Afbeelding
Nieuwsbrief nummer 92, september 2021

Inhoud

Bijeenkomsten

23 septNetwerk IM
23 septMasterclass NBA Toetsingskader
24 septMasterclass NBA Toetsingskader
24 septGebruikersbijeenkomst DPO
30 septsaMBO-ICT Conferentie
1 oktsaMBO-ICT Conferentie
5 oktGebruikersbijeenkomst ECK
7 oktNetwerk IBP
7 oktNetwerk Onderwijslogistiek
7 oktGebruikersbijeenkomst PortalPlus
11 oktGebruikersdag saMBO-ICT
12 oktGebruiksbijeenkomst Xedule
21 oktMasterclass NBA Toetsingskader
22 oktMasterclass NBA Toetsingskader
28 oktMasterclass NBA Toetsingskader
29 oktMasterclass NBA Toetsingskader

Een actueel overzicht van onze bijeenkomsten is te vinden op: sambo-ict.nl/agenda
 

Inleiding

De zomervakantie is nu echt voor iedereen voorbij en het nieuwe mbo schooljaar is officieel van start gegaan. Een schooljaar waarin gelukkig bij de start meer ruimte is voor fysiek onderwijs. De afgelopen periode heeft echter wel duidelijk gemaakt dat online onderwijs van toegevoegde waarde is. Aan ons als netwerk de taak ons ervoor hard te maken dat  de goede dingen die het online onderwijs de studenten heeft gebracht, niet verloren gaan.  

Het is ook een schooljaar waarin we afscheid nemen van de naam saMBO-ICT. Tijdens onze conferentie van 30 september en 1 oktober maken we de nieuwe naam bekend en zetten we de volgende stap naar een mooie toekomst. Een toekomst waarin we nog meer met elkaar moeten gaan oppakken om flexibilsering en digitalisering van het onderwijs goed te kunnen ondersteunen.  

Verschillende cybersecurity incidenten buiten het mbo, maar helaas ook bij een van onze collega’s, laten zien dat continue aandacht voor dit onderwerp belangrijk is. In ons netwerk IBP kijken we steeds hoe we de dingen met elkaar kunnen verbeteren en hoe we de aandacht hierop blijven houden.  Niet alleen binnen de IT afdelingen maar ook bij de medewerkers, studenten en bestuurders van onze scholen. Des te belangrijker dat iedereen meedoet aan de jaarlijkse IBP-E Benchmark. Meer hierover verderop in deze nieuwsbrief! 

Onze conferentie gaat, zoals jullie verderop in de nieuwsbrief kunnen lezen, weer helemaal online plaatsvinden. We hadden deze natuurlijk heel graag fysiek in Amsterdam gedaan, maar dit is helaas nog niet mogelijk. Het programma ziet er weer fantastisch uit met mooie sprekers, inspirerende voorbeelden vanuit de sector en uiteraard ook weer een update van het programma doorpakken op digitalisering. Schrijf je dus in en laat je wederom verrassen. 

saMBO-ICT Conferentie

De grote vraag hing al een tijdje in de lucht… is het wijs om een bijeenkomst met 150-200 personen op locatie te organiseren? Helaas hebben we de beslissing moeten nemen om hierop ‘nee’ te antwoorden. Op 30 september en 1 oktober a.s. organiseren we dus, samen met gastcollege ROC van Amsterdam-Flevoland een ONLINE conferentie.  

Alle inhoudelijke onderdelen van het programma, dus zowel de keynotes als de workshops gaan onverminderd door!  In samenwerking met ROC van Amsterdam-Flevoland is een prachtig programma samengesteld met als hoofdthema ‘Flexibilisering’ maar ook met actuele onderwerpen omtrent IBP, programma doorpakken op digitalisering en… de nieuwe naam van saMBO-ICT wordt bekend gemaakt!  De presentatoren gaan ervoor om interessante workshops neer te zetten. Net zoals de afgelopen twee keren wordt de conferentie georganiseerd vanuit een speciale conferentie-teamsite in Microsoft Teams. Elke deelnemer wordt uitgenodigd om aan dit team deel te nemen. Je vindt daar straks het programmaboekje en achtergrondinformatie bij de workshops, bovendien kun je van daaruit deelnemen aan de online sessies en ook informeel contact hebben met collega’s.  

