Vanuit Shomron 388, shalom, De Here God, de Aanwezige, wil bij ons wonen, lezen we in de wekelijkse Thoralezing, Troemah. Hoe wonderlijk! In feite leven en bewegen wij in Hem, zegt Paulus in Handelingen 17:28 en dan wil Hij als het ware nóg dichterbij zijn! Fysiek vond dat plaats doordat het volk een Heiligdom moest bouwen in de woestijn, de midbar. Een Mishkan, van het werkwoord shachan, in/erbij wonen, buurman zijn. Een schachen in het Hebreeuws is een buurman en zo is de Almachtige God van Israel onze Grote Buurman. Het is goed om dat altijd te blijven beseffen ook al is er geen fysieke Mishkan meer op aarde. Om toch te beseffen dat Hij Immanuel is, God met ons. Nu we weer volop in oorlogstijd zijn, beseffen vele Israeliers dat de oorlog, waar de wereld in vergelijking met andere conflicthaarden op aarde vele malen malen meer aandacht aan geeft, vooral te maken heeft met het overleven van het Joodse volk. Daarnaast beseffen we dat het gaat om de bestemming van het stukje aarde wat Adonai ooit aan de nakomelingen van Abraham/Izaak en Jakob heeft beloofd als een eeuwig durend erfgoed. De wereld eist een tweestaten-oplossing die gedoemd is een arabische 'één-staat' te worden na verloop van tijd want de Arabieren, met wie Israel moet onderhandelen, willen helemaal geen zelfstandige Joodse staat in het Midden Oosten. Dat is het gedachtengoed van de meeste moslims al vanaf dat Mohammed op aarde leefde (7e eeuw). Joden mogen wel leven in een Arabisch land, maar alleen als tweederangs burgers; hun synagogen mogen niet uitsteken boven die van een moskee en een eigen staat is uit den boze. Joden hadden een zogenoemde Dhimmi-status, moesten belasting afdragen aan moslims en kregen daarbij een traditionele klap achterop de nek. De roep 'van de river to the sea' die mensen wereldwijd maar klakkeloos roepen (terwijl vele Europeanen en Amerikanen niet eens weten over welke rivier of zee het gaat...) houdt in dat het land naar de 'Flistijnen' gaat en dat Joden, als ze het al overleven na nog een genocide, elders op de wereld asiel moeten zoeken. Reken maar niet dat de poorten wereldwijd open zullen gaan. Na de verdrijving van de Joden uit Spanje in 1492 konden zij bijna geen kant op. Hoewel... Nederland bleek een veilige haven en Nederland werd erdoor gezegend: een eeuw later beleefden de Hollanders de zegen: de Gouden Eeuw! Maar dichter bij onze tijd: in de vorige eeuw namen Europeese landen mondjesmaat, of helemaal geen, gevluchtte Joden op uit nazi Duitsland. Nederland stond er ook bepaald niet open voor! Dat scenario willen we toch niet nogmaals meemaken? De stijging van gemiddeld 1000% aan antisemitische incidenten wereldwijd sinds 7 oktober is echter schrikbarend. Vooral is het ernstig in de VS en in Engeland. Je vraagt je af hoe welkom wij en onze kinderen nog in het buitenland zijn. Met name onze kids die nu actief in de IDF dienen, dienstplicht hebben? Laten we hopen en bidden dat we heel dicht bij het einde van de eindtijd leven en we spoedig een Messiaans ingrijpen kunnen verwachten, dat Jehoshua verschijnt, herkend wordt door het volk en dat God Zelf ingrijpt om de zaken recht te zetten. Dat er rechtspraak zal zijn, rechtvaardigeheid zal heersen en heel de wereld zal zien dat er maar Eén waarlijke Godheid is. Tot die tijd mogen we wachters zijn. De amandelboom bloeit, schreven we vorige week en dat is het teken dat de lente in aantocht is en wie weet de grote Messiaanse Koning terugkeert. Nu niet als Lam, maar als Leeuw van Juda. Het aantal raketten die vanuit Zuid Libanon op Israelische dorpen en steden vielen is alleen maar toegenomen deze week. In totaal zijn er al meer dan 2000(!) op Israel afgeschoten. Er viel ook een dode, een twintigjarige soldate, en meer dan 8 gewonden. Er was her en der