Nieuwsbrief nummer 74, mei 2019
|
|
|
|
Bijeenkomsten
23 mei | Portalplus Woerden | 24 mei | KDO365 Groningen | 27 mei | BI-dag Woerden | 6 juni | Netwerk Onderwijs- logistiek Utrecht | 7 juni | Ambassadeursnetwerk Meppel | 11 juni | Informatiebijeenkomst ECK Woerden | 13 juni | Netwerk Leermiddelen- beleid Woerden | 17 juni | Gebruikersdag Utrecht |
| |
Een actueel overzicht van onze bijeenkomsten is te vinden op: sambo-ict.nl/agenda. Alle tot nu toe gepubliceerde nieuwsbrieven zijn terug te vinden op onze website via: sambo-ict.nl/nieuwsbrieven.
|
|
Inleiding
De afgelopen tijd is er gewerkt aan de aanbesteding van de voorziening voor Centraal Aanmelden. Helaas kan ik op deze plek nog niet melden wie de aanbesteding heeft gewonnen. Wel dat deze binnen de afgesproken financiële kaders past. Dat betekent dat we de volgende hobbel hebben genomen en dat de komende tijd aan de bouw gewerkt gaat worden. Het is een spannende en mooie klus! Ondertussen loopt de werving voor een opvolger van mijzelf. Ik ben erg benieuwd aan wie ik de ‘mooiste baan in de onderwijswereld’ kan overdragen. Er worden in deze periode gesprekken gevoerd en het bestuur streeft ernaar om voor 1 juni uitsluitsel te geven. Ondertussen gaat alles met volle energie door. Op het gebied van de strategische agenda zijn er activiteiten die variëren van digitaal burgerschap tot het ontwikkelen van showcases rond datagebruik in het onderwijs. Met SURF gaat gestart worden met de vertaling van de strategische agenda naar een infrastructuur op de campus. Het papier blijkt in dit geval niet geduldig, maar springlevend en uitnodigend om in beweging te komen. Daar was het nu juist voor bedoeld! Jan Bartling
|
|
40e saMBO-ICT Conferentie
Op 26 en 27 september is de volgende saMBO-ICT conferentie bij Lentiz. Donderdag zijn we te gast Naaldwijk en vrijdag in Schiedam. Je leest het goed, we gaan naar twee plekken. Het wordt een conferentie met groen tintje. Op donderdag zijn we te gast bij Lentiz in het World Horti Center. Het vrijdag programma is op de Lentiz locatie in Schiedam. Deze conferentie is de 40e in de reeks conferenties die in ROC-I of saMBO-ICT verband zijn gehouden. Een bijzonder moment dus, op een bijzondere plek. Ook de plek waar Jan Bartling zijn laatste conferentie van saMBO-ICT gaat meemaken. Op de donderdag organiseren we daarom een mooi afscheid voor Jan in het World Horti Center. Het thema voor beide dagen is "Terugkijken naar vooruitgang". We hebben jouw inbreng echter wel nodig op de vrijdag, er zijn nog 18 programmasloten van 45 minuten weg te geven, heb je een leuk idee, dien deze hier in.
|
|
Gebruikersdag 17 juni
Het programma voor de gebruikersdag op 17 juni is nog niet helemaal rond, maar het lijkt er als volgt uit te gaan zien. Flexibilisering van het onderwijs is het hoofdthema. Daarvoor hebben we deze keer zelfs een gastspreker uit het buitenland. Ook het Friesland College zal passend bij dit thema een bijdrage leveren. Daarnaast natuurlijk de gebruikelijke updates over BRON, RIO, VVA en dergelijke. En uiteraard zal ook Centraal aanmelden aan de orde komen, want de aanbesteding is dan afgerond. ’s Middags komen de gebruikersgroepen Eduarte, Education Online, Magister en Peoplesoft bij elkaar.