Meld je aan! 
Aanmelden voor de conferentie kan uiteraard nog! Daarbij zijn er geen beperkingen in het aantal aanmeldingen, dus ‘spread the word’ bij je collega’s. 

Zie onze website voor het programma,  aanmelden en meer informatie. 

De 44e saMBO-ICT conferentie wordt mede mogelijk gemaakt door: 

Broad Horizon Solutions – Coforce  – Drieam – Educator – GoodHabitz – Osiris – Visma Advitrae

saMBO-ICT gebruikersdag

Voor iedereen die aan het begin van het jaar nog even wil checken of de gebruikersdagen wel goed in de agenda gereserveerd staan: ze staan gepland op 11 oktober, 29 november 2021, 7 februari, 11 april en 20 juni 2022. De eerste keer dat we elkaar gaan ontmoeten op de gebruikersdag is dus 11 oktober. Dan is het nog via MS Teams. Naast de gebruikelijke updates heeft de programmacommissie gekozen voor de onderwerpen CAMBO en Fusies. Voor beide onderwerpen proberen we ook scholen te vinden die iets van hun ervaringen willen vertellen. En als er nieuws is over de afschaffing van de OOK voegen we dat ook nog toe aan het programma. De antwoorden op de vragen over de afschaffing van de OOK zijn vlak voor de zomervakantie op de site gezet. Allemaal weer hartelijk welkom op de gebruikersdag van 11 oktober. 

Aanmelden
Aanmelden is hier al mogelijk.

Doorpakken op digitalisering

Het programma Doorpakken op digitalisering heeft de draad dit schooljaar ook meteen weer opgepakt. Tijdens de saMBO-ICT conferentie zullen we uit de verschillende themateams weer veel resultaten presenteren. Op 30 september zullen ook de betrokken bestuurders weer bij elkaar komen, gelijktijdig met de conferentie. Dit zijn er inmiddels al 28! Zij zullen bij ROC van Amsterdam met elkaar in gesprek gaan over digitalisering in het MBO en dan ook het jaarplan voor 2022 bespreken. Met dat jaarplan gaan we het laatste jaar van het programma in. Heb jij nog input voor wat we in dat laatste jaar nog zeker moeten doen? Laat het ons weten!

Leven Lang Ontwikkelen

Team LLO ziet uit naar de conferentie op 1 oktober. Daar zullen we samen met Team Eigen dossier een presentatie geven over de grondbeginselen van leven lang ontwikkelen, die we in beeld brengen, om uitgangspunten te hebben voor de onderliggende informatiestructuur. Dat begint bij de publieke en maatschappelijke opdracht aan het mbo-onderwijs om een rol te spelen bij het verzorgen van onderwijs voor werkenden en werkzoekenden - om aansluiting te krijgen, of te behouden, op de arbeidsmarkt. Daarbij gebruiken we één onderwijssystematiek voor het hele mbo-onderwijs. We maken optimaal gebruik van de structuur die we ook gebruiken in het initiële onderwijs, de kwalificatiestructuur. 

Een leervraag die zich richt op een deel van een kwalificatie maar niet gedekt wordt door een keuzedeel, certificaat of praktijkverklaring kan een plek krijgen in een flexibel inzetbare module waarvan we de maatvoering met elkaar afspreken. Daarmee garanderen we de kwaliteit en kunnen modules over en weer worden erkend. Modules behaald bij verschillende instellingen kunnen elkaar aanvullen en eventueel tot een behaalde kwalificatie leiden. De waarderingen voor gevolgd onderwijs krijgen een plek in het Eigen dossier, waarvan de lerende eigenaar is. Deze gaat een heel leven mee. 

