Het programma Doorpakken op digitalisering heeft de draad dit schooljaar ook meteen weer opgepakt. Tijdens de saMBO-ICT conferentie zullen we uit de verschillende themateams weer veel resultaten presenteren. Op 30 september zullen ook de betrokken bestuurders weer bij elkaar komen, gelijktijdig met de conferentie. Dit zijn er inmiddels al 28! Zij zullen bij ROC van Amsterdam met elkaar in gesprek gaan over digitalisering in het MBO en dan ook het jaarplan voor 2022 bespreken. Met dat jaarplan gaan we het laatste jaar van het programma in. Heb jij nog input voor wat we in dat laatste jaar nog zeker moeten doen? Laat het ons weten!
Leven Lang OntwikkelenTeam LLO ziet uit naar de conferentie op 1 oktober. Daar zullen we samen met Team Eigen dossier een presentatie geven over de grondbeginselen van leven lang ontwikkelen, die we in beeld brengen, om uitgangspunten te hebben voor de onderliggende informatiestructuur. Dat begint bij de publieke en maatschappelijke opdracht aan het mbo-onderwijs om een rol te spelen bij het verzorgen van onderwijs voor werkenden en werkzoekenden - om aansluiting te krijgen, of te behouden, op de arbeidsmarkt. Daarbij gebruiken we één onderwijssystematiek voor het hele mbo-onderwijs. We maken optimaal gebruik van de structuur die we ook gebruiken in het initiële onderwijs, de kwalificatiestructuur.
Een leervraag die zich richt op een deel van een kwalificatie maar niet gedekt wordt door een keuzedeel, certificaat of praktijkverklaring kan een plek krijgen in een flexibel inzetbare module waarvan we de maatvoering met elkaar afspreken. Daarmee garanderen we de kwaliteit en kunnen modules over en weer worden erkend. Modules behaald bij verschillende instellingen kunnen elkaar aanvullen en eventueel tot een behaalde kwalificatie leiden. De waarderingen voor gevolgd onderwijs krijgen een plek in het Eigen dossier, waarvan de lerende eigenaar is. Deze gaat een heel leven mee.
Alle onderdelen van mbo-opleidingen die worden aangeboden in het kader van LLO worden vastgelegd in RIO. Dat doen we al met kwalificaties, het modulaire onderwijs kan hieraan worden toegevoegd. Op deze manier ontsluiten we het onderwijs. Als student registreer je je éénmaal met je EDU-ID. Gegevens die nodig zijn om een module te volgen en af te sluiten met een waardering vinden hier een plek. Dit voorkomt dat elke instelling uitgebreide administratieve handelingen moet verrichten om een student in te schrijven. Het is een complex geheel. Een onderdeel onderschrijven, organiseren en de rest laten zitten is geen optie. Dan dragen we niet bij aan de flexibilisering van het onderwijs en stokt de keten. De vraag is of we afspraken met elkaar kunnen maken om recht te doen aan de vraag vanuit de arbeidsmarkt. Daar gaan we graag met jullie en de bestuurders over in gesprek.
Data-ondersteund onderwijsHoe werk je aan data-ondersteund onderwijs? Lees het in de nieuwe categorie ‘Data-ondersteund onderwijs’ op de publicatie-site van Doorpakken op digitalisering.
Er is ontzettend veel data beschikbaar in en over het onderwijs. Maar hoe verkrijg je het inzicht uit die bakken met data? En hoe maak je werken met data structureel onderdeel van hoe je je onderwijs vormgeeft? Antwoorden hierop vind je op de website. Het themateam Data-ondersteund onderwijs beschrijft daar hoe data-ondersteund onderwijs gerealiseerd kan worden. Je vind er informatie over bijvoorbeeld visie en beleid, inrichten en faciliteren en netjes omgaan met data. Ook zullen we er regelmatig praktijkvoorbeelden plaatsen.
Kijk op:
https://publicatiesdoorpakken.nl/publicaties/data-ondersteund-onderwijs/ Datadinsdag, onmisbare hulp voor data-ondersteund onderwijsDe afgelopen anderhalf jaar heeft de themagroep ‘data-ondersteund onderwijs’ veel geleerd over hoe je data-ondersteund onderwijs in een instelling kunt realiseren. Natuurlijk willen wij deze kennis met jullie delen. Natuurlijk op de nieuwe website van het programma, maar ook met bijeenkomsten.
Elke tweede dinsdag van de maand is het daarom datadinsdag. Je kunt op die dinsdagen activiteiten van ons verwachten waarmee we je handvatten geven verder te komen met data in jouw les en instelling.
Dat kunnen webinars zijn, workshops, presentaties van gave sprekers; online én in fysieke bijeenkomsten. In de
infographic vind je alle datums en onderwerpen benoemd.
Klik hier voor meer gedetailleerde informatie over de invulling.
Teamleden gezochtDoor allerlei persoonlijke omstandigheden is een aantal van onze teamleden noodgedwongen gestopt met het werk voor het thema data-ondersteund onderwijs. We zoeken daarom dringend nieuwe leden om ons team te versterken. Wil je al lerend aan het werk met data in het onderwijs? Bel dan met de aanvoerder van het thema voor meer informatie over deze dynamische en interessante mogelijkheid. JaapJan Vroom, 038 8534206.
SURF en saMBO-ICT lanceren gezamenlijk de Quick Scan DatavolwassenheidMet de quickscan datavolwassenheid kun je als instelling jouw eigen volwassenheid op studiedata vaststellen. De scan geeft je vervolgens een advies voor het opstarten van een eigen studiedata-programma. De gebruikte tool bouwt voor jou een netwerk op met instellingen die je verder kunnen helpen bij het werken aan die datavolwassenheid. Een onmisbaar instrument om kennis op te doen en te delen, dus wees erbij om ook jouw eigen datatraject te starten!
Op de eerste datadinsdag, op 12 oktober, presenteren SURF en saMBO-ICT gezamenlijke deze scan.
Klik hier voor meer info en aanmelden.
Docentondersteuning Het themateam Docentondersteuning heeft steeds meer zicht op wat er binnen de mbo-instellingen gebeurt aan professionalisering op het gebied van ict-bekwaamheid. We weten daarom dat er nog veel werk aan de winkel is, maar ook dat er al verschillende succesvolle voorbeelden binnen de sector te benoemen zijn. Om van elkaar te leren, hebben we waarderend actieonderzoek gedaan om de succesfactoren te destilleren. Hoe zorg je voor effectieve professionaliseringsactiviteiten die enthousiast worden bezocht? En welke meetinstrumenten worden ingezet om duidelijk te krijgen uit welke vaardigheden ict-bekwaamheid bestaat? Aan de hand van vier recepten laten wij zien hoe je als mbo-instelling aan de slag kan met dit thema. Het zijn voorbeelden om van te smullen. Trek naar meer? De komende maanden wordt het
kookboek verder aangevuld.
Klik
hier meer achtergrond informatie over ict-bekwaamheid bij docenten.
Onderwijslogistiek in het kader van Doorpakken op digitalisering Het team Onderwijslogistiek heeft hard gewerkt aan het rapport Impact Analyse Onderwijslogistiek en op dit moment wordt er de laatste hand aan gelegd. Vanuit een viertal scenario’s met oplopende complexiteit ten aanzien van flexibilisering zijn de verschillende onderwijslogistieke variabelen en hun onderlinge samenhang in beeld gebracht. Daarmee kan je iets zeggen over de studeerbaarheid, de doceerbaarheid en de betaalbaarheid van het flexibele onderwijs zoals je dat voor ogen staat vanuit één van de scenario’s. En dat is dan de input voor het gesprek over hoe je dat kan organiseren. Abstract? Zeker, maar het team hoopt op de saMBO-ICT Conferentie in september dit helemaal duidelijk te maken en het rapport en bollenplaten met jullie te kunnen delen. Graag tot dan.
InnovatieDe wereld om ons beroepsonderwijs verandert continu dus het mbo is ook steeds aan het (mee)veranderen. Innovatie speelt permanent in scholen, zowel in de curricula als de organisatie daaromheen. Vaak is de aandacht gericht op de inhoud van die veranderingen maar niet op het proces om die verandering vorm te geven: de innovatiestrategie. Het practoraat ‘innovatiesucces in het mbo’ richt zich wél specifiek daarop en kwam tot de innovatiecirkel als instrument om naar innovaties te kijken.
Practor John Schobben, tevens adviseur van team Innovatie van het programma Doorpakken op Digitalisering, heeft zijn aanbevelingen voor scholen, regio’s en de sector opgesteld in het gelijknamige boek ‘innovatiesucces in het MBO’. Het pdf van het boek, waar in hoofdstuk 9 dieper ingegaan wordt op de innovatiecirkel, vind je op
www.innovatiesuccesinhetmbo.nl onder ‘publicaties’