Een op de zes jongeren, in de leeftijd van 12 tot 18 jaar, heeft wel eens een cybercrime gepleegd. Veel jongeren weten zelf niet dat hun online acties strafbaar kunnen zijn en welke consequenties hieraan verbonden zitten.
De politie wil daderschap bij jongeren voorkomen. Met Framed laten ze leerlingen op indringende wijze ervaren wat cybercrime is, dat cybercrime strafbaar is en wat de gevolgen kunnen zijn voor slachtoffers (medeleerlingen, school) en henzelf, nu en in de toekomst.
Waarom meedoen aan Framed?
- De game draagt bij aan het cyberbewustzijn van jongeren in de leeftijd van 12-18 jaar.
- De inhoud van Framed sluit goed aan bij diverse onderwijskerndoelen.
- De game heeft een aansprekend thema dat aansluit op de leefwereld van middelbare scholieren: hoever ga jij voor vriendschap?
- Framed is gratis, vergt beperkte voorbereiding, kost maar één lesuur en is geschikt voor elk niveau.
Framed is een initiatief van de politie in samenwerking met het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het lesprogramma is ontwikkeld en getest in samenwerking met diverse partners uit het onderwijsveld en enkele scholen. Het mooiste is als de leerlingen van tevoren niet weten dat Framed een game is die door de politie is geïnitieerd en ook niet dat het over cybercrime gaat. Hoe minder details de leerlingen van tevoren krijgen, hoe groter de impact en de bewustwording is.