Alle onderdelen van mbo-opleidingen die worden aangeboden in het kader van LLO worden vastgelegd in RIO. Dat doen we al met kwalificaties, het modulaire onderwijs kan hieraan worden toegevoegd. Op deze manier ontsluiten we het onderwijs. Als student registreer je je éénmaal met je EDU-ID. Gegevens die nodig zijn om een module te volgen en af te sluiten met een waardering vinden hier een plek. Dit voorkomt dat elke instelling uitgebreide administratieve handelingen moet verrichten om een student in te schrijven. Het is een complex geheel. Een onderdeel onderschrijven, organiseren en de rest laten zitten is geen optie. Dan dragen we niet bij aan de flexibilisering van het onderwijs en stokt de keten. De vraag is of we afspraken met elkaar kunnen maken om recht te doen aan de vraag vanuit de arbeidsmarkt. Daar gaan we graag met jullie en de bestuurders over in gesprek.

Data-ondersteund onderwijs

Hoe werk je aan data-ondersteund onderwijs? Lees het in de nieuwe categorie ‘Data-ondersteund onderwijs’ op de publicatie-site van Doorpakken op digitalisering.
Er is ontzettend veel data beschikbaar in en over het onderwijs. Maar hoe verkrijg je het inzicht uit die bakken met data? En hoe maak je werken met data structureel onderdeel van hoe je je onderwijs vormgeeft? Antwoorden hierop vind je op de website. Het themateam Data-ondersteund onderwijs beschrijft daar hoe data-ondersteund onderwijs gerealiseerd kan worden. Je vind er informatie over bijvoorbeeld visie en beleid, inrichten en faciliteren en netjes omgaan met data. Ook zullen we er regelmatig praktijkvoorbeelden plaatsen.
Kijk op: https://publicatiesdoorpakken.nl/publicaties/data-ondersteund-onderwijs/ 

Datadinsdag, onmisbare hulp voor data-ondersteund onderwijs
De afgelopen anderhalf jaar heeft de themagroep ‘data-ondersteund onderwijs’ veel geleerd over hoe je data-ondersteund onderwijs in een instelling kunt realiseren. Natuurlijk willen wij deze kennis met jullie delen. Natuurlijk op de nieuwe website van het programma, maar ook met bijeenkomsten.
Elke tweede dinsdag van de maand is het daarom datadinsdag. Je kunt op die dinsdagen activiteiten van ons verwachten waarmee we je handvatten geven verder te komen met data in jouw les en instelling. 
Dat kunnen webinars zijn, workshops, presentaties van gave sprekers; online én in fysieke bijeenkomsten. In de infographic vind je alle datums en onderwerpen benoemd. Klik hier voor meer gedetailleerde informatie over de invulling.

Teamleden gezocht
Door allerlei persoonlijke omstandigheden is een aantal van onze teamleden noodgedwongen gestopt met het werk voor het thema data-ondersteund onderwijs. We zoeken daarom dringend nieuwe leden om ons team te versterken. Wil je al lerend aan het werk met data in het onderwijs? Bel dan met de aanvoerder van het thema voor meer informatie over deze dynamische en interessante mogelijkheid. JaapJan Vroom, 038 8534206.

SURF en saMBO-ICT lanceren gezamenlijk de Quick Scan Datavolwassenheid
Met de quickscan datavolwassenheid kun je als instelling jouw eigen volwassenheid op studiedata vaststellen. De scan geeft je vervolgens een advies voor het opstarten van een eigen studiedata-programma. De gebruikte tool bouwt voor jou een netwerk op met instellingen die je verder kunnen helpen bij het werken aan die datavolwassenheid. Een onmisbaar instrument om kennis op te doen en te delen, dus wees erbij om ook jouw eigen datatraject te starten!
Op de eerste datadinsdag, op 12 oktober, presenteren SURF en saMBO-ICT gezamenlijke deze scan. Klik hier voor meer info en aanmelden.


Docentondersteuning 

Het themateam Docentondersteuning heeft steeds meer zicht op wat er binnen de mbo-instellingen gebeurt aan professionalisering op het gebied van ict-bekwaamheid. We weten daarom dat er nog veel werk aan de winkel is, maar ook dat er al verschillende succesvolle voorbeelden binnen de sector te benoemen zijn. Om van elkaar te leren, hebben we waarderend actieonderzoek gedaan om de succesfactoren te destilleren. Hoe zorg je voor effectieve professionaliseringsactiviteiten die enthousiast worden bezocht? En welke meetinstrumenten worden ingezet om duidelijk te krijgen uit welke vaardigheden ict-bekwaamheid bestaat? Aan de hand van vier recepten laten wij zien hoe je als mbo-instelling aan de slag kan met dit thema. Het zijn voorbeelden om van te smullen. Trek naar meer? De komende maanden wordt het kookboek verder aangevuld.