|
|
MBO Ambassadeurs naar Drenthe
De MBO Ambassadeurs ontmoeten elkaar weer op 7 juni aanstaande, bij het Drenthe College in Meppel. Belangrijk thema voor die bijeenkomst is de verbinding zorg & technologie. Vanuit het Practoraat Zorg & Technologie zal practor Aad Oosterhof ingaan op de ontwikkelingen op dit gebied en wat dat betekent voor de mbo opleidingen van het Drenthe College. Natuurlijk gaan we daarbij ook actief aan de slag met sensortechnologie en zorgrobots. Verder is er die dag aandacht voor de nieuwe opleiding Gas 2.0 en worden ervaringen gedeeld met betrekking tot de pilots Bruggen Bouwen, waar ook het Drenthe College aan deelneemt. Interesse in deelname? Neem dan contact op met de MBO Ambassadeur van jouw instelling of stuur een e-mail naar Martijn Bijleveld.
|
|
Kennisdelingsbijeenkomst Office 365 op vrijdag 24 mei!
saMBO-ICT en SURF nodigen je uit voor de kennisdelingsbijeenkomst Office 365 (#KDO365). Na de succesvolle bijeenkomst in december bij Microsoft wordt op 24 mei a.s. een nieuwe editie voor het mbo en hbo georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst ontdek je hoe je voor jouw onderwijs(instelling) zowel technisch als functioneel het beste uit Office 365 haalt. Ook deze editie hebben we weer interessante sprekers, workshops en sessies waarbij alle onderwerpen die van belang zijn bij het implementeren en werken met Office 365 aan bod komen. De dag start met een keynote, hierna volgen drie rondes met inhoudelijke presentaties en workshops. Het programma biedt veel praktische voorbeelden en ervaringsverhalen van collega’s uit het mbo en hbo. Uiteraard zijn de medewerkers van Microsoft Onderwijs aanwezig om vragen aan te stellen en kun je tussen de sessies door netwerken met collega’s. De bijeenkomst is interessant voor technisch- en functioneel beheerders, beleidsmakers, informatiemanagers, ICT-medewerkers en docenten die te maken hebben met Office 365. Datum: 24 mei 2019. Tijdstip: 09:30 – 16:30 uur. Locatie: Energybarn in Groningen (onderdeel van Noorderpoort en de Hanzehogeschool). Schrijf je snel in, want de vorige bijeenkomst was snel vol! Per instelling kunnen maximaal 5 medewerkers deelnemen.
|
|
BI-dag Qlik/DPO 27 mei REMINDER
Zoals in de vorige nieuwsbrief aangekondigd organiseren de gebruikersgroepen Qlik en DPO/PowerBI weer een gezamenlijke Business Intelligence dag. Op 27 mei 2019 vindt deze plaats van 9.30 tot 15.30 uur. 's Morgens is er een gezamenlijk programma bestaande uit de onderdelen ‘(Mis)interpretaties van data en informatie’ en ‘De perfecte grafiek’. 's Middags zijn er parallel aan elkaar bijeenkomsten van de gebruikersgroep Qlik en de gebruikersgroep DPO/PowerBI. Iedereen die geïnteresseerd is in het werken met Managementinformatie en lid is van saMBO-ICT is van harte welkom op maandag 27 mei 2019 bij saMBO-ICT in Woerden. Bent u van plan om te komen en wilt u zeker weten dat u het programma ontvangt, meld u dan aan met dit aanmeldformulier.
|
|
Netwerk Onderwijslogistiek 6 juni
Op de volgende sessie van het netwerk onderwijslogistiek is de insteek welke rol data speelt bij allerlei logistieke processen. Daarbij wordt vanuit verschillende perspectieven door experts een presentatie gehouden. Zowel de rol van data bij facilities, als bij planning en bij administratieve processen komen aan de orde. Aanmelden voor deelname aan het netwerk kan bij Leo Bakker. Voor de bijeenkomst kunnen leden van het netwerk inschrijven via deze link.
