Informatie van Eemshaven.info
|
|
|
Nieuwsbrief 04 - 2024
Beste lezer van de Eemshaven.info-nieuwsbrief, Voor de regio Noord-Nederland gaat over enkele dagen de zomervakantie van start. Voor velen een tijd van ontspanning, reflectie en opladen. Eemshaven.info kijkt terug op een mooi, eerste half jaar van 2024. Zo hebben we 2 interessante, goedbezochte, netwerkbijeenkomsten gehouden, hebben we 2 actieve evenementen gehad en hebben we een mooie themabijeenkomst meegemaakt in het Flonk-Hotel. Daarnaast heb ik diverse gesprekken met onze leden gevoerd, hebben we nieuwe leden mogen verwelkomen bij ons businessplatform en heb ik verbindingen kunnen leggen tussen leden en bedrijven en organisaties. Al met al kijk ik terug op een fijne, positieve start bij Eemshaven.info In het tweede deel van dit jaar staan er wederom uitdagende punten op de agenda. Zo zijn we druk bezig met een nieuwe website, gaan uiteraard de gesprekken met leden door en geven we uitgebreidere invulling aan ons nieuwe CRM-systeem. In uw agenda kunt u alvast de volgende data noteren: 19 september: netwerkbijeenkomst 24 oktober: themabijeenkomst 21 november: themabijeenkomst 12 december: kerst/netwerkbijeenkomst. Mocht u nog geen lid zijn van Eemshaven.info maar overweegt u dit: neem gerust, vrijblijvend, eens contact met me op. Ook hier zult u vast uw voordeel uit halen. Ik wil u, langs deze weg, een heel fijne vakantie wensen en we zien elkaar de 19e september in Delfzijl. Uiteraard ontvangt u tijdig de uitnodiging. Tijdens de vakantie blijf ik bereikbaar via 06-12841731 of via jannyklei@eemshaven.info. Met vriendelijke groet, Janny Klei
|
|
In deze nieuwsbrief treft u informatie aan van:
Boven Scheepswerf Delfzijl Trossen los voor hefbok Triton Lees meer... Roelofs en Soly Zonnecarports Waterschap Lees meer... MotracLinde Stapelaars L10 - L16B voor veelzijdige inzet Lees meer... Mark Climate Technology 970 Zonnepanelen geïnstalleerd Lees meer... Kenneth Smith Motivatoren van je teamleden Lees meer... Intertek Moody Management and Construction Services Lees meer... Hijsspecialist Transportframe RWE Lees meer... Hoogteredding Noord Veiligheid en redding op hoog niveau Lees meer... Groeifonds Assistentie bij plannen rondom bedrijfsovername Lees meer... Gemeente Eemsdelta Promotiedagen Lees meer... G4S Introductie Matthijs van Hoving Lees meer... ECH Groep Cursussen Lees meer... Van Braak Accountants Wat te doen bij MKB-geschillen Lees meer...
|
|
G4S - Introductie Matthijs van Hoving
G4S Mijn naam is Matthijs van Hoving, consultant bij G4S. Sinds april van dit jaar mag ik dit mooie bedrijf vertegenwoordigen in onze regio en aansluiten bij Eemshaven.info. Persoonlijk kom ik ook uit de regio, deel dezelfde mentaliteit en hoop op basis daarvan en de kennis en kunde vanuit G4S een aantal mooie gesprekken en samenwerkingen op te kunnen starten. Introductie G4S G4S is een toonaangevend wereldwijd beveiligingsbedrijf met een lokaal karakter. Hierdoor profiteren onze klanten van een brede (internationale) kennis van de markt, de bijbehorende ontwikkelingen en onze lokale expertise van de regionale B2B beveiligingsmarkt. U kunt bij ons terecht voor bijvoorbeeld manbeveiliging, havenbeveiliging en mangatwachten. Wij bieden maatwerkoplossingen waarbij de juiste combinatie van mensen, procedures, techniek en data zorgen voor de beste safety en securityoplossing in uw situatie. Zo maken wij elke dag het verschil. Wij spelen niet alleen een belangrijke rol in de samenleving – onze medewerkers leveren diensten die zorgen voor een veilige en betere woon- en werkomgeving – maar willen ook graag een duurzame bijdrage leveren aan de maatschappij. Daarom staat maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog bij ons op de agenda. Heeft u een uitdaging of vraagstuk op het gebied van beveiliging of veiligheid? Of wilt u eens vrijblijvend met ons kennismaken? Stuur dan een mail of bel mij op 06-12601189. Naar boven
|
|
Van Braak Accountants - Wat te doen bij geschillen in het MKB: praktische tips en opties