Klik hier meer achtergrond informatie over ict-bekwaamheid bij docenten. 

Onderwijslogistiek in het kader van Doorpakken op digitalisering  

Het team Onderwijslogistiek heeft hard gewerkt aan het rapport Impact Analyse Onderwijslogistiek en op dit moment wordt er de laatste hand aan gelegd. Vanuit een viertal scenario’s met oplopende complexiteit ten aanzien van flexibilisering zijn de verschillende onderwijslogistieke variabelen en hun onderlinge samenhang in beeld gebracht. Daarmee kan je iets zeggen over de studeerbaarheid, de doceerbaarheid en de betaalbaarheid van het flexibele onderwijs zoals je dat voor ogen staat vanuit één van de scenario’s. En dat is dan de input voor het gesprek over hoe je dat kan organiseren. Abstract? Zeker, maar het team hoopt op de saMBO-ICT Conferentie in september dit helemaal duidelijk te maken en het rapport en bollenplaten met jullie te kunnen delen. Graag tot dan.

Innovatie

De wereld om ons beroepsonderwijs verandert continu dus het mbo is ook steeds aan het (mee)veranderen. Innovatie speelt permanent in scholen, zowel in de curricula als de organisatie daaromheen. Vaak is de aandacht gericht op de inhoud van die veranderingen maar niet op het proces om die verandering vorm te geven: de innovatiestrategie. Het practoraat ‘innovatiesucces in het mbo’ richt zich wél specifiek daarop en kwam tot de innovatiecirkel als instrument om naar innovaties te kijken.

Practor John Schobben, tevens adviseur van team Innovatie van het programma Doorpakken op Digitalisering, heeft zijn aanbevelingen voor scholen, regio’s en de sector opgesteld in het gelijknamige boek ‘innovatiesucces in het MBO’. Het pdf van het boek, waar in hoofdstuk 9 dieper ingegaan wordt op de innovatiecirkel, vind je op www.innovatiesuccesinhetmbo.nl onder ‘publicaties’

CAMBO

Voor de zomervakantie vertelde we al dat ruim 90% van de instellingen CAMBO gaat inzetten dit schooljaar. Dit kan ook, omdat de koppelingen met CAMBO door de SiS leveranciers worden/zijn opgeleverd.  

Kleine wijzigingen worden in CAMBO regelmatig doorgevoerd en grotere wijzigingen worden/zijn voorbereid.  Bijvoorbeeld uitgebreidere rapportage en de mogelijkheid meerdere Brin’s en SiS’en aan te sluiten. In november wordt de eerste grote update van CAMBO verwacht. Hierover volgt nog meer informatie via de nieuwsbrief van de Coöperatie MBO Voorzieningen en de gebruikersgroep VVA en CAMBO van saMBO-ICT. De gebruikersgroep voor VVA en CAMBO staat gepland voor 14 oktober 2021 van 14:00 tot 16:30 uur en hiervoor kun je je hier al aanmelden.  
 
Wil je de nieuwsbrief van de Coöperatie MBO Voorzieningen ook ontvangen of heb je een vraag stuur deze dan naar info@mbovoorzieningen.nl. Daarnaast kun je ook gebruik maken van de chat mogelijkheid op de website www.mbovoorzieningen.nl. We wensen iedereen die bezig is met de implementatie veel succes en vergeet vooral niet de FAQ’s en handleidingen op de website en Teams-omgeving.  

Verkenning collectieve voorzieningen in het mbo

De steeds verdergaande samenwerking tussen onderwijsinstellingen in het mbo heeft geleid tot het inzicht dat er een groot aantal (organisatie)processen zijn die instellingen op een vergelijkbare wijze uitvoeren en dat deze in de kern niet zorgen voor onderscheidend vermogen. Reeds tijdens het besluitvormingsproces over VVA en CAMBO is door meerdere instellingen aangegeven dat de realisatie van Centraal Aanmelden gezien wordt als een eerste stap in een verdere ontwikkeling van collectieve ICT-oplossingen.  