|
|
Informatiesessie ECK iD voor Magister/Eduarte scholen op 11 juni
Op 17 januari organiseerden we een sessie over het ECK iD in relatie tot je eigen identity- management omgeving. Inmiddels zijn er belangrijke slagen gemaakt en willen we met alle Eduarte- en Magisterscholen het ECK iD vóór de kerstvakantie invoeren. Hiermee is de planning helaas al wat naar achteren geschoven; des te belangrijker is het om nu vanuit de mbo-instellingen op te pakken. De afgelopen maanden zijn diverse scholen en brokers zeer intensief bezig geweest om het ECK iD middels de SCIM standaard in de identitymanagement-omgeving van scholen te kunnen verwerken. Oplossingen om via ADFS het ECK iD mee te geven zijn voorhanden bij Tools4ever, RedSpider, TMDi, DWE-ICT en bij Zadkine (als NetIQ toepassing). Ook o.a. ROC Midden Nederland en ROC Mondriaan hebben geparticipeerd in de gesprekken. Kortom: er is de afgelopen maanden veel kennis opgedaan die we graag met je delen. Graag nodigen we je daarom uit om op 11 juni van 14:00-16:00 uur de projectaanpak door te spreken en in te gaan op de onderliggende techniek. Je kunt je via dit formulier aanmelden.
|
|
Marktconsultatie leermiddelen
Een zestal ROC’s (Deltion College, mboRijnland, ROC van Amsterdam/Flevoland, Friesland College, Clusius College, Rijn IJssel) heeft het initiatief genomen tot een informatieve marktconsultatie met betrekking tot de toekomst van de leermiddelenketen. Begin april zijn toelichtende gesprekken gevoerd met bijna alle de partijen die op onze marktconsultatie hebben gereageerd, namelijk: MBO Webshop, Studers, Pair Education, GEU, Malmberg en EduActief. Naar aanleiding van de gesprekken wordt ons visiedocument aangepast. Ook zullen de scholen bepalen of zij proof of concepts willen doen met nieuwe/gewijzigde dienstverlening van de ketenpartijen. De meeste schriftelijke reacties van de partijen kunnen via onze website worden bekeken.
|
|
Grip op leermiddelen en schoolkosten
Tijdens het symposium leermiddelen en schoolkosten op 13 maart j.l. bleek wederom dat het onderwerp schoolkosten in het MBO meer en meer speelt. Zowel binnen de scholen maar ook bij (ouders van) studenten. Uit de schoolkostenmonitor is gebleken dat ouders de kosten van MBO-opleidingen vaak als hoog ervaren. Ook studentenvakbond JOB krijgt van veel studenten vragen over kosten van opleidingen en wie bepaalde kosten zou moeten betalen. saMBO-ICT heeft in samenwerking met SURFmarket een leermiddelenanalysetool ontwikkeld Met deze tool kun je als mbo-instelling leermiddelenlijsten en schoolkosten binnen je eigen instelling analyseren en deze (geanonimiseerd) vergelijken met die van andere instellingen. Hierdoor kun je meer grip op de inhoud van je leermiddelenlijsten krijgen, wat kan betekenen dat studenten goedkoper uit zijn voor hun leermiddelen. Daarnaast geeft het ook inzicht in welke leermiddelen andere instellingen gebruiken voor hun opleidingen. Ook meer grip krijgen op leermiddelen en schoolkosten?Er is al een aantal instellingen dat meedoet met de MBO-Lat. Wij nodigen je van harte uit dat ook te doen. De bijdrage voor het gebruik van MBO-Lat in 2019 is vastgesteld op € 2.500,- op jaarbasis. Dit is ongeacht het aantal medewerkers dat toegang heeft tot MBO-Lat. Een deel van het bedrag wordt gebruikt om de tool verder te ontwikkelen. Welke functionaliteit ontwikkeld wordt, wordt bepaald in afstemming met de gebruikersgroep van deelnemende instellingen. Daarnaast gaat een deel van de vergoeding naar hosting en beheer. Vragen? Nog vragen of wil je meer weten? Neem dan contact op met Maaike Stam of Nike Moons.