VanBraak Geschillen komen overal voor in de zakelijke wereld, zowel groot als klein. De kans dat u te maken krijgt met een zakelijk geschil is reëel. Geschillen brengen daarbij niet alleen ongemak en stress met zich mee, zij kunnen potentieel ook verstrekkende gevolgen hebben voor de financiën, reputatie en de operationele continuïteit van uw bedrijf. Het is daarom belangrijk om te weten wat u kunt doen wanneer u te maken krijgt met een zakelijk geschil. Voorkomen Voorkomen is beter dan genezen, luidt het aloude gezegde. In het MKB klopt dit in elk geval als een bus. Betrouwbare partners zijn moeilijk te vinden, dus wilt u deze zo lang mogelijk behouden. Een klein zakelijk conflict over bijvoorbeeld een onbetaalde factuur kan daarbij grote gevolgen hebben. Om dergelijke conflicten te voorkomen is het belangrijk om gemaakte afspraken ondubbelzinnig vast te leggen, zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan. Ook is het belangrijk om deze afspraken van tijd tot tijd opnieuw door te nemen of ze nog relevant zijn. Van belang is daarbij om bij een opkomend conflict met elkaar te blijven praten, om een gang naar de rechter te voorkomen. Buitengerechtelijk oplossen Een juridische procedure kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen en vergt vaak onnodig veel tijd en energie. Daarnaast is het vaak mogelijk om geschillen buiten de rechtszaal op te lossen, wat doorgaans sneller is dan een gang naar de rechter. Dit vereist echter medewerking van beide partijen. Geschillen kunnen lang duren en vergen, net als een juridische procedure, veel tijd en energie. Om dit te voorkomen, is het vaak raadzaam om een juridisch expert in te schakelen die alle zorgen uit handen neemt. Hierdoor staat u niet meer direct tegenover elkaar, wat de onderlinge sfeer ten goede komt. Van Braak Juristen staat klaar om u hierbij van dienst te zijn. Mediation Een voorbeeld van zo’n buitengerechtelijke procedure is mediation. Mediation is een procedure waarbij een onafhankelijk en professioneel bemiddelaar objectief naar het geschil kijkt. Het voordeel van een mediation traject is dat er geen rechter aan te pas komt en er naar alle belangen van partijen wordt gekeken. De nadelen zijn dat beide partijen akkoord moeten gaan met het aangaan van het mediation traject en het uiteindelijke besluit ook door de partijen gezamenlijk moet worden genomen. Arbitrage Ook arbitrage is een optie wanneer onderling overleg niet meer mogelijk is. Arbitrage is net zoals mediation een procedure waarbij een of meerdere onafhankelijke bemiddelaars objectief naar het geschil kijken. Het verschil met mediation is dat de bemiddelaar het uiteindelijke besluit neemt. Nadeel is dat partijen maar één kans hebben om hun gelijk te halen en dat besluiten in het beginsel niet aangevochten kunnen worden. Procedure Een geschil kan ook worden opgelost door een gang naar de rechter. De rechter zal een bindende uitspraak doen, waaraan u en de tegenpartij zich moeten houden. Het voordeel bij een gerechtelijke procedure is dat maar één partij deze hoeft op te starten. Afhankelijk van het geschil is de kantonrechter of de civiele rechter bevoegd. Wanneer u het niet eens bent met de beslissing van de kantonrechter of civiele rechter, kunt u in hoger beroep gaan bij het gerechtshof. Zowel bij de civiele rechter als bij het gerechtshof moet u zich laten vertegenwoordigen door een advocaat. Heeft u juridische vragen over een zakelijk geschil, relevante wetgeving of wilt u een overeenkomst laten opstellen of beoordelen? De ervaren juristen van Van Braak Accountants zijn u graag van dienst. De contactgegevens van onze noordelijke kantoren vindt u op onze site. U kunt ook contact opnemen via 06-53734363 Naar boven
|
|
Hoogteredding Noord - Veiligheid en redding op hoog niveau