SaMBO-ICT onderzoekt momenteel, in samenwerking met Hutspot, welke (organisatie)processen centraal ondersteund kunnen worden in de vorm van één of meerdere collectieve voorzieningen, om zo inzicht te krijgen op de voor- en nadelen die deze opleveren voor onderwijsinstellingen en de sector. Hiervoor zijn 4 toekomstscenario's gemaakt in samenspraak met een expertgroep van informatiemanagers en –architecten. De toekomstscenario's worden komende maand gebruikt om standpunten en draagvlak in de sector te onderzoeken. Zowel inhoudelijk (in workshops met het netwerk IM, architecten en IBP) als bestuurlijk (interview ronde).  

De opgehaalde inzichten worden door Hutspot en saMBO-ICT gebruikt om medio oktober advies uit te brengen aan een bestuurlijk overleg over het draagvlak voor een beweging naar collectieve voorzieningen in het mbo. Meer informatie over het onderzoek en de toekomstscenario's is beschikbaar via Rob Vos

Eerste versie Toolwiel mbo gereed

De burcht-, stad- en platteland-metafoor wordt veel gebruikt binnen de onderwijssector voor het bepalen waar er vrijheid is en in welke gevallen er meer regulering of zelfs een verplichting is voor het gebruik van systemen. Daarmee wordt dan ook bepaald in hoeverre er ondersteuning wordt geboden bij het gebruik van deze systemen. Deze benadering helpt docenten en studenten om daarbij weloverwogen keuzes te maken.

Het belang van duidelijkheid en advies op dit gebied neemt toe door het enorme aanbod van (online) applicaties die ad hoc en vaak kosteloos kunnen worden ingezet in het onderwijs. Vooral nu het onderwijs verdergaand digitaliseert neemt de behoefte aan dergelijke tools toe en daarmee ook de vraag om duidelijkheid op dit gebied.

Tegen deze achtergrond is het afgelopen half jaar een werkgroep aan de slag gegaan met het Toolwiel mbo: een instrument waarmee de onderwijsinstellingen hun applicaties op een overzichtelijke manier kunnen indelen volgens de burcht-, stad- en platteland-metafoor.

Daarbij zijn voor de eerste 40 online beschikbare (meestal gratis) applicaties generieke beschrijvingen gemaakt op het gebied van gebruiksmogelijkheden en AVG-aspecten. Kennisnet neemt de technische realisatie op zich. Inmiddels is een eerste versie van het Toolwiel beschikbaar voor de werkgroepleden om te testen. Het ziet er veelbelovend uit en dat geeft energie om samen door te gaan. Tijdens de saMBO-ICT conferentie zullen we de resultaten en de vervolgstappen presenteren. Wil je daar niet op wachten, mail dan naar Rob Vos of Martijn Bijleveld.

Bruggen Bouwen

Het programma Bruggen Bouwen gaat ook weer een nieuwe ronde in. In september starten de Peergang modules weer op en deelnemende instellingen kunnen hun i-coaches  hier voor opgeven. Ook start er in het najaar een nieuwe Masterclass waarin teams vanuit diverse instellingen gaan werken een eigen plan van aanpak. Het komende jaar gaan we ook in gesprek met de instellingen die nog niet deelnemen aan het programma. Het blijkt namelijk dat de meeste daarvan ook met een vorm van i-coaches werken en het zou mooi zijn om die ervaringen en kennis ook met elkaar te delen. Op naar de 40 of meer deelnemende instellingen.

Wat ook goed is om te melden is dat met ingang van deze maand Marius van Zandwijk de rol van programma manager van Leo Bakker gaat overnemen en samen met Martijn en het team Bruggen Bouwen het programma zal ondersteunen. Belangstelling? Voor meer informatie kijk op de website van het programma of mail naar Martijn Bijleveld of Marius van Zandwijk.