|
|
Coöperatie mbo voorzieningen opgericht
Deze coöperatie heeft als doel om collectieve voorzieningen in het mbo te gaan beheren en verder te gaan ontwikkelen. Als eerste zullen de voorzieningen voor Vroegtijdig Aanmelden (VVA) en Centraal Aanmelden (CA) er een plek krijgen. Inmiddels is de aanbesteding zo goed als rond. Uit de aanbesteding is één partij gekozen, die zowel in kwaliteit als financieel het meest aantrekkelijke aanbod heeft gedaan. De periode om in beroep te gaan loopt tot 17 mei aanstaande, waarna de gunning kan plaatsvinden. Uitkomst van de gunning is dat deze kan plaatsvinden binnen de gestelde financiële kaders van de bijeenkomst van november j.l.. Daarmee staat niets meer in de weg om de volgende stap te zetten naar realisatie. Volgens de afspraak zal de coöperatie de gunning doen en het contract met de geselecteerde partij gaan tekenen. Het bestuur van MBO Voorzieningen is voornemens dat ook te gaan doen. Het blijft belangrijk voor alle instellingen om lid te worden van de coöperatie en de eerdere toezegging om mee te doen aan Centraal Aanmelden ook waar te gaan maken. In dat geval gaan we met grote voortvarendheid toe naar de realisatie in 2019. In het voorjaar van 2020 zullen de eerste vijf instellingen er gebruik van gaan maken. We zijn bezig met het maken van een lijst van scholen die met z'n vijven willen starten. Die scholen worden extra betrokken bij het ontwikkelproces. Meld je dus aan als voorloper!
|
|
Afhandeling aanmelden (AA)
Er zijn inmiddels 14 instellingen die zich hebben gemeld om mee te denken over een vervolgstap op het traject van centraal aanmelden. Het gaat daarbij om het afwikkelen van aanmelden (AA) en het presenteren van de voortgang van de aanmelding in de studentomgeving van centraal aanmelden (CA) . In hoofdlijnen gaat die bestaan uit een aantal standaard bouwblokken die in volgorde kunnen worden gezet. Op 21 mei a.s. komen de instellingen bij elkaar om het programma van eisen nog verder aan te scherpen. Tenslotte komen aan het eind van de werksessie de vervolgstappen aan de orde. Dan zal duidelijk worden hoe de 14 instellingen (gezamenlijk) verder willen.
|
|
Voorziening vroegtijdig aanmelden (VVA)
Toen het Koppelpunt MBO en de aansluiting daarop van Education Online in november 2018 gereed waren, hebben we u dat gemeld in deze nieuwsbrief. Sindsdien heeft u een hele tijd niets meer over VVA gehoord. Intussen hebben de meeste SIS-en in het mbo hun aansluiting op het Koppelpunt MBO gerealiseerd. Ook het Koppelpunt VO en het daarvoor benodigde 'Onderwijs Service Register' is gereed. De eerste aansluitingen daarop zijn nagenoeg gereed. Zodra die helemaal gereed zijn, starten we de ketentest van mbo naar Koppelpunt MBO naar Koppelpunt VO naar vo/vavo. Alles is er nog steeds op gericht om met het onderwijs per 1 september 2019 in productie te zijn. Het Koppelpunt Gemeenten is nog niet gereed en sluit later aan. Zoals het er nu uitziet eind 2019.
