Op 27 januari heeft de NVvW, samen met de vakverenigingen Levende Talen, NVON, VLS en VONKC een enquête uitgezet onder haar leden. De enquête was speciaal voor leraren die lesgeven aan examenklassen en ruim 600 examendocenten die lid zijn van de NVvW hebben deze enquête ingevuld.
Dit betrof
152 vmbo-docenten
334 havo-docenten
382 vwo-docenten
(uiteraard zit hier overlap).
Eerst werd gevraagd naar achterstand.
Op een schaal van 1 - 100 kon men aangeven hoe groot men de achterstand inschatte.
Uit de bovenstaande figuur volgt dat er een achterstand bij de examenleerlingen gezien wordt, maar deze lijkt niet onoverkomelijk groot.
Veel docenten geven in de tekst aan dat de achterstand bij voor-examenklassen groter is, omdat daar veel meer online les gegeven is.
Als oorzaak van de achterstand wordt een aantal oorzaken aangegeven:
1. De leerlingen zijn minder gefocust dan normaal in een examenjaar
2. Er moet regelmatig online onderwijs gegeven worden en dat is minder effectief
3. Er zijn vaker leerlingen afwezig, waardoor ze uitleg missen
Op de vraag of men inschat dat in mei de leerlingen voldoende zijn voorbereid op het examen zijn de vmbo-examendocenten het minst positief.
Bij vwo verwacht 86% van de respondenten dat het grootste deel van de leerlingen goed genoeg is voorbereid op het examen.
Bij havo is dit 80% en bij vmbo is dit 65%. De zorgen op het vmbo zijn dus het grootst. Toch wil een meerderheid van de respondenten, ook bij het vmbo, dat de eindexamens dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar, doorgaan.
Bij de andere verenigingen was het beeld overeenkomstig het hierboven geschetste beeld van de wiskundeleraren. De FvOv heeft uit naam van deze verenigingen dan ook bij het ministerie aangegeven dat de voorkeur uitgaat naar het door laten gaan van de eindexamens.
Naar verwachting komt het ministerie morgen (vrijdag 12 februari) met een definitief besluit naar buiten.