Benchmark IBP-E van start

De Benchmark IBP-E is weer gestart. De contactpersonen van de mbo’s hebben toegang gekregen tot de benchmark-omgeving en er kan worden gestart met het invullen van de scores. Dit jaar wordt naast de bestaande toetsingskaders voor IB, P en E, ook het NBA-model voor Informatiebeveiliging ingevuld. Dit nieuwe toetsingskader voor IB zal het bestaande ISO-gebaseerde toetsingskader gaan vervangen. Belangrijk om daar nu ervaring mee op te doen, zodat we straks een weloverwogen besluit kunnen nemen over het definitieve moment van overgang naar dit nieuwe model. 

Om goed thuis te raken in dit nieuwe toetsingskader organiseren we dit najaar samen met SURF op 6 momenten tweedaagse masterclasses over het nieuwe NBA-toetsingskader. De masterclasses zijn gepland op de volgende data en zijn niet alleen voor IBP-ers, maar ook voor medewerkers audit & control heel interessant. 

23 en 24 september (Online via Teams) 
21 en 22 oktober (Woerden) 
28 en 29 oktober (Utrecht) 
4 en 5 november (Woerden) 
18 en 19 november (Utrecht en Woerden) 
2 en 3 december (Utrecht en Woerden) 

De komende benchmark IBP-E wordt nog afgenomen op basis van de bestaande toetsingskaders voor InformatiebeveiligingPrivacy en Examinering. En we gaan weer voor 100% deelname, om zo te laten zien dat we informatiebeveiliging en privacy serieus nemen in het mbo. 

De deadline voor het inleveren van de benchmark IBP-E is 12 november 2021. De presentatie van de resultaten en de evaluatie van de ervaringen met het NBA-model vindt plaats tijdens de netwerkbijeenkomst IBP op 9 december 2021. 

Meer informatie via Martijn Bijleveld.

Netwerk IBP

Het netwerk IBP gaat dit jaar van start met een versterkte regiegroep. Drie vertrekkende leden worden, na een succesvolle oproep eind vorig schooljaar, opgevolgd door maar liefst vijf nieuwe regiegroepleden. Dat bevestigt toch maar weer de grote betrokkenheid bij het onderwerp IBP binnen het mbo. Vanuit de mbo-instellingen nemen nu deel: 

Samantha Rodolf - Lejeune; VISTA college (voorzitter) 
Jozien Winterman - Ensing; ROC van Twente 
Klaske Bouma; Friesland College 
Fung Yee Poon; ROC Aventus 
Wim Nijenhuis; Nova College 
Ralph Kronieger; Mediacollege Amsterdam 
Niels Hilhorst; ROC van Amsterdam 
Martijn van Hoorn; Yuverta 
Bram Bogers; ROC Tilburg 
Henk Links; ROC A12 

De eerstvolgende netwerkbijeenkomst IBP is gepland op 7 oktober aanstaande, online via Teams. Naast diverse actuele ontwikkelingen zal zeker ook de invoering het nieuwe NBA-toetsingskader voor informatiebeveiliging worden besproken. Meer informatie via de teamsite van het Netwerk IBP of via Martijn Bijleveld

Netwerk Onderwijslogistiek

Nog even als reminder! Het netwerk onderwijslogistiek heeft in juni het schooljaar afgesloten met een extra bijeenkomst rond onderwijslogistiek, architectuur en applicatielandschappen. Op 7 oktober starten we dit nieuwe schooljaar met de eerste bijeenkomst van het netwerk onderwijslogistiek. Hierin als thema de op de conferentie gepresenteerde impact analyse vanuit het Doorpakken op Digitalisering programma. Als tweede thema staat de implementatie van een LMS binnen instellingen op de agenda. Wij hopen zo weer een interessante bijeenkomst te hebben georganiseerd en zien jullie graag op 7 oktober. Deze bijeenkomst zal wederom on-line plaatsvinden. Wil je meer weten over het netwerk onderwijslogistiek? Neem contact op met Rob Vos of Leo Bakker.    

Netwerk Informatiemanagement

Het netwerk informatiemanagement sloot het vorige schooljaar af met twee praktijksituaties. Het ging over de samenhang en structuur van de informatiearchitectuur samen met de MORA en welke rol informatiemanagement hierbij speelt.  