|
|
RIO mbo en vavo
In de vorige nieuwsbrief hebben we al aangekondigd dat de ontwikkeling van RIO bij zowel DUO als de SIS-leveranciers in volle gang is en dat de activiteiten richting instellingen voor de veldtest en implementatie opgestart worden. Dat heeft inmiddels geresulteerd in een veldtestplan, een modelleerhandleiding en een implementatieplan. Onderdeel van het implementatieplan is de organisatie van de Informatiebijeenkomsten RIO. Deze zijn inmiddels gepland op de volgende data: 22 mei en 3 juni 2019 van 9.30-12.30 uur voor Eduarte gebruikers 22 mei 2019 van 13.30-16.30 uur voor Magister gebruikers 23 mei 2019 van 10.00-12.00 uur voor Education Online gebruikers 21 juni 2019 van 9.30-12.30 uur voor Peoplesoft gebruikers Deze bijeenkomsten zijn in nauwe samenwerking met de leveranciers voorbereid. De RIO contactpersonen hebben de uitnodigingen hiervoor in april ontvangen en velen hebben zich er al voor aangemeld. Op korte termijn wordt de RIO-pagina van de saMBO-ICT site aangevuld met bovengenoemde documentatie.
|
|
Maatregelen versterken positie MBO-studenten
In opdracht van de MBO Raad voert saMBO-ICT een impactanalyse uit om na te gaan wat de consequenties zijn bij de invoering van de MBO-verklaring en het MBO-studentenfonds, twee maatregelen uit het wetsvoorstel ‘Versterken positie MBO-studenten’. MBO-verklaringDeze maatregel betreft het kunnen uitgeven van een (uniforme) mbo-verklaring aan iedere jongere tot 23 jaar die zonder startkwalificatie de instelling verlaat en een deel van de opleiding heeft gevolgd. Ook overige studenten die de opleiding zonder diploma verlaten, maar wel een deel van de opleiding hebben gevolgd, kunnen op eigen verzoek een mbo-verklaring ontvangen. De mbo-verklaring vervangt de bestaande instellingsverklaring en staat los van het mbo-certificaat voor aangewezen opleidingen die met succes zijn afgerond. MBO-studentenfondsDe maatregel betreft de realisatie van een fonds (vanuit de lumpsum gevuld) per instelling om een groep studenten en hun ouders tegemoet te komen in het betalen van de kosten voor onderwijsbenodigdheden die voortkomen uit het volgen van een MBO-opleiding. Dit betreft vooral de groep 16- en 17-jarige studenten uit gezinnen met lage inkomens die een beroepsopleidende leerweg (bol) volgen en problemen ondervinden met de aanschaf van onderwijsbenodigdheden. Beide maatregelen hebben naar verwachting de nodige impact op systemen en processen. Daarom worden gesprekken gevoerd met materiedeskundigen van instellingen over de (extra) gegevens die hiervoor moeten worden vastgelegd en welke aanpassingen in systemen en processen nodig zijn om dit mogelijk te maken. De opbrengsten worden onder andere gebruikt in de gesprekken met het ministerie van OCW en de pilots die momenteel plaatsvinden rondom de MBO-verklaring. Voor vragen hierover kunt u mailen naar tonny.plas@sambo-ict.nl
|
|
IBP: Toetsingskader, toetsingskader en nog eens toetsingskader
Er zijn veel ontwikkelingen te melden vanuit het netwerk Informatiebeveiliging en Privacy. Zo zijn we met een drietal werkgroepen bezig om de toetsingskaders een flinke update te geven. De werkgroep voor het Toetsingskader Informatiebeveiliging levert voor de zomervakantie een geactualiseerd toetsingskader 4.0 op. Daarnaast is recent de werkgroep rondom het Toetsingskader Examinering van start gegaan, waarbij vooral deskundigen op het gebied van (digitale) examinering zijn betrokken. Als binnenkort ook het Toetsingskader Privacy op de schop wordt genomen zijn we weer klaar voor de komende periode. De eerste stap is dan het invullen van de Benchmark IBP-E: de benchmark op het gebied van Informatiebeveiliging, Privacy en Examinering. Deze staat gepland voor dit najaar. Nauw hieraan verbonden is de Peer Review: de collegiale audit waaraan deze keer 10 instellingen deelnemen. De eerste instructiesessies zijn achter de rug en de peer-groepen zijn gevormd. Inzet van de peer-review is de beoordeling van een 10-tal statements uit de benchmark IBP (2018), die door de instellingen aan het begin van dit schooljaar is ingevuld. De conclusies uit de Peer review worden in het najaar gepubliceerd, de resultaten van de Benchmark zijn eind 2019 beschikbaar.
|
|
Bruggen Bouwen: pilots werpen vruchten af!