Ropeaccess Bent u zich bewust van het valgevaar dat uw werknemer of collega loopt tijdens werkzaamheden op grote hoogte of in een besloten ruimte? Valgevaar is één van de meest voorkomende oorzaken van een arbeidsongeval. Een ongeval waarbij adequate en snelle redding essentieel is voor het herstel (en de overlevingskans) van een slachtoffer. Hoogteredding Noord biedt deze redding voor de regio Noord Nederland. Wij bieden: - een rescue stand-by team dat 5 dagen per week van 7.30 – 16.30 uur inzetbaar is
- een jaarlijkse veiligheidsscan
- 10 reddingsplannen
- 10 besloten ruimten inventarisaties
- 2 toolboxen (werken op hoogte en werken in besloten ruimten)
- 1 training op locatie
Een pakket dat u garandeert van directe hulp bij een ongeval op hoogte, in diepte en in besloten ruimten en u ervan verzekert dat u er alles aan heeft gedaan om de kans op een ongeval te verkleinen. Wij vertellen u graag meer over ons pakket aan diensten en komen graag bij u langs. Uiteraard bent u ook van harte welkom bij ons in Groningen waar wij beschikken over een uitgebreide trainingshal. Wij zijn bereikbaar via mail of 050-5290857. Wellicht tot gauw! Naar boven
|
|
Intertek Moody - Project Management and Construction Services
Intertek Every project has unique requirements and must maintain a schedule, minimize safety risks for personnel, and keep costs in-line with budget. Technical expertise in construction management support is key to helping make this happen. As a leading provider of technical services to the global energy, engineering and construction industries, we can help deliver the safe, successful completion of your construction project. Intertek Moody has a track history of providing expert services for construction projects in the energy industry, including rigs and other offshore structures, pipelines, refineries and power stations. We also have significant experience supporting other large-scale construction projects such as buildings, utilities, transportation facilities and water infrastructure projects. Some of our many services include: - design verification
- project planning
- monitoring and progress control
- on-site quality control inspection
- construction site safety
- data and records traceability and management
Our experienced, qualified professionals are strategically located in the world’s most active industrial centers, ready to work directly with you, either as a complete on-site service team, or as individual specialists helping you monitor the schedule, costs, quality and safety of your projects throughout the construction duration. Intertek Moody's reputation as a leading provider of construction services for the global energy, engineering and construction industries is built on our experience working on some of the largest and most complex projects of the past 100+ years. The breadth of our capabilities means we can tailor solutions to meet your exact needs, and our global operation allows us to offer you construction support services anywhere in the world. Naar boven
|
|
Groninger Groeifonds helpt plannen rond te maken rondom bedrijfsovername
Groeifonds Groningse ondernemers worstelen met opvolgingsproblemen, wat hun bedrijven en het ondernemersklimaat bedreigt. Familiebedrijven staan voor financiële en juridische uitdagingen. Het Groninger Groeifonds ondersteunt deze bedrijven met advies en financiering, en helpt de toekomst van succesvolle mkb-bedrijven in de regio te waarborgen. In de afgelopen maanden hebben we als Groninger Groeifonds een drieluik gedeeld die dieper ingaat op deze problematiek. Met behulp van deze informatie willen we ondernemers informeren over de kansen en mogelijkheden die er zijn bij bedrijfsovername. Het eerste deel gaat over nieuwe generatie ondernemers aan zet. Het tweede deel over de praktische aanpak die je kunt gebruiken, het laatste deel sluit af met hoe je financiële drempels kunt verlagen met het Groninger Groeifonds. Je leest het allemaal hier. Wil je weten of het Groninger Groeifonds jou kan helpen? Neem dan contact op met onze investeringsmanagers Gijs Vermeer en Emma Schakel. Naar boven
|
|
Hijsspecialist levert transportframe aan RWE