veel schade en dierenleed. Een kippenfarm werd zwaar getroffen. Israel slaat ook terug en heeft enkele hooggeplaatste commandanten van Hezbollah (de Radwan groep) weten uit te schakelen. Minister van Defensie Gallant, dreigde nadat Hezbollah zei dat alle steden van Israel door hen bestookt kunnen worden, dat Israel Beiroet ook kan raken. Hopelijk blijft het bij gespierde taal maar ondertussen kunnen de 180.000 geevacueerden uit de Israelische grenszone na meer dan 4 maanden nog steeds niet naar huis. In het zuiden rondom Gaza is het rustig wat betreft raketten, maar het blijkt dat hamas weer in grote delen van noord Gaza rondsluipt en aanslagen pleegt op soldaten. Bijna dagelijks sterven er nog jonge soldaten door terreuraanslagen in Gaza. Gelukkig zijn al vele raketinstallaties vernietigd en vele munitieopslagplaatsen ontdekt. De oneindige hoeveelheid tunnels zijn echter nog lang niet helemaal doorzocht. Gisteren kwam een kleine IDF éénheid met grote voorzichtigheid het Nasser ziekenhuis in Rafia binnen (in het zuiden tegen de Egyptische grens) op zoek naar hetzij gegijzelden of lichamen van gegijzelden. Ook vermoedt men dat er in de ziekenhuizen rondom terroristen verborgen zijn. We hebben verder nog niet veel gehoord over het verloop van deze operatie. -Van een andere orde, maar ook niet prettig, is dat er overal in Gaza grote groepen verwaarloosde straathonden rondlopen die ook buitengewoon agressief gedrag vertonen naar Gazanen en de IDF soldaten. Israel waarschuwde bewoners rond de grensstreek om geen honden, die naar zeggen ook bij honderden de grens oversteken vanuit Gaza, zomaar mee te nemen omdat de dieren allerlei ziekten bij zich kunnen dragen. Eerst ermee naar een dierenarts! - volgende week donderdag is de zoom Powerpointpresentatie over de Torahlezing Ki Tisa van volgende week, zie agenda. Gaat o.a. over het gouden kalf. Laat Israel alleen Adonai dienen en niet de wereld achterna lopen! -de VS dringt versneld aan op een Palestijnse Staat, liefst vóór de ramadan op 10/11 maart begint. Dat is toch absurd!! Kadootjes aan palestijnen geven die gruwelijke moordpartijen hebben gepleegd op onschuldige burgers en die dreigen met verdoemenis en meerdere 7 oktobers? Abbas heeft zelfs tot op de dag van vandaag niet de aanslag op 7 oktober veroordeeld. Sommigen van zijn Fatach partij ontkennen zelfs het gebeuren op 7/10 inclusief hijzelf. Vergelijkbaar met het ontkennen van de Shoa. -Achmed Gul, die o.a. verantwoordelijk was voor gijzeling en moord op Noa Marciano (het klasgenootje van onze dochter Ruth), is deze week geelimineerd. Hij was commandant van het Shati-bataljon en schuldig aan meerdere aanslagen op Israeliers. -hoofd van het leger Herzi haLevi zei deze week dat iedere Israelier in het leger zou moeten om te het land te beschermen. Ook de (strengere) orthodoxen en de Israelische Arabieren. Druzen doen al decennia dienst in het leger en hebben ook hoge posten! -UNWRA beweerde deze week officieel dat zij niet wisten dat er onder hun gebouwen terreurtunnels liepen. Wat een leugen. Hebben ze nooit het getik gehoord? Natuurlijk wel! De topman weigert af te treden en zijn melkkoe los te laten... -Enige tijd geleden plaatsen Tamar en Uzi van de DutchFarm Israel een oproep in Vanuit Shomron voor de aankoop van een olijfboom in een minidorpje iets ten noorden van Jericho. Er zijn nu genoeg bomen gedoneerd via verschillende kanalen en op vrijdagochtend 22 maart gaan we planten. Voor wie wil: u bent uitgenodigd aanwezig te zijn op de bijzondere plek Einot Kedem. Bent u of een kennis van u dan aanwezig in Israel, kom dan gerust. Het zal een feestelijke bijeenkomst worden met lekker eten. Mail ons voor meer informatie. Heb een goede shabat, dank voor uw gebeden, en ondersteuning! Yair Strijker.