De pilots Bruggen Bouwen zijn in volle gang. Zo hadden we bij ROC van Amsterdam en Flevoland de eerste bijeenkomst van de Masterclass Bruggen Bouwen, waarbij vertegenwoordigers van drie colleges aan de slag zijn gegaan met hun plan van aanpak voor de invoering van het instrument i-coach. Tijdens die eerste sessie ging het vooral om de vertaling van onderwijsvisie naar de doelen van het i-coach-project. De komende twee bijeenkomsten staan in het teken van het profiel van de i-coach, de plaats in de organisatie en het opstellen van de businesscase. Ook met de Peergang voor i-coaches is al veel bereikt. De module trainer/coach is succesvol afgerond: 16 i-coaches van 4 instellingen hebben een mooi trainingsprogramma doorlopen tijdens 3 online bijeenkomsten. De tweede module van de Peergang gaat over veranderkunde en start op 21 mei. Voor een blik achter de schermen van de Peergang kun je kijken op de blog van collega-bruggenbouwer Pascal Koole. De aanmelding voor zowel de Masterclass als de Peergang is gestart, zie daarvoor onze webpagina. Daar vind je ook veel aanvullende informatie over beide trajecten. (Nog) meer weten? Mail Leo Bakker of Martijn Bijleveld.
|
|
Nieuws uit de Community of Practice Leren en ict
De Community of Practice Leren en ict ligt goed op koers. De werkgroepen ontwikkelen kennis rond gepersonaliseerd leren en blended onderwijs en bereiken ook al concrete resultaten. Tijdens de CoP-dag op 14 juni in het iXperium in Oss wordt gepitched, uitgewisseld en natuurlijk verder gewerkt binnen de werkgroepen. Keynote-spreker Marc Coenders (lector wendbaar vakmanschap) neemt de deelnemers mee in het opzetten en begeleiden van professionele leernetwerken. Interesse in deelname? Kijk dan op de CoP-site. IVA onderwijs heeft onderzoek gedaan naar het proces van de vorming van de community en van kennisdeling binnen de community. Ook hierover is meer informatie te vinden via de site van de CoP. De projectperiode voor de CoP is verlengd tot december 2019; op die manier krijgen de werkgroepen meer tijd voor de uitwerking van de diverse activiteiten.
|
|
Digitaal burgerschap in het MBO
Om mee te kunnen doen in de samenleving en te slagen in je beroep heb je digitale vaardigheden nodig. Wat betekent dat voor burgerschap? Wat kunnen we verstaan onder een concept als digitaal burgerschap? Die vragen zijn vertrekpunt voor een nieuw project van saMBO-ICT, de MBO Raad, Kennispunt MBO Burgerschap en stichting Kennisnet. Doel is de kennis over digitaal burgerschap te verzamelen en scherpte te krijgen in definities. Al doende proberen de organisaties te komen tot een kader, dat MBO-instellingen helpt hun studenten digitaal sterker te maken. De digitalisering van samenleving, de toenemende impact van technologie en de ontwikkelingen op het gebied van sociale media hebben impact op leven, leren en werken. Het onderwijs heeft hier een belangrijke opdracht. Dat is de lijn die in de strategische agenda wordt genoemd bij het onderwerp digitaal burgerschap. Hoe urgent het thema ook is, zowel beleidsmakers als de professionals in het onderwijs vinden het ingewikkelde materie. Het is niet makkelijk een goede relatie te leggen tussen burgerschap en digitale vaardigheden en als die relatie al wordt gelegd, dan vraagt het veel om te komen tot een goede invulling. Het project ‘digitaal burgerschap in het MBO’ zal leiden tot een kader, met suggesties voor de praktijk. Eind dit jaar worden deze gelanceerd.
|
|
EduMij - elke student zijn eigen dossier
EDUmij is “een mechanisme of voorziening die het mogelijk maakt voor een lerende en zich ontwikkelende persoon om levenslang regie te voeren over eigen leer- en ontwikkelgegevens”. In het EduMij-initiatief werken het hoger onderwijs, het mbo en DUO samen, in opdracht van de Informatiekamer. EduMij moet ervoor zorgen dat een persoon zelf de regie heeft over z’n eigen gegevens. Met EduMij willen de samenwerkende partijen Personal Datamanagement (PDM) implementeren in de educatieve sector. Dankzij EDUmij heeft een burgeroverzicht over leer- en onderwijsgegevens, kan hij of zij toestemming geven voor gebruik door anderen, en weet hij of zij de gegevens te benutten voor zijn of haar eigen ontwikkeling. De komende tijd wordt de ontwikkeling van EduMij via drie sporen verder geconcretiseerd. Ten eerste wordt via persona’s en usecases de toepassing geschetst. Daarnaast wordt een invulling gegeven aan een afsprakenstelsel. Daarin worden onder andere afspraken gemaakt over standaarden, zeggenschap, uitwisseling en eisen aan privacy. Als derde traject wordt een inventarisatie gedaan van de initiatieven die in binnen- en buiteland lopen op het gebied van PDM. Doel is om te kunnen beoordelen welke Europese of landelijke initiatieven interessant genoeg zijn om bij aan te sluiten. De ontwikkeling van EduMij draagt bij aan het onderwerp “Elke student een eigen dossier” van de strategische agenda digitalisering mbo.
|
|
Data ondersteund onderwijs
In april is er, zoals voor alle zeven thema’s uit de strategische agenda, voor data-ondersteund-onderwijs een workshop gehouden op de CVI conferentie. In deze workshop zijn kansen, belemmeringen en benodigde zaken geïnventariseerd. Een waardevolle oogst die het beeld oplevert dat we voor dit soort opdrachten moeite hebben om de juiste technische mensen (data scientist) te betrekken. Ook blijkt het een uitdaging om voor dit onderwerp de benodigde urgentie en focus te creëren terwijl het toch vaak aandacht heeft op bestuursniveau. Het zou ook helpen wanneer we in staat zijn om heldere opdrachten te formuleren die 'business wise' omschrijven wat we willen bereiken. Dezelfde uitdagingen blijken echter ook spelen in andere sectoren te spelen. Mede door dit inzicht worden nu showcases uitgewerkt die als inspiratie kunnen dienen om data-ondersteund-onderwijs vorm te geven met specifieke aandacht voor de omgang met privacy en ethiek. Hiermee wordt invulling gegeven aan de doelstelling van het stimuleren en kennisuitwisseling binnen de sector. Denk mee! Heb je een goed idee met betrekking tot data-ondersteund-onderwijs of ken je een inspirerende data gedreven case die inspireert? Laat het dan even weten en meld dit bij Marco de Bruijn.
|
|
Oproep Meet-Up
OCW zoekt digivaardige docenten, middenmanagers, directieleden, deskundigen op het gebied van digitalisering van het mbo, softwareleveranciers of gewoon mensen met een uitgesproken mening over digitalisering van het mbo. Op 13 en 19 juni worden JaarbeursMeet-ups in Utrecht gehouden. Daarbij is het de bedoeling dat een groep in gesprek gaat met de OCW beleidsmedewerkers die betrokken zijn bij digitalisering van het mbo! Meepraten kan op een van de volgende momenten: Donderdag 13 juni 10:00-12:00 Onderwijsinnovatie met ICT t.b.v. leren en logistiek Donderdag 13 juni 13:00-15:00 Onderwijs-Arbeidsmarkt* Woensdag 19 juni 10:00-12:00 Onderwijs-Arbeidsmarkt* Woensdag 19 juni 13:00-15:00 Onderwijsinnovatie met ICT t.b.v. leren en logistiek *o.a. non-routine skills, adaptief vermogen en digitale vaardigheden voor studenten en docenten, de tekorten aan ICT docenten, dat studenten leren werken met state-of-the-art bedrijfssoftware en hardware Aanmelden kan tot uiterlijk 10 juni door een email te sturen naar Secretariaat_MBO@minocw.nl onder vermelding van je naam, functie, organisatie, email en de gewenste sessie. Per sessie is er plek voor maximaal 30 mensen.
|
|
Hackathon Regie op Gegevens
Teams kunnen zich inschrijven voor deelname aan de Regie op Gegevens Hackathon “van concept naar pilot” op vrijdag 21, zaterdag 22 en zondag 23 juni 2019. Tijdens de hackathon concretiseert een team een concept en maakt de stap naar een te toetsen product of dienst, inclusief het opstellen van een plan van aanpak voor een praktijktoets met je gevormde coalitie. Het gaat daarbij om een oplossing voor de manier waarop een inwoner of klant actief en met vertrouwen toestemming kan geven om gegevens te delen met (maatschappelijke) organisaties? Men is op zoek naar innovatieve oplossingen voor de life-events verhuizen (adres wijzigen, het kopen van een woning, het huren van een woning, het huren van een sociale huurwoning), of studeren (studeren in het buitenland of als buitenlandse student in Nederland studeren). Meer informatie is te vinden op de website van Regie op Gegevens.
|
|
Presenteren op de SURF Onderwijsdagen?
Dien je sessievoorstel in voor de SURF Onderwijsdagen 2019. SURF organiseert op 5 en 6 november de SURF Onderwijsdagen voor mbo, hbo en wo, met als thema ‘Motor voor versnelling?’. Hoe kan technologie bijdragen aan versnelling van flexibilisering van het onderwijs? Hoe kan ICT in het onderwijs echt impact hebben op de student en de docent? Hoe kan het gebruik van ICT het onderwijs verder brengen? We zoeken inspirerende voorbeelden van mbo-instellingen die hun onderwijs op een effectieve en efficiënte manier vernieuwen met behulp van technologie. Heb jij een inspirerende casus die je wilt delen met het onderwijsveld en die aansluit bij het thema: motor voor versnelling? Dan ontvangen we jouw voorstel graag uiterlijk 17 juni! De sessies die gericht zijn op het mbo, zijn geconcentreerd op de woensdag. De programmacommissie van de SURF Onderwijsdagen beoordeelt de inzendingen. De eerste en de tweede spreker van een sessie krijgen ieder 50% korting op de toegangskosten voor de SURF Onderwijsdagen. Het indienen van jouw sessievoorstel kan via de website van de SURF Onderwijsdagen.
|
|
Vragen van en aan collega's
De vraagbaak vindt u in de Groepsomgeving. Iedereen die daar toegang toe heeft kan deze vragen daar zien, zelf een nieuwe vraag stellen of reageren op vragen van anderen! Naar de Vraagbaak. Laatst gestelde vragen:Discussies op LinkedInBehalve in de Vraagbaak worden er ook in de LinkedIn groep van saMBO-ICT discussies gestart en vragen gesteld. Deze groep telt inmiddels al 1000+ leden. Tenslotte een dringend verzoek aan leveranciers om onze LinkedIn groep niet te gebruiken als reclameplatform. Reageren op vragen is natuurlijk prima...
|
|
Colofon
Deze nieuwsbrief verschijnt iedere zes weken en wordt door meer dan 1300 mensen gelezen. Heeft u zich nog niet geabonneerd? Dat kan via deze pagina. De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 27 juni 2019.
|
|
Over saMBO-ICT
saMBO-ICT is een zelfstandige organisatie van en voor alle mbo-instellingen en heeft sterke banden met Kennisnet, de MBO Raad en met SURF. De belangrijkste pijlers binnen saMBO-ICT zijn belangenbehartiging, kennisdeling en gezamenlijke projecten.
|
|
|
|