De volgende netwerkbijeenkomst is gepland op 23 september en zal wederom online plaatsvinden. Naast mededelingen over Doorpakken op Digitalisering en de ICT Monitor mbo 2021 neemt Nadira Saab ons mee in thema’s in het mbo die ertoe doen m.b.t. onderzoek.  

Na een korte pauze worden we meegenomen in het onderzoek collectieve voorzieningen in het mbo. Hierbij staat centraal de vraag “Welke processen kunnen centraal ondersteund worden door collectieve voorzieningen.” Collectieve ICT-oplossingen die bijdragen aan het realiseren van toegankelijk, toekomstbestendig en kwalitatief hoogwaardig (middelbaar) beroepsonderwijs, toegespitst op de persoonlijke leer- en ontwikkelbehoeften van de deelnemende studenten én volwassenen (kortweg de Leven Lang Ontwikkelen (LLO)-visie van het MBO). 

Een verdiepende werksessie en inventarisatie van de meningen van informatiemanagers draagt bij aan de uiteindelijke adviesnotitie en keuze voor een scenario op weg naar nieuwe collectieve ICT-oplossingen voor het mbo. Jullie aanwezigheid wordt dan ook zeer op prijs gesteld.  

Netwerk Examinering en Digitalisering: NED

Weet je het nog? Het netwerk NED bestaat uit 80 medewerkers van mbo-scholen op het gebied van informatiemanagement, informatiebeveiliging of examinering. Het doel van het netwerk is om samen concreet met vraagstukken aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld op het gebied van inkoop van exameninstrumenten, het borgen van de kwaliteit en het stroomlijnen van de interne processen op het gebied van digitale examinering. Belangrijke vraagstukken op het snijvlak van digitalisering en examinering worden binnen vier werkgroepen concreet opgepakt. Hiervoor zijn de eerste overleggen reeds gepland. 
  • Standaardisering inkoop van digitale examens: uniforme inkoopovereenkomsten en (beveiligings)voorwaarden. 
  • Verbeteren veiligheidswaarborgen: kaders voor beveiliging van (digitale) examens, DPIA’s, audits. 
  • Informatiemanagement en architectuur: goede integratie en koppelingen van bij de examinering betrokken systemen. 
  • Duiding wet- en regelgeving: wettelijke kaders (WEB, AVG) verduidelijken aan de hand van handreikingen en good practices. 
Tijdens overkoepelende netwerkbijeenkomsten worden de resultaten tussen de werkgroepen gedeeld. De opbrengsten van het netwerk zullen ook worden verspreid via de kanalen van saMBO-ICT en het Kennispunt MBO Onderwijs & Examinering. 

Heb jij expertise op het gebied van informatiemanagement, informatiebeveiliging of examinering en wil je ook deelnemen aan het netwerk, meld je dan hier aan.  Je kunt je nog aanmelden tot 15 september.  

Vragen van en aan collega's

De vraagbaak vindt u in de Teams-omgeving. Iedereen die daar toegang toe heeft kan deze vragen daar zien, zelf een nieuwe vraag stellen of reageren op vragen van anderen!

Laatst gestelde vragen:

Discussies op LinkedIn
Behalve in de Vraagbaak worden er ook in de LinkedIn groep van saMBO-ICT discussies gestart en vragen gesteld. Deze groep telt inmiddels al 1000+ leden.
Tenslotte een dringend verzoek aan leveranciers om onze LinkedIn groep niet te gebruiken als reclameplatform. Reageren op vragen is natuurlijk prima...
 

Colofon

Deze nieuwsbrief verschijnt iedere zes weken en wordt door meer dan 1300 mensen gelezen. Heeft u zich nog niet geabonneerd? Dat kan via deze pagina.

De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 21 oktober 2021.

Over saMBO-ICT

saMBO-ICT is een zelfstandige organisatie van en voor alle mbo-instellingen en heeft sterke banden met Kennisnet, de MBO Raad, MBO Voorzieningen en met SURF. De belangrijkste pijlers binnen saMBO-ICT zijn belangenbehartiging, kennisdeling, aanjagen van innovatie en gezamenlijke projecten.