van 0,5 fte of minder. De meest recente arbeidsmarktramingen (uit december 2020) gaan uit van een verwacht tekort van 1.263 fte in 2024. In 2030 is het tekort bij ongewijzigd beleid 1.633 fte. Dit tekort zal zich voor het grootste deel concentreren bij de tekortvakken wiskunde, natuurkunde en informatica.

  

 Het vak informatica staat door dit tekort stevig onder druk. Dat komt niet door het belang dat er aan gehecht wordt, maar zoals gesteld door een tekort aan bekwame en bevoegde docenten. Enerzijds gaan veel docenten met pensioen, anderzijds is er onvoldoende instroom. Dan hebben we het nog niet eens over de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor salarissen in het bedrijfsleven hoog zijn. Veel mensen kiezen dan ook niet voor het onderwijs.

 

Door het docententekort bij het vak informatica kan een kwart van de vacatures niet meer worden vervuld. Dat is heel bijzonder voor een land die het juist van de kenniseconomie wil hebben.
Een ander probleem is dat lessen zonder een leraar voor de klas onverstandig zijn. Naast de vakinhoudelijke component is de leraar ook motivator, stimulator en wegwijzer. Een school of lesmethode die dat niet onderkent doet leerlingen te kort.
Een oplossing van het lerarentekort moet gevonden worden in betere salarissen, opvijzelen van de status van het beroep en minder werkdruk.
Maar ook al is dat gerealiseerd en lopen de lerarenopleidingen vol, ook dan zal het enige jaren duren alvorens dit te merken is.

 

In de tussentijd zijn andere oplossingen nodig om ervoor te zorgen dat met name informatica gegeven kan worden door bevoegde en bekwame docenten.
Eén zo’n oplossing is de inzet van vakbekwame mensen uit de praktijk.
Daarom doet i&i mee aan het Co-Teach Informatica programma.
Co-Teach Informatica is een pilotproject waarin scholen het eindexamenvak informatica kunnen aanbieden door een combinatie van projectonderwijs door IT-professionals en een online leerlijn, ook wanneer een school (nog) geen informaticaleraar in dienst heeft.
Dit gebeurt door co-teaching, dat is het verzorgen van projectonderwijs door een tandem van een inhoudsdeskundige gastdocent en een (anders-)bevoegde leraar van de school in kwestie. Hiervoor werkt Co-Teach samen met experts uit het bedrijfsleven en vanuit universiteiten en rijksinstanties. Een regionale vakdidacticus verzorgt de begeleiding van het gehele traject.
Er wordt een online leerlijn aangeboden van de basisdomeinen uit het examenprogramma informatica. Leerlingbegeleiding op het online leerplatform gebeurt vanuit het regionale vaksteunpunt.
Doel is om ervoor te zorgen dat het mogelijk is om in de bovenbouw van het eindexamen schoolexamen in informatica te doen. Deze eindexamens zijn ontworpen in samenwerking met vakdidactici van de lerarenopleidingen informatica en experts van SLO.

 Het project is ook bedoeld voor scholen die binnenkort geen informaticaleraar meer hebben doordat deze met pensioen gaat, evenals scholen die wel een bevoegd docent hebben en graag professionals in de klas zouden halen.

 Bronnen:

https://sectorrapportage.vo-raad.nl/personeel 
https://www.centerdata.nl/wp-content/uploads/2021/09/mirror-plus-raming-plus-onderwijsarbeidsmarkt-plus-basisjaar-plus-2019-1.pdf 
https://www.co-teach.nl/

Naar website Co-Teach Informatica

IPON 2022

IPON is al 15 jaar het ontmoetingsplatform voor het PO, VO en MBO. 
Op 6 & 7 april 2022 vindt de 11de editie plaats in de Jaarbeurs Utrecht. 
Er zijn dit jaar ruim 140 lezingen en keynotes en een beurs met meer dan 100 exposanten. Kortom  een editie vol sprekers, relevante thema’s en onderwijstoeleveranciers die de docent en school kunnen helpen bij onderwijsinnovatie en professionalisering.
Het doel van IPON is om het gebruik van de nieuwste toepassingen binnen het onderwijs op een innovatieve en creatieve manier aan het onderwijs te presenteren. 
De toegang is, mits aangemeld, gratis.

Aanmelden IPON

BETT is BACK

BETT in Londen gaat dit jaar van 23-25 maart 2022 wel door. Dit is een verplaatsing van de januari editie.
De toegang tot ExCeL in London is gratis. Aanmelden kan via de knop hieronder.
Volgens de organisatie worden bezoekers gedurende drie dagen ondergedompeld in een inspirerende inhoud, en kunt u netwerken met docenten van over de hele wereld.
Na de Covid onderwijscrisis, is het overkoepelende thema van Bett 2022: creëer de toekomst.

 Gewapend met meer EdTech-oplossingen en -middelen dan ooit tevoren, is er de uitdaging om andere pedagogische modellen te bedenken. Wellicht is het nu mogelijk om gepersonaliseerdere en toekomstgerichtere leermogelijkheden te ontwikkelen.

 Bett gaat uit van zes thema's die allen gebaseerd zijn op het thema 'Creëer de toekomst'. Het zijn Skills, Leadership, Futures, Inclusion, Wellbeing, and Innovation. 
De toegang is, mits aangemeld, gratis.

Informatie en aamelden BETT 

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Bezoek ook onze website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat. De nieuwe aanpak van de nieuwe website is succesvol, wij hebben nu 60x zovele bezoekers dan anderhalve maand geleden.

Naar website i&i

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden