Afbeelding

Chanukah

Afbeelding

Voor ons persoonlijk is Chanukah altijd de herinnering aan de tijd dat wij ons huwelijk voorbereidden in 2002. We wilden graag zoveel mogelijk mensen laten genieten van onze chupah/trouwceremonie en iedereen ook na afloop uitnodigen voor een maaltijd. Het waren er driehonderd. Aangezien we niet op voorhand uitgingen van de Bijbelse wonderbaarlijke spijziging, hebben we vooraf met een team de maaltijd klaargemaakt: heel veel salades gesneden, techina voorbereid, wijnen en verse zalm ingekocht etc. etc. etc.

We trouwden destijds in de Chanukahweek bewust op een dinsdag, de derde dag in de Bijbelse weektelling. De reden was dat traditioneel gezien vele Israelieten dikwijls op de derde dag trouwen omdat bij het scheppingsverhaal op de derde dag er tot twee keer toe staat: ‘En God zag dat het goed was.’ Goed voor hem en goed voor haar, moet men gedacht hebben.

Zou het toevallig zijn dat Jezus/Jehoshua ook op een dinsdag Zijn bediening op aarde begon? Immers er staat (Joh.2:1): ‘Ten derde dage was er een bruiloft te Kana’?* In 2002 viel die Chanukahdinsdag op drie december en in de avond staken we de vijfde kaars aan (van de 8). Gisteravond mochten we het aansteken van de vijfde kaars meemaken in de Oude Stad van Jeruzalem en daarna meelopen in een streng bewaakte, feestelijke optocht met vlaggen en gezang langs de poorten van de stad. Niet omdat wij toevallig getrouwd waren, maar omdat het én Chanukah en Rosh Chodesh (nieuwe maand) werd?                                 

We startten bij de tunnel op het Plein, liepen een stukje door de Arabische wijk, de Via Dolorosa, door de Leeuwenpoort en dan naar rechts richting de Gouden Poort en vervolgens langs de Stad van David weer richting het Plein bij de Westelijke Muur.


 * het valt op dat Het Boek het detail van de ‘derde dag’ totaal negeert. Zij schrijven in Joh.2:1 ‘na twee dagen…’  Je vraagt je af waarom: opzet om een oude Joodse traditie te verdoezelen of vond men het niet belangrijk dat het op een dinsdag was; is er teveel associatie tussen de derde dag dat Hij Zijn Werk begon en te derde dage dat Hij opstond?

‘En het was winter’

Afbeelding

Johannes 10:22 verhaalt dat Jezus/Jehoshua tijdens Chanukah naar Jeruzalem was afgedaald om aldaar het lichtfeest te herdenken. Chanukah herinnerde ook Hem aan het bevrijdend handelen van Israels God, Zijn Vader, in de strijd tegen de heidense overheersing, toen zo’n 200 jaar eerder. Als detail vermeldt Johannes dat het winter was.

In de Bijbel worden maar twee seizoenen genoemd: zomer en winter. In Israel kennen we vandaag de dag drie seizoenen: voorjaar/aviv, zomer/kayits en winter/choreph. Er is wel een naam voor herfst, stav, maar in feite gaat de zomer direkt over in de winter. Ook deze weken b.v. hebben we zomerse dagen en winterse dagen door elkaar gehad. Dinsdag was het knoertheet, zo rond de 28 graden en woensdag was een regendag met rond de 19 graden. De Israelische winter is echter wel wat anders dan we in Nederland gewend waren. Hoewel… in de Golan valt jaarlijks behoorlijk wat sneeuw.

Choreph, winter חורף komt van het werkwoord charaph חרף. Het werkwoord heeft meerdere betekenissen. Het betekent o.a. overwinteren (Jes.18:6) maar ook uitdagen (Neh.6:13) of smaden (Ps. 119:42.)  In de versterkte vorm betekent het werkwoord in verwarring brengen (Ps. 57:4). Choreph komt in het Eerste Testament voor in o.a. Gen. 8:22; Zach. 14:8 en Ps. 74:17. Bijzonder is dat Job (29:4) het woord ook gebruikt maar dan in de zin van jeugd, de beste tijd! De regen in de choreph is voor Israel in ieder geval een zegen en in die zin een beste tijd ?.

 

Hoe kan het?

Afbeelding

Woensdag stemden maar liefst 129 tegen 11 leden van de VN in met een Palestijns voorstel, wat stelde dat er totaal geen Joodse band bestaat met de Tempelberg! De Tempelberg, die men al Haram al Sharif noemt, zou puur Islamitisch zijn. Men ontkent hiermee ook dat het Christendom verbonden is als Godsdienst met de Har haBayit, de Berg van het Huis: de Tempelberg. Hebben ze dan Joh. 10:22 nooit gelezen dat Jezus/Jehoshua tussen de zuilengallerij van de Tempel van Salomo wandelde? Toen bestond er nog helemaal geen Islam!
 

Omikron of Omicron?

Afbeelding

Officieel heet de Griekse letter O omikron. De covid variant schrijft men dikwijls met een 'C', maar hoort officieel met een 'K' geschreven te worden. Ach ja, wat maakt het uit, als dát alleen de discussie was…. Zo van de ene op de andere dag besloot de Israelische regering eind vorige week eerst alle passagiers uit Afikaanse landen te weren en even later om maar meteen alle buitenlandse toeristen toegang te weigeren. Dit geldt nog ongeveer 10 dagen. Israel kende één omicronbesmetting vorige week. Een vrouw die uit Malawi kwam en inmiddels drie x geprikt was en besmet bleek met omikron. Zij hield zich ook niet aan de quarantaine afspraken en vertrok naar Eilat. Nu probeert men alle mensen met wie zij in contact is geweest te achterhalen. Ook twee cardiologen, eveneens drie keer gevaccineerd met Pfizer, bleken omicronpositief te testen. Zij waren vorige week in London geweest op een artenconferentie. Maar Engeland wordt niet geboycot! Iedere gevaccineerde Israelier die nu op Ben Gurion landt, moet in ieder geval drie dagen in quarantine en in die dagen twee x testen. Ongevaccineerden moeten minstens een week in quarantine en twee keer testen. 
Het aantal besmettingen in Israel loopt niet op (rond de 500 per dag). De R daalt en is nu 1.02 t.o.v. vorige week 1.08. De toeristenbranche is ten einde raad en grotendeels ingestort. Het ziet er niet naar uit dat vele toeristen de kerstvakantie in Israel zullen doorbrengen...

 

Bennett’s familie wel?

Tel Aviv  תל אביבbetekent letterlijk lenteheuvel en is inmiddels de duurste stad ter wereld om in te wonen. De stad is daarbij Parijs voorbijgeschoten. De reden van de prijsstijgingen zijn dat er een tekort is aan huizen en dat o.a transport en goederen in Israel enorm in prijs zijn gestegen. Daarnaast is de shekel een ijzersterke dure munt. Teheran is vanwege de sancties en het economisch wanbeleid ook een flink duurdere stad geworden en sprong van de 79ste naar de 29ste plaats. Beiroet is volgens de EIU 2021 index van de grotere steden de goedkoopste stad.
 

Blaffende honden

Afbeelding

Israel blijft spierballentaal gebruiken tegen Iran en omgekeerd horen we de oorlogsdreigementen vanuit dat land. Op kleinere schaal, ter land en ter zee, is er allang een soort oorlog aan de gang tussen de beiede landen. Deze week werd in Kenia een Irani aangehouden, die terroristische aanslagen voorbereidde tegen Israeliers en Israelische bedrijven aldaar. Israels Mossad reikt gelukkig ver…

Deze week wordt  er gesproken in Wenen over het wel of niet voortzetten van de sancties tegen Iran. Blijven o.a. Europa en de VS de Iraanse regering erop wijzen dat zij moeten stoppen met hun nucleaire aspiraties? Volgens Israel kan Iran binnen luttele weken al een atoombom produceren. Israel zal niet schromen dit land  aan te vallen en het kwaad dat de Iraanse regering beraamt tegen Israel proberen te voorkómen. Vorige week zijn er grootscheepse militaire oefeningen geweest in het noorden en bij de Gazastrook. De Iraanse brigadier Generaal Abolfazi Shekarchi zei vorige week shabat nog dat: ‘hij en zijn regering niet zullen afzien van hun plan om Israel van de kaart te vegen, nog geen millimeter’ (aldus de Jerusalem Post). Blaffende honden bijten niet zegt, men wel, maar je weet maar nooit.

 

Soldates

Afbeelding

In Israel gaan dames ook (verplicht) het leger in en helaas leidt dat soms tot verdrietige situaties. Een luitenant kolonel is deze week beschuldigd van het ‘onkosher’ bespioneren, filmen en vastleggen via foto’s van meerdere soldates wiens vertrouwen hij langzaamaan had gewonnen. Hij ha cameraatjes op allerlei plekken verstopt, o.a. in kamers en douches. De jonge vrouwen zullen hun leven lang nooit met plezier kunnen terugdenken aan hun diensttijd. Bezint eer ge begint, meneer de kolonel: weg is nu jouw carriere!
 

Wapens

Afbeelding

Mede n.a.v. de schietpartij onlangs op het ziekenhuisterrein in Beer Sheba, waar een onderlinge ruzie over een stuk grond al schietend werd uitgevochten tussen twee Arabische clans, heeft Israel deze week een enorme actie op touw gezet in en rond de Negev om criminaliteit tegen te gaan. Meerdere mensen werden gearresteerd en maar liefst 1200 wapens en veel munitie werden onderschept in Arabische en Bedouienen dorpen. Naar men zegt spreekt men over een topje van de ijsberg.
 

Parasha Miqets מקץ, (na verloop van)

We lezen Genesis 41:1-44:17; uit de Haftara lezen we 1 Koningen 3:15-4:1 en we lezen Mattheus 27:15-46.

De dromen van de farao verontrusten hem zeer en geen tovenaar kan de uitleg geven. Joseph wordt uit de bor בור, de kuil, kerker gehaald. Bor heeft woordverband met het werkwoord barar ברר, wat betekent: ziften, reinigen, zuiveren, scherpen, slijpen. Het karakter van Joseph wordt in de kerker nog aangescherpt, nog fijner geslepen voor de taak die hij later op zich zal nemen bij de farao. De uitlegging van de dromen geven hem een nieuw leven, na bijna dertien jaar in de gevangenis te hebben gezeten.

Dat hij daar zonder noemenswaardige vorm van bitterheid uit komt is op zich al wonderbaarlijk. Bor בור heeft ook woordverband met Bara’ ברא scheppen, herscheppen, zoals David zegt in de Psalm: ‘Herschep in mij een rein hart.’ (Psalm 51:12). God heeft dat bij Joseph in die gevangenistijd ook gedaan; wanneer hij vrij komt, weet hij de dromen van de farao haarfijn uit te leggen. De farao herkent Gods Geest in Joseph (vs.38) en stelt hem aan als onderkoning over Egypte. Vanuit deze positie weet hij de hongersnood af te wenden van Egypte en daarbij de farao de rijkste man op aarde te maken. Dan komen zijn broers en zijn eigen dromen komen uit, al houdt hij zich nog als een onbekende Egyptenaar voor hen. Ze moeten Benjamin gaan halen en Shim’on blijft in hechtenis achter. De broers zijn erg verschrikt over dit alles en het blijkt dat hun misdaad tegen Joseph hen nog erg hoog zit. Benjamin wordt uiteindelijk na veel aarzeling van de kant van Ja‘aqobh gebracht bij Joseph en deze kan zich nauwelijks nog goed houden…  

Toch stuurt hij de broers weer weg met graan. Dat hij ook hun geld om het graan te betalen weer in hun zakken zit weten ze niet. En ook weten ze niet dat in de zak van Benjamin de zilveren beker van Joséph verstopt zit… Ze zijn de stad maar net uit of ze worden alweer ingehaald door de huismeester van Joseph.

Waarom doet Joséph dit toch zo: Ramban verklaart dat Joséph waarschijnlijk beducht is dat de broers ook Benjamin uit jaloezie slecht zullen behandelen, net zoals ze destijds met hemzelf deden…

Bij Joseph duurt het rond de twee decennia voordat zijn dromen uitkomen, de droom van Shlomo, echter, komt meteen de volgende dag tot uiting bij de oplossing van het probleem van de baby, die hij zogenaamd in tweeën wil delen, waardoor de echte moeder bekend wordt. Het hele koninkrijk weet meteen dat dit een oplossing van God zelf is, heel Israël herkent Gods Geest in hem, zoals de farao Gods Geest in Joséph heeft herkend (vs. 28).

De droom van de vrouw van Pilates komt ook uit, alhoewel deze niet te maken heeft met haar karakter, maar met de onbevlektheid van karakter van Iemand Anders. Zij lijdt om de Rechtvaardige; door de achteloosheid van haar man, die immers zijn handen in onschuld wast, en de nijd van het volk lijdt Hij.‘Zijn bloed kome over ons en onze kinderen!’ (vs.25).

Aan het kruis roept Hij: Eli, Eli lama Sabachtani אלי אלי למה סבחתני, oftewel: ‘Mijn God, Mijn God, waarom heeft U Mij verlaten?’ Of roept Hij iets anders? Bovenstaand is Aramees, maar waarom zou God Zelf, Die in het Hebreeuws alles tot leven schiep en Die Hebreeuws spreekt met Saulus in Handelingen 26:14, ineens in het Aramees met Zijn Vader spreken? Zou het niet veeleer logisch zijn dat Hij in zijn pijn deze woorden in het Hebreeuws uitriep: Eli, Eli, lama Zabachtani אלי אלי למה זבחתני: ‘Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij geofferd?’  Beide mogelijkheden zijn er; de Vader verliet én offerde de Zoon om de zonde van de mensheid weg te nemen, de Zoon werd tot zonde om de woede van de Vader te stillen en zo stilde God de Vader zijn woede in Zichzelf, in Zijn Zoon om een ieder die in Hem gelooft met Zichzelf te verzoenen... Wie doet dát na...?

Activiteiten en meer...

Gratis webinars:
9 dec. virtuele tour Jeruzalem,
23 dec. tour Negev en
4 januari het webinar over Psalm 20, uitgelegd vanuit het Hebreeuws.

Al deze webinars worden gegeven via Zoom, beginnen om 19:30 en duren ongeveer een uur.

Aanmelden voor deze aktiviteiten? Stuur een e-mailtje naar info@studiehuisreshiet.nl of klik hier.

Er staat voor januari weer een Alephcursus op stapel, wij laten nog weten wat de precieze data zullen zijn. De kosten voor zes lessen zijn 79,50.

- - - - - 

Cursussen live door onze docentes in Nederland (onder voorbehoud):                   
Alephcursussen 2022

Nieuwegein -  Alephcursus – winter /voorjaar 2022, acht lessen                                                   
Data: maandagavonden 10 en 24 januari / 7 en 21 februari / 7 en 21 maart / 4 en 25 april
Tijd: 19.30 uur – 21.30 uur
Locatie: De Liesbosch 82e in Nieuwegein
Kosten: Cursus 115 Euro en het cursusboek “Hebreeuws in Zes dagen” 29,50
Het boek is verkrijgbaar bij Annemarie Bom, via de site, de christelijk boekhandel of tijdens de 1e les.
Docente: Annemarie Bom-de Jongh / aenabom@kpnmail.nl
Info en opgave: aenabom@kpnmail.nl   / tel. 06-21634120.

Houten - Alephcursus – winter/voorjaar 2022, acht lessen
Data: op 8  donderdagavonden: 13 en 27 Jan., 10 en 24 Febr., 10 en 24 Mrt., 7 en 14 April.
Locatie: in Houten, het adres volgt.
Tijd: 20.00 – 22.00 uur
Kosten: het cursusgeld bedraagt 115 Euro en het cursusboek is 29,50
Dit cursusboek is verkrijgbaar bij de docente thuis, via de site, de boekhandel of tijdens de eerste les.
Info en opgave bij de docente: Ads van Oudheusden: alephhouten@gmail.com of 06-30676974.

Gimelcursussen 2022 (vervolgcursus)

Houten – Gimelcursus voorjaar 2022, vijf lessen                                                                                            Data: op 5 donderdagavonden:  12 en 19 Mei,   9, 23 en 30 Juni.
Locatie: in Houten
Tijd: 20.00 – 22.00 uur
Kosten: het cursusgeld bedraagt 75,- euro en het lesboek 18,50 euro.
Deze reader is alleen verkrijgbaar bij de docente of via www.studiehuisreshiet.nl
Info en opgave bij de docente: Ads van Oudheusden: alephhouten@gmail.com of 06-30676974


- - - - - - - - - -

Dank U heel hartelijk voor uw goede gaven indien u de werkzaamheden van Studiehuis Reshiet steunt. Dat bemoedigt ons enorm! NL03 INGB 000 87 25 116 of via de ANBI stichting Ammeech Ammi (uw volk is mijn volk), NL86 INGB 000 43 58 913 t.b.v. Studiehuis Reshiet Yair en Karen Strijker

- - - - - - - - - -

‘Hebreeuws in Zes Dagen’ is een toegankelijke cursus Bijbels denken vanuit de Bijbeltaal.

In zes lessen, verwijzend naar de zes scheppingsdagen,  leert u de grondbeginselen van Gods Taal en u leert Bijbelwoorden op te zoeken in een concordantie. Gods Taal is verrijkend en toegankelijk voor iedereen. € 29.50   of mail ons info@studiehuisreshiet.nl  Ons cursusboek is te bestellen via onze webwinkel op www.studiehuisreshiet.nl.
















- - - - - - - - - -

Beluister ons ook op Radio Israel in het programma Frontline Israel met Cees van der Vlist. Elke vrijdagmiddag om 16:00 uur en het wordt verschillende malen herhaald.
Studiehuis Reshiet, Israel
Yair en Karen Strijker
Geen nieuwsbrieven meer ontvangen? Klik dan hier.