Hijsspecialist Hijsspecialist heeft een frame geleverd aan RWE waarin de hoofdas (33T) van een turbine wordt vervoerd. Het frame heeft afmetingen van ongeveer 10 bij 2 meter en is circa 1,5 meter hoog. Het eigen gewicht van het frame bedraagt 4,6 ton. De engineering en productie van het frame zijn uitgevoerd door Elzinga Machinefabriek. Beide bedrijven zijn onderdeel van de Elzinga Groep. Op onderstaande foto's is het robuuste frame te zien. Naar boven
|
|
Gemeente Eemsdelta - Promotiedagen
Ondernemersloket Wilt u als ondernemer in de Eemsdelta gratis promotie tijdens de Promotiedagen in Groningen? Dat kan! Wij geven u dit jaar de gelegenheid uzelf te presenteren tijdens de Promotiedagen. Dit is hét zakelijk event van Noord-Nederland in Martiniplaza Groningen op 5 en 6 november a.s. Dit jaar is het thema 'De Groene Horizon'. De stand van de gemeente Eemsdelta staat op het Haven- en Industrieplein. Onze stand is groot genoeg om met meerdere bedrijven uit onze 4 kernen (Appingedam, Delfzijl, Loppersum en Middelstum) aanwezig te zijn. In het midden van de stand komt een knusse huiskamer waar rustig gepraat kan worden. Op elk hoekpunt staat een statafel met barkrukken. Ook is er ruimte om uw bedrijf digitaal te presenteren met lightboxes en een beeldscherm waar doorlopend reclame op wordt afgespeeld. Kortom, volop mogelijkheden om uw bedrijf te presenteren op dit event! En dat helemaal gratis! Wilt u met uw bedrijf deelnemen? Laat het ons weten! U kunt ons bellen of mailen; op eemsdelta.nl/ondernemersloket vindt u onze gegevens. Na opgave krijgt u informatie over uw deelname aan de Promotiedagen Noord-Nederland. Samen zetten we onze gemeente op de kaart! Heb je vragen? Je kunt ons bereiken via ons mailadres of telefonisch: telefoonnummer Gino: 06 1130 8727 telefoonnummer Ria: 06 2715 0327 Naar boven
|
|
ECH Groep - Cursussen
ECHGroup Cursus (PED) Richtlijn drukapparatuur voor fabrikanten Drukapparatuur die in de handel wordt gebracht moet voldoen aan de Europese richtlijn drukapparatuur (PED). De cursus gaat in op het doel van de richtlijn, de essentiële veiligheidseisen, de verplichtingen van marktdeelnemers en het aantonen van conformiteit. Specifiek voor ontwerpers en engineers gaat de cursus in op het opstellen van classificatielijsten, het gebruik van geharmoniseerde normen, de rol van een EU-CBI of NL-CBI en de documentatie die beoordeeld moet worden. De cursus duurt een hele dag. De eerstvolgende cursus wordt gegeven op 17 september 2024 Cursus (PGS 13) Richtlijn toepassing ammoniak in koelinstallaties PGS 13:2021 is op 1 januari 2024 opgenomen in de Omgevingswet en is van toepassing op ammoniakkoelinstallaties met meer dan 5 kg ammoniak. De cursus geeft inzicht in de opbouw van de richtlijn, de plaats in de wet en de nieuwe eisen. In een halve dag geeft de cursus inzicht in alle belangrijke wijzigingen in de maatregelen ten opzichte van PGS 13 versie 2009. De eerstvolgende cursus wordt gegeven op 18 september 2024 Cursus (WBDA) Warenwetbesluit drukapparatuur 2016 voor gebruikers Het Warenwetbesluit drukapparatuur 2016 en de Warenwetregeling drukapparatuur 2016 stellen eisen aan de ingebruikneming en het gebruik van drukapparatuur. Vanaf het moment dat drukapparatuur in gebruik wordt genomen, valt het onder de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Deze cursus legt uit wat deze verantwoordelijkheid inhoudt. Wat zijn de verplichtingen van de gebruiker? Wat moet hij doen bij ingebruikneming en reparatie? Wie moet hij daarbij inschakelen en wanneer moet dat gebeuren? Ook wordt verband gelegd met de risico-inventarisatie & -evaluatie (RI&E) die elke werkgever dient op te stellen. Daarnaast behandelt de cursus de verplichtingen bij nieuwbouw en bij wijzigingen. Welke gegevens en documentatie moeten beschikbaar zijn voor de start van projecten. Wanneer moet keuring voor ingebruikneming plaatsvinden, welke documentatie moet beschikbaar zijn? Wat is een wijziging, welke soorten wijzigingen zijn er? De rol en verantwoordelijkheid projectleiders wordt toegelicht en daarnaast wordt ingegaan op de overdracht van nieuwbouwprojecten naar de afdeling Onderhoud. De eerstvolgende cursus wordt gegeven op 24 september 2024 Cursus Wet- en regelgeving koelinstallaties In deze cursus van één dag komt alle wet- en regelgeving voorbij waar installateurs en gebruikers van koelinstallaties mee te maken hebben. De eisen die van toepassing zijn worden bepaald door de rol, dat kan zijn die van fabrikant, installateur maar ook van gebruiker, werkgever of exploitant van de koelinstallatie. In de cursus komen de (nieuwste) eisen voorbij en worden de verschillende verantwoordelijkheden toegelicht. De eerstvolgende cursus wordt gegeven op 10 oktober 2024. Inschrijven kan op deze site. Na inschrijving ontvangt u een bevestiging. De cursus/studiedag gaat door bij minimaal 5 deelnemers, het maximale aantal is 8 deelnemers. De betreffende cursus/studiedag duurt één dag en kan ook in-company gegeven worden. Voor een in-company cursus/studiedag wordt een voorstel op maat gemaakt. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar! Naar boven
|
|
Kenneth Smit - Motivatoren van je teamleden
Kennethsmit Hoe als leidinggevende om te gaan met de motivatoren van je teamleden? Het managen van een team gaat niet alleen over het toewijzen van taken of het beheren van projecten. Het draait om het begrijpen van wat jouw teamleden drijft, en dit vereist een coachende aanpak. Iedere medewerker heeft unieke motivatoren, en als leidinggevende is het jouw cruciale taak om deze te identificeren en te cultiveren. Dit is geen eenmalige check-in, maar een voortdurend proces dat coachend leiderschap vereist. Stel je voor, je bent een coach in plaats van een traditionele 'baas'. In plaats van commando's te geven, stel je vragen en luister je. Je duikt diep in de persoonlijke ambities en behoeften van elk teamlid om echt te begrijpen wat hen motiveert. Het klinkt misschien tijdrovend, maar de investering in persoonlijke motivatoren kan het verschil betekenen tussen een medewerker die net genoeg doet om niet ontslagen te worden en een medewerker die met plezier extra mijlen gaat. Nu, laten we het hebben over de hygiënefactoren, zoals Herzberg die omschreef. Denk aan de basics: een veilige, schone werkplek, gereedschappen die functioneren, en een cultuur waarin mensen zich gewaardeerd voelen. Deze zijn niet direct motiverend, maar hun afwezigheid is zeker demotiverend. Het interessante is dat veel managers zich focussen op deze basisbehoeften en denken dat hun werk erop zit. Grote fout! Het zijn de persoonlijke motivatoren die je team naar het volgende niveau tillen. Vergeet niet dat personeel vaak de grootste kostenpost is op de balans van een bedrijf. Dit betekent dat elk aspect van personeelsbeheer, van werving tot training tot motivatie, een enorme impact heeft op het bedrijfsrendement. Dus, wat zou het effect op het bedrijfsrendement zijn als de gemiddelde prestatiescore van jouw team van een 7 naar een 9 zou springen? Dat is niet alleen een kleine verbetering; dat is een revolutie in hoe jouw bedrijf presteert! Nu vraag ik jou, beste lezer, om even na te denken: Als je de tijd en moeite neemt om de unieke motivatoren van jouw medewerkers te ontdekken en hierop in te spelen, wat denk je dan dat dit zou doen voor de motivatie, de productiviteit en uiteindelijk de winstgevendheid van je onderneming? Is het niet de moeite waard om uit te vinden hoe een dergelijke verschuiving niet alleen het moreel, maar ook de financiële resultaten van je bedrijf zou kunnen verbeteren? Naar boven
|
|
970 zonnepanelen geïnstalleerd op fabriekshal Mark Climate Technology
Mark Mark Climate Technology blijft zich ontwikkelen, ook op het gebied van duurzaamheid. Recent zijn er 970 zonnepanelen geïnstalleerd op één van de fabriekshallen van Mark Climate Technology. De zonnepanelen hebben een totaal vermogen van 470 WattPiek en een geschatte opbrengst van 392.400 kWh per jaar. Doordeweeks wordt de gewonnen energie verbruikt in de productie. Aangezien de energie niet teruggeleverd mag worden, is Mark Climate Technology in de verkennende fase over wat te doen met de overtollige energie in de weekenden. Er wordt hierbij gekeken naar twee opties, namelijk het opwekken van waterstof via een hydrolyse installatie of het genereren van stikstof voor de lasersnijmachine. Naar boven
|
|
Roelofs en Soly - Realisatie Zonnecarports van het Waterschap
Roelofs Roelofs en Soly werken samen met Waterschap Hunze en Aa’s bij het project Bouwteam Realisatie Zonnecarports van het Waterschap. Het project omvat de bouw van meerdere zonnecarports naast het kantoor van het Waterschap. Het Waterschap heeft begin 2023 een aanbesteding gehouden op basis van kwaliteit, die Soly en Roelofs hebben gewonnen. Na een intensief voorbereidingstraject is in mei dit jaar gestart met de realisatie. In totaal worden er meer dan zeshonderd zonnepanelen op deze zes zonnecarports geplaatst, die naar schatting zo’n 230.000 KWh per jaar kunnen opwekken. Als onderdeel van het bouwteam is Roelofs verantwoordelijk voor gehele projectmanagement, bouwteamcoördinatie, ontwerp, visualisaties én de uitvoering. Het Designlab van Roelofs vervulde hierbij een essentiële rol door op maat gemaakte visualisaties te creëren met behulp van geavanceerde 3D-technieken. Hierdoor kwam het ontwerp snel en realistisch tot leven. Dit eraan bijgedragen dat de benodigde vergunning ook snel kon worden afgegeven. Ontzorging van begint tot eind Van onderzoek, vergunningen, ontwerp tot aan visualisatie en realisatie: op het gebied van zonnecarports kunnen wij onze opdrachtgevers vrijwel volledig ontzorgen. Meer weten? Neem dan contact op met commercieel manager Marco Kok via tel: 06 22 55 69 23. Naar boven
|
|
Scheepswerf Delfzijl - Na 6,5 weken trossen weer los voor hefbok Triton
Scheepswerfdelfzijl Eind mei kwam de hefbok Triton van Wagenborg Sleepdienst BV. voor de afbouwkade van Scheepswerf Delfzijl. Er was een grote update ingepland, namelijk vervanging van de gehele opbouw inclusief een geheel nieuwe bedieningsinstallatie en een takellier volgens de laatste stand v/d techniek met daarbij tevens een nieuwe accommodatie voor de bemanning. Voor de gehele inbouw waren zes weken voor de wal ingepland. Projectleider Marc van Dijk van Wagenborg en zijn team konden na 6,5 week de verbouwing afsluiten, waarvoor proficiat, en de trossen losgooien om de komende decennia weer diverse takelwerken uit te voeren. Wij wensen de bemanning goede vaart met de bok Triton. Naar boven
|
|
MotracLinde - Linde stapelaars L10 - L16 B voor veelzijdige inzet
motraclinde Met de Linde L10 - L16 B stapelaars lanceert Linde Material Handling nieuwe, uiterst compacte meeloopstapelaars. Met hefcapaciteiten van 1,0 tot 1,6 ton en hefhoogtes tot 5,47 meter zijn de modellen ontworpen voor een breed scala aan handelingen in magazijnen en productieomgevingen. Door hun compacte ontwerp zijn ze ook ideale helpers bij het verplaatsen van goederen in smalle gangpaden en laadzones. Twee andere modellen kunnen pallets met gesloten bodem en verschillende soorten kleine lastdragers verplaatsen. "Bijna geen enkele andere productgroep in het intern transport is zo veelzijdig als de elektrische stapelaars," zegt Marc Castro, Product Manager Warehouse Trucks bij Linde Material Handling. Deze bewezen allrounders zijn inzetbaar voor een breed scala aan magazijntoepassingen. Ze stapelen en verplaatsen pallets in opslagruimtes en bufferzones en transporteren materialen naar productielijnen, slaan goederen op in schappen en halen ze eruit en helpen bij het bijvullen in supermarkten én ze kunnen ook worden gebruikt als werkbank. Ongeacht de toepassing is de wendbaarheid van de trucks cruciaal, omdat ruimte bijna altijd een probleem is - of het nu gaat om laadzones, smalle gangpaden of de lopende band. "Elke centimeter minder in trucklengte helpt de bestuurder om de lading sneller en veiliger op de plaats van bestemming te krijgen," legt productexpert Castro uit. Flexibele inzetbaarheid Daarom is tijdens de ontwikkeling bijzondere nadruk gelegd op de afmetingen van deze nieuwe stapelaars. "Ze behoren tot de meest compacte modellen in de hele concurrerende markt," benadrukt productexpert Marc Castro. De kortste versie van de Linde L10 B, uitgerust met een geïntegreerde lithium-ion batterij en simplex mast, meet slechts 568 millimeter van het chassis tot het vorkenbord (l2-maat), met een draaicirkel van 1.420 millimeter. De modelserie is ook verkrijgbaar met een batterijschap en loodzuurbatterijen met een batterijcapaciteit van 200 Ah en 250 Ah, evenals Lithium-ionbatterijen met een capaciteit van 3 kWh tot 6 kWh. Naast een breed scala aan verschillende laders kunnen de trucks optioneel worden uitgerust met een geïntegreerde Lithium-ion batterij, waarmee tussentijds laden bij elk stopcontact mogelijk is. Maar dat is nog niet alles. "De nieuwe Linde stapelaars voldoen aan het doel: één truck voor alle denkbare eisen," benadrukt Linde Product Manager Marc Castro. Om dit mogelijk te maken zijn er vijf verschillende masttypes om de trucks aan te passen aan de individuele omstandigheden in het bedrijf van de klant. Daarnaast is er een groot aantal uitrustingsopties, wat ervoor zorgt dat de verkoopadviseurs voor elke toepassing een truck op maat kunnen configureren: de initiële heffing zorgt voor meer bodemvrijheid bij het rijden over oneffen oppervlakken en hellingen, terwijl de double stack versie het bijvoorbeeld mogelijk maakt om twee pallets tegelijk te vervoeren over langere afstanden. De Linde L10 - L12 AS breedspoorstapelaars met een hefvermogen van 1,0 en 1,2 ton zijn verkrijgbaar voor het vervoer van pallets met gesloten bodem of met speciale lastdragers. Veiligheid, ergonomie en vlootbeheer bieden talloze voordelen Om productief te kunnen werken, zijn twee dingen bijzonder belangrijk: maximaal bedieningscomfort en aangepaste veiligheidsuitrusting die de bestuurder, de lading en de infrastructuur beschermt. De typische asymmetrisch aan de linkerzijde gemonteerde dissel van Linde, die de bestuurder automatisch binnen de contouren van de truck houdt, heeft zijn waarde bewezen. De lange dissel houdt de bestuurder op veilige afstand van de truck bij snelheden tot 6 km/u. Het laagdoorlopende chassis draagt verder bij aan de veiligheid, omdat het voorkomt dat de voeten van de bestuurder onder de stalen constructie komen en bekneld raken. De ‘actieve voetbescherming’ is een nieuwe optie. Deze registreert contact en remt de truck vervolgens automatisch af. In een andere variant beweegt de truck actief weg van de bestuurder bij contact. Linde Load Management is ook verkrijgbaar in twee versies. In de standaardversie bepaalt het systeem het gewicht van de lading op de vorken. In de uitgebreide versie wordt ook het restlaadvermogen in realtime bewaakt en wordt de bestuurder gewaarschuwd voor kritieke omstandigheden met visuele en akoestische waarschuwingssignalen. Als het gewicht het maximale laadvermogen overschrijdt, blokkeert het systeem de heffunctie en wordt verder heffen voorkomen. De rijsnelheid en acceleratie worden ook geregeld, afhankelijk van de hefhoogte, het gewicht van de last en de stuurhoek. Een andere belangrijke optie zijn netwerken met datatransmissie in beide richtingen. Dit maakt software-upgrades en diagnose op afstand "over the air" mogelijk en verhoogt de beschikbaarheid van de trucks. Naar boven
|
|
Volgende nieuwsbrief Eemshaven.info biedt de leden de mogelijkheid nieuws en wetenswaardigheden over hun onderneming te publiceren in onze maandelijks verschijnende nieuwsbrief. Zijn er nieuwe ontwikkelingen of activiteiten binnen uw onderneming, nieuwe producten of diensten ontwikkeld of is er een andere reden uw bedrijf even in de schijnwerpers te plaatsen? Meldt het ons. De volgende nieuwsbrief verschijnt in september 2024. Eemshaven.info BV staat altijd open voor vragen, suggestie en opmerkingen. Schroomt u vooral niet contact met ons op te nemen. Met vriendelijke groet, Janny Klei Eemshaven.info
|
|
|
|