|
|
Onze gratis webinars:
Op donderdagavond 29 februari staat Parashat Ki Tisa via Zoom op de planning. We doen dit aan de hand van een mooie powerpointpresentatie. Meedoen? Geef u dan hier op. Op donderdagavond 21 maart geven wij een webinar via Zoom over Purim. Dit webinar is gratis. Wij behandelen de geschiedenis vanuit Bijbels perspectief en laten zien hoe het heden ten dage gevierd kan worden. Geef u hier op voor dit mooie webinar. Alle avonden starten om 19:30 Nederlandse tijd, u bent van harte welkom! We sturen de link een dag tevoren toe als u zich heeft opgegeven.
|
|
Gift geven voor Israel
Christenen voor Israel rekeningnummer NL 87 ABNA 0513 852 905. (Anbi-stichting, dus belastingvrij) Israel Relief Aid van Pillar of Fire rekeningnummer NL 51 DEUT 0265 2624 61 (Anbi) Stichting Shoresh IBAN NL 45 INGB 00091 072 19 BIC INGBNL2A --------------------------------------------------------------------------------- Gift geven voor ons eigen werk? Studiehuis Reshiet rekeningnummer NL03 INGB 000 8725 116. O.v.v. Gift Studiehuis. Todah/bedankt (Op deze rekening dus niet voor de soldaten/Israel!) Of via ANBI-Stichting Ammeech Ammi, rekeningnummer NL86 INGB 000 4358 913. O.v.v. voor het werk van Yair en Karen.
|
|
Wie wil er Bijbels Hebreeuws leren? Dat kan online; in Benschop en in Drachten: Benschop – Alephcursus – voorjaar 2024 Data: dinsdagavonden 16 en 30 januari, 13 en 27 februari, 12 en 26 maart, 9 en 23 april Locatie: Eben Haezerschool, Oranje-Nassaustraat 12, 3405 XK, Benschop Tijd: 19.30 uur – 21.30 uur Kosten: Cursus 115 euro p.p. + 10 a 15 euro (afhankelijk van het aantal cursisten) extra voor zaalhuur, koffie en thee + het cursusboek “Hebreeuws in Zes dagen” 29,50 euro Het boek is verkrijgbaar bij Annemarie Bom, via de site van Studiehuis Reshiet, bij de christelijk boekhandel of tijdens de 1e les. Voor meer info over deze cursus Bijbels Hebreeuws kunt u een kijkje nemen op www.studiehuisreshiet.nl Docente: Annemarie Bom – de Jongh / aenabom@kpnmail.nl Info en opgave: aenabom@kpnmail.nl / tel. 06-21634120 Drachten: Data: 11 en 25 maart 8 en 22 april 6, 13 en 27 mei 5 juni Locatie: De Bolder 75, Drachten Kosten: 120 euro (+ eventueel cursusboek 'Hebreeuws in Zes Dagen', 29,50) Docent: Elske Vahl - Leusink Meer informatie en opgave: alephzwolle@gmail.com
|
|
Kijk ook eens op onze website
Onze website www.studiehuisreshiet.nl groeit gestaag met artikelen. Om lid te worden en toegang te hebben tot onze woordstudies en artikelen kunt u lid worden voor 19,75 per jaar. U kunt online lid worden door een artikel aan te klikken en de stappen te volgen die de site van u vraagt (kies voor eenmalig lid worden). Alvast dank en heel veel studieplezier gewenst!
|
|
Parasha Troema תרומה hefoffer.
|
|
We lezen Exodus 25 tot 27:19. Uit de Haftara lezen we 1 Koningen 5:12 tot 6:13 en we lezen 2 Corinthiërs 9:1-15. In deze Parasha gaat het over de bouw van de Tabernakel, de Mishkan -מִשְׁכַּן- in de woestijn. Mishkan komt van het werkwoord shakhan, -שָׁכַן- inwonen, buurman zijn. De God van Israël wil dicht bij Zijn volk wonen, wil onze Buur zijn, maar mooier gezegd: Hij wil in ons midden wonen; in het centrum van de wereld, Jeruzalem, temidden van Zijn uitverkoren volk. Eenmaal in het land Israël krijgt de Mishkan een vaste vorm in Shilo en uiteindelijk wordt de uitzonderlijk mooie Tempel van Shlomo gebouwd in Jeruzalem. Ook daarin wil Hij wonen (1 Koningen 6:13) temidden van de Israëlieten en Hij belooft hen niet in de steek te laten. De lezing begint met het geven van het hefoffer, zoals de Statenvertaling het uitdrukt. Andere vertalingen noemen het onder meer een bijdrage. Waar het in ieder geval om gaat is dat het een vrijwillige bijdrage moet zijn, dat is belangrijk want God dwingt niemand tot het offeren aan Hem. Vrijwillig gegeven zilver, keseph -כֶּסֶף, goud -זָהַב- záhabh en koper -נָחַש- náchash gebruikt men om een prachtige Tabernakel te bouwen. Overigens, en dit is even een zijstraat uit de Parasha, is het woord voor koper, náchash, ook het woord voor slang. Dit doet meteen denken aan de koperen slang welke op een staak, een vaandel, nes -נֶס- (een vaandel, nes, heeft een kruisvorm) wordt gestoken en waarnaar men maar hoeft te kijken om te genezen van een slangenbeet (Numeri 21). Dit is opmerkelijk daar God eerder heeft verboden om een afbeelding van een dier te maken. Echter, wie schetst onze verbazing als we zien dat de getalswaarde van náchash (נָחַשׁ, Nun = 50; Cheth = 8 en Shin = 300, totaal 358) precies dezelfde is als de getalswaarde van het Hebreeuwse woord voor Messias: Mashiach מַשִׁיח) Mem = 40; Shin = 300; Jod = 10 en Cheth = 8, totaal ook 358). Het gaat hier niet om die slang; waar het écht om gaat is de heenwijzing naar de Messias, Die de schuld van onze zonden op Zich neemt, aan een paal, een kruis genageld. Even terug naar de Parasha: het Hebreeuwse woord voor hefoffer of bijdrage is het woord trumah -תְרוּמָה. De werkwoordstam, waarvan dit woord is afgeleid, is het werkwoord rom -רוֹם - wat hoog maken, verheffen betekent, vandaar ook hefoffer. Een offer dat men opheft tot God. Mogelijk komt het Nederlandse werkwoord roemen hier ook vandaan: iemand hoog maken. Het in deze geschiedenis zo belangrijke woord voor vrijwillig, nêdábháh -נְדָבָה, komt van het werkwoord nadabh נָדָב- wat betekent: aanzetten tot een vrijwillige gave, wat verband heeft met het woord nádibh -נָדיִב- edel, bereidwillig, royaal. We maken een sprong vooruit in de geschiedenis naar de bouw van de Tempel in Jeruzalem in de tijd van Shlomo. De stenen worden elders gehouwen want rondom de in aanbouw zijnde Tempel mag geen herrie van de werkzaamheden worden gehoord. Het hout komt helemaal uit Libanon. Honderdtachtigduizend mensen bouwen aan de Tempel. In de Statenvertaling worden deze mensen uitschot genoemd en dat klinkt niet zo mooi. In het Hebreeuws staat er mas -מַס. Mas betekent herendienst, dwangarbeid verrichten. Hier spreken we niet van vrijwilligheid en dat is toch eigenlijk opmerkelijk, alhoewel herendienst wel een heel mooi woord is: dienst voor de Here verrichten. Drieëndertighonderd mensen zijn ook nog aangesteld als opzichter over dit gigantische project. Men werkt overigens één maand op, twee maanden af en die vrije tijd is vast en zeker broodnodig. Shlomo is niet een man die het volk opjaagt, zoals de farao in Egypte. Paulus spreekt over een vrijwillige heffing in 2 Corinthiërs 9: “Eenieder doet gelijk zijn hart hem ingeeft, niet uit droefheid of uit dwang want God heeft de blijmoedige gever lief.” Dit is zo waar! Ieder die gul geeft ervaart ook veel zegen in het leven en ieder die tienden afdraagt maakt wondertjes en wonderen mee. In ieder geval hoeven we ons nooit zorgen te maken want God heeft beloofd dat Hij Zijn graanschuren zal openen voor diegene die Hem hierin gehoorzaamt. Het is opvallend dat Paulus hier in vs. 6 een gelijkenis aanhaalt van zaaien en oogsten, het geven wordt vergeleken met zaaien waardoor Gods zegen daarop wordt vergeleken met de oogst. Wat een mooie invalshoek! Wie geeft wordt gegeven, shabat shalom!
|
|
|
|
Studiehuis Reshiet, Israel Yair en Karen Strijker Geen nieuwsbrieven meer ontvangen? Klik dan hier.
|
